Wat heeft het gekost?

Exploitatie (bedragen x 1.000)

Wonen en Leven

Realisatie 2023

Primitief 2024

Gewijzigde raming 2024

Realisatie 2024

Afwijking
(+ = voordeel)

5600 Openbaar groen en openluchtrecreatie

Lasten

7.611

6.613

7.219

7.324

-105

Baten

94

82

82

93

11

Saldo

-7.516

-6.531

-7.137

-7.230

-94

7210 Afvalverwijdering en -verwerking

Lasten

9.094

10.354

10.127

10.568

-441

Baten

10.750

12.743

12.645

12.680

35

Saldo

1.656

2.389

2.519

2.113

-406

7220 Riolering en waterzuivering

Lasten

3.059

3.151

2.953

3.962

-1.008

Baten

Saldo

-3.059

-3.151

-2.953

-3.962

-1.008

7230 Milieubeheer

Lasten

2.884

7.297

4.003

3.033

970

Baten

1.052

1.726

1.479

1.458

-21

Saldo

-1.832

-5.571

-2.524

-1.575

949

7260 Baten rioolheffing

Lasten

Baten

5.702

5.886

5.936

5.976

40

Saldo

5.702

5.886

5.936

5.976

40

7290 Huishoudelijk/bedrijfsafvalwater

Lasten

876

867

866

695

171

Baten

5

104

104

Saldo

-871

-867

-866

-592

275

7300 Hemelwater

Lasten

186

142

140

144

-3

Baten

Saldo

-186

-142

-140

-144

-3

7310 Grondwater

Lasten

157

155

155

141

14

Baten

Saldo

-157

-155

-155

-141

14

8100 Ruimtelijke ordening

Lasten

2.632

11.800

8.961

3.115

5.846

Baten

1.393

8.629

6.763

3.369

-3.393

Saldo

-1.239

-3.171

-2.198

254

2.452

8200 Woningexploitatie

Lasten

59

56

57

55

2

Baten

448

93

893

96

-797

Saldo

389

38

837

42

-795

8210 Wijkontwikkeling

Lasten

172

837

858

849

8

Baten

Saldo

-172

-837

-858

-849

8

8220 Volkshuisvesting

Lasten

4.883

2.325

2.905

3.588

-682

Baten

3.953

2.663

2.663

154

-2.509

Saldo

-930

338

-242

-3.433

-3.191

8300 Bouwgrondexploitatie

Lasten

1.577

490

738

748

-10

Baten

3.492

183

335

413

78

Saldo

1.916

-307

-403

-335

67

8320 Grondexploitatie RijswijkBuiten

Lasten

7.015

17.678

12.507

6.114

6.393

Baten

8.492

17.658

12.491

8.426

-4.066

Saldo

1.476

-20

-16

2.311

2.327

Programmatotalen

Lasten

40.204

61.764

51.490

40.336

11.154

Baten

35.381

49.664

43.289

32.770

-10.518

Saldo

-4.823

-12.101

-8.201

-7.565

636

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is 636.000 voordelig. Indien het verschil op de baten of lasten per beleidsproduct boven de 100.000 zijn, worden deze hieronder toegelicht:

Programma / beleidsproduct (bedrag x € 1.000)

Saldo Baten

Saldo Lasten

Wonen en Leven

5600 Openbaar groen en openluchtrecreatie

-105

Er is additioneel zwerfvuil opgeruimd, welke kosten niet begroot waren. Dit betrof onder andere lachgasflessen, welke opgeruimd en afgevoerd/vernietigd zijn.

-82

De resterende overschrijding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) overschrijdingen op diverse andere begrotingsposten

-23

7210 Afvalverwijdering en -verwerking

-441

Er heeft meerwerk plaatsgevonden bij het plaatsen van ondergrondse containers. Daarnaast hebben inwoners weer meer restafval aangeleverd dan we hebben begroot wat leidde tot hogere verwerkingskosten.

-350

Werkzaamheden die zijn uitgevoerd voor de desinvesteringskosten PMD minicontainers.

-33

De resterende overschrijding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) overschrijdingen op diverse andere begrotingsposten.

-58

7220 Riolering en waterzuivering

-1.008

De kostendekkendheid van de riolering mag maximaal 100% bedragen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de uitgaven op de post riolering, maar ook naar de posten hemelwater, grondwater, veegkosten en kwijtschelding. Ook de btw en overhead worden bij de berekening betrokken. Doordat de inkomsten hoger zijn uitgevallen en andere toerekenbare kosten lager zijn uitgevallen, zou er overdekking ontstaan. Om die reden heeft er een verplichte dotatie aan de egalisatievoorziening plaatsgevonden. Zie ook de kostendekkendheidsberekening in de paragraaf lokale heffingen.

