Toelichting op de balans

(bedragen x 1.000)

ACTIVA

VASTE ACTIVA

Immateriële vaste activa

De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:

Boekwaarde 31-12-2022

Boekwaarde 31-12-2021

Kapitaalverstrekking aan deelnemingen

12.911

12.911

Leningen aan woningbouwcorporaties

550

595

uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer

1.996

2.604

Totaal

15.457

16.110

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de immateriële vaste activa gedurende het jaar 2022:

Boekwaarde 1-1-2022

Vermeer- deringen

Investeringen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2022

Bijdragen aan activa in eigendom van derden

605

37

568

Totaal

605

37

568

Materiële vaste activa

De investeringen met een economisch nut kunnen als volgt worden onderverdeeld:

Boekwaarde 1-1-2022

Correctie begin balans

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2022

Gronden en terreinen

14.496

7

7

14.496

Woonruimten

1.254

36

1.218

Bedrijfsgebouwen

103.488

-94

12.606

35

3.264

114

112.587

Vervoermiddelen

445

101

345

Machines, apparaten en installaties

2.864

-29

10

496

2.349

Overige materiële vaste activa

8.488

123

2.572

723

42

10.418

Totaal

131.036

0

15.195

35

4.619

164

141.413

Investeringen met economisch nut waarvoor heffing wordt geheven zijn als volgt:

Boekwaarde 1-1-2022

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2022

Grond-, weg- en waterbouwkundige werken, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven

17.538

834

1.184

17.188

Totaal

17.538

834

1.184

17.188

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut:

Investeringen voor 2017:

Boekwaarde 1-1-2022

Correctie negatieve kredieten

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2022

Grond-, weg- en water-bouwkundige werken

19.589

-1.280

268

1

1.652

17.005

Machines, apparaten en installaties

6.043

463

5.580

Overige materiële vaste activa

2.479

418

2.061

Totaal

28.111

-1.280

268

1

2.533

24.646

Investeringen na 2017:

Boekwaarde 1-1-2022

Correctie negatieve kredieten

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2022

Grond-, weg- en water-bouwkundige werken

20.765

96

4.901

584

1.457

23.757

Machines, apparaten en installaties

4.995

1.289

188

6.096

Overige materiële vaste activa

6.101

-96

1.104

255

99

6.755

Totaal

31.861

0

7.293

1.026

1.556

36.608

Investeringen met economisch nut in erfpacht uitgegeven zijn als volgt:

Boekwaarde 1-1-2022

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2022

In erfpacht

3.227

489

978

2.738

Totaal

3.227

489

978

2.738

Financiële vaste activa

De post financiële vaste activa wordt onderscheiden in:

Boekwaarde 31-12-2022

Boekwaarde 31-12-2021

Kapitaalverstrekking aan deelnemingen

12.911

12.911

Leningen aan woningbouwcorporaties

550

595

uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer

1.996

2.604

Totaal

15.457

16.110

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2022:

Boekwaarde 1-1-2022

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2022

Kapitaalverstrekking aan deelnemingen

12.911

12.911

Leningen aan woningbouwcorporaties

595

45

550

uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer

2.604

138

746

1.996

Totaal

16.110

138

791

15.457

VLOTTENDE ACTIVA

Voorraden

De post voorraden wordt onderscheiden in:

Omschrijving

Boekwaarde 31-12-2022

Boekwaarde 31-12-2021

(+= voordeel)

(+= voordeel)

RijswijkBuiten

-110.853

-113.261

Eikelenburg

1.269

1.108

-109.584

-112.153

Voor het totaal van de in exploitatie zijnde bouwgrondexploitaties kan van het verloop in 2022 het volgende overzicht worden weergegeven:

Omschrijving

Verantwoord tot 1jan22

Kosten 2022

Opbrengsten 2022

Verantwoord tm 31dec22

Nog te verwachten kosten

Nog te verwachten opbrengsten

Vermoedelijk resultaat

Verlies voorziening

(+= voordeel)

(+= voordeel)

(+= voordeel)

RijswijkBuiten

-113.261

10.496

12.903

-110.853

56.382

142.420

-24.287

-20.729

Eikelenburg

1.108

28

189

1.269

75

1.204

2.437

-112.153

10.524

13.092

-109.584

56.457

143.624

-21.850

-20.729

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van april-2023 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.

De toelichting en risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid, RijswijkBuiten en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

De post uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar wordt onderscheiden in:

Boekwaarde 1-1-2022

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2022

Verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de wet fido

10.000

10.000

10.000

10.000

Schatkistbankieren

Drempelbedrag[1]

In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Eén daarvan is het drempelbedrag. Dat is een minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Voor gemeente Rijswijk geldt voor 2022 een drempelbedrag van 4,3 miljoen.

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren

Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen die boven het drempelbedrag uitgaan in de schatkist te worden aangehouden. In 2022 hebben geen overschrijdingen plaatsgevonden van het drempelbedrag. In onderstaande tabel is te zien wat de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen 2022 is geweest:

[1] De drempel is gelijk aan 2% van het begrotingstotaal indien het begrotingstotaal lager is dan 500 miljoen. Indien het begrotingstotaal hoger is dan 500 miljoen is de drempel gelijk aan 10,0 miljoen plus 0,2% van het begrotingstotaal dat de 500 miljoen te boven gaat. De drempel is nooit lager dan 1.000.000.

