Toelichting op de balans
ACTIVA
VASTE ACTIVA
Immateriële vaste activa
De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 31-12-2024 | Boekwaarde 31-12-2023 |
---|---|---|
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 501 | 534 |
Totaal | 501 | 534 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de immateriële vaste activa gedurende het jaar 2024:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 1-1-2024 | Vermeer- deringen | Investeringen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 534 | 34 | 501 | ||||
Totaal | 534 | 34 | 501 |
Materiële vaste activa
De investeringen met een economisch nut kunnen als volgt worden onderverdeeld:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 31-12-2024 | Boekwaarde 31-12-2023 |
---|---|---|
Gronden en terreinen | 12.995 | 12.995 |
Woonruimten | 1.090 | 1.154 |
Bedrijfsgebouwen | 122.717 | 123.917 |
Vervoermiddelen | 1.561 | 561 |
Machines, apparaten en installaties | 1.634 | 1.860 |
Overige materiële vaste activa | 12.464 | 12.116 |
Totaal | 152.461 | 152.603 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de investeringen met een economisch nut gedurende het jaar 2024:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 1-1-2024 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 12.995 | 4 | 4 | 12.995 | |||
Woonruimten | 1.154 | 64 | 1.090 | ||||
Bedrijfsgebouwen | 123.917 | 3.533 | 4.727 | 6 | 122.717 | ||
Vervoermiddelen | 561 | 1.070 | 71 | 1.561 | |||
Machines, apparaten en installaties | 1.860 | 81 | 307 | 1.634 | |||
Overige materiële vaste activa | 12.116 | 1.327 | 979 | 12.464 | |||
Totaal | 152.603 | 6.015 | 4 | 6.147 | 6 | 152.461 |
Extra comptabel geboekt in 2024:
Economisch nut Bedrijfsgebouwen € 84.000
Economisch nut Overig € 402
De investeringen met een economisch nut waarvoor heffing wordt geheven zijn als volgt:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 31-12-2024 | Boekwaarde 31-12-2023 |
---|---|---|
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 16.539 | 16.863 |
Totaal | 16.539 | 16.863 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de investeringen met een economisch nut waarvoor heffing wordt geheven gedurende het jaar 2024:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 1-1-2024 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 16.863 | 1.806 | 2.130 | 16.539 | |||
Totaal | 16.863 | 1.806 | 2.130 | 16.539 |
De investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut voor 2017 zijn als volgt:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 31-12-2024 | Boekwaarde 31-12-2023 |
---|---|---|
Grond-, weg- en water-bouwkundige werken | 44.670 | 41.606 |
Machines, apparaten en installaties | 12.175 | 11.799 |
Overige materiële vaste activa | 11.646 | 9.723 |
Totaal | 68.491 | 63.127 |
De bovenstaande tabel wordt verdeeld in investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut voor en na 2017
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 31-12-2024 | Boekwaarde 31-12-2023 |
---|---|---|
Grond-, weg- en water-bouwkundige werken | 14.205 | 15.787 |
Machines, apparaten en installaties | 4.683 | 5.121 |
Overige materiële vaste activa | 1.307 | 1.661 |
Totaal | 20.194 | 22.569 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut voor 2017 gedurende het jaar 2024:
Investeringen voor 2017:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 1-1-2024 | Corr.negatieve kredieten | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en water-bouwkundige werken | 15.787 | 23 | 1 | 1.456 | 150 | 14.205 | ||
Machines, apparaten en installaties | 5.121 | 439 | 4.683 | |||||
Overige materiële vaste activa | 1.661 | 2 | 356 | 1.307 | ||||
Totaal | 22.569 | 25 | 1 | 2.250 | 150 | 20.194 |
Eind 2024 is er voor € 81.000 aan negatieve kredieten gecorrigeerd op de balans.
De investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut na 2017 zijn als volgt:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 31-12-2024 | Boekwaarde 31-12-2023 |
---|---|---|
Grond-, weg- en water-bouwkundige werken | 30.466 | 25.819 |
Machines, apparaten en installaties | 7.492 | 6.678 |
Overige materiële vaste activa | 10.339 | 8.062 |
Totaal | 48.297 | 40.558 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut na 2017 gedurende het jaar 2024:
Investeringen na 2017:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 1-1-2024 | Corr.negatieve kredieten | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en water-bouwkundige werken | 25.819 | -32 | 6.865 | 31 | 853 | 1.303 | 30.466 |
Machines, apparaten en installaties | 6.678 | 15 | 1.174 | 63 | 268 | 44 | 7.492 |
Overige materiële vaste activa | 8.062 | 2.855 | 459 | 119 | 10.339 | ||
Totaal | 40.558 | -17 | 10.893 | 93 | 1.579 | 1.465 | 48.297 |
Eind 2024 is er voor € 34.000 aan negatieve kredieten gecorrigeerd op de balans.