-1.008

7230 Milieubeheer

970

Voor de milieuzones Haagweg en Beatrixlaan zijn de baten foutief opgevoerd in de begroting 2024-2027. Werkelijke baten zijn in lijn met aangeleverde prognose.

96

Invoering van de milieuzone Beatrixlaan is vertraagd als gevolg van te doorlopen Europese aanbesteding van het automatiseringssysteem. Uitvoering staat nu gepland in 2025

240

Invoering van de milieuzone Haagweg is vertraagd als gevolg van te doorlopen Europese aanbesteding van het automatiseringssysteem. Uitvoering staat nu gepland in 2025

102

Vanuit het werkbudget milieu zijn een aantal taken (houtstookcampagne) gestart en doorlopend in 2025, danwel overgeheveld naar 2025 (milieukundige begeleiding bij graafwerkzaamheden bij het volkstuincomplex Ons Ideaal en onderzoek niet gesprongen explosieven).

76

De vacature op het Actieplan klimaatadaptatatie is niet ingevuld. Hierdoor is de uitvoering van het actieplan gepauzeerd en zijn er alleen wat kleine kosten voor onderzoek uitgegeven. Met de invulling van de vacature, zal ook het actieplan verder uitgevoerd worden.

235

Als gevolg van vertraging in het project Warmtenet Rijswijk West zijn minder kosten gemaakt dan geraamd in 2024.

80

Kosten voor operatie Steenbreek zijn minder hoog uitgevallen dan geraamd omdat de opdracht pas startte in het tweede kwartaal 2024. Daarnaast is door personele problemen bij een opdrachtnemer die de klimaatatlas en hitteplan zou maken, vertraging ontstaan in de uitvoering.

60

De bestedingstermijn van de SPUK energiearmoede is verlengd van 2025 tot en met 2027. Dit geeft meer tijd voor de uitvoering van de energiefixers.

81

7290 Huishoudelijk/bedrijfsafvalwater

104

171

Er is een bijdrage ontvangen van het Hoogheemraadschap voor de verbetering van de waterkwaliteit Pasgeld/Hooghe.

35

Dit zijn ontvangsten van derden na schades aan riolering bij graafwerkzaamheden of inkomsten bij aanvragen riolering bv bij (nieuw)bouwprojecten.

69

Het inspecteren en reinigen van het areaal wordt per wijk/ buurt uitgevoerd. Sommige buurten zijn wat groter en sommige zijn wat kleiner. Dit jaar waren de gebieden kleiner, het reinigen verliep voorspoedig, waardoor we lager in kosten uitkwamen dan geraamd.

80

Vantevoren schatten wij de  voorziene reparaties zo goed mogelijk in. In 2024 bleek een gedeelte van de voorziene reparaties niet nodig.

91

8100 Ruimtelijke ordening

-3.393

5.846

De uitbetaling van de SBI-bijdrage aan de projectontwikkelaar is doorgeschoven omdat contractuele afspraken nog niet nagekomen zijn in 2024.

2.253

Door vertraging in de start van de bouw van Hof van Rijswijk heeft de overeengekomen uitbetaling van de SBI-subsidie en restitutie van een eerder betaalde bijdrage kostenverhaal van totaal circa 2,1 miljoen niet in 2024 plaatsgevonden. Deze zal in 2025 plaatsvinden.

-2.072

De belangrijkste oorzaak voor de lagere lasten voor het Kessler Park is dat het Waterbergingfonds nog niet opgericht is. In de begroting was namelijk rekening gehouden met het feit dat een bijdrage geleverd zou worden aan het Waterbergingfonds, maar omdat dit fonds nog niet is opgericht kan de bijdrage pas later worden gedaan.  

1.119

Het Waterbergingsfonds wordt gevoed uit twee delen. Enerzijds de Waterberging op eigen terrein. Alleen als dit onmogelijk is, is een afdracht aan het fonds mogelijk. Met deze afdracht kan de gemeente het op korte afstand zelf realiseren. Het andere deel is de bijdrage voor Toename Vuilwaterafvoer. Hier wordt altijd een bijdrage voor uitgerekend en gefactureerd. De gemeente ontvangt hiervoor bijdragen van projectontwikkelaars, welke de gemeente dan moet doorbetalen aan het Waterbergingsfonds. Dit fonds is echter nog niet geactiveerd, waardoor de ontvangsten nog niet als baat verantwoord mogen worden en als vooruitontvangen bedrag op de balans zijn opgenomen.  

-1.027

Eerder was een voorziening ter dekking van mogelijke toekomstige verplichtingen en risico’s getroffen voor 2.500.000. Bij het actualiseren van de risico's blijkt dat de voorziening met dit bedrag kan worden verlaagd.

