Toelichting op de balans

ACTIVA

VASTE ACTIVA

Immateriële vaste activa

De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 31-12-2024

Boekwaarde 31-12-2023

Bijdragen aan activa in eigendom van derden

501

534

Totaal

501

534

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de immateriële vaste activa gedurende het jaar 2024:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 1-1-2024

Vermeer- deringen

Investeringen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2024

Bijdragen aan activa in eigendom van derden

534

34

501

Totaal

534

34

501

Materiële vaste activa

De investeringen met een economisch nut kunnen als volgt worden onderverdeeld:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 31-12-2024

Boekwaarde 31-12-2023

Gronden en terreinen

12.995

12.995

Woonruimten

1.090

1.154

Bedrijfsgebouwen

122.717

123.917

Vervoermiddelen

1.561

561

Machines, apparaten en installaties

1.634

1.860

Overige materiële vaste activa

12.464

12.116

Totaal

152.461

152.603

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de investeringen met een economisch nut gedurende het jaar 2024:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 1-1-2024

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2024

Gronden en terreinen

12.995

4

4

12.995

Woonruimten

1.154

64

1.090

Bedrijfsgebouwen

123.917

3.533

4.727

6

122.717

Vervoermiddelen

561

1.070

71

1.561

Machines, apparaten en installaties

1.860

81

307

1.634

Overige materiële vaste activa

12.116

1.327

979

12.464

Totaal

152.603

6.015

4

6.147

6

152.461

Extra comptabel geboekt in 2024:

  • Economisch nut Bedrijfsgebouwen 84.000

  • Economisch nut Overig 402

De investeringen met een economisch nut waarvoor heffing wordt geheven zijn als volgt:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 31-12-2024

Boekwaarde 31-12-2023

Grond-, weg- en waterbouwkundige werken, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven

16.539

16.863

Totaal

16.539

16.863

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de investeringen met een economisch nut waarvoor heffing wordt geheven gedurende het jaar 2024:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 1-1-2024

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2024

Grond-, weg- en waterbouwkundige werken, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven

16.863

1.806

2.130

16.539

Totaal

16.863

1.806

2.130

16.539

De investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut voor 2017 zijn als volgt:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 31-12-2024

Boekwaarde 31-12-2023

Grond-, weg- en water-bouwkundige werken

44.670

41.606

Machines, apparaten en installaties

12.175

11.799

Overige materiële vaste activa

11.646

9.723

Totaal

68.491

63.127

De bovenstaande tabel wordt verdeeld in investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut voor en na 2017

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 31-12-2024

Boekwaarde 31-12-2023

Grond-, weg- en water-bouwkundige werken

14.205

15.787

Machines, apparaten en installaties

4.683

5.121

Overige materiële vaste activa

1.307

1.661

Totaal

20.194

22.569

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut voor 2017 gedurende het jaar 2024:

Investeringen voor 2017:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 1-1-2024

Corr.negatieve kredieten

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2024

Grond-, weg- en water-bouwkundige werken

15.787

23

1

1.456

150

14.205

Machines, apparaten en installaties

5.121

439

4.683

Overige materiële vaste activa

1.661

2

356

1.307

Totaal

22.569

25

1

2.250

150

20.194

Eind 2024 is er voor 81.000 aan negatieve kredieten gecorrigeerd op de balans.

De investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut na 2017 zijn als volgt:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 31-12-2024

Boekwaarde 31-12-2023

Grond-, weg- en water-bouwkundige werken

30.466

25.819

Machines, apparaten en installaties

7.492

6.678

Overige materiële vaste activa

10.339

8.062

Totaal

48.297

40.558

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut na 2017 gedurende het jaar 2024:

Investeringen na 2017:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 1-1-2024

Corr.negatieve kredieten

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2024

Grond-, weg- en water-bouwkundige werken

25.819

-32

6.865

31

853

1.303

30.466

Machines, apparaten en installaties

6.678

15

1.174

63

268

44

7.492

Overige materiële vaste activa

8.062

2.855

459

119

10.339

Totaal

40.558

-17

10.893

93

1.579

1.465

48.297

Eind 2024 is er voor 34.000 aan negatieve kredieten gecorrigeerd op de balans.

Extra comptabel geboekt in 2024:

  • Maatschappelijk nut Grond-, weg en waterbouwkundige werken 376.000

  • Maatschappelijk nut Machine, apparaten en installaties 47.000

Investeringen met economisch nut in erfpacht uitgegeven zijn als volgt:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 31-12-2024

Boekwaarde 31-12-2023

In erfpacht

4.970

2.162

Totaal

4.970

2.162

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de investeringen met economisch nut in erfpacht uitgegeven gedurende het jaar 2024:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 1-1-2024

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2024

In erfpacht

2.162

2.925

117

4.970

Totaal

2.162

2.925

117

4.970

Financiële vaste activa

De post financiële vaste activa wordt onderscheiden in:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 31-12-2024

Boekwaarde 31-12-2023

Kapitaalverstrekking aan deelnemingen

12.911

12.911

Leningen aan woningbouwcorporaties

455

504

uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer

2.573

1.536

Totaal

15.938

14.951

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2024:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 1-1-2024

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2024

Kapitaalverstrekking aan deelnemingen

12.911

12.911

Leningen aan woningbouwcorporaties

504

49

455

uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer

1.536

1.196

160

2.573

Totaal

14.951

1.196

208

15.938

VLOTTENDE ACTIVA

Voorraden

De post voorraden wordt onderscheiden in:

Omschrijving

Boekwaarde 31-12-2024

Boekwaarde 31-12-2023

Bedragen x 1.000

RijswijkBuiten

110.481

110.313

Eikelenburg

-392

-406

Standplaats Molenhof

59

11

Verliesvoorziening

-16.934

-19.247

93.214

90.670

Voor het totaal van de in exploitatie zijnde bouwgrondexploitaties kan van het verloop in 2024 het volgende overzicht worden weergegeven:

Omschrijving

Verantwoord tot 1jan24

Kosten 2024

Opbrengsten 2024

Verantwoord tm 31dec24

Nog te verwachten kosten

Nog te verwachten opbrengsten

Winst

Vermoedelijk resultaat

Verlies voorziening

Bedragen x 1.000

RijswijkBuiten

110.313

8.341

8.173

110.481

46.452

123.651

-16.934

-16.934

Eikelenburg

-406

15

-392

69

257

200

382

Standplaats Molenhof

11

49

59

93

152

Verliesvoorziening

-19.247

-2.313

-16.934

90.670

8.404

5.860

93.214

46.614

124.060

200

-16.552

-16.934

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van april 2024 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.

De toelichting en risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid, RijswijkBuiten en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

De post uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar wordt onderscheiden in:

Bedragen x 1.000

Boekwaarde 1-1-2024

Vermeer- deringen

Vermind. / afloss.

Afschr.

