Toelichting op de balans
(bedragen x € 1.000)
ACTIVA
VASTE ACTIVA
Immateriële vaste activa
De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:
Boekwaarde 31-12-2022 | Boekwaarde 31-12-2021 | |
---|---|---|
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 12.911 | 12.911 |
Leningen aan woningbouwcorporaties | 550 | 595 |
uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer | 1.996 | 2.604 |
Totaal | 15.457 | 16.110 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de immateriële vaste activa gedurende het jaar 2022:
Boekwaarde 1-1-2022 | Vermeer- deringen | Investeringen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 605 | 37 | 568 | ||||
Totaal | 605 | 37 | 568 |
Materiële vaste activa
De investeringen met een economisch nut kunnen als volgt worden onderverdeeld:
Boekwaarde 1-1-2022 | Correctie begin balans | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 14.496 | 7 | 7 | 14.496 | |||
Woonruimten | 1.254 | 36 | 1.218 | ||||
Bedrijfsgebouwen | 103.488 | -94 | 12.606 | 35 | 3.264 | 114 | 112.587 |
Vervoermiddelen | 445 | 101 | 345 | ||||
Machines, apparaten en installaties | 2.864 | -29 | 10 | 496 | 2.349 | ||
Overige materiële vaste activa | 8.488 | 123 | 2.572 | 723 | 42 | 10.418 | |
Totaal | 131.036 | 0 | 15.195 | 35 | 4.619 | 164 | 141.413 |
Investeringen met economisch nut waarvoor heffing wordt geheven zijn als volgt:
Boekwaarde 1-1-2022 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 17.538 | 834 | 1.184 | 17.188 | |||
Totaal | 17.538 | 834 | 1.184 | 17.188 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut:
Investeringen voor 2017:
Boekwaarde 1-1-2022 | Correctie negatieve kredieten | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en water-bouwkundige werken | 19.589 | -1.280 | 268 | 1 | 1.652 | 17.005 | |
Machines, apparaten en installaties | 6.043 | 463 | 5.580 | ||||
Overige materiële vaste activa | 2.479 | 418 | 2.061 | ||||
Totaal | 28.111 | -1.280 | 268 | 1 | 2.533 | 24.646 |
Investeringen na 2017:
Boekwaarde 1-1-2022 | Correctie negatieve kredieten | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en water-bouwkundige werken | 20.765 | 96 | 4.901 | 584 | 1.457 | 23.757 | |
Machines, apparaten en installaties | 4.995 | 1.289 | 188 | 6.096 | |||
Overige materiële vaste activa | 6.101 | -96 | 1.104 | 255 | 99 | 6.755 | |
Totaal | 31.861 | 0 | 7.293 | 1.026 | 1.556 | 36.608 |
Investeringen met economisch nut in erfpacht uitgegeven zijn als volgt:
Boekwaarde 1-1-2022 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
In erfpacht | 3.227 | 489 | 978 | 2.738 | |||
Totaal | 3.227 | 489 | 978 | 2.738 |
Financiële vaste activa
De post financiële vaste activa wordt onderscheiden in:
Boekwaarde 31-12-2022 | Boekwaarde 31-12-2021 | |
---|---|---|
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 12.911 | 12.911 |
Leningen aan woningbouwcorporaties | 550 | 595 |
uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer | 1.996 | 2.604 |
Totaal | 15.457 | 16.110 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2022:
Boekwaarde 1-1-2022 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 12.911 | 12.911 | |||||
Leningen aan woningbouwcorporaties | 595 | 45 | 550 | ||||
uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer | 2.604 | 138 | 746 | 1.996 | |||
Totaal | 16.110 | 138 | 791 | 15.457 |
VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden
De post voorraden wordt onderscheiden in:
Omschrijving | Boekwaarde 31-12-2022 | Boekwaarde 31-12-2021 |
---|---|---|
(+= voordeel) | (+= voordeel) | |
RijswijkBuiten | -110.853 | -113.261 |
Eikelenburg | 1.269 | 1.108 |
-109.584 | -112.153 |
Voor het totaal van de in exploitatie zijnde bouwgrondexploitaties kan van het verloop in 2022 het volgende overzicht worden weergegeven:
Omschrijving | Verantwoord tot 1jan22 | Kosten 2022 | Opbrengsten 2022 | Verantwoord tm 31dec22 | Nog te verwachten kosten | Nog te verwachten opbrengsten | Vermoedelijk resultaat | Verlies voorziening |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(+= voordeel) | (+= voordeel) | (+= voordeel) | ||||||
RijswijkBuiten | -113.261 | 10.496 | 12.903 | -110.853 | 56.382 | 142.420 | -24.287 | -20.729 |
Eikelenburg | 1.108 | 28 | 189 | 1.269 | 75 | 1.204 | 2.437 | |
-112.153 | 10.524 | 13.092 | -109.584 | 56.457 | 143.624 | -21.850 | -20.729 |
De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van april-2023 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.
De toelichting en risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid, RijswijkBuiten en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
De post uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar wordt onderscheiden in:
Boekwaarde 1-1-2022 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de wet fido | 10.000 | 10.000 | |||||
10.000 | 10.000 |
Schatkistbankieren
Drempelbedrag[1]
In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Eén daarvan is het drempelbedrag. Dat is een minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Voor gemeente Rijswijk geldt voor 2022 een drempelbedrag van € 4,3 miljoen.
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren
Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen die boven het drempelbedrag uitgaan in de schatkist te worden aangehouden. In 2022 hebben geen overschrijdingen plaatsgevonden van het drempelbedrag. In onderstaande tabel is te zien wat de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen 2022 is geweest:
[1] De drempel is gelijk aan 2% van het begrotingstotaal indien het begrotingstotaal lager is dan € 500 miljoen. Indien het begrotingstotaal hoger is dan € 500 miljoen is de drempel gelijk aan € 10,0 miljoen plus 0,2% van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. De drempel is nooit lager dan € 1.000.000.