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren x 1.000

Verslagjaar

(1)

Drempelbedrag

4.300

Kwartaal 1

Kwartaal 2

Kwartaal 3

Kwartaal 4

(2)

Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

775

1.151

732

586

(3a) = (1) > (2)

Ruimte onder het drempelbedrag

-

-

-

-

(3b) = (2) > (1)

Overschrijding van het drempelbedrag

525

901

482

336

(1) Berekening drempelbedrag

Verslagjaar

(4a)

Begrotingstotaal verslagjaar

218.000

(4b)

Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan 500 miljoen

218.000

(4c)

Het deel van het begrotingstotaal dat de 500 miljoen te boven gaat

(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de 500 miljoen te boven gaat.

Drempelbedrag

4.300

(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

Kwartaal 1

Kwartaal 2

Kwartaal 3

Kwartaal 4

(5a)

Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil)

69.711

104.743

67.328

53.935

(5b)

Dagen in het kwartaal

90

91

92

92

(2) - (5a) / (5b)

Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

775

1.151

732

586

[2] Deze toelichting is opgenomen conform het rekenmodel dat beschikbaar is gesteld door het Ministerie van Financiën: https://www.dsta.nl/schatkistbankieren/documenten/publicaties/2022/06/29/voorbeeld-berekening-drempelbedrag.

Op grond van artikel 52c van het BBV dient tenminste toegelicht te worden:

  • het drempelbedrag voor het begrotingsjaar waarover verantwoording wordt afgelegd; en

  • voor ieder kwartaal van dat jaar, het bedrag aan middelen, bedoeld in artikel 2, vierde lid, van de Wet financiering decentrale overheden, dat in het kader van het drempelbedrag door de provincie onderscheidenlijk de gemeente buiten ’s Rijks schatkist is aangehouden.

Voorziening oninbare vorderingen

Op grond van de BBV is het verplicht een voorziening te vormen zodra een onafwendbaar risico zich voordoet dat in de toekomst tot kosten zal leiden. De hoogte van de dotatie aan de voorziening is aan de gemeente overgelaten. In de financiële verordening van de gemeente Rijswijk staan de regels van de voorziening voor oninbare vorderingen beschreven. Bij publiekrechtelijke vorderingen en privaatrechtelijke vorderingen kleiner dan 5.000 wordt een percentage gestort in de voorziening, afhankelijk van het jaar van ontstaan. Voor de overige vorderingen wordt een voorziening wegensoninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid.

Bij de schuldhulpverlening zijn in 2022 geen dubieuze debiteuren bijgekomen.

Saldo 31-12-2021

Voorziening oninbaarheid

Bruto saldo

Saldo 31-12-2022

31-12-2022

Overige vorderingen

6.213

4.260

10.435

6.175

Totaal

6.213

4.260

10.435

6.175

Stand 1-1-2022

Te storten bij de jaarrek.

Oninbaar verklaard

Berekende stand 31-12-2022

Publiekrechtelijk

651

170

79

900

Privaatrechtelijk

358

-104

254

Schuldhulpverlening

5

0

5

Sociale Zaken

3.192

-91

3101

Min=onttrekken en plus=te storten

Totaal

4.206

-25

79

4.260

Liquide middelen

De post liquide middelen wordt onderscheiden in:

Saldo 31-12-2022

Saldo 31-12-2021

Kassaldi

128

18

Banksaldi

1.169

1176

Totaal

1.297

1.194

Overlopende activa

De post overlopende activa wordt onderscheiden in:

Saldo 31-12-2022

Saldo 31-12-2021

De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, gesplitst in:

-Europese overheidslichamen

-Het Rijk

0

-Overige Nederlandse overheidslichamen

0

-Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen

5.886

7.488

Totaal

5.886

7.488

De balanspost overlopende activa betreft posten uit de normale bedrijfsuitoefening die het gevolg zijn van (conform het stelsel van baten en lasten) toerekenen van lasten aan het boekjaar 2022. Het betreft hier onder andere onderhoudscontracten, huren, abonnementen, etc. welke betrekking hebben op 2023.

Overige nog te ontvangen bedragen

Net als de overlopende activa is dit saldo het gevolg van toerekenen van baten aan het boekjaar 2022. Het betreft hier een grote verscheidenheid aan nog te ontvangen bedragen. De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Voorheen voorzieningen (bedragen x 1.000)

Ontvangen van

Saldo

Toevoegingen

Ontvangsten

Saldo

1-1-2022

2022

2022

31-12-2022

Subsidie A16

Rijk

9.295

9.295

Subsidie C41B

Provincie

74

74

Subsidie C62

Rijk

5

5

Subsidie G12

Rijk

93

8

100

Totaal vooruitontvangen subsidies

98

9.377

9.475

PASSIVA

Eigen vermogen

Saldo 31-12-2022

Saldo 31-12-2021

Algemene reserve

32.124

31.865

Bestemmingsreserves

67.851

68.431

Gerealiseerde resultaat

-11.656

356

Totaal

88.318

100.651

Reserves

In het BBV worden reserves omschreven als vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken en die vanuit bedrijfseconomisch oogpunt vrij te besteden zijn. De vaststelling van de noodzakelijke omvang van reserves is een zaak van de gemeenteraad. Daarom worden reserves ook wel onderverdeeld in algemene en bestemmingsreserves. Zodra de raad aan een reserve een bepaalde bestemming heeft gegeven, is er sprake van een bestemmingsreserve. Om die reden kunnen bestemmingsreserves naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Heeft een reserve geen bestemming dan wordt het een algemene reserve genoemd.