Bijdr. van derden

Boekwaarde 31-12-2024

Vorderingen op openbare lichamen

17.385

2.164

19.550

Uitzettingen in 's Rijks schatkist een rente typische looptijd van één jaar of langer

45.167

37.593

7.574

Overige vorderingen

12.287

265

12.552

Verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de wet fido

74.840

2.429

37.593

39.675

Bij de post Overige vorderingen wijkt de beginstand 2024 60.000 af van de getoonde eindstand in de jaarstukken 2023 vanwege een nagekomen boeking.

In 2024 waren er geen verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen.

Schatkistbankieren

Drempelbedrag[1]

In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Eén daarvan is het drempelbedrag. Dat is een minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Voor gemeente Rijswijk geldt voor 2024 een drempelbedrag van 3.834.000.

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren

Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen die boven het drempelbedrag uitgaan in de schatkist te worden aangehouden. In 2024 hebben geen overschrijdingen plaatsgevonden van het drempelbedrag. In onderstaande tabel is te zien wat de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen 2024 is geweest:

[1] Het drempelbedrag is gelijk aan 0,75% van het begrotingstotaal indien het begrotingstotaal lager is dan 500 miljoen. Indien het begrotingstotaal hoger is dan 500 miljoen is de drempel gelijk aan 3,75 miljoen plus 0,2% van het begrotingstotaal dat de 500 miljoen te boven gaat. De drempel is nooit lager dan €250.000.

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren x 1.000

Verslagjaar

(1)

Drempelbedrag

3.834

Kwartaal 1

Kwartaal 2

Kwartaal 3

Kwartaal 4

(2)

Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

618

834

782

670

(3a) = (1) > (2)

Ruimte onder het drempelbedrag

3.216

3.000

3.052

3.164

(3b) = (2) > (1)

Overschrijding van het drempelbedrag

-

-

-

-

(1) Berekening drempelbedrag

Verslagjaar

(4a)

Begrotingstotaal verslagjaar

541.962

(4b)

Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan 500 miljoen

500.000

(4c)

Het deel van het begrotingstotaal dat de 500 miljoen te boven gaat

41.962

(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000

Drempelbedrag

3.834

(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

Kwartaal 1

Kwartaal 2

Kwartaal 3

Kwartaal 4

(5a)

Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil)

56.218

75.928

71.911

61.610

(5b)

Dagen in het kwartaal

91

91

92

92

(2) - (5a) / (5b)

Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

618

834

782

670

Op grond van artikel 52c van het BBV dient tenminste toegelicht te worden:

  • het drempelbedrag voor het begrotingsjaar waarover verantwoording wordt afgelegd; en

  • voor ieder kwartaal van dat jaar, het bedrag aan middelen, bedoeld in artikel 2, vierde lid, van de Wet financiering decentrale overheden, dat in het kader van het drempelbedrag door de provincie onderscheidenlijk de gemeente buiten ’s Rijks schatkist is aangehouden.

Voorziening oninbare vorderingen

Op grond van de BBV is het verplicht een voorziening te vormen zodra een onafwendbaar risico zich voordoet dat in de toekomst tot kosten zal leiden. De hoogte van de dotatie aan de voorziening is aan de gemeente overgelaten. In de financiële verordening van de gemeente Rijswijk staan de regels van de voorziening voor oninbare vorderingen beschreven. Bij publiekrechtelijke vorderingen en privaatrechtelijke vorderingen kleiner dan 25.000 wordt een percentage gestort in de voorziening, afhankelijk van het jaar van ontstaan. Voor de overige vorderingen wordt een voorziening wegensoninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid.

Bedragen x 1.000

Saldo 31-12-2023

Voorziening oninbaarheid

Bruto saldo

Saldo 31-12-2024

31-12-2024

Overige vorderingen

1.910

3.170

7.675

4.505

Totaal

1.910

3.170

7.675

4.505

Bedragen x 1.000

Stand 1-1-2024

Te onttrekken bij de jaarrek.

Oninbaar verklaard

Berekende stand 31-12-2024

Publiekrechtelijk

1.090

-250

3

843

Privaatrechtelijk

159

27

186

Sociale Zaken

2.217

-76

2.141

Min=onttrekken en plus=te storten

Totaal

3.466

-326

30

3.170

Liquide middelen

De post liquide middelen wordt onderscheiden in:

Bedragen x 1.000

Saldo 31-12-2024

Saldo 31-12-2023

Kassaldi

16

30

Banksaldi

754

81

Totaal

770

110

Overlopende activa

De post overlopende activa wordt onderscheiden in:

Bedragen x 1.000

Saldo 31-12-2024

Saldo 31-12-2023

De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, gesplitst in:

-Europese overheidslichamen

-Het Rijk

-Overige Nederlandse overheidslichamen

-Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen

6.123

6.659

Totaal

6.123

6.659

De balanspost overlopende activa betreft posten uit de normale bedrijfsuitoefening die het gevolg zijn van (conform het stelsel van baten en lasten) toerekenen van lasten aan het boekjaar 2024. Het betreft hier onder andere onderhoudscontracten, huren, abonnementen, etc. welke betrekking hebben op 2025.

Overige nog te ontvangen bedragen

Net als de overlopende activa is dit saldo het gevolg van toerekenen van baten aan het boekjaar 2024. Het betreft hier een grote verscheidenheid aan nog te ontvangen bedragen. De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Voorheen voorzieningen
(bedragen x 1.000)

Ontvangen van

Saldo
1-1-2024

Toe-
voegingen

Ont-
vangsten

Technische
correcties

Saldo
31-12-2024

Voetnoot

2024

2024

Subsidie B02 - Gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek

Rijk

153

441

165

13

441

a)

Subsidie C62 - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Rijk

18

15

5

28

Subsidie F20- Sterpassage (Orchard 1 & 2)

Rijk

233

233

Subsidie G03 - Bedrijfskapitaal BBZ vanaf 2020

Rijk

10

10

Subsidie G10 - Wet inburgering

Rijk

483

483

Subsidie G12 - Kwijtschelding publieke schulden SZW in verband met de
hersteloperatie toeslagen

Rijk

24

15

8

31

Subsidie H04 - Stimulering sport

Rijk

329

329

Subsidie H35B - Specifieke uitkering IZA-doelen 2023-2026

Rijk

25

730

730

-50

-25

a)

Subsidie J41B - Flexibele inzet woningbouw

Provincie

80

313

412

18

b)

Subsidie M16 - Oekraine

Rijk

716

8.979

6.282

3.413

Totaal Overige nog te ontvangen bedragen

1.837

10.713

8.340

-19

4.131

Opmerkingen:

1. Sommige regelingen worden zowel in de bovenstaande tabel getoond als in de tabel bij "Overlopende passiva". De reden hiervoor is dat voor deze regelingen per 1-1-2024 nog een bedrag ontvangen moet worden en per 31-12-2024 juist een bedrag vooruitontvangen is of omgekeerd of dat de bedragen in de tabellen bij de betreffende regelingen betrekking hebben op andere boekjaren.

2. Voor regeling G10 worden normbedragen gehanteerd die in meerdere jaren besteed mogen worden. De bedragen die in de SISA worden verantwoord betreft de werkelijke bestedingen en niet de normbedragen. Daarom wijken de bedragen van de SISA verantwoording af van de hierboven getoonde bedragen die van de tabel bij "Overlopende passiva".