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Verslagjaar | |||||
(1) | Drempelbedrag | 4.300 | |||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 775 | 1.151 | 732 | 586 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | - | - | - | - |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag | 525 | 901 | 482 | 336 |
(1) Berekening drempelbedrag | |||||
Verslagjaar | |||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | 218.000 | |||
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen | 218.000 | |||
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat | ||||
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. | Drempelbedrag | 4.300 | |||
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | |||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(5a) | Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | 69.711 | 104.743 | 67.328 | 53.935 |
(5b) | Dagen in het kwartaal | 90 | 91 | 92 | 92 |
(2) - (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 775 | 1.151 | 732 | 586 |
[2] Deze toelichting is opgenomen conform het rekenmodel dat beschikbaar is gesteld door het Ministerie van Financiën: https://www.dsta.nl/schatkistbankieren/documenten/publicaties/2022/06/29/voorbeeld-berekening-drempelbedrag.
Op grond van artikel 52c van het BBV dient tenminste toegelicht te worden:
het drempelbedrag voor het begrotingsjaar waarover verantwoording wordt afgelegd; en
voor ieder kwartaal van dat jaar, het bedrag aan middelen, bedoeld in artikel 2, vierde lid, van de Wet financiering decentrale overheden, dat in het kader van het drempelbedrag door de provincie onderscheidenlijk de gemeente buiten ’s Rijks schatkist is aangehouden.
Voorziening oninbare vorderingen
Op grond van de BBV is het verplicht een voorziening te vormen zodra een onafwendbaar risico zich voordoet dat in de toekomst tot kosten zal leiden. De hoogte van de dotatie aan de voorziening is aan de gemeente overgelaten. In de financiële verordening van de gemeente Rijswijk staan de regels van de voorziening voor oninbare vorderingen beschreven. Bij publiekrechtelijke vorderingen en privaatrechtelijke vorderingen kleiner dan € 5.000 wordt een percentage gestort in de voorziening, afhankelijk van het jaar van ontstaan. Voor de overige vorderingen wordt een voorziening wegensoninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid.
Bij de schuldhulpverlening zijn in 2022 geen dubieuze debiteuren bijgekomen.
Saldo 31-12-2021 | Voorziening oninbaarheid | Bruto saldo | Saldo 31-12-2022 | |
---|---|---|---|---|
31-12-2022 | ||||
Overige vorderingen | 6.213 | 4.260 | 10.435 | 6.175 |
Totaal | 6.213 | 4.260 | 10.435 | 6.175 |
Stand 1-1-2022 | Te storten bij de jaarrek. | Oninbaar verklaard | Berekende stand 31-12-2022 | |
---|---|---|---|---|
Publiekrechtelijk | 651 | 170 | 79 | 900 |
Privaatrechtelijk | 358 | -104 | 254 | |
Schuldhulpverlening | 5 | 0 | 5 | |
Sociale Zaken | 3.192 | -91 | 3101 | |
Min=onttrekken en plus=te storten | ||||
Totaal | 4.206 | -25 | 79 | 4.260 |
Liquide middelen
De post liquide middelen wordt onderscheiden in:
Saldo 31-12-2022 | Saldo 31-12-2021 | |
---|---|---|
Kassaldi | 128 | 18 |
Banksaldi | 1.169 | 1176 |
Totaal | 1.297 | 1.194 |
Overlopende activa
De post overlopende activa wordt onderscheiden in:
Saldo 31-12-2022 | Saldo 31-12-2021 | |
---|---|---|
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, gesplitst in: | ||
-Europese overheidslichamen | ||
-Het Rijk | 0 | |
-Overige Nederlandse overheidslichamen | 0 | |
-Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen | 5.886 | 7.488 |
Totaal | 5.886 | 7.488 |
De balanspost overlopende activa betreft posten uit de normale bedrijfsuitoefening die het gevolg zijn van (conform het stelsel van baten en lasten) toerekenen van lasten aan het boekjaar 2022. Het betreft hier onder andere onderhoudscontracten, huren, abonnementen, etc. welke betrekking hebben op 2023.
Overige nog te ontvangen bedragen
Net als de overlopende activa is dit saldo het gevolg van toerekenen van baten aan het boekjaar 2022. Het betreft hier een grote verscheidenheid aan nog te ontvangen bedragen. De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Voorheen voorzieningen (bedragen x € 1.000) | Ontvangen van | Saldo | Toevoegingen | Ontvangsten | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2022 | 2022 | 2022 | 31-12-2022 | ||
Subsidie A16 | Rijk | 9.295 | 9.295 | ||
Subsidie C41B | Provincie | 74 | 74 | ||
Subsidie C62 | Rijk | 5 | 5 | ||
Subsidie G12 | Rijk | 93 | 8 | 100 | |
Totaal vooruitontvangen subsidies | 98 | 9.377 | 9.475 |
PASSIVA
Eigen vermogen
Saldo 31-12-2022 | Saldo 31-12-2021 | |
---|---|---|
Algemene reserve | 32.124 | 31.865 |
Bestemmingsreserves | 67.851 | 68.431 |
Gerealiseerde resultaat | -11.656 | 356 |
Totaal | 88.318 | 100.651 |
Reserves
In het BBV worden reserves omschreven als vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken en die vanuit bedrijfseconomisch oogpunt vrij te besteden zijn. De vaststelling van de noodzakelijke omvang van reserves is een zaak van de gemeenteraad. Daarom worden reserves ook wel onderverdeeld in algemene en bestemmingsreserves. Zodra de raad aan een reserve een bepaalde bestemming heeft gegeven, is er sprake van een bestemmingsreserve. Om die reden kunnen bestemmingsreserves naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Heeft een reserve geen bestemming dan wordt het een algemene reserve genoemd.