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de reserves gedurende het jaar 2022:

Reserves (bedragen x 1.000)

Saldo

Bestemming

Toevoegingen

Aanwendingen

Saldo

1-1-2022

resultaat 2021

2022

2022

31-12-2022

Algemene reserves

Algemene dekkingsreserve

31.865

259

32.124

Totaal algemene reserves

31.865

259

32.124

Bestemmingsreserves

Baggerwerken

721

721

Corona maatregelenpakket

1.213

660

553

Cultuur

142

97

212

27

Decentrale arbeidsvoorwaarden

105

105

Faciliteiten voor jongeren

485

485

Gemeentepersoneel

163

163

Groeifonds Rijswijk

1

1

Huis van de Stad

6.288

6.288

Innovatiefonds

1.000

100

900

Investeringsfonds energietransitie en klimaat

7.120

290

7.410

Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid

1.300

1.300

Landgoederenzone fase 1

3.500

3.500

Nieuwbouw brandweerkazerne

5.431

128

5.302

Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

711

711

Parkeergarage

2.500

2.500

Parkeren

2.402

1.746

1.372

2.776

Realisatie kunst in de openbare ruimte

145

5

140

Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan

30.000

2

29.998

Reserve organisatie 2020

44

44

Revitalisering Oud-Rijswijk

82

82

Wijkontwikkeling

1.780

235

1.545

Woonfonds

3.300

3.300

Totaal van de bestemmingsreserves

68.431

97

2.036

2.713

67.851

Totaal van de reserves

100.296

356

2.036

2.713

99.975

Toelichting op de reserves

Algemene dekkingsreserve

Het vormen van een bufferfunctie voor onverwachte tegenvallers. Stortingen worden gedaan op basis van een positief exploitatieresultaat of bij vrijval van reserves. Onttrekkingen vinden plaats om de reserves aan te vullen of om bestemmingsreserves in te stellen of aan te vullen. Gelet op de aard van de reserve worden bij het samenstellen van de begroting geen mutaties geraamd. De begrotingssaldi zijn apart in het overzicht opgenomen.

Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 259.000 toegevoegd.

Bestemmingsreserves

Bestemmingsreserve Baggerwerken

Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor bagger gerelateerde uitgaven/investeringen.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Corona maatregelenpakket

In 2021 is het Corona Maatregelenpakket Samen Rijswijk vastgesteld. Een pakket maatregelen gericht op het tegengaan van de korte termijneffecten van de COVID-pandemie. Het maatregelenpakket is gestoeld op drie pijlers:

  • Maatschappelijk;

  • Sociaal;

  • Economisch.

De beschikbaar gestelde budgetten voor deze pijlers zijn ingezet voor zelfredzaamheid van onder andere jongeren en ondernemers. Maar ook voor het verenigingsleven en welzijnsactiviteiten, alsmede voor het ondersteunen van ondernemers om te ondernemen. Dit is allemaal gedaan vanuit bestaand beleid, waar mogelijk verruiming van het bestaande beleid en waar nodig nieuw beleid. Vanuit elke pijler zijn de beschreven activiteiten en maatregelen opgepakt, uitgewerkt en waar mogelijk geïmplementeerd/uitgevoerd. Met ondernemers en (regionale) partners zijn plannen gemaakt en samenwerkingen aangegaan om hen te ondersteunen en de impact van COVID-19 op hun bedrijfsvoering te verminderen. Zo zijn de hoteliers in Rijswijk verenigd in een Hotelcollectief en vanuit dat collectief gaan zij komende jaren de samenwerking aan met de cultuurpartners en retailers om te komen tot gezamenlijke arrangementen voor de bezoekers van Rijswijk. Vanuit Economie en Onderwijs is breed ingezet op de ontwikkeling van de Energy Cave en de versterking onderwijs-arbeidsmarkt. Naast de doorontwikkeling van een campus, is er ingezet op het aantrekken van partners ter versterking van het ecosysteem rondom geothermie en de samenwerking en kennisdeling verder te ontwikkelen. Daarnaast zijn er vanuit Jeugd en Onderwijs extra online-activiteiten georganiseerd voor jongeren in Rijswijk met als doel in verbinding te blijven met deze doelgroep en hen een activiteitenaanbod aan te kunnen bieden passend binnen de op dat moment geldende maatregelen. Ook is er veel aandacht geweest voor de winkelcentra in Rijswijk. Waarbij hele concrete acties, zoals ondersteuning van Vakantie Winweken en Kidshelden in Bogaard stadscentrum en de bierloop, het zomerfeest en Winter Wonderland in Oud-Rijswijk. Tevens is voor Oud-Rijswijk geïnvesteerd in verdere digitalisering van het winkelcentrum door middel van social media inzet. In het kader van de digitalisering is, samen met de horecaondernemers en de KHN Rijswijk, de Nocto-app gelanceerd. Met deze app is het voor bezoekers nog makkelijk om een leuke horecagelegenheid te vinden in Rijswijk en kunnen ondernemers meer exposure genereren. Samen met twee IT-ondernemers in Rijswijk is een programma ontwikkeld gericht op het creëren van meer bewustzijn van cybersecurity bij zowel ondernemers zelf als de individuele burger. Het programma bestaat uit een workshop en trainingen. Ondernemers in Rijswijk kunnen zich voor beide elementen inschrijven. Ook wordt in samenwerking met de BBR gewerkt aan het versterken van de organisatiegraad middels het opzetten van een Bedrijven Investeringszone Middengebied Plaspoelpolder. Vanuit de gemeente wordt een bijdrage geleverd aan de hiervoor benodigde externe expertise voor advies en uitvoering. Tot slot is er vanuit Sport in 2022 29.250 uitgegeven aan verenigingsondersteuning.

Gedurende 2022 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 5 juli en 8 november 2022 659.800 onttrokken.