3. In 2024 beginnen sommige SISA-regelingen met een andere letter dan in 2023. De reden hiervan is dat met het nieuwe kabinet ook nieuwe ministeries zijn gevormd en de letters gerelateerd zijn aan het ministerie die een SISA-regeling afgeeft.

Voetnoot:

a) Het beginsaldo van deze regeling blijkt per abuis verkeerd te zijn vastgesteld. Hiervoor is een technische correctie verwerkt, waardoor het eindsaldo juist wordt weergegeven.

b) Begin dit jaar werd nog een nog te ontvangen bedrag verwacht. Eind 2024 hebben we juist een bedrag over, waardoor een resterend saldo juist vooruitontvangen is (zie ook opmerking 1).

PASSIVA

Eigen vermogen

Bedragen x 1.000

Saldo 31-12-2024

Saldo 31-12-2023

Algemene reserve

24.903

20.468

Bestemmingsreserves

49.060

70.550

Gerealiseerde resultaat

8.069

-10.821

Totaal

82.032

80.197

Reserves

In het BBV worden reserves omschreven als vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken en die vanuit bedrijfseconomisch oogpunt vrij te besteden zijn. De vaststelling van de noodzakelijke omvang van reserves is een zaak van de gemeenteraad. Daarom worden reserves ook wel onderverdeeld in algemene en bestemmingsreserves. Zodra de raad aan een reserve een bepaalde bestemming heeft gegeven, is er sprake van een bestemmingsreserve. Om die reden kunnen bestemmingsreserves naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Heeft een reserve geen bestemming dan wordt het een algemene reserve genoemd.

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de reserves gedurende het jaar 2024:

Reserves (bedragen x 1.000)

Saldo

Bestemming

Toevoegingen

Vrijval

Aanwendingen

Saldo

1-1-2024

resultaat 2023

2024

2024

2024

31-12-2024

Algemene reserves

Algemene dekkingsreserve

20.468

10.821

15.256

24.903

Totaal algemene reserves

20.468

10.821

15.256

24.903

Bestemmingsreserves

Baggerwerken

721

721

Corona maatregelenpakket

412

183

49

180

Decentrale arbeidsvoorwaarden

105

25

80

Faciliteiten voor jongeren

485

485

Gemeentepersoneel

163

163

Groeifonds Rijswijk

1

1

Huis van de Stad

4.910

4.142

768

Innovatiefonds

898

251

214

433

Investeringsfonds energietransitie en klimaat

7.545

7.545

Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid

1.300

1.300

Landgoederenzone fase 1

3.500

3.500

Nieuwbouw brandweerkazerne

5.174

128

5.046

Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

711

711

Parkeergarage

2.500

2.500

Parkeren

5.366

5.366

Realisatie kunst in de openbare ruimte

118

33

85

Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan

29.998

29.998

Organisatie 2020

44

44

Revitalisering Oud-Rijswijk

82

11

71

Wijkontwikkeling

1.317

219

1.099

Woningisolatieprogramma Rijswijk 2023-2026

1.900

1.211

201

487

Woonfonds

3.300

3.300

Totaal van de bestemmingsreserves

70.550

16.468

5.023

49.060

Totaal van de reserves

91.018

10.821

15.256

16.468

5.023

73.963

Toelichting op de reserves

Volgens artikel 54 lid 1 BBV dient in de toelichting op de balans de aard en de reden van elke reserve en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan te worden toegelicht.

Hieronder volgt een toelichting op de algemene reserves en de bestemmingsreserves.

Volgens artikel 54 lid 1 BBV dient in de toelichting op de balans de aard en de reden van elke reserve en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan te worden toegelicht.

Hieronder volgt een toelichting op de algemene reserves en de bestemmingsreserves.

Algemene dekkingsreserve

Het vormen van een bufferfunctie voor onverwachte tegenvallers. Stortingen worden gedaan op basis van een positief exploitatieresultaat of bij vrijval van reserves. Onttrekkingen vinden plaats om de reserves aan te vullen of om bestemmingsreserves in te stellen of aan te vullen. Gelet op de aard van de reserve worden bij het samenstellen van de begroting geen mutaties geraamd. De begrotingssaldi zijn apart in het overzicht opgenomen.

Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 10.820.925 onttrokken.

Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 15.256.236 toegevoegd.

Bestemmingsreserve Baggerwerken

Deze bestemmingsreserve werd aangewend voor bagger gerelateerde uitgaven/investeringen.

Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 720.798 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.

Bestemmingsreserve Corona maatregelenpakket

In 2021 is het Corona Maatregelenpakket Samen Rijswijk vastgesteld. Een pakket maatregelen gericht op het tegengaan van de korte termijneffecten van de COVID-pandemie. Het maatregelenpakket is gestoeld op drie pijlers: 

  • Maatschappelijk; 

  • Sociaal; 

  • Economisch. 

De beschikbaar gestelde budgetten voor deze pijlers zijn ingezet voor zelfredzaamheid van onder andere jongeren en ondernemers. Maar ook voor het verenigingsleven en welzijnsactiviteiten, alsmede voor het ondersteunen van ondernemers om te ondernemen. Dit is allemaal gedaan vanuit bestaand beleid, waar mogelijk verruiming van het bestaande beleid en waar nodig nieuw beleid. Vanuit elke pijler zijn activiteiten en maatregelen opgepakt, uitgewerkt en uitgevoerd. 

In 2024 zijn de middelen ingezet voor het, in samenwerking met de BBR, verder verkennen van het opzetten van een Bedrijven Investeringszone Middengebied Plaspoelpolder. Vanuit de gemeente wordt een bijdrage geleverd aan de hiervoor benodigde (externe) expertise voor advies en uitvoering. Verder is de arrangementensamenwerking met hotels, overige horeca en leisure in Rijswijk voortgezet om zo meer bezoekers en bestedingen naar Rijswijk trekken. Ook is er verenigingsondersteuning geboden voor vitale sportverenigingen.  

Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 183.000 vrijgevallen. 

Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2023 € 49.222 aangewend.

Bestemmingsreserve Decentrale arbeidsvoorwaarden

Deze reserve wordt gevormd met de gelden die jaarlijks beschikbaar zijn voor lokale arbeidsvoorwaarden ten behoeve van vitaliteit. Jaarlijks is een bedrag van ca. € 54.000 beschikbaar. Wanneer de kosten hoger uitvallen wordt het tekort uit deze reserve onttrokken. Dit bedrag dient als dekking voor de verkoop van uren voor de aanschaf van fietsen cafetariamodel en de bijdrage van € 250 bruto voor aanschaf van een fiets. Het overschot op het budget wordt jaarlijks in deze reserve gestort.

Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 november 2024 € 25.000 aangewend.