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de reserves gedurende het jaar 2022:
Reserves (bedragen x € 1.000) | Saldo | Bestemming | Toevoegingen | Aanwendingen | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2022 | resultaat 2021 | 2022 | 2022 | 31-12-2022 | |
Algemene reserves | |||||
Algemene dekkingsreserve | 31.865 | 259 | 32.124 | ||
Totaal algemene reserves | 31.865 | 259 | 32.124 | ||
Bestemmingsreserves | |||||
Baggerwerken | 721 | 721 | |||
Corona maatregelenpakket | 1.213 | 660 | 553 | ||
Cultuur | 142 | 97 | 212 | 27 | |
Decentrale arbeidsvoorwaarden | 105 | 105 | |||
Faciliteiten voor jongeren | 485 | 485 | |||
Gemeentepersoneel | 163 | 163 | |||
Groeifonds Rijswijk | 1 | 1 | |||
Huis van de Stad | 6.288 | 6.288 | |||
Innovatiefonds | 1.000 | 100 | 900 | ||
Investeringsfonds energietransitie en klimaat | 7.120 | 290 | 7.410 | ||
Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid | 1.300 | 1.300 | |||
Landgoederenzone fase 1 | 3.500 | 3.500 | |||
Nieuwbouw brandweerkazerne | 5.431 | 128 | 5.302 | ||
Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP) | 711 | 711 | |||
Parkeergarage | 2.500 | 2.500 | |||
Parkeren | 2.402 | 1.746 | 1.372 | 2.776 | |
Realisatie kunst in de openbare ruimte | 145 | 5 | 140 | ||
Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan | 30.000 | 2 | 29.998 | ||
Reserve organisatie 2020 | 44 | 44 | |||
Revitalisering Oud-Rijswijk | 82 | 82 | |||
Wijkontwikkeling | 1.780 | 235 | 1.545 | ||
Woonfonds | 3.300 | 3.300 | |||
Totaal van de bestemmingsreserves | 68.431 | 97 | 2.036 | 2.713 | 67.851 |
Totaal van de reserves | 100.296 | 356 | 2.036 | 2.713 | 99.975 |
Toelichting op de reserves
Algemene dekkingsreserve
Het vormen van een bufferfunctie voor onverwachte tegenvallers. Stortingen worden gedaan op basis van een positief exploitatieresultaat of bij vrijval van reserves. Onttrekkingen vinden plaats om de reserves aan te vullen of om bestemmingsreserves in te stellen of aan te vullen. Gelet op de aard van de reserve worden bij het samenstellen van de begroting geen mutaties geraamd. De begrotingssaldi zijn apart in het overzicht opgenomen.
Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 € 259.000 toegevoegd.
Bestemmingsreserves
Bestemmingsreserve Baggerwerken
Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor bagger gerelateerde uitgaven/investeringen.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Corona maatregelenpakket
In 2021 is het Corona Maatregelenpakket Samen Rijswijk vastgesteld. Een pakket maatregelen gericht op het tegengaan van de korte termijneffecten van de COVID-pandemie. Het maatregelenpakket is gestoeld op drie pijlers:
Maatschappelijk;
Sociaal;
Economisch.
De beschikbaar gestelde budgetten voor deze pijlers zijn ingezet voor zelfredzaamheid van onder andere jongeren en ondernemers. Maar ook voor het verenigingsleven en welzijnsactiviteiten, alsmede voor het ondersteunen van ondernemers om te ondernemen. Dit is allemaal gedaan vanuit bestaand beleid, waar mogelijk verruiming van het bestaande beleid en waar nodig nieuw beleid. Vanuit elke pijler zijn de beschreven activiteiten en maatregelen opgepakt, uitgewerkt en waar mogelijk geïmplementeerd/uitgevoerd. Met ondernemers en (regionale) partners zijn plannen gemaakt en samenwerkingen aangegaan om hen te ondersteunen en de impact van COVID-19 op hun bedrijfsvoering te verminderen. Zo zijn de hoteliers in Rijswijk verenigd in een Hotelcollectief en vanuit dat collectief gaan zij komende jaren de samenwerking aan met de cultuurpartners en retailers om te komen tot gezamenlijke arrangementen voor de bezoekers van Rijswijk. Vanuit Economie en Onderwijs is breed ingezet op de ontwikkeling van de Energy Cave en de versterking onderwijs-arbeidsmarkt. Naast de doorontwikkeling van een campus, is er ingezet op het aantrekken van partners ter versterking van het ecosysteem rondom geothermie en de samenwerking en kennisdeling verder te ontwikkelen. Daarnaast zijn er vanuit Jeugd en Onderwijs extra online-activiteiten georganiseerd voor jongeren in Rijswijk met als doel in verbinding te blijven met deze doelgroep en hen een activiteitenaanbod aan te kunnen bieden passend binnen de op dat moment geldende maatregelen. Ook is er veel aandacht geweest voor de winkelcentra in Rijswijk. Waarbij hele concrete acties, zoals ondersteuning van Vakantie Winweken en Kidshelden in Bogaard stadscentrum en de bierloop, het zomerfeest en Winter Wonderland in Oud-Rijswijk. Tevens is voor Oud-Rijswijk geïnvesteerd in verdere digitalisering van het winkelcentrum door middel van social media inzet. In het kader van de digitalisering is, samen met de horecaondernemers en de KHN Rijswijk, de Nocto-app gelanceerd. Met deze app is het voor bezoekers nog makkelijk om een leuke horecagelegenheid te vinden in Rijswijk en kunnen ondernemers meer exposure genereren. Samen met twee IT-ondernemers in Rijswijk is een programma ontwikkeld gericht op het creëren van meer bewustzijn van cybersecurity bij zowel ondernemers zelf als de individuele burger. Het programma bestaat uit een workshop en trainingen. Ondernemers in Rijswijk kunnen zich voor beide elementen inschrijven. Ook wordt in samenwerking met de BBR gewerkt aan het versterken van de organisatiegraad middels het opzetten van een Bedrijven Investeringszone Middengebied Plaspoelpolder. Vanuit de gemeente wordt een bijdrage geleverd aan de hiervoor benodigde externe expertise voor advies en uitvoering. Tot slot is er vanuit Sport in 2022 € 29.250 uitgegeven aan verenigingsondersteuning.
Gedurende 2022 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 5 juli en 8 november 2022 € 659.800 onttrokken.