Extra comptabel geboekt in 2024:
Maatschappelijk nut Grond-, weg en waterbouwkundige werken € 376.000
Maatschappelijk nut Machine, apparaten en installaties € 47.000
Investeringen met economisch nut in erfpacht uitgegeven zijn als volgt:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 31-12-2024 | Boekwaarde 31-12-2023 |
---|---|---|
In erfpacht | 4.970 | 2.162 |
Totaal | 4.970 | 2.162 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de investeringen met economisch nut in erfpacht uitgegeven gedurende het jaar 2024:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 1-1-2024 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
In erfpacht | 2.162 | 2.925 | 117 | 4.970 | |||
Totaal | 2.162 | 2.925 | 117 | 4.970 |
Financiële vaste activa
De post financiële vaste activa wordt onderscheiden in:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 31-12-2024 | Boekwaarde 31-12-2023 |
---|---|---|
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 12.911 | 12.911 |
Leningen aan woningbouwcorporaties | 455 | 504 |
uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer | 2.573 | 1.536 |
Totaal | 15.938 | 14.951 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2024:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 1-1-2024 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 12.911 | 12.911 | |||||
Leningen aan woningbouwcorporaties | 504 | 49 | 455 | ||||
uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer | 1.536 | 1.196 | 160 | 2.573 | |||
Totaal | 14.951 | 1.196 | 208 | 15.938 |
VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden
De post voorraden wordt onderscheiden in:
Omschrijving | Boekwaarde 31-12-2024 | Boekwaarde 31-12-2023 |
---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | ||
RijswijkBuiten | 110.481 | 110.313 |
Eikelenburg | -392 | -406 |
Standplaats Molenhof | 59 | 11 |
Verliesvoorziening | -16.934 | -19.247 |
93.214 | 90.670 |
Voor het totaal van de in exploitatie zijnde bouwgrondexploitaties kan van het verloop in 2024 het volgende overzicht worden weergegeven:
Omschrijving | Verantwoord tot 1jan24 | Kosten 2024 | Opbrengsten 2024 | Verantwoord tm 31dec24 | Nog te verwachten kosten | Nog te verwachten opbrengsten | Winst | Vermoedelijk resultaat | Verlies voorziening |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||||||
RijswijkBuiten | 110.313 | 8.341 | 8.173 | 110.481 | 46.452 | 123.651 | -16.934 | -16.934 | |
Eikelenburg | -406 | 15 | -392 | 69 | 257 | 200 | 382 | ||
Standplaats Molenhof | 11 | 49 | 59 | 93 | 152 | ||||
Verliesvoorziening | -19.247 | -2.313 | -16.934 | ||||||
90.670 | 8.404 | 5.860 | 93.214 | 46.614 | 124.060 | 200 | -16.552 | -16.934 |
De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van april 2024 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.
De toelichting en risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid, RijswijkBuiten en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
De post uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar wordt onderscheiden in:
Bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 1-1-2024 | Vermeer- deringen | Vermind. / afloss. | Afschr. | Bijdr. van derden | Boekwaarde 31-12-2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vorderingen op openbare lichamen | 17.385 | 2.164 | 19.550 | ||||
Uitzettingen in 's Rijks schatkist een rente typische looptijd van één jaar of langer | 45.167 | 37.593 | 7.574 | ||||
Overige vorderingen | 12.287 | 265 | 12.552 | ||||
Verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de wet fido | |||||||
74.840 | 2.429 | 37.593 | 39.675 |
Bij de post Overige vorderingen wijkt de beginstand 2024 € 60.000 af van de getoonde eindstand in de jaarstukken 2023 vanwege een nagekomen boeking.
In 2024 waren er geen verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen.
Schatkistbankieren
Drempelbedrag[1]
In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Eén daarvan is het drempelbedrag. Dat is een minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Voor gemeente Rijswijk geldt voor 2024 een drempelbedrag van € 3.834.000.