Bestemmingsreserve Faciliteiten voor jongeren

Deze reserve is gevormd in 2021 voor het opzetten van ruime, veilige en uitdagende speel- en recreatieplekken voor jongeren. Rijswijk telt nu ruim 170 speelplekken waar kinderen met plezier buiten kunnen spelen. Voor de oudere jeugd is er op dit moment niet veel aanbod, daarom is er besloten dat voor deze groep plekken bijkomen, zoals een interactief ontmoetingspunt en een skatebaan.

Er waren geen mutaties in 2024.

Bestemmingsreserve Gemeentepersoneel

Deze reserve is in 2009 gevormd met de gelden uit de uitkering van het resterende vermogen van IZA Nederland. Deze uitkering is betaald in twee tranches. Het eerste deel in 2009 en het tweede deel in 2012.

In 2010 heeft het college besloten dat deze gelden kunnen worden besteed aan diverse activiteiten binnen de onderwerpen:

  • Levensfasemanagement;

  • het Leren, Eigen verantwoordelijkheid, Groei en Ontwikkeling (LEGO) en 

  • Gezondheidsmanagement. 

Op 8 september 2015 heeft het college besloten € 485.000 uit deze reserve in te zetten voor het trainingsprogramma van de organisatieontwikkeling. Het betreft:

  • Leerwerkplaatsen voor de opgaventeams;

  • Leiderschapstraject voor de opgavenmanagers;

  • Trainingen op specifieke rollen.

Jaarlijks wordt bezien welk bedrag uit deze reserve onttrokken moet worden.

Er waren geen mutaties in 2024.

Bestemmingsreserve Groeifonds Rijswijk

Deze reserve was gevormd door de opbrengsten uit de verkoop van de aandelen Eneco. Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 560 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.

Bestemmingsreserve Huis van de Stad

Op 12 december 2017 heeft de raad ingestemd met het raadsvoorstel Investeringsbudget gefaseerde uitvoering Huis van de Stad. In het voorstel is aangegeven dat de frictiekosten ten laste van de algemene reserve zullen worden gebracht. Deze frictiekosten zijn berekend op € 6.346.000. Hiervoor is een bestemmingsreserve huis van de stad ingesteld.

Gedurende 2024 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 7 november 2023 en op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 4.142.120 aangewend.

Bestemmingsreserve Innovatiefonds

Het betreft hier de Kwaliteitsimpuls in het sociaal domein om knelpunten op te lossen waarin de huidige programmering niet voorziet of versnelling aan te brengen in een aantal wenselijke ambities, voortvloeiend uit de door de raad eerder vastgestelde kadernota's. Bij de instelling van de reserve innovatiefonds in 2022 zijn meerdere initiatieven beschreven, welke in de jaren 2022 t/m 2026 worden uitgevoerd. Voor 2024 heeft de raad ingestemd met de volgende bestedingen vanuit het innovatiefonds:

  • Uitvoering van de Woonzorgvisie: 85.000

  • Praktijkondersteuner Jeugd: 70.100

  • Jongeren perspectieffonds: 42.000.

  • Grip op Bewind: 20.000

Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 251.000 vrijgevallen.

Gedurende 2024 is op basis van raadsbesluiten d.d. 7 november 2023, 9 juli en 17 december 2024 € 214.100 aangewend.

Bestemmingsreserve Investeringsfonds energietransitie en klimaat

Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 7.545.415 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.

Bestemmingsreserve Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid

Deze reserve is gevormd om de parken in Rijswijk-Zuid (Wilheminapark en Elsenburgbos) met elkaar te verbinden, dit zal zorgen voor een positief effect op geluid- en luchtkwaliteit. Hierdoor neemt de invloed van de A4 op de leefklimaat af. Door ook veel groen in de straten te realiseren zal het zorgen voor een goede mix van verschillende planten en dieren, de zogenoemde biodiversiteit. In deze parken kunnen de bewoners van Rijswijk ontspannen, spelen, sporten en zwemmen.

Er waren geen mutaties in 2024.

Bestemmingsreserve Landgoederenzone fase 1

Deze reserve is gevormd voor het opknappen van wandelparken en groen in de omgeving, zodat het gebied een uitstraling krijgt waarbij de geschiedenis van Rijswijk duidelijk voelbaar is.

Er waren geen mutaties in 2024.

Bestemmingsreserve Nieuwbouw brandweerkazerne

Omdat er sprake is van een éénmalige erfpachtcanon voor een periode van 50 jaar, dient de opbrengst hiervan te worden gestort in een bestemmingsreserve. Deze bestemmingsreserve wordt gebruikt om de verhoging van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Brandweer Delft-Rijswijk te bekostigen. Deze verhoogde bijdrage bestaat uit de rente en aflossing van de aangegane lening door de gemeenschappelijke regeling om de afkoopsom van de erfpachtcanon te financieren. De rentecomponent wordt gedekt uit de bespaarde rente berekend over de gevormde bestemmingsreserve van € 7.018.000. Vanaf 2014 wordt er jaarlijks een bedrag van € 128.180 onttrokken aan deze reserve.

Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2023 € 128.180 onttrokken.

Bestemmingsreserve Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor groot onderhoud welzijnsgebouwen.

Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 711.000 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.

Bestemmingsreserve Parkeergarage

Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 2.500.000 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.

Bestemmingsreserve Parkeren

Deze reserve was bedoeld voor de verrekening van het resultaat op de beleidsuitvoering van parkeren en mobiliteit. Via de eerste halfjaarrapportage 2024 d.d. 9 juli 2024 is besloten dat alle resultaten inzake het parkeerbeleid onderdeel zijn geworden van de algemene middelen. Het huidige saldo van de reserve wordt voorlopig intact gehouden, waarbij een deel is toegewezen aan de Orchard (1,8 miljoen). Over het resterende deel van de reserve dient de raad nog het doel te bepalen.

Bestemmingsreserve Realisatie kunst in de openbare ruimte

Deze reserve is ingesteld in het kader van de zogenaamde percentageregeling, waarbij is afgesproken dat 1,5% (1% over de eerste € 230.000) van de totale waarde van een grondexploitatie, met een maximum van € 55.380 (prijspeil 2008), in deze reserve wordt gestort ten behoeve van het realiseren van kunst op de locatie.

In 2022 is besloten tot de realisatie van een kunstwerk bij het IKC Montessori Parkrijk in RijswijkBuiten en in 2023 is gestart met de realisatie van het kunstwerk. Door onder andere de hoge staalprijzen in de tweede helft van 2023, was er sprake van vertraging in de aanschaf en de facturatie door de kunstenaar. In 2024 is het kunstwerk uiteindelijk opgeleverd. Daarmee is ook het resterende deel van de kosten (33.000) ten laste gebracht van de bestemmingsreserve. Op dit moment is het restant van deze reserve onbestemd.

Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 33.000 aangewend

Bestemmingsreserve Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan

Deze reserve is bestemd voor de uitvoering van een tunnel onder een groot deel van de Prinses Beatrixlaan. Deze tunnel zal zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, een gezondere omgeving om te wonen, werken en recreëren. De mutatie betreft het opstellen van een strategisch lobbyplan.

Er waren geen mutaties in 2024.