Bestemmingsreserve Cultuur
De bestemmingsreserve Cultuur bestond uit 2 componenten:
Resterende rijksmiddelen voor de ondersteuning van de lokale cultuur, ter hoogte van € 141.800. Omdat er rekening gehouden werd met een lange doorwerking van de coronacrisis op de culturele sector, is besloten tot een bestemmingsreserve cultuur voor nadere benodigde ondersteuning.
In 2021 resteerde binnen de budgetten van Kunst en cultuur een bedrag van € 97.000. Dit restant is bij de bestemming van het rekeningsaldo 2021 ten behoeve van het innovatiebudget kunst en cultuur gestort in de bestemmingsreserve.
De bestemmingsreserve is in 2022 ingezet als gedeeltelijke dekking voor de subsidieregeling ‘Tijdelijke nadere regels steun, herstel en vernieuwing culturele infrastructuur gemeente Rijswijk’. Dit gold ook voor de met de decembercirculaire 2021 ontvangen decentralisatie-uitkering van € 100.000 voor ondersteuning van de lokale cultuur. Het subsidieplafond van deze regeling bedroeg daarmee € 338.800. In totaal is er voor € 211.650 aan subsidies verstrekt, waarbij het innovatiebudget volledig benut is. Het resterend saldo van de bestemmingsreserve is € 27.500.
Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 € 97.000 toegevoegd en is op basis van de raadsbesluiten d.d. 5 juli en 8 november 2022 € 211.650 onttrokken.
Bestemmingsreserve Decentrale arbeidsvoorwaarden
Deze reserve wordt gevormd met de gelden die jaarlijks beschikbaar zijn voor lokale arbeidsvoorwaarden ten behoeve van vitaliteit. Jaarlijks is een bedrag van ca. € 54.000 beschikbaar. Wanneer de kosten hoger uitvallen wordt het tekort uit deze reserve onttrokken. Dit bedrag dient als dekking voor de verkoop van uren voor de aanschaf van fietsen cafetariamodel en de bijdrage van € 250 bruto voor aanschaf van een fiets. Het overschot op het budget wordt jaarlijks in deze reserve gestort.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Faciliteiten voor jongeren
Deze reserve is gevormd in 2021 voor het opzetten van ruime, veilige en uitdagende speel- en recreatieplekken voor jongeren. Rijswijk telt nu ruim 170 speelplekken waar kinderen met plezier buiten kunnen spelen. Voor de oudere jeugd is er op dit moment niet veel aanbod, daarom is er besloten dat voor deze groep plekken bijkomen, zoals een interactief ontmoetingspunt en een skatebaan.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Gemeentepersoneel
Deze reserve is in 2009 gevormd met de gelden uit de uitkering van het resterende vermogen van IZA Nederland. Deze uitkering is betaald in twee tranches. Het eerste deel in 2009 en het tweede deel in 2012.
In 2010 heeft het college besloten dat deze gelden kunnen worden besteed aan diverse activiteiten binnen de onderwerpen:
Levensfasemanagement;
het Leren, Eigen verantwoordelijkheid, Groei en Ontwikkeling (LEGO) en
Gezondheidsmanagement.
Op 8 september 2015 heeft het college besloten € 485.000 uit deze reserve in te zetten voor het trainingsprogramma van de organisatieontwikkeling. Het betreft:
Leerwerkplaatsen voor de opgaventeams;
Leiderschapstraject voor de opgavenmanagers;
Trainingen op specifieke rollen.
Jaarlijks wordt bezien welk bedrag uit deze reserve onttrokken moet worden.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Groeifonds Rijswijk
Deze reserve is gevormd door de opbrengsten uit de verkoop van de aandelen Eneco. Voor alle bestedingsdoelen zijn geoormerkte bestemmingsreserves Groeifonds ingesteld. Deze (algemene) reserve groeifonds kan overschotten op de geoormerkte bestemmingsreserves Groeifonds opvangen.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Huis van de Stad
Op 12 december 2017 heeft de raad ingestemd met het raadsvoorstel Investeringsbudget gefaseerde uitvoering Huis van de Stad. In het voorstel is aangegeven dat de frictiekosten ten laste van de algemene reserve zullen worden gebracht. Deze frictiekosten zijn berekend op € 6.346.000. Hiervoor is een bestemmingsreserve huis van de stad ingesteld. In de begroting 2019 zullen de frictiekosten worden geraamd (2021 en 2022 rente, afschrijving en beheerlasten van de eerste fase). Voor hetzelfde bedrag zal dan een onttrekking aan de reserve plaatsvinden.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Innovatiefonds
Kwaliteitsimpuls in het sociaal domein om knelpunten op te lossen waarin de huidige programmering niet voorziet of versnelling aan te brengen in een aantal wenselijke ambities, voortvloeiend uit de door de raad eerder vastgestelde kadernota's. Bij de tweede halfjaarrapportage 2022 heeft de raad ingestemd met de uitvoering van meerdere initiatieven, waarmee nog niet het volledige Innovatiefonds werd ingezet. Vervolgens is in april 2023 een bestedingsvoorstel aan de raad gedaan voor het resterend deel van het Innovatiefonds (Corsanummer 23.004791), waarin ook wijzigingen zijn beschreven t.o.v. het besluit bij de tweede halfjaarrapportage 2022 (waaronder dat voor de verbinding zorg – onderwijs alternatieve financiering is gevonden). In 2022 is het bureau Stijlvol Ouder gestart als kwartiermaker wonen met een plus voor de vrije sector. Stijlvol Ouder is in 2022 gestart met hun onderzoek naar de mogelijkheden voor realisatie van wonen met een plus voor(toekomstige) senioren. In 2022 is hiervoor € 14.265 gerealiseerd. Daarnaast is in 2022 een subsidie verstrekt aan Stichting Buurtgezinnen voor € 39.000. De proeftuin is in januari 2022 van start gegaan. Doel van de proeftuin buurtgezinnen zijn het bevorderen van het welbevinden van de kinderen en hun ouders en het voorkomen van formele hulp met hogere kosten. Verder is in april 2022 gestart met de pilot praktijkondersteuner jeugd bij de huisarts. Naast meer grip krijgen op de verwijsstroom draagt de praktijkondersteuner ook bij aan de kwaliteit van de verwijzing. De kosten betreft inhuur van de praktijkondersteuners in 2022 voor € 46.978. In 2022 was €51.000 begroot voor Beter Samenspel, maar nog niet uitgevoerd. Dit bedrag wordt daarom in 2022 niet uit de bestemmingsreserve onttrokken en is het voorstel om dit in 2023 uit de bestemmingsreserve te onttrekken. Tot slot heeft de raad eerder ingestemd met de uitvoering van de pilot “Verbinding onderwijs-zorg” en deze deels te dekken uit het Innovatiefonds. Het ging om €40.000 in 2022 en €60.000 in 2023. Voor deze pilot is alternatieve dekking gevonden, waardoor deze niet meer uit het Innovatiefonds gedekt hoeft te worden. Daardoor is ruimte ontstaan voor andere initiatieven.
Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 100.243 onttrokken.
Bestemmingsreserve Investeringsfonds energietransitie en klimaat
De reserve is aangemaakt om bewoners van Rijswijk te stimuleren aan de energietransitie mee te doen bijvoorbeeld het nemen van isolatiemaatregelen. Een regeling moet nog worden gemaakt. Het jaarlijkse dividend is aan de reserve voor de energietransitie toegevoegd.
Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 € 289.995 toegevoegd.
Bestemmingsreserve Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid
Deze reserve is gevormd om de parken in Rijswijk Zuid (Wilheminapark en Elsenburgbos) met elkaar te verbinden, dit zal zorgen voor een positief effect op geluid- en luchtkwaliteit. Hierdoor neemt de invloed van de A4 op de leefklimaat af. Door ook veel groen in de straten te realiseren zal het zorgen voor een goede mix van verschillende planten en dieren, de zogenoemde biodiversiteit. In deze parken kunnen de bewoners van Rijswijk ontspannen, spelen, sporten en zwemmen.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Landgoederenzone fase 1
Deze reserve is gevormd voor het opknappen van wandelparken en groen in de omgeving, zodat het gebied een uitstraling krijgt waarbij de geschiedenis van Rijswijk duidelijk voelbaar is.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Nieuwbouw brandweerkazerne
Omdat er sprake is van een éénmalige erfpachtcanon voor een periode van 50 jaar, dient de opbrengst hiervan te worden gestort in een bestemmingsreserve. Deze bestemmingsreserve wordt gebruikt om de verhoging van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Brandweer Delft-Rijswijk te bekostigen. Deze verhoogde bijdrage bestaat uit de rente en aflossing van de aangegane lening door de gemeenschappelijke regeling om de afkoopsom van de erfpachtcanon te financieren. De rentecomponent wordt gedekt uit de bespaarde rente berekend over de gevormde bestemmingsreserve van € 7.018.000. Vanaf 2014 wordt er jaarlijks een bedrag van € 128.180 onttrokken aan deze reserve.
Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 € 128.000 onttrokken.
Bestemmingsreserve Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)
Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor groot onderhoud welzijnsgebouwen.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Parkeergarage
Belangrijk is dat het Huis van de Stad goed bereikbaar blijft met het OV en dat er een parkeergarage komt, zodat we voorkomen dat het op straat vol komt te staan met auto’s en fietsen.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Parkeren
Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor parkeer – en verkeer gerelateerde uitgaven/investeringen. Op basis van de bijgestelde ramingen wordt een positief exploitatiesaldo gestort in de bestemmingsreserve en een negatief exploitatiesaldo onttrokken aan de reserve. Daarnaast worden er kapitaallasten van investeringen op het gebied van parkeren/verkeer onttrokken aan de reserve.
Gedurende 2022 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 5 juli en 8 november 2022 € 1.745.897 toegevoegd en is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 € 1.371.623 onttrokken.
Bestemmingsreserve Realisatie kunst in de openbare ruimte
Deze reserve is ingesteld in het kader van de zogenaamde percentageregeling, waarbij is afgesproken dat 1,5% (1% over de eerste € 230.000) van de totale waarde van een grondexploitatie, met een maximum van € 55.380 (prijspeil 2008), in deze reserve wordt gestort ten behoeve van het realiseren van kunst op de locatie. Uit de bestemmingsreserve is een bedrag van € 5.000 onttrokken. Dit bedrag is ingezet als dekking voor een viertal schetsontwerpen in het kader van een nieuw te realiseren kunstwerk bij het Montessori IKC Parkrijk.
Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 20 december 2022 € 5.000 onttrokken.
Bestemmingsreserve Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan
Deze reserve is bestemd voor de uitvoering van een tunnel onder een groot deel van de Prinses Beatrixlaan. Deze tunnel zal zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, een gezondere omgeving om te wonen, werken en recreëren. De mutatie betreft het opstellen van een strategisch lobbyplan.
Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 20 december 2022 € 2.000 onttrokken.
Bestemmingsreserve Reserve organisatie 2020
Deze reserve is gevormd vanuit bezuinigingen binnen de personele begroting en door de middelen die in 2015 resteerden in het kader van het traineeprogramma. Indien er boven de taakstelling wordt bezuinigd, wordt dit gestort in de reserve Organisatie 2020. De reserve wordt ingezet voor de uitvoering van de opgave Organisatieverandering.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Revitalisering Oud-Rijswijk
Deze reserve is bestemd om uitvoering te geven aan het Masterplan De Herontdekking van Oud-Rijswijk. Doelstellingen van dit plan zijn o.a. het behoud van het cultuurhistorisch karakter, bijvoorbeeld door historisering van de gevels en de verbetering van de kwaliteit van het openbaar gebied, op basis van de Rapportage Schoon, Heel en Veilig. Om het budget in overeenstemming met de bestemming aan te wenden, ontwikkelen we samen met de winkeliers stichting plannen om verdere een impuls te geven aan het openbaar gebied. Afgelopen jaar is vooral ingezet op activiteiten ter promotie van het centrum, bekostigd vanuit het Coronamaatregelenpakket. Behalve het weer in werking krijgen van de historische waterpomp zijn er geen uitgaven gedaan aan de fysieke omgeving.