Bestemmingsreserve Cultuur

De bestemmingsreserve Cultuur bestond uit 2 componenten:

  • Resterende rijksmiddelen voor de ondersteuning van de lokale cultuur, ter hoogte van 141.800. Omdat er rekening gehouden werd met een lange doorwerking van de coronacrisis op de culturele sector, is besloten tot een bestemmingsreserve cultuur voor nadere benodigde ondersteuning.

  • In 2021 resteerde binnen de budgetten van Kunst en cultuur een bedrag van 97.000. Dit restant is bij de bestemming van het rekeningsaldo 2021 ten behoeve van het innovatiebudget kunst en cultuur gestort in de bestemmingsreserve.

De bestemmingsreserve is in 2022 ingezet als gedeeltelijke dekking voor de subsidieregeling ‘Tijdelijke nadere regels steun, herstel en vernieuwing culturele infrastructuur gemeente Rijswijk’. Dit gold ook voor de met de decembercirculaire 2021 ontvangen decentralisatie-uitkering van 100.000 voor ondersteuning van de lokale cultuur. Het subsidieplafond van deze regeling bedroeg daarmee 338.800. In totaal is er voor 211.650 aan subsidies verstrekt, waarbij het innovatiebudget volledig benut is. Het resterend saldo van de bestemmingsreserve is 27.500.

Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 97.000 toegevoegd en is op basis van de raadsbesluiten d.d. 5 juli en 8 november 2022 211.650 onttrokken.

Bestemmingsreserve Decentrale arbeidsvoorwaarden

Deze reserve wordt gevormd met de gelden die jaarlijks beschikbaar zijn voor lokale arbeidsvoorwaarden ten behoeve van vitaliteit. Jaarlijks is een bedrag van ca. 54.000 beschikbaar. Wanneer de kosten hoger uitvallen wordt het tekort uit deze reserve onttrokken. Dit bedrag dient als dekking voor de verkoop van uren voor de aanschaf van fietsen cafetariamodel en de bijdrage van 250 bruto voor aanschaf van een fiets. Het overschot op het budget wordt jaarlijks in deze reserve gestort.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Faciliteiten voor jongeren

Deze reserve is gevormd in 2021 voor het opzetten van ruime, veilige en uitdagende speel- en recreatieplekken voor jongeren. Rijswijk telt nu ruim 170 speelplekken waar kinderen met plezier buiten kunnen spelen. Voor de oudere jeugd is er op dit moment niet veel aanbod, daarom is er besloten dat voor deze groep plekken bijkomen, zoals een interactief ontmoetingspunt en een skatebaan.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Gemeentepersoneel

Deze reserve is in 2009 gevormd met de gelden uit de uitkering van het resterende vermogen van IZA Nederland. Deze uitkering is betaald in twee tranches. Het eerste deel in 2009 en het tweede deel in 2012.

In 2010 heeft het college besloten dat deze gelden kunnen worden besteed aan diverse activiteiten binnen de onderwerpen:

  • Levensfasemanagement;

  • het Leren, Eigen verantwoordelijkheid, Groei en Ontwikkeling (LEGO) en

  • Gezondheidsmanagement.

Op 8 september 2015 heeft het college besloten 485.000 uit deze reserve in te zetten voor het trainingsprogramma van de organisatieontwikkeling. Het betreft:

  • Leerwerkplaatsen voor de opgaventeams;

  • Leiderschapstraject voor de opgavenmanagers;

  • Trainingen op specifieke rollen.

Jaarlijks wordt bezien welk bedrag uit deze reserve onttrokken moet worden.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Groeifonds Rijswijk

Deze reserve is gevormd door de opbrengsten uit de verkoop van de aandelen Eneco. Voor alle bestedingsdoelen zijn geoormerkte bestemmingsreserves Groeifonds ingesteld. Deze (algemene) reserve groeifonds kan overschotten op de geoormerkte bestemmingsreserves Groeifonds opvangen.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Huis van de Stad

Op 12 december 2017 heeft de raad ingestemd met het raadsvoorstel Investeringsbudget gefaseerde uitvoering Huis van de Stad. In het voorstel is aangegeven dat de frictiekosten ten laste van de algemene reserve zullen worden gebracht. Deze frictiekosten zijn berekend op 6.346.000. Hiervoor is een bestemmingsreserve huis van de stad ingesteld. In de begroting 2019 zullen de frictiekosten worden geraamd (2021 en 2022 rente, afschrijving en beheerlasten van de eerste fase). Voor hetzelfde bedrag zal dan een onttrekking aan de reserve plaatsvinden.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Innovatiefonds

Kwaliteitsimpuls in het sociaal domein om knelpunten op te lossen waarin de huidige programmering niet voorziet of versnelling aan te brengen in een aantal wenselijke ambities, voortvloeiend uit de door de raad eerder vastgestelde kadernota's. Bij de tweede halfjaarrapportage 2022 heeft de raad ingestemd met de uitvoering van meerdere initiatieven, waarmee nog niet het volledige Innovatiefonds werd ingezet. Vervolgens is in april 2023 een bestedingsvoorstel aan de raad gedaan voor het resterend deel van het Innovatiefonds (Corsanummer 23.004791), waarin ook wijzigingen zijn beschreven t.o.v. het besluit bij de tweede halfjaarrapportage 2022 (waaronder dat voor de verbinding zorg – onderwijs alternatieve financiering is gevonden). In 2022 is het bureau Stijlvol Ouder gestart als kwartiermaker wonen met een plus voor de vrije sector. Stijlvol Ouder is in 2022 gestart met hun onderzoek naar de mogelijkheden voor realisatie van wonen met een plus voor(toekomstige) senioren. In 2022 is hiervoor 14.265 gerealiseerd. Daarnaast is in 2022 een subsidie verstrekt aan Stichting Buurtgezinnen voor 39.000. De proeftuin is in januari 2022 van start gegaan. Doel van de proeftuin buurtgezinnen zijn het bevorderen van het welbevinden van de kinderen en hun ouders en het voorkomen van formele hulp met hogere kosten. Verder is in april 2022 gestart met de pilot praktijkondersteuner jeugd bij de huisarts. Naast meer grip krijgen op de verwijsstroom draagt de praktijkondersteuner ook bij aan de kwaliteit van de verwijzing. De kosten betreft inhuur van de praktijkondersteuners in 2022 voor 46.978. In 2022 was €51.000 begroot voor Beter Samenspel, maar nog niet uitgevoerd. Dit bedrag wordt daarom in 2022 niet uit de bestemmingsreserve onttrokken en is het voorstel om dit in 2023 uit de bestemmingsreserve te onttrekken. Tot slot heeft de raad eerder ingestemd met de uitvoering van de pilot “Verbinding onderwijs-zorg” en deze deels te dekken uit het Innovatiefonds. Het ging om €40.000 in 2022 en €60.000 in 2023. Voor deze pilot is alternatieve dekking gevonden, waardoor deze niet meer uit het Innovatiefonds gedekt hoeft te worden. Daardoor is ruimte ontstaan voor andere initiatieven.

Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 100.243 onttrokken.

Bestemmingsreserve Investeringsfonds energietransitie en klimaat

De reserve is aangemaakt om bewoners van Rijswijk te stimuleren aan de energietransitie mee te doen bijvoorbeeld het nemen van isolatiemaatregelen. Een regeling moet nog worden gemaakt. Het jaarlijkse dividend is aan de reserve voor de energietransitie toegevoegd.

Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 289.995 toegevoegd.

Bestemmingsreserve Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid

Deze reserve is gevormd om de parken in Rijswijk Zuid (Wilheminapark en Elsenburgbos) met elkaar te verbinden, dit zal zorgen voor een positief effect op geluid- en luchtkwaliteit. Hierdoor neemt de invloed van de A4 op de leefklimaat af. Door ook veel groen in de straten te realiseren zal het zorgen voor een goede mix van verschillende planten en dieren, de zogenoemde biodiversiteit. In deze parken kunnen de bewoners van Rijswijk ontspannen, spelen, sporten en zwemmen.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Landgoederenzone fase 1

Deze reserve is gevormd voor het opknappen van wandelparken en groen in de omgeving, zodat het gebied een uitstraling krijgt waarbij de geschiedenis van Rijswijk duidelijk voelbaar is.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Nieuwbouw brandweerkazerne

Omdat er sprake is van een éénmalige erfpachtcanon voor een periode van 50 jaar, dient de opbrengst hiervan te worden gestort in een bestemmingsreserve. Deze bestemmingsreserve wordt gebruikt om de verhoging van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Brandweer Delft-Rijswijk te bekostigen. Deze verhoogde bijdrage bestaat uit de rente en aflossing van de aangegane lening door de gemeenschappelijke regeling om de afkoopsom van de erfpachtcanon te financieren. De rentecomponent wordt gedekt uit de bespaarde rente berekend over de gevormde bestemmingsreserve van 7.018.000. Vanaf 2014 wordt er jaarlijks een bedrag van 128.180 onttrokken aan deze reserve.

Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 128.000 onttrokken.

Bestemmingsreserve Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor groot onderhoud welzijnsgebouwen.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Parkeergarage

Belangrijk is dat het Huis van de Stad goed bereikbaar blijft met het OV en dat er een parkeergarage komt, zodat we voorkomen dat het op straat vol komt te staan met auto’s en fietsen.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Parkeren

Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor parkeer – en verkeer gerelateerde uitgaven/investeringen. Op basis van de bijgestelde ramingen wordt een positief exploitatiesaldo gestort in de bestemmingsreserve en een negatief exploitatiesaldo onttrokken aan de reserve. Daarnaast worden er kapitaallasten van investeringen op het gebied van parkeren/verkeer onttrokken aan de reserve.

Gedurende 2022 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 5 juli en 8 november 2022 1.745.897 toegevoegd en is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 1.371.623 onttrokken.

Bestemmingsreserve Realisatie kunst in de openbare ruimte

Deze reserve is ingesteld in het kader van de zogenaamde percentageregeling, waarbij is afgesproken dat 1,5% (1% over de eerste 230.000) van de totale waarde van een grondexploitatie, met een maximum van 55.380 (prijspeil 2008), in deze reserve wordt gestort ten behoeve van het realiseren van kunst op de locatie. Uit de bestemmingsreserve is een bedrag van 5.000 onttrokken. Dit bedrag is ingezet als dekking voor een viertal schetsontwerpen in het kader van een nieuw te realiseren kunstwerk bij het Montessori IKC Parkrijk.

Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 20 december 2022 5.000 onttrokken.

Bestemmingsreserve Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan

Deze reserve is bestemd voor de uitvoering van een tunnel onder een groot deel van de Prinses Beatrixlaan. Deze tunnel zal zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, een gezondere omgeving om te wonen, werken en recreëren. De mutatie betreft het opstellen van een strategisch lobbyplan.

Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 20 december 2022 2.000 onttrokken.