Bestemmingsreserve Reserve organisatie 2020

Deze reserve is gevormd vanuit bezuinigingen binnen de personele begroting en door de middelen die in 2015 resteerden in het kader van het traineeprogramma. Indien er boven de taakstelling wordt bezuinigd, wordt dit gestort in de reserve Organisatie 2020. De reserve wordt ingezet voor de uitvoering van de opgave Organisatieverandering.

Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 44.463 vrijgevallen.

Bestemmingsreserve Revitalisering Oud-Rijswijk

Deze reserve is bestemd om uitvoering te geven aan herpositionering van Oud Rijswijk met versterking en behoud van het cultuurhistorisch karakter. Daarbij is ons doel het verder verbeteren van de positionering van het oude historische centrum door samen met de ondernemers het historisch karakter te versterken via actieve gebiedscommunicatie en (ruimtelijke) aanpassingen in de openbare ruimte. 

Voor 2024 is opdrachtgegeven voor het aanbrengen van een muurschildering. Hierover is afstemming geweest met de betrokken vastgoedeigenaar en de uitvoerende kunstenaars. Het ontwerp wordt in afstemming met alle partijen uitgewerkt en goedgekeurd en dient bij te dragen aan positioneren van het historisch karakter van het centrum. Uitvoering dient nog plaats te vinden.

Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2023 € 11.000 onttrokken.

Bestemmingsreserve Wijkontwikkeling

Vanuit deze reserve worden plannen op het gebied van wijkontwikkeling bekostigd. De jaarlijkse afschrijvingen van de uitgevoerde wijkontwikkelingsplannen worden aan deze reserve onttrokken.

Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2023 € 218.730 aangewend.

Bestemmingsreserve Woningisolatieprogramma Rijswijk 2023-2026

Bij de vaststelling van het Woningisolatieprogramma Rijswijk 2023-2026 is door de raad een bestemmingsreserve ingericht, waarmee ieder jaar het nog niet uitbetaald budget aan subsidie kan worden overgeheveld naar het volgende kalenderjaar. Kwetsbare huishoudens en VvE’s hebben een langere doorlooptijd voor de besluitvorming en uitvoering van isolatiemaatregelen. Met een bestemmingsreserve blijven de middelen beschikbaar voor dit doel. Daarmee bieden we zekerheid en tijd aan de doelgroep om het besluitvormingsproces zorgvuldig te doorlopen

Gedurende 2024 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 7 november 2023 en d.d. 5 november 2024 respectievelijk € 360.000 en 851.300 vrijgevallen.

Gedurende 2024 is op basis van raadsbesluiten d.d. 7 november 2023, 9 juli, 5 november en 17 december 2024 € 201.289 aangewend.

Bestemmingsreserve Woonfonds

Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 3.300.000 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.

Voorzieningen

Bedragen x 1.000

Saldo 31-12-2024

Saldo 31-12-2023

Voorzieningen

12.518

12.935

Totaal

12.518

12.935

De in de balans opgenomen voorzieningen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Voorzieningen (bedragen x 1.000)

Saldo

Toevoegingen

Vrijval

Aanwendingen

Saldo

1-1-2024

2024

2024

2024

31-12-2024

Voorzieningen voor verplichtingen en risico's

T.b.v. nazorg bouwlocaties

8

8

Pensioenen wethouders

3.632

700

191

4.141

Verplichtingen en risico's

2.500

114

2.500

114

Wachtgelden wethouders

35

35

Verlofsparen

143

58

201

RVU

223

223

Totaal voorzieningen voor verplichtingen en risico's

6.284

1.130

2.508

226

4.679

Voorzieningen door derden beklemde middelen

Riolering (egalisatie)

1.618

913

254

2.278

Riolering (spaargedeelte)

2.832

441

3.273

Totaal voorzieningendoor derden beklemde middelen

4.450

1.353

254

5.550

Voorzieningen ter egalisering van kosten

Onderhoud kunst in de openbare ruimte

54

16

4

66

Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

1.569

1.345

969

1.945

Baggerwerken

277

339

339

277

Bouwleges

300

-300

Totaal voorzieningen ter egalisering van kosten

2.200

1.400

1.312

2.289

Totaal voorzieningen

12.934

3.884

2.508

1.792

12.517

Toelichting op de voorzieningen

Volgens artikel 55 lid 1 BBV dient in de toelichting op de balans de aard en de reden van elke voorziening en de wijzigingen daarin te worden toegelicht.

Hieronder volgt een toelichting op de voorzieningen.

Voorzieningen voor verplichtingen en risico's

T.b.v. nazorg bouwlocaties

Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. Deze voorziening is ingesteld om grondexploitaties sneller te kunnen afsluiten. De gecalculeerde kosten voor de nazorg bij bouwlocaties worden in deze voorziening gereserveerd.

Gedurende 2024 is een bedrag van 8.419 vrijgevallen.

Pensioenen wethouders

Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. De pensioenverplichtingen van de (oud) bestuurders zijn, voor zover niet ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij, in de voorziening pensioenen wethouders opgenomen. De pensioenverplichtingen van de actieve bestuurders en de zogenaamde slapers zijn geactualiseerd en de voorziening is hierop afgestemd.

Gedurende 2024 is € 191.324 aangewend. Verder wordt ieder jaar de voorziening geactualiseerd en is dit jaar 0,7 miljoen gedoteerd aan de voorziening.

Verplichtingen en risico’s

Betreft een voorziening ter dekking van mogelijke toekomstige verplichtingen en risico’s. Gedurende 2024 is vanwege bepaalde risico's € 114.000 toegevoegd. Verder was eerder een voorziening ter dekking van mogelijke toekomstige verplichtingen en risico’s getroffen voor 2.500.000. Bij het actualiseren van de risico's blijkt dat de voorziening met dit bedrag kan worden verlaagd.

Wachtgelden wethouders

Gedurende 2024 is zowel € 34.998 toegevoegd als aangewend betreft de kosten voor wachtgeld in 2024.

Verlofsparen

Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantie-uren verjaren niet. Dit kan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Conform de BBV dient hier een voorziening voor te worden gevormd.

Gedurende 2024 is € 57.593 toegevoegd.

RVU

Binnen de gemeente hebben voormalig medewerkers gebruik gemaakt van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Bij deze regeling nemen voormalig medewerkers ontslag en krijgen zij een maandelijkse ontslagvergoeding tot hun AOW-leeftijd. Vanaf het moment dat de gemeente een aanvraag van deze regeling goedkeurt, moet zij daarvoor dekking apart zetten in een voorziening. Vanwege deze reden is gedurende 2024 is € 222.903 toegevoegd aan de voorziening.

Voorzieningen door derden beklemde middelen

Riolering (egalisatie)

Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten van de vervangingsinvesteringen gelijkmatig te verdelen.

Gedurende 2024 is € 912.809 toegevoegd en 253.513 aangewend.

Riolering (spaargedeelte)

Deze voorziening houdt verband met een storting van niet gerealiseerde vervangingsinvesteringen en dient voor de afdekking van de uitgestelde investeringen. Voorziening als gevolg van het sparen van de niet gerealiseerde investeringsplanning. Door vertraging bij de vervanging van riolering wordt een storting in de voorziening gedaan.