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren
Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen die boven het drempelbedrag uitgaan in de schatkist te worden aangehouden. In 2024 hebben geen overschrijdingen plaatsgevonden van het drempelbedrag. In onderstaande tabel is te zien wat de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen 2024 is geweest:
[1] Het drempelbedrag is gelijk aan 0,75% van het begrotingstotaal indien het begrotingstotaal lager is dan € 500 miljoen. Indien het begrotingstotaal hoger is dan € 500 miljoen is de drempel gelijk aan € 3,75 miljoen plus 0,2% van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. De drempel is nooit lager dan €250.000.
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Verslagjaar | |||||
(1) | Drempelbedrag | 3.834 | |||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 618 | 834 | 782 | 670 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 3.216 | 3.000 | 3.052 | 3.164 |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag | - | - | - | - |
(1) Berekening drempelbedrag | |||||
Verslagjaar | |||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | 541.962 | |||
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen | 500.000 | |||
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat | 41.962 | |||
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 | Drempelbedrag | 3.834 | |||
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | |||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(5a) | Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | 56.218 | 75.928 | 71.911 | 61.610 |
(5b) | Dagen in het kwartaal | 91 | 91 | 92 | 92 |
(2) - (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 618 | 834 | 782 | 670 |
Op grond van artikel 52c van het BBV dient tenminste toegelicht te worden:
het drempelbedrag voor het begrotingsjaar waarover verantwoording wordt afgelegd; en
voor ieder kwartaal van dat jaar, het bedrag aan middelen, bedoeld in artikel 2, vierde lid, van de Wet financiering decentrale overheden, dat in het kader van het drempelbedrag door de provincie onderscheidenlijk de gemeente buiten ’s Rijks schatkist is aangehouden.
Voorziening oninbare vorderingen
Op grond van de BBV is het verplicht een voorziening te vormen zodra een onafwendbaar risico zich voordoet dat in de toekomst tot kosten zal leiden. De hoogte van de dotatie aan de voorziening is aan de gemeente overgelaten. In de financiële verordening van de gemeente Rijswijk staan de regels van de voorziening voor oninbare vorderingen beschreven. Bij publiekrechtelijke vorderingen en privaatrechtelijke vorderingen kleiner dan € 25.000 wordt een percentage gestort in de voorziening, afhankelijk van het jaar van ontstaan. Voor de overige vorderingen wordt een voorziening wegensoninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid.
Bedragen x € 1.000 | Saldo 31-12-2023 | Voorziening oninbaarheid | Bruto saldo | Saldo 31-12-2024 |
---|---|---|---|---|
31-12-2024 | ||||
Overige vorderingen | 1.910 | 3.170 | 7.675 | 4.505 |
Totaal | 1.910 | 3.170 | 7.675 | 4.505 |
Bedragen x € 1.000 | Stand 1-1-2024 | Te onttrekken bij de jaarrek. | Oninbaar verklaard | Berekende stand 31-12-2024 |
---|---|---|---|---|
Publiekrechtelijk | 1.090 | -250 | 3 | 843 |
Privaatrechtelijk | 159 | 27 | 186 | |
Sociale Zaken | 2.217 | -76 | 2.141 | |
Min=onttrekken en plus=te storten | ||||
Totaal | 3.466 | -326 | 30 | 3.170 |
Liquide middelen
De post liquide middelen wordt onderscheiden in:
Bedragen x € 1.000 | Saldo 31-12-2024 | Saldo 31-12-2023 |
---|---|---|
Kassaldi | 16 | 30 |
Banksaldi | 754 | 81 |
Totaal | 770 | 110 |
Overlopende activa
De post overlopende activa wordt onderscheiden in:
Bedragen x € 1.000 | Saldo 31-12-2024 | Saldo 31-12-2023 |
---|---|---|
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, gesplitst in: | ||
-Europese overheidslichamen | ||
-Het Rijk | ||
-Overige Nederlandse overheidslichamen | ||
-Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen | 6.123 | 6.659 |
Totaal | 6.123 | 6.659 |
De balanspost overlopende activa betreft posten uit de normale bedrijfsuitoefening die het gevolg zijn van (conform het stelsel van baten en lasten) toerekenen van lasten aan het boekjaar 2024. Het betreft hier onder andere onderhoudscontracten, huren, abonnementen, etc. welke betrekking hebben op 2025.