Bestemmingsreserve Reserve organisatie 2020

Deze reserve is gevormd vanuit bezuinigingen binnen de personele begroting en door de middelen die in 2015 resteerden in het kader van het traineeprogramma. Indien er boven de taakstelling wordt bezuinigd, wordt dit gestort in de reserve Organisatie 2020. De reserve wordt ingezet voor de uitvoering van de opgave Organisatieverandering.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Revitalisering Oud-Rijswijk

Deze reserve is bestemd om uitvoering te geven aan het Masterplan De Herontdekking van Oud-Rijswijk. Doelstellingen van dit plan zijn o.a. het behoud van het cultuurhistorisch karakter, bijvoorbeeld door historisering van de gevels en de verbetering van de kwaliteit van het openbaar gebied, op basis van de Rapportage Schoon, Heel en Veilig. Om het budget in overeenstemming met de bestemming aan te wenden, ontwikkelen we samen met de winkeliers stichting plannen om verdere een impuls te geven aan het openbaar gebied. Afgelopen jaar is vooral ingezet op activiteiten ter promotie van het centrum, bekostigd vanuit het Coronamaatregelenpakket. Behalve het weer in werking krijgen van de historische waterpomp zijn er geen uitgaven gedaan aan de fysieke omgeving.

Er waren geen mutaties in 2022.

Bestemmingsreserve Wijkontwikkeling

Vanuit deze reserve worden plannen op het gebied van wijkontwikkeling bekostigd. De jaarlijkse afschrijvingen van de uitgevoerde wijkontwikkelingsplannen worden aan deze reserve onttrokken.

Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 235.000 onttrokken.

Bestemmingsreserve Woonfonds

Deze reserve is bestemd voor de uitvoering van het bouwen van betaalbare huurwoningen. Dit zal gerealiseerd worden met woningbouwcorporatie Rijswijk Wonen. Dit is van belang voor de doorstroom van de sociale huurvoorraad, in het bijzonder de scheefwoners. De constructie van het Woonfonds garandeert de betaalbaarheid van deze woningen voor een lange tijd.

Er waren geen mutaties in 2022.

Voorzieningen

Saldo 31-12-2022

Saldo 31-12-2021

Voorzieningen

11.186

6.546

Totaal

11.186

6.546

De in de balans opgenomen voorzieningen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Voorzieningen (bedragen x 1.000)

Saldo

Toevoegingen

Vrijval

Aanwendingen

Saldo

1-1-2022

2022

2022

2022

31-12-2022

Voorzieningen voor verplichtingen en risico's

T.b.v. nazorg bouwlocaties

8

8

Pensioenen wethouders

4.321

232

171

3.918

Wachtgelden wethouders

26

26

Verplichtingen en risico's

2.500

2.500

Verlofsparen

108

108

Totaal voorzieningen voor verplichtingen en risico's

4.329

2.634

232

197

6.534

Riolering

1.551

2.038

3.589

Voorzieningen ter egalisering van kosten

Onderhoud kunst in de openbare ruimte

34

16

5

45

Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

630

1.320

1.010

940

Baggerwerken

195

118

77

Bouwleges

Totaal voorzieningen ter egalisering van kosten

2.216

3.569

1.133

4.651

Totaal voorzieningen

6.545

6.203

232

1.331

11.185

Toelichting op de voorziening

Voorzieningen voor verplichtingen en risico’s

T.b.v. nazorg bouwlocaties

Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. Deze voorziening is ingesteld om grondexploitaties sneller te kunnen afsluiten. De gecalculeerde kosten voor de nazorg bij bouwlocaties worden in deze voorziening gereserveerd.

Er waren geen mutaties in 2022.

Pensioenen wethouders

Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. De pensioenverplichtingen van de (oud) bestuurders zijn, voor zover niet ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij, in de voorziening pensioenen wethouders opgenomen. De pensioenverplichtingen van de actieve bestuurders en de zogenaamde slapers zijn geactualiseerd en de voorziening is hierop afgestemd.

Gedurende 2022 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 5 juli en 8 november 2022 231.911 vrijgevallen en is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 171.335 aangewend.

Wachtgelden wethouders

Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. Deze voorziening is ingesteld om de kosten van de onderhoud en aanleg riolering gelijkmatig te verdelen. Als gevolg van vertraging bij de vervanging van riolering wordt een storting in de voorziening gedaan.

Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 26.000 toegevoegd en aangewend.

Verplichtingen en risico’s

Betreft een voorziening ter dekking van mogelijke toekomstige verplichtingen en risico’s.

Gedurende 2022 is 2.500.000 toegevoegd.

Verlofsparen

Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantie-uren verjaren niet. Dit kan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Conform de BBV dient hier een voorziening voor te worden gevormd.

Gedurende 2022 is 107.966 toegevoegd.

Voorzieningen door derden beklemde middelen

Riolering (spaar gedeelte)

Deze voorziening houdt verband met een storting van niet gerealiseerde vervangingsinvesteringen en dient voor de afdekking van de uitgestelde investeringen. Voorziening als gevolg van het sparen van de niet gerealiseerde investeringsplanning. Door vertraging bij de vervanging van riolering wordt een storting in de voorziening gedaan.

Op basis van het gemeentelijke Riolerings- en waterplan en de werkelijke uitgaven bedraagt de stand van de spaarvoorziening per 31 december 2022 2.241.652.

Riolering (egalisatie)

Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten van de vervangingsinvesteringen gelijkmatig te verdelen.

De egalisatievoorziening bedraagt 1.347.346.

Voorzieningen ter egalisering van kosten

Onderhoud kunst in de openbare ruimte

Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor de gemeentelijke kunstwerken in de openbare ruimte gelijkmatig te verdelen. Jaarlijks wordt er 15.940 toegevoegd aan deze voorziening. Uit deze voorziening is in 2022 het onderhoud van het kunstwerk aan de Beatrixlaan gedekt, de reiniging van diverse kunstwerken en de inspectie van kunstwerken in de openbare ruimte.

Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 15.940 toegevoegd en 5.394 aangewend.

Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor de (welzijns)gebouwen gelijkmatig te verdelen en te realiseren dat er bij noodzakelijk groot onderhoud voldoende in de voorziening zit om deze te bekostigen.