Gedurende 2024 is € 440.565 toegevoegd.

Voorzieningen ter egalisering van kosten 

Onderhoud kunst in de openbare ruimte

Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor de gemeentelijke kunstwerken in de openbare ruimte gelijkmatig te verdelen. Jaarlijks wordt er 15.940 toegevoegd aan deze voorziening. 

Gedurende 2024 is € 15.940 toegevoegd en 4.380 aangewend.

Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

Voor het groot onderhoud van vastgoed bestaat een voorziening, welke wordt ingezet voor de uitgaven die voortkomen uit de Meer Jaren Onderhouds Planning (MJOP). Binnen deze planning wordt gerekend met onderhoudstermijnen variërend tussen de 25 - 40 jaar. Op basis van de MJOP bedraagt de gemiddelde jaarlijkse uitgave 1,35 miljoen, in 2024 is er uiteindelijk 1 miljoen uitgegeven. De uitgaven zijn lager uitgekomen omdat er voor iedere geplande uitgave een afweging wordt gemaakt of iets daadwerkelijk noodzakelijk is of uitgesteld kan worden. In 2024 is besloten om een aantal grote posten uit te stellen naar respectievelijk 2025 en 2026. De belangrijkste zijn:

  • Vervangen van de beweegbare bodem van zwembad De Schilp voor een bedrag van 140.000, is doorgeschoven naar de zomer van 2025.

  • Vervangen van de kozijnen van de Rijswijkse schouwburg voor een bedrag van 85.000 is doorgeschoven naar 2026, deze wordt meegenomen in de verduurzaming van de schouwburg waar ook DUMAVA-subsidie voor is ontvangen.

  • Brandcompartimenteringen WBDBO Esdoornstraat 5 voor een bedrag van 50.000, is doorgeschoven naar 2025.

Baggerwerken

Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor het baggeren gelijkmatig te verdelen. 

Gedurende 2024 is € 339.060 toegevoegd en 338.971 aangewend.

Bouwleges

Deze voorziening ex artikel 44, lid 2 BBV is om de lasten voor de gemeente met betrekking tot grote (bouw)projecten te dekken, zo lang een project niet is opgeleverd, terwijl de baten geheel in het eerste (aanvraag)jaar van het project terechtkomen.

Gedurende 2024 is 300.000 aangewend.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar

De onderverdeling van de in de balans opgenomen vaste schulden is als volgt:

Bedragen x 1.000

Saldo 31-12-2024

Saldo 31-12-2023

Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen

235.228

240.350

Totaal

235.228

240.350

De rentelast voor 2024 bedraagt 3,3 miljoen.

Het onderstaande overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het jaar 2024:

Bedragen x 1.000

Saldo 1-1-2024

Vermeerderingen

Aflossingen

Saldo 31-12-2024

Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen

240.350

6.530

233.820

Waarborgen

1.408

1.408

Totaal

240.350

1.408

6.530

235.228

Vlottende passiva

Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

De post netto-vlottende schulden wordt onderscheiden in:

Bedragen x 1.000

Saldo 31-12-2024

Saldo 31-12-2023

Kasgeldleningen aangegaan bij openbare lichamen

Banksaldi

2

12.833

Overige schulden

15.674

30.580

Totaal

15.677

43.414

Bij de post Overige schulden wijkt de eindstand 2023 60.000 af van de getoonde eindstand in de jaarstukken 2023 vanwege een nagekomen boeking.

Onder de overige schulden valt de rekening courant Plaspoelpolder a 6,7 miljoen.

Overlopende passiva

De post overlopende passiva wordt onderscheiden in:

Bedragen x 1.000

Saldo 31-12-2024

Saldo 31-12-2023

Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

17.955

12.365

De voorschotten worden uitgesplitst naar de ontvangen bedragen van overige Nederlandse overheidslichamen

35.474

33.263

Totaal

53.429

45.628

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Voorheen voorzieningen (bedragen x 1.000)

Ontvangen van

Saldo
1-1-2024

Ont-
vangsten

Beste-
dingen

Terug-
betalingen

Technische
correcties

Saldo
31-12-2024

Voetnoot

2024

2024

2024

Subsidie A31 - Voorkoming van jeugdcriminaliteit

Rijk

207

74

133

Subsidie C43 - RREW

Rijk

140

140

Subsidie C92 - Informatiepunten Digitale Overheid

Rijk

54

54

Subsidie D08 - Onderwijsachterstandbeleid OAB (voorheen GOA)

Rijk

2.786

2.688

2.553

1.157

88

1.675

a)

Subsidie D14 - NPO gelden

Rijk

256

102

154

Subsidie D22 - Ontheemde peuters

Rijk

81

81

Subsidie D23 - Lokale bibliotheekvoorzieningen

Rijk

59

26

33

Subsidie E03 - EU-richtlijnen omgevingslawaai

Rijk

47

47

Subsidie E03 - Geluidsanering Geestbrugweg

Rijk

58

58

Subsidie E03 - Geluidsanering Generaal Spoorlaan

Rijk

50

50

Subsidie E03 - Geluidsanering Haagweg

Rijk

28

28

Subsidie E03 - Geluidsanering Lindelaan en Steenlaan

Rijk

113

113

Subsidie E03 - Geluidsanering restant woningen

Rijk

29

29

Subsidie E03 - Geluidsanering Sir Winston Churchilllaan

Rijk

83

83

Subsidie E110 - Mobiliteitspakketten ten behoeve van woningbouw

Gemeente Delft

1.649

1.649

Subsidie F20 - Sterpassage (Orchard I & II)

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

484

500

984

Subsidie G02 - Participatiebudget: inburgering

Rijk

67

67

b)

Subsidie G03 - BBZ 2022 en 2023 Afr. Declaratiedeel Min. SZW

Rijk

35

22

-8

20

c)

Subsidie G04 - Tozo

Rijk

271

91

163

108

91

a)

Subsidie G10 - Wet inburgering

Rijk

783

1.200

590

1.394

Subsidie G12 - Kwijtschelding publieke schulden SZW in verband met de
hersteloperatie toeslagen

Rijk

136

136

Voorheen voorzieningen (bedragen x 1.000)

Ontvangen van

Saldo
1-1-2024

Ont-
vangsten

Beste-
dingen

Terug-
betalingen

Technische
correcties

Saldo
31-12-2024

Voetnoot

2024

2024

2024

Subsidie G13 - Onderwijsroute

Rijk

79

62

59

8

74

d)