Er waren geen mutaties in 2022.
Bestemmingsreserve Wijkontwikkeling
Vanuit deze reserve worden plannen op het gebied van wijkontwikkeling bekostigd. De jaarlijkse afschrijvingen van de uitgevoerde wijkontwikkelingsplannen worden aan deze reserve onttrokken.
Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 € 235.000 onttrokken.
Bestemmingsreserve Woonfonds
Deze reserve is bestemd voor de uitvoering van het bouwen van betaalbare huurwoningen. Dit zal gerealiseerd worden met woningbouwcorporatie Rijswijk Wonen. Dit is van belang voor de doorstroom van de sociale huurvoorraad, in het bijzonder de scheefwoners. De constructie van het Woonfonds garandeert de betaalbaarheid van deze woningen voor een lange tijd.
Er waren geen mutaties in 2022.
Voorzieningen
Saldo 31-12-2022 | Saldo 31-12-2021 | |
---|---|---|
Voorzieningen | 11.186 | 6.546 |
Totaal | 11.186 | 6.546 |
De in de balans opgenomen voorzieningen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Voorzieningen (bedragen x € 1.000) | Saldo | Toevoegingen | Vrijval | Aanwendingen | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 31-12-2022 | |
Voorzieningen voor verplichtingen en risico's | |||||
T.b.v. nazorg bouwlocaties | 8 | 8 | |||
Pensioenen wethouders | 4.321 | 232 | 171 | 3.918 | |
Wachtgelden wethouders | 26 | 26 | |||
Verplichtingen en risico's | 2.500 | 2.500 | |||
Verlofsparen | 108 | 108 | |||
Totaal voorzieningen voor verplichtingen en risico's | 4.329 | 2.634 | 232 | 197 | 6.534 |
Riolering | 1.551 | 2.038 | 3.589 | ||
Voorzieningen ter egalisering van kosten | |||||
Onderhoud kunst in de openbare ruimte | 34 | 16 | 5 | 45 | |
Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP) | 630 | 1.320 | 1.010 | 940 | |
Baggerwerken | 195 | 118 | 77 | ||
Bouwleges | |||||
Totaal voorzieningen ter egalisering van kosten | 2.216 | 3.569 | 1.133 | 4.651 | |
Totaal voorzieningen | 6.545 | 6.203 | 232 | 1.331 | 11.185 |
Toelichting op de voorziening
Voorzieningen voor verplichtingen en risico’s
T.b.v. nazorg bouwlocaties
Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. Deze voorziening is ingesteld om grondexploitaties sneller te kunnen afsluiten. De gecalculeerde kosten voor de nazorg bij bouwlocaties worden in deze voorziening gereserveerd.
Er waren geen mutaties in 2022.
Pensioenen wethouders
Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. De pensioenverplichtingen van de (oud) bestuurders zijn, voor zover niet ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij, in de voorziening pensioenen wethouders opgenomen. De pensioenverplichtingen van de actieve bestuurders en de zogenaamde slapers zijn geactualiseerd en de voorziening is hierop afgestemd.
Gedurende 2022 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 5 juli en 8 november 2022 € 231.911 vrijgevallen en is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 € 171.335 aangewend.
Wachtgelden wethouders
Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. Deze voorziening is ingesteld om de kosten van de onderhoud en aanleg riolering gelijkmatig te verdelen. Als gevolg van vertraging bij de vervanging van riolering wordt een storting in de voorziening gedaan.
Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 26.000 toegevoegd en aangewend.
Verplichtingen en risico’s
Betreft een voorziening ter dekking van mogelijke toekomstige verplichtingen en risico’s.
Gedurende 2022 is € 2.500.000 toegevoegd.
Verlofsparen
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantie-uren verjaren niet. Dit kan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Conform de BBV dient hier een voorziening voor te worden gevormd.
Gedurende 2022 is € 107.966 toegevoegd.
Voorzieningen door derden beklemde middelen
Riolering (spaar gedeelte)
Deze voorziening houdt verband met een storting van niet gerealiseerde vervangingsinvesteringen en dient voor de afdekking van de uitgestelde investeringen. Voorziening als gevolg van het sparen van de niet gerealiseerde investeringsplanning. Door vertraging bij de vervanging van riolering wordt een storting in de voorziening gedaan.
Op basis van het gemeentelijke Riolerings- en waterplan en de werkelijke uitgaven bedraagt de stand van de spaarvoorziening per 31 december 2022 € 2.241.652.
Riolering (egalisatie)
Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten van de vervangingsinvesteringen gelijkmatig te verdelen.
De egalisatievoorziening bedraagt € 1.347.346.
Voorzieningen ter egalisering van kosten
Onderhoud kunst in de openbare ruimte
Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor de gemeentelijke kunstwerken in de openbare ruimte gelijkmatig te verdelen. Jaarlijks wordt er € 15.940 toegevoegd aan deze voorziening. Uit deze voorziening is in 2022 het onderhoud van het kunstwerk aan de Beatrixlaan gedekt, de reiniging van diverse kunstwerken en de inspectie van kunstwerken in de openbare ruimte.
Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 € 15.940 toegevoegd en € 5.394 aangewend.
Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)
Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor de (welzijns)gebouwen gelijkmatig te verdelen en te realiseren dat er bij noodzakelijk groot onderhoud voldoende in de voorziening zit om deze te bekostigen.
Gedurende 2022 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 5 juli en 8 november 2022 € 1.320.000 toegevoegd en
€ 1.010.022 aangewend.
Baggerwerken
Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor het baggeren gelijkmatig te verdelen.
Gedurende 2022 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 juli 2022 € 194.900 toegevoegd en € 118.000 aangewend.
Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar
De onderverdeling van de in de balans opgenomen vaste schulden is afs volgt:
Saldo 31-12-2022 | Saldo 31-12-2021 | |
---|---|---|
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 219.880 | 252.410 |
Totaal | 219.880 | 252.410 |
De rentelast voor 2022 bedraagt € 2,7 mln.