Gedurende 2022 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 5 juli en 8 november 2022 1.320.000 toegevoegd en

1.010.022 aangewend.

Baggerwerken

Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor het baggeren gelijkmatig te verdelen.

Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 194.900 toegevoegd en 118.000 aangewend.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar

De onderverdeling van de in de balans opgenomen vaste schulden is afs volgt:

Saldo 31-12-2022

Saldo 31-12-2021

Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen

219.880

252.410

Totaal

219.880

252.410

De rentelast voor 2022 bedraagt 2,7 mln.

Het onderstaande overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het jaar 2022:

Saldo 1-1-2022

Vermeerderingen

Aflossingen

Saldo 31-12-2022

Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen

252.410

32.530

219.880

Totaal

252.410

0

32.530

219.880

Vlottende passiva

Netto-vlottende schulden met eeen rentetypische looptijd korter dan één jaar

De post netto-vlottende schulden wordt onderscheiden in:

Saldo 31-12-2022

Saldo 31-12-2021

Kasgeldleningen aangegaan bij openbare lichamen

22.000

Banksaldi

2

2

Overige schulden

28.062

20.139

Totaal

28.064

42.141

Onder de overige schulden valt de rekening courant Plaspoelpolder a 7,1 miljoen.

Overlopende passiva

De post overlopende passiva wordt onderscheiden in:

Saldo 31-12-2022

Saldo 31-12-2021

Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

8.064

De voorschotten worden uitgesplitst naar de ontvangen bedragen van overige Nederlandse overheidslichamen

23.886

25.129

Totaal

31.950

25.129

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Voorheen voorzieningen (bedragen x 1.000)

Ontvangen van

Saldo

Ontvangsten

Bestedingen

Terugbetalingen

Saldo

1-1-2022

2022

2022

2022

31-12-2022

Subsidie B02

Rijk

13

13

Subsidie C09 - WBI

Rijk

7.178

7.178

Subsidie C09 - WBI Havenkwartier

Rijk

3.525

3.525

Subsidie C32

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

388

388

Subsidie C43

Rijk

138

-1

140

Subsidie C55

Rijk

1.028

622

406

Subsidie C56

Rijk

936

51

885

Subsidie C85

Rijk

4.800

4.800

Subsidie D08

Rijk

2.444

2.235

2.316

2.363

Subsidie D14

Rijk

186

448

99

535

Subsidie E03 - EU-richtlijnen omgevingslawaai

Rijk

65

19

47

Subsidie E03 - Geestbrugweg

Rijk

62

62

Subsidie E03 - Generaal Spoorlaan

Rijk

55

55

Subsidie E03 - Haagweg

Rijk

33

33

Subsidie E03 - Lindelaan en Steenlaan

Rijk

118

1

117

Subsidie E03 - restant woningen

Rijk

29

29

Subsidie E03 - Sir Winston Churchilllaan

Rijk

88

88

Subsidie G02

Rijk

70

2

67

Subsidie G03

Rijk

22

22

Subsidie G04

Rijk

146

146

Subsidie G10

Rijk

260

260

Subsidie G13

Rijk

47

47

Subsidie H04

Rijk

-97

1.118

801

221

Subsidie H08 - Gezonde leefstijl interventies

Rijk

68

31

37

Subsidie H08 - Sportakkoord

Rijk

27

55

54

28

Subsidie H12

Rijk

9

33

35

8

Subsidie H25

Rijk

75

75

Totaal vooruitontvangen subsidies

11.409

14.193

4.103

37

21.463

Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.