Subsidie H04 - Stimulering sport

Rijk

2.106

512

1.594

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 65300106

Rijk

9

42

93

-42

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66301109

Rijk

68

288

301

56

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100701

Rijk

23

65

77

11

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100702

Rijk

-17

52

51

-15

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100703

Rijk

-1

16

22

-6

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100704

Rijk

50

57

58

49

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100705

Rijk

78

154

207

25

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100706

Rijk

-9

32

26

-2

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100707

Rijk

7

8

2

13

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100708

Rijk

7

8

8

8

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100709

Rijk

27

24

1

50

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700201

Rijk

109

117

138

88

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700202

Rijk

10

32

38

4

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700203

Rijk

23

32

38

17

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700204

Rijk

16

31

34

13

Subsidie H37 - Niet beoogde kosten jeugdzorg vanwege verblijf in gemeente

Rijk

302

302

Subsidie J09 - Woningbouwimpuls Bogaard stadscentrum

Rijk

7.178

7.178

Subsidie J09 - Woningbouwimpuls Havenkwartier

Rijk

3.525

3.525

Subsidie J105 - Startbouwimpuls (de Terp, Hof van Rijswijk)

Rijk

3.713

3.713

Subsidie J105 - Startbouwimpuls (de Machinist) RijswijkBuiten

Rijk

758

758

Subsidie J106 - Gebiedsbudget t.b.v. woningbouw

Rijk

4.677

4.677

Subsidie J210B - Meerjarige flexibele inzet woningbouw

Rijk

224

123

101

Voorheen voorzieningen (bedragen x 1.000)

Ontvangen van

Saldo
1-1-2024

Ont-
vangsten

Beste-
dingen

Terug-
betalingen

Technische
correcties

Saldo
31-12-2024

Voetnoot

2024

2024

2024

Subsidie J32 - Ventilatie in scholen

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

210

210

Subsidie J41B - Flexibele inzet woningbouw

Provincie

-18

18

e)

Subsidie J55 - Energiearmoede

Rijk

773

189

584

Subsidie J56 - Project studentenhuisvesting Polakweg

Rijk

885

885

Subsidie J85 - Stimuleringsregeling flex-en transformatiewoningen

Rijk

4.800

4.800

Subsidie J94 - Lokale aanpak isolatie

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

468

1.631

63

2.037

Subsidie K28 - Klimaat- en energiebeleid (CDOKE)

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

281

1.280

1.187

374

Subsidie H12 - Preventieakkoord

Rijk

8

8

Totaal vooruitontvangen subsidies

33.263

12.407

8.128

1.726

246

35.474

Opmerkingen:

1. Sommige regelingen worden zowel in de bovenstaande tabel getoond als in de tabel "Overige nog te ontvangen bedragen". De reden hiervoor is dat voor deze regelingen per 1-1-2024 nog een bedrag ontvangen moet worden en per 31-12-2024 juist een bedrag vooruitontvangen is of omgekeerd of dat de bedragen in de tabellen bij de betreffende regelingen betrekking hebben op andere boekjaren.

2. Voor regeling G10 worden normbedragen gehanteerd die in meerdere jaren besteed mogen worden. De bedragen die in de SISA worden verantwoord betreft de werkelijke bestedingen en niet de normbedragen. Daarom wijken de bedragen van de SISA verantwoording af van de hierboven getoonde bedragen die van de tabel  "Overige nog te ontvangen bedragen".

3. In 2024 beginnen sommige SISA-regelingen met een andere letter dan in 2023. De reden hiervan is dat met het nieuwe kabinet ook nieuwe ministeries zijn gevormd en de letters gerelateerd zijn aan het ministerie die een SISA-regeling afgeeft.

4. Voor de regelingen J09 en J56 worden bestedingen verantwoord in de SISA-verantwoording. Die betreffen projectbestedingen en niet specifiek bestedingen op de subsidie. Daarom wijken die bedragen van de hierboven getoonde bedragen af.

Voetnoot:

a) Het beginsaldo van deze regeling blijkt per abuis verkeerd te zijn vastgesteld. Hiervoor is een technische correctie verwerkt, waardoor het eindsaldo juist wordt weergegeven.

b) Deze regeling blijkt geen onderdeel te zijn van de SISA, maar betreft een historische toekenning dat vanuit de algemene middelen is toegekend voor een specifiek doel. Dit bedrag wordt daarom uit deze tabel geëlimineerd.

c) Dit bedrag moet worden terugbetaald aan de ministerie.

d) In 2023 waren baten deels niet verantwoord voor de gemaakte kosten, welke nu alsnog worden verantwoord.

e) Begin dit jaar werd nog een nog te ontvangen bedrag verwacht. Eind 2024 hebben we juist een bedrag over, waardoor een resterend saldo juist vooruitontvangen is (zie ook opmerking 1).

Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen

De gemeente heeft recht op een krediet in rekening-courant voor onbepaalde tijd van 2.000.000.

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.