Het onderstaande overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het jaar 2022:
Saldo 1-1-2022 | Vermeerderingen | Aflossingen | Saldo 31-12-2022 | |
---|---|---|---|---|
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 252.410 | 32.530 | 219.880 | |
Totaal | 252.410 | 0 | 32.530 | 219.880 |
Vlottende passiva
Netto-vlottende schulden met eeen rentetypische looptijd korter dan één jaar
De post netto-vlottende schulden wordt onderscheiden in:
Saldo 31-12-2022 | Saldo 31-12-2021 | |
---|---|---|
Kasgeldleningen aangegaan bij openbare lichamen | 22.000 | |
Banksaldi | 2 | 2 |
Overige schulden | 28.062 | 20.139 |
Totaal | 28.064 | 42.141 |
Onder de overige schulden valt de rekening courant Plaspoelpolder a € 7,1 miljoen.
Overlopende passiva
De post overlopende passiva wordt onderscheiden in:
Saldo 31-12-2022 | Saldo 31-12-2021 | |
---|---|---|
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 8.064 | |
De voorschotten worden uitgesplitst naar de ontvangen bedragen van overige Nederlandse overheidslichamen | 23.886 | 25.129 |
Totaal | 31.950 | 25.129 |
De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Voorheen voorzieningen (bedragen x € 1.000) | Ontvangen van | Saldo | Ontvangsten | Bestedingen | Terugbetalingen | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|
1-1-2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 31-12-2022 | ||
Subsidie B02 | Rijk | 13 | 13 | |||
Subsidie C09 - WBI | Rijk | 7.178 | 7.178 | |||
Subsidie C09 - WBI Havenkwartier | Rijk | 3.525 | 3.525 | |||
Subsidie C32 | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 388 | 388 | |||
Subsidie C43 | Rijk | 138 | -1 | 140 | ||
Subsidie C55 | Rijk | 1.028 | 622 | 406 | ||
Subsidie C56 | Rijk | 936 | 51 | 885 | ||
Subsidie C85 | Rijk | 4.800 | 4.800 | |||
Subsidie D08 | Rijk | 2.444 | 2.235 | 2.316 | 2.363 | |
Subsidie D14 | Rijk | 186 | 448 | 99 | 535 | |
Subsidie E03 - EU-richtlijnen omgevingslawaai | Rijk | 65 | 19 | 47 | ||
Subsidie E03 - Geestbrugweg | Rijk | 62 | 62 | |||
Subsidie E03 - Generaal Spoorlaan | Rijk | 55 | 55 | |||
Subsidie E03 - Haagweg | Rijk | 33 | 33 | |||
Subsidie E03 - Lindelaan en Steenlaan | Rijk | 118 | 1 | 117 | ||
Subsidie E03 - restant woningen | Rijk | 29 | 29 | |||
Subsidie E03 - Sir Winston Churchilllaan | Rijk | 88 | 88 | |||
Subsidie G02 | Rijk | 70 | 2 | 67 | ||
Subsidie G03 | Rijk | 22 | 22 | |||
Subsidie G04 | Rijk | 146 | 146 | |||
Subsidie G10 | Rijk | 260 | 260 | |||
Subsidie G13 | Rijk | 47 | 47 | |||
Subsidie H04 | Rijk | -97 | 1.118 | 801 | 221 | |
Subsidie H08 - Gezonde leefstijl interventies | Rijk | 68 | 31 | 37 | ||
Subsidie H08 - Sportakkoord | Rijk | 27 | 55 | 54 | 28 | |
Subsidie H12 | Rijk | 9 | 33 | 35 | 8 | |
Subsidie H25 | Rijk | 75 | 75 | |||
Totaal vooruitontvangen subsidies | 11.409 | 14.193 | 4.103 | 37 | 21.463 |
Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen
Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.
De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Geldnemer | Doel geldlening | Gewaarborgd % | Totaal geldlening | Resterend per 31-12-2021 | Gewaarborgd per 31-12-2021 | Resterend per 31-12-2022 | Gewaarborgd per 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kunstenaarsver.Art/Stock | Aankoop ateliers/Torenstraat | 100,0% | afgelost | 41 | 41 | ||
Museum Rijswijk | Verbouwing Herenstraat 65 | 100,0% | 159 | 73 | 73 | 66 | 66 |
Zorggroep Florence | Bejaardencentr.Steenvoorde | 100,0% | 1.588 | 334 | 334 | 286 | 286 |
Zorggroep Florence | Bejaardencentr.Steenvoorde | 100,0% | 2.269 | 352 | 352 | 293 | 293 |
Rijswijk Wonen | Geldlening nr 85.222 | 100,0% | 590 | 260 | 130 | 238 | 238 |
Rijswijk Wonen | Geldlening nr 85.219 | 100,0% | 1.770 | 817 | 409 | 736 | 736 |
Rijswijk Wonen | Geldlening nr 85.216 | 100,0% | 2.813 | 1.230 | 615 | 1.112 | 1.112 |
Rijswijk Wonen | Geldlening LBAN000029 | 100,0% | 1.121 | 388 | 388 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening LBAN000039 | 100,0% | 500 | 162 | 162 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.050 | 100,0% | 120 | 35 | 35 | 30 | 30 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.040 | 100,0% | 80 | 24 | 24 | 20 | 20 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.030 | 100,0% | 220 | 65 | 65 | 56 | 56 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.020 | 100,0% | 646 | 191 | 191 | 163 | 163 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 10025181/39434 | 100,0% | afgelost | 5.000 | 2.500 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 40.103815 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 43090 / 40106223.01 | 50,0% | afgelost | 5.000 | 2.500 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 45249/4108475 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 45908/10028384 | 100,0% | 10.000 | 10.000 | 5.000 | 10.000 | 10.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 47464 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 47880/40111714 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48190/40112125 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48609 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48671 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48966 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48967 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49170 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49171 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49514 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49745 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49746 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49887 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49888 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50192 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50193 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50556 