Integriteit en fraude
In 2022 is de dilemmatraining Integriteit voor alle medewerkers georganiseerd. Bij in dienst treding van nieuwe medewerkers wordt tijdens de bijeenkomst voor het afleggen van de eed of gelofte ook uitgebreid stilgestaan bij het belang van integriteit aan de hand van een aantal dilemma's.
In 2019 adviseerde de accountant een organisatiebrede fraude risico analyse op te stellen. Deze is inmiddels opgeleverd en geeft een goed inzicht in de risico's en de beheersmaatregelen. In de controles van de VIC wordt ook getoetst op de opzet, het bestaan en de werking van de interne beheersing.
In 2022 is een fraude geconstateerd met betrekking tot de betalingen van tegemoetkomingen aan cliënten binnen het sociaal domein. De impact van de fraude bedraagt circa € 17.000. De directie heeft op basis van de signalen die werden verkregen een onderzoek laten uitvoeren door een bedrijfsrecherche bureau. Op grond van de uitkomsten van het onderzoek is de betreffende medewerker op staande voet ontslagen en zijn afspraken gemaakt over terugbetaling door betrokkene aan de gemeente. De interne beheersing op het proces is aangescherpt.