De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Geldnemer

Doel geldlening

Gewaarborgd %

Totaal geldlening

Resterend per 31-12-2023

Gewaarborgd per 31-12-2023

Resterend per 31-12-2024

Gewaarborgd per 31-12-2024

Museum Rijswijk

Verbouwing Herenstraat 65

100,0%

150

58

58

50

50

Zorggroep Florence

Bejaardencentr. Steenvoorde

100,0%

953

238

238

191

191

Zorggroep Florence

Bejaardencentr. Steenvoorde

100,0%

1.348

234

234

176

176

HABION

Geldlening 60186

1,5%

3.713

3.713

49

3.713

54

HABION

Geldlening 61375

1,5%

10.000

10.000

131

10.000

146

HABION

Geldlening 61376

1,5%

10.000

10.000

131

10.000

146

HABION

Geldlening 61459

1,5%

10.000

10.000

131

10.000

146

HABION

Geldlening 61460

1,5%

12.000

12.000

157

12.000

175

HABION

Geldlening 61513

1,5%

10.000

10.000

131

10.000

146

HABION

Geldlening 61590

1,5%

6.000

6.000

79

6.000

87

HABION

Geldlening 62720

1,5%

2.900

2.900

42

HABION

Geldlening NRV3182

1,5%

10.498

10.988

144

10.498

153

Rijswijk Wonen

Geldlening 5172 / 85.222.02

50,0%

420

214

107

190

95

Rijswijk Wonen

Geldlening 5174 / 85.219.02

50,0%

817

654

654

572

572

Rijswijk Wonen

Geldlening 5178 / 85.216.02

50,0%

1.579

993

993

873

873

Rijswijk Wonen

Geldlening LBAN000029

100,0%

1.121

356

356

322

322

Rijswijk Wonen

Geldlening LBAN000039

100,0%

500

148

148

132

132

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.050

100,0%

120

24

24

18

18

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.040

100,0%

80

16

16

12

12

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.030

100,0%

220

45

45

34

34

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.020

100,0%

646

131

131

99

99

Rijswijk Wonen

Geldlening 40344 / 40.103815

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 43090 / 40106223.01

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 45249/4108475

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 45908/10028384

100,0%

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 47464

100,0%

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 47880/40111714

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48190/40112125

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48609

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48671

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 48966

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48967

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49170

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49171

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49514

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49745

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49746

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 49887

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49888

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50192

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50193

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50556

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50559

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50606

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50607

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50608

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50611

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50612

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50613

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50620

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 60222

96,7%

2.188

2.188

2.135

2.188

2.116

Rijswijk Wonen

Geldlening 60727

96,7%

5.000

5.000

4.878

5.000

4.835

Rijswijk Wonen

Geldlening 60800

96,7%

5.000

5.000

4.878

5.000

4.835

Rijswijk Wonen

Geldlening 60801

96,7%

5.000

5.000

4.878

5.000

4.835

Rijswijk Wonen

Geldlening 61005

96,7%

5.000

5.000

4.878

5.000

4.835

Rijswijk Wonen

Geldlening 61006

96,7%

5.000

5.000

4.878

5.000

4.835

Rijswijk Wonen

Geldlening 61120

96,7%

5.000

5.000

4.878

5.000

4.835

Rijswijk Wonen

Geldlening 61121

96,7%

5.000

5.000

4.878

5.000

4.835

Rijswijk Wonen

Geldlening 61365

96,7%

5.000

5.000

4.878

5.000

4.835

Rijswijk Wonen

Geldlening 61456

96,7%

8.000

8.000

7.805

8.000

7.736

Rijswijk Wonen

Geldlening 61999

96,7%

4.000

4.000

3.902

4.000

3.868

Rijswijk Wonen

Geldlening 62486

96,7%

6.000

6.000

5.802

Rijswijk Wonen

Geldlening 62713

96,7%

7.000

7.000

6.769

Rijswijk Wonen

Geldlening 62919

96,7%

5.000

5.000

4.835

Rijswijk Wonen

Geldlening 62921

96,7%

5.000

5.000

4.835

Rijswijk Wonen

Geldlening 63200

96,7%

7.000

7.000

6.769

Rijswijk Wonen

Geldlening NRV15977

96,7%

5.377

5.203

5.076

5.377

5.199

Stedelink

Geldlening NRV18596

0,2%

24.421

24.421

39

Vidomes

Geldlening 39286

100,0%

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

Vidomes

Geldlening 44186

100,0%

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

Vidomes

Geldlening 44191

100,0%

15.000

15.000

15.000

15.000

15.000

Vidomes

Geldlening 45264

50,0%

15.000

15.000

7.500

15.000

7.500

Vidomes

Geldlening 47841

100,0%

14.000

14.000

14.000

14.000

14.000

Vidomes

Geldlening 60288

13,9%

5.782

5.782

807

5.782

803

Vidomes

Geldlening 61078

13,9%

15.000

15.000

2.094

15.000

2.082

Vidomes

Geldlening 61263

13,9%

15.000

15.000

2.094

15.000

2.082

Vidomes

Geldlening 61282

13,9%

12.500

12.500

1.745

12.500

1.735

Vidomes

Geldlening 61283

13,9%

9.000

9.000

1.257

9.000

1.249

Vidomes

Geldlening 61284

13,9%

10.000

10.000

1.396

10.000

1.388

Vidomes

Geldlening 61285

13,9%

2.000

2.000

279

2.000

278

Vidomes

Geldlening 61286

13,9%

3.630

1.229

172

1.059

147

Vidomes

Geldlening 61287

13,9%

3.630

1.092

152

914

127

Vidomes

Geldlening 61388

13,9%

20.000

20.000

2.793

20.000

2.776

Vidomes

Geldlening 61389

13,9%

10.000

10.000

1.396

10.000

1.388

Vidomes

Geldlening 61390

13,9%

12.500

12.500

1.745

12.500

1.735

Vidomes

Geldlening 61475

13,9%

15.000

15.000

2.094

15.000

2.082

Vidomes

Geldlening 61476

13,9%

10.000

10.000

1.396

10.000

1.388

Vidomes

Geldlening 61742

13,9%

25.000

25.000

3.491

25.000

3.470

Vidomes

Geldlening 61863

13,9%

15.000

15.000

2.094

15.000

2.082

Vidomes

Geldlening 61870

13,9%

20.000

20.000

2.793

20.000

2.776

Vidomes

Geldlening 62466

13,9%

15.000

15.000

2.082

Vidomes

Geldlening 62520

13,9%

20.000

20.000

2.776

Vidomes

Geldlening 63114

13,9%

20.000

20.000

2.776

Vidomes

Geldlening 63214

13,9%

20.000

20.000

2.776

Vidomes

Geldlening NRV13850

13,9%

17.595

17.121

2.391

17.595

2.442

Woonzorg Nederland

Geldlening 60385

0,1%

13.848

13.848

12

13.848

11

Woonzorg Nederland

Geldlening 60650

0,1%

25.000

25.000

21

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 60659

0,1%

25.000

25.000

21

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 60729

0,1%

25.000

25.000

21

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 60734

0,1%

25.000

25.000

21

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 61023

0,1%

25.000

25.000

21

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 61244

0,1%

6.000

6.000

5

6.000

5

Woonzorg Nederland

Geldlening 61353

0,1%

25.000

25.000

21

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 61354

0,1%

25.000

21

Woonzorg Nederland

Geldlening 61496

0,1%

25.000

25.000

21

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 61562

0,1%

25.000

25.000

21

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 61787

0,1%

25.000

25.000

21

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 62101

0,1%

4.775

4.775

4

4.775

4

Woonzorg Nederland

Geldlening 62193

0,1%

8.435

8.435

7

8.435

7

Woonzorg Nederland

Geldlening 62194

0,1%

4.000

1.400

1

1.191

1

Woonzorg Nederland

Geldlening 62195

0,1%

5.000

1.795

2

1.531

1

Woonzorg Nederland

Geldlening 62275

0,1%

20.000

20.000

17

20.000

16

Woonzorg Nederland

Geldlening 62385

0,1%

25.000

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 62410

0,1%

5.000

5.000

4

Woonzorg Nederland

Geldlening 62456

0,1%

25.000

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 62547

0,1%

25.000

25.000

20

Woonzorg Nederland

Geldlening 62788

0,1%

20.000

20.000

16

Woonzorg Nederland

Geldlening 63086

0,1%

20.000

20.000

16

Woonzorg Nederland

Geldlening 63354

0,1%

45.000

45.000

37

Woonzorg Nederland

Geldlening NRV4201

0,1%

48.643

47.667

40

48.643

40

Totaal

1.213.392

929.350

256.387

1.196.540

292.654

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden

Overeenkomsten

Op grond van artikel 53 BBV worden in de toelichting bij de balans opgenomen de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is gebonden.

In de gemeentelijke administratie ontbreekt per 2024 een volledige verplichtingenadministratie. Daardoor kan geen volledig overzicht van langlopende financiële verplichtingen verstrekt worden. De verplichtingenadministratie is gedurende voorgaande jaren deels ingevoerd, maar kan niet volledig ondersteund worden in het huidige financiële systeem.

Er zijn per ultimo 2024 geen lopende projecten met een aanbesteding per aanbieder van meer dan 15 miljoen.

Arbeidskostengerelateerde verplichtingen

Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende verlofaanspraken (wettelijk- en bovenwettelijk verlof). Daarnaast kan het saldo vanuit overwerk meegaan naar 2024.

Eigen bijdrage op grond van de WMO

Een aanvrager van een voorziening op grond van de WLZ en de WMO (zoals hulp in de huishouding, begeleiding, hulp- en vervoersmiddelen of beschermd wonen) is op grond van de Wmo een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.

Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.