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50559 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 50606 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50607 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50608 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50611 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 50612 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 50613 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 50619 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 50620 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 60222 | 97,2% | 2.188 | 2.188 | 2.127 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 60727 | 97,2% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 60800 | 97,2% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 60801 | 97,2% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 61005 | 97,2% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 61006 | 97,2% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 61120 | 97,2% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 61121 | 97,2% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 61365 | 97,2% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening NRV15977 | 97,2% | 4.236 | 4.236 | 4.118 | ||
Staedion | Geldlening 60004 | 0,3% | 15.000 | 15.000 | 45 | ||
Staedion | Geldlening 60012 | 0,3% | 20.000 | 20.000 | 60 | ||
Staedion | Geldlening 60015 | 0,3% | 15.000 | 15.000 | 45 | ||
Staedion | Geldlening 60016 | 0,3% | 15.000 | 15.000 | 45 | ||
Staedion | Geldlening 60017 | 0,3% | 25.000 | 25.000 | 74 | ||
Staedion | Geldlening 60517 | 0,3% | 20.000 | 20.000 | 60 | ||
Staedion | Geldlening 61103 | 0,3% | 25.000 | 25.000 | 74 | ||
Staedion | Geldlening 61104 | 0,3% | 20.000 | 20.000 | 60 | ||
Staedion | Geldlening 61105 | 0,3% | 25.000 | 25.000 | 74 | ||
Staedion | Geldlening 61176 | 0,3% | 20.000 | 20.000 | 60 | ||
Staedion | Geldlening 61177 | 0,3% | 20.000 | 20.000 | 60 | ||
Staedion | Geldlening 61181 | 0,3% | 20.000 | 20.000 | 60 | ||
Staedion | Geldlening 61301 | 0,3% | 20.000 | 20.000 | 60 | ||
Staedion | Geldlening 61331 | 0,3% | 20.000 | 20.000 | 60 | ||
Staedion | Geldlening 61332 | 0,3% | 15.000 | 15.000 | 45 | ||
Staedion | Geldlening NRV15809 | 0,3% | 46.484 | 46.484 | 138 | ||
Vestia | Geldlening 61200 | 0,1% | 22.390 | 22.390 | 13 | ||
Vidomes | Geldlening nr 39286 | 100,0% | 20.000 | 20.000 | 10.000 | 20.000 | 20.000 |
Vidomes | Geldlening 44186 | 100,0% | 10.000 | 10.000 | 5.000 | 10.000 | 10.000 |
Vidomes | Geldlening 44191 | 100,0% | 15.000 | 15.000 | 7.500 | 15.000 | 15.000 |
Vidomes | Geldlening 45264 | 50,0% | 15.000 | 15.000 | 7.500 | 15.000 | 7.500 |
Vidomes | Geldlening 47116/10029240 | 100,0% | afgelost | 15.000 | 7.500 | ||
Vidomes | Geldlening 47841 | 100,0% | 14.000 | 14.000 | 7.000 | 14.000 | 14.000 |
Vidomes | Geldlening 49692 | 50,0% | 10.000 | 4.000 | 2.000 | 10.000 | 5.000 |
Vidomes | Geldlening 49693 | 100,0% | afgelost | 10.000 | 5.000 | ||
Vidomes | Geldlening 60288 | 14,5% | 5.782 | 5.782 | 838 | ||
Vidomes | Geldlening 61078 | 14,5% | 15.000 | 15.000 | 2.175 | ||
Vidomes | Geldlening 61263 | 14,5% | 15.000 | 15.000 | 2.175 | ||
Vidomes | Geldlening 61282 | 14,5% | 12.500 | 12.500 | 1.812 | ||
Vidomes | Geldlening 61283 | 14,5% | 9.000 | 9.000 | 1.305 | ||
Vidomes | Geldlening 61284 | 14,5% | 10.000 | 10.000 | 1.450 | ||
Vidomes | Geldlening 61285 | 14,5% | 2.000 | 2.000 | 290 | ||
Vidomes | Geldlening 61286 | 14,5% | 3.630 | 1.398 | 203 | ||
Vidomes | Geldlening 61287 | 14,5% | 3.630 | 1.268 | 184 | ||
Vidomes | Geldlening 61388 | 14,5% | 20.000 | 20.000 | 2.899 | ||
Vidomes | Geldlening 61389 | 14,5% | 10.000 | 10.000 | 1.450 | ||
Vidomes | Geldlening 61390 | 14,5% | 12.500 | 12.500 | 1.812 | ||
Vidomes | Geldlening NRV13850 | 14,5% | 15.160 | 15.160 | 2.198 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 60385 | 0,1% | 13.848 | 13.848 | 11 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 60650 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 60659 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 60729 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 60734 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 61023 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 61218 | 0,1% | 5.000 | 5.000 | 4 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 61244 | 0,1% | 6.000 | 6.000 | 5 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 61353 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 61354 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening NRV4201 | 0,1% | 47.782 | 47.782 | 38 | ||
Totaal | 1.038.008 | 236.422 | 118.768 | 1.025.087 | 240.192 |
Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden
Overeenkomsten
Op grond van artikel 53 BBV worden in de toelichting bij de balans opgenomen de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is gebonden.
In de gemeentelijke administratie ontbreekt per 2022 een volledige verplichtingenadministratie. Daardoor kan geen volledig overzicht van langlopende financiële verplichtingen verstrekt worden. De verplichtingenadministratie isgedurende 2022 deels ingevoerd. In de jaarrekening 2023 zal een dergelijk overzicht worden opgenomen.
Er zijn per ultimo 2022 geen lopende projecten met een aanbesteding per aanbieder van meer dan € 15 miljoen.
Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende verlofaanspraken (wettelijk- en bovenwettelijk verlof). Daarnaast kan het saldo vanuit overwerk meegaan naar 2023. Spaarverlof is nog niet ingericht voor 2022.
Eigen bijdrage op grond van de WMO
Een aanvrager van een voorziening op grond van de WLZ en de WMO (zoals hulp in de huishouding, begeleiding, hulp- en vervoersmiddelen of beschermd wonen) is op grond van de Wmo een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.