De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Geldnemer

Doel geldlening

Gewaarborgd %

Totaal geldlening

Resterend per 31-12-2021

Gewaarborgd per 31-12-2021

Resterend per 31-12-2022

Gewaarborgd per 31-12-2022

Kunstenaarsver.Art/Stock

Aankoop ateliers/Torenstraat

100,0%

afgelost

41

41

Museum Rijswijk

Verbouwing Herenstraat 65

100,0%

159

73

73

66

66

Zorggroep Florence

Bejaardencentr.Steenvoorde

100,0%

1.588

334

334

286

286

Zorggroep Florence

Bejaardencentr.Steenvoorde

100,0%

2.269

352

352

293

293

Rijswijk Wonen

Geldlening nr 85.222

100,0%

590

260

130

238

238

Rijswijk Wonen

Geldlening nr 85.219

100,0%

1.770

817

409

736

736

Rijswijk Wonen

Geldlening nr 85.216

100,0%

2.813

1.230

615

1.112

1.112

Rijswijk Wonen

Geldlening LBAN000029

100,0%

1.121

388

388

Rijswijk Wonen

Geldlening LBAN000039

100,0%

500

162

162

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.050

100,0%

120

35

35

30

30

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.040

100,0%

80

24

24

20

20

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.030

100,0%

220

65

65

56

56

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.020

100,0%

646

191

191

163

163

Rijswijk Wonen

Geldlening 10025181/39434

100,0%

afgelost

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 40.103815

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 43090 / 40106223.01

50,0%

afgelost

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 45249/4108475

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 45908/10028384

100,0%

10.000

10.000

5.000

10.000

10.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 47464

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 47880/40111714

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48190/40112125

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48609

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48671

100,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 48966

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48967

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49170

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49171

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49514

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49745

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49746

100,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 49887

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49888

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50192

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50193

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50556

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50559

100,0%

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50606

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50607

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50608

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50611

100,0%

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50612

100,0%

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50613

100,0%

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50619

100,0%

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50620

100,0%

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 60222

97,2%

2.188

2.188

2.127

Rijswijk Wonen

Geldlening 60727

97,2%

5.000

5.000

4.860

Rijswijk Wonen

Geldlening 60800

97,2%

5.000

5.000

4.860

Rijswijk Wonen

Geldlening 60801

97,2%

5.000

5.000

4.860

Rijswijk Wonen

Geldlening 61005

97,2%

5.000

5.000

4.860

Rijswijk Wonen

Geldlening 61006

97,2%

5.000

5.000

4.860

Rijswijk Wonen

Geldlening 61120

97,2%

5.000

5.000

4.860

Rijswijk Wonen

Geldlening 61121

97,2%

5.000

5.000

4.860

Rijswijk Wonen

Geldlening 61365

97,2%

5.000

5.000

4.860

Rijswijk Wonen

Geldlening NRV15977

97,2%

4.236

4.236

4.118

Staedion

Geldlening 60004

0,3%

15.000

15.000

45

Staedion

Geldlening 60012

0,3%

20.000

20.000

60

Staedion

Geldlening 60015

0,3%

15.000

15.000

45

Staedion

Geldlening 60016

0,3%

15.000

15.000

45

Staedion

Geldlening 60017

0,3%

25.000

25.000

74

Staedion

Geldlening 60517

0,3%

20.000

20.000

60

Staedion

Geldlening 61103

0,3%

25.000

25.000

74

Staedion

Geldlening 61104

0,3%

20.000

20.000

60

Staedion

Geldlening 61105

0,3%

25.000

25.000

74

Staedion

Geldlening 61176

0,3%

20.000

20.000

60

Staedion

Geldlening 61177

0,3%

20.000

20.000

60

Staedion

Geldlening 61181

0,3%

20.000

20.000

60

Staedion

Geldlening 61301

0,3%

20.000

20.000

60

Staedion

Geldlening 61331

0,3%

20.000

20.000

60

Staedion

Geldlening 61332

0,3%

15.000

15.000

45

Staedion

Geldlening NRV15809

0,3%

46.484

46.484

138

Vestia

Geldlening 61200

0,1%

22.390

22.390

13

Vidomes

Geldlening nr 39286

100,0%

20.000

20.000

10.000

20.000

20.000

Vidomes

Geldlening 44186

100,0%

10.000

10.000

5.000

10.000

10.000

Vidomes

Geldlening 44191

100,0%

15.000

15.000

7.500

15.000

15.000

Vidomes

Geldlening 45264

50,0%

15.000

15.000

7.500

15.000

7.500

Vidomes

Geldlening 47116/10029240

100,0%

afgelost

15.000

7.500

Vidomes

Geldlening 47841

100,0%

14.000

14.000

7.000

14.000

14.000

Vidomes

Geldlening 49692

50,0%

10.000

4.000

2.000

10.000

5.000

Vidomes

Geldlening 49693

100,0%

afgelost

10.000

5.000

Vidomes

Geldlening 60288

14,5%

5.782

5.782

838

Vidomes

Geldlening 61078

14,5%

15.000

15.000

2.175

Vidomes

Geldlening 61263

14,5%

15.000

15.000

2.175

Vidomes

Geldlening 61282

14,5%

12.500

12.500

1.812

Vidomes

Geldlening 61283

14,5%

9.000

9.000

1.305

Vidomes

Geldlening 61284

14,5%

10.000

10.000

1.450

Vidomes

Geldlening 61285

14,5%

2.000

2.000

290

Vidomes

Geldlening 61286

14,5%

3.630

1.398

203

Vidomes

Geldlening 61287

14,5%

3.630

1.268

184

Vidomes

Geldlening 61388

14,5%

20.000

20.000

2.899

Vidomes

Geldlening 61389

14,5%

10.000

10.000

1.450

Vidomes

Geldlening 61390

14,5%

12.500

12.500

1.812

Vidomes

Geldlening NRV13850

14,5%

15.160

15.160

2.198

Woonzorg Nederland

Geldlening 60385

0,1%

13.848

13.848

11

Woonzorg Nederland

Geldlening 60650

0,1%

25.000

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 60659

0,1%

25.000

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 60729

0,1%

25.000

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 60734

0,1%

25.000

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 61023

0,1%

25.000

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 61218

0,1%

5.000

5.000

4

Woonzorg Nederland

Geldlening 61244

0,1%

6.000

6.000

5

Woonzorg Nederland

Geldlening 61353

0,1%

25.000

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 61354

0,1%

25.000

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening NRV4201

0,1%

47.782

47.782

38

Totaal

1.038.008

236.422

118.768

1.025.087

240.192

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden

Overeenkomsten

Op grond van artikel 53 BBV worden in de toelichting bij de balans opgenomen de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is gebonden.

In de gemeentelijke administratie ontbreekt per 2022 een volledige verplichtingenadministratie. Daardoor kan geen volledig overzicht van langlopende financiële verplichtingen verstrekt worden. De verplichtingenadministratie isgedurende 2022 deels ingevoerd. In de jaarrekening 2023 zal een dergelijk overzicht worden opgenomen.

Er zijn per ultimo 2022 geen lopende projecten met een aanbesteding per aanbieder van meer dan 15 miljoen.

Arbeidskostengerelateerde verplichtingen

Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende verlofaanspraken (wettelijk- en bovenwettelijk verlof). Daarnaast kan het saldo vanuit overwerk meegaan naar 2023. Spaarverlof is nog niet ingericht voor 2022.

Eigen bijdrage op grond van de WMO

Een aanvrager van een voorziening op grond van de WLZ en de WMO (zoals hulp in de huishouding, begeleiding, hulp- en vervoersmiddelen of beschermd wonen) is op grond van de Wmo een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.

Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.