2.500

De resterende lagere baten ten op zichte van het budget worden verklaard door (kleine) baten op diverse andere begrotingsposten.

-294

De resterende overschrijding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) overschrijdingen op diverse andere begrotingsposten.

-26

8200 Woningexploitatie

-797

Een verwachting bij de eerste halfjaarrapportage 2024 was dat het pand Laan Hofrust 2-4 in de tweede helft van 2024 verkocht zou worden. Verkoop is door omstandigheden vertraagd, waardoor de verkoopopbrengst van 800.000 niet in 2024 is gerealiseerd, maar naar verwachting in 2025 zal worden gerealiseerd.  

-800

De resterende extra baten ten op zichte van het budget worden verklaard door (kleine) extra baten op diverse andere begrotingsposten.

3

8220 Volkshuisvesting

-2.509

-682

Er zijn in 2024 extra kosten voor inhuur van personeel gemaakt. Een gedeelte van deze inhuurkosten wordt gecompenseerd met niet gebruikte salariskosten. Deze extra inhuur was nodig omdat: 1. In het eerste half jaar van 2024 is een extra personele inzet geleverd is om de grote hoeveelheid vergunningaanvragen die in 2023 nog onder de oude wetgeving zijn ingediend af te handelen binnen de verplichte wettelijke termijnen. Daarnaast in 2024 ook veel inzet gepleegd om de vergunningaanvragen onder de Omgevingswet, welke per 1 januari 2024 is ingevoerd, binnen de nieuwe kortere termijnen af te handelen. 2. Er geen vast personeel is gevonden op de openstaande vacatures en de wettelijke taak wel uitgevoerd moest worden. 3. Er grote projecten in aanvraag zouden komen vanuit gebiedsontwikkeling.

-660

De gemeenteraad heeft op 20 september 2022 besloten voor de jaren 2023 en 2024 in totaal 1.182.000 zal bijdragen aan het exploitatietekort m.b.t. het flexwooncentrum Hof van Elsenburg, met 2 betalingen van 591.000 per jaar. Dit bedrag was niet geraamd omdat de kosten worden gedekt uit een subsidie. Maar er is nog niet voldaan aan de voorwaarden van de subsidie, waardoor de subsidie waarschijnlijk pas later wordt ontvangen.

-591

In 2023 is een voorziening gevormd om de lasten voor de gemeente met betrekking tot grote (bouw)projecten te dekken. Deze voorziening is in 2024 aangewend.

300

In 2024 is rekening gehouden dat meerdere grote gebiedsontwikkelingen tot aanvraag zouden komen en dit was doorberekend in de te verwachten leges. Inmiddels is duidelijk dat een aantal grote ontwikkelingen vertraging hebben, waardoor deze doorschuiven naar 2025 of zelfs naar 2026 en verder (zoals bijvoorbeeld de verschillende gebieden binnen de stadsas).

-2.429

De resterende extra baten ten op zichte van het budget worden verklaard door minder baten op diverse andere begrotingsposten.

-80

De resterende overschrijding ten op zichte van het budget wordt verklaard door onderbesteding op diverse andere begrotingsposten.

269

8320 Grondexploitatie RijswijkBuiten

-4.066

6.393

Voor deze toelichting verwijzen we naar de paragraaf RijswijkBuiten.

Investeringen

Investering (bedrag x 1.000)

Begrote lasten

Werkelijk lasten

Saldo lasten

Begrote baten

Werkelijke baten

Saldo baten

Aanpak woonomgeving ihkv wijkverbetering Te Werve

146

146

Geluidsanering

126

126

Groot onderhoud gemeentelijke woningen

47

47

Herinrichten speelplekken in de wijk 2024

230

110

120

Inrichting van het Hof van Sion

412

371

41

Kinderboerderij 't Akkertje

238

30

208

Realisatie van het Huis van de Stad

1.757

1.281

476

6

6

Transformatie Wilhelminapark 2024

560

27

533

Uitvoeringsprogramma landgoederenzone (fase 1)

3.209

96

3.114

Uitwerking actieplan geluid 2024

275

275

Vergroenen en verbeteren entrees Plaspoelpolder

49

49

Vervanging beplanting

421

406

15

Vervanging bladkorven

101

70

30

Vervanging bomen 2024

1.137

1.130

7

Vervanging hekwerken 2024

19

19

Vervanging luchtfoto's 2024

27

27

Vervanging toplaag bij vier speelplekken

53

2

51

Vervanging van afvalbakken 2024

74

57

17

Vervanging vrijvervalriolen 2024

4.951

1.806

3.145

1.210

-1.210

Voorbereidingskrediet herontwikkeling Marimbahal

150

26

124

Zwethzone - Algemeen

2

2

Eindtotaal

13.985

5.459

8.526

1.210

6

-1.204