Overige nog te ontvangen bedragen
Net als de overlopende activa is dit saldo het gevolg van toerekenen van baten aan het boekjaar 2024. Het betreft hier een grote verscheidenheid aan nog te ontvangen bedragen. De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Voorheen voorzieningen | Ontvangen van | Saldo | Toe- | Ont- | Technische | Saldo | Voetnoot |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | ||||||
Subsidie B02 - Gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek | Rijk | 153 | 441 | 165 | 13 | 441 | a) |
Subsidie C62 - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen | Rijk | 18 | 15 | 5 | 28 | ||
Subsidie F20- Sterpassage (Orchard 1 & 2) | Rijk | 233 | 233 | ||||
Subsidie G03 - Bedrijfskapitaal BBZ vanaf 2020 | Rijk | 10 | 10 | ||||
Subsidie G10 - Wet inburgering | Rijk | 483 | 483 | ||||
Subsidie G12 - Kwijtschelding publieke schulden SZW in verband met de | Rijk | 24 | 15 | 8 | 31 | ||
Subsidie H04 - Stimulering sport | Rijk | 329 | 329 | ||||
Subsidie H35B - Specifieke uitkering IZA-doelen 2023-2026 | Rijk | 25 | 730 | 730 | -50 | -25 | a) |
Subsidie J41B - Flexibele inzet woningbouw | Provincie | 80 | 313 | 412 | 18 | b) | |
Subsidie M16 - Oekraine | Rijk | 716 | 8.979 | 6.282 | 3.413 | ||
Totaal Overige nog te ontvangen bedragen | 1.837 | 10.713 | 8.340 | -19 | 4.131 |
Opmerkingen:
1. Sommige regelingen worden zowel in de bovenstaande tabel getoond als in de tabel bij "Overlopende passiva". De reden hiervoor is dat voor deze regelingen per 1-1-2024 nog een bedrag ontvangen moet worden en per 31-12-2024 juist een bedrag vooruitontvangen is of omgekeerd of dat de bedragen in de tabellen bij de betreffende regelingen betrekking hebben op andere boekjaren.
2. Voor regeling G10 worden normbedragen gehanteerd die in meerdere jaren besteed mogen worden. De bedragen die in de SISA worden verantwoord betreft de werkelijke bestedingen en niet de normbedragen. Daarom wijken de bedragen van de SISA verantwoording af van de hierboven getoonde bedragen die van de tabel bij "Overlopende passiva".
3. In 2024 beginnen sommige SISA-regelingen met een andere letter dan in 2023. De reden hiervan is dat met het nieuwe kabinet ook nieuwe ministeries zijn gevormd en de letters gerelateerd zijn aan het ministerie die een SISA-regeling afgeeft.
Voetnoot:
a) Het beginsaldo van deze regeling blijkt per abuis verkeerd te zijn vastgesteld. Hiervoor is een technische correctie verwerkt, waardoor het eindsaldo juist wordt weergegeven.
b) Begin dit jaar werd nog een nog te ontvangen bedrag verwacht. Eind 2024 hebben we juist een bedrag over, waardoor een resterend saldo juist vooruitontvangen is (zie ook opmerking 1).
PASSIVA
Eigen vermogen
Bedragen x € 1.000 | Saldo 31-12-2024 | Saldo 31-12-2023 |
---|---|---|
Algemene reserve | 24.903 | 20.468 |
Bestemmingsreserves | 49.060 | 70.550 |
Gerealiseerde resultaat | 8.069 | -10.821 |
Totaal | 82.032 | 80.197 |
Reserves
In het BBV worden reserves omschreven als vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken en die vanuit bedrijfseconomisch oogpunt vrij te besteden zijn. De vaststelling van de noodzakelijke omvang van reserves is een zaak van de gemeenteraad. Daarom worden reserves ook wel onderverdeeld in algemene en bestemmingsreserves. Zodra de raad aan een reserve een bepaalde bestemming heeft gegeven, is er sprake van een bestemmingsreserve. Om die reden kunnen bestemmingsreserves naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Heeft een reserve geen bestemming dan wordt het een algemene reserve genoemd.
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de reserves gedurende het jaar 2024:
Reserves (bedragen x € 1.000) | Saldo | Bestemming | Toevoegingen | Vrijval | Aanwendingen | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|
1-1-2024 | resultaat 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | 31-12-2024 | |
Algemene reserves | ||||||
Algemene dekkingsreserve | 20.468 | 10.821 | 15.256 | 24.903 | ||
Totaal algemene reserves | 20.468 | 10.821 | 15.256 | 24.903 | ||
Bestemmingsreserves | ||||||
Baggerwerken | 721 | 721 | ||||
Corona maatregelenpakket | 412 | 183 | 49 | 180 | ||
Decentrale arbeidsvoorwaarden | 105 | 25 | 80 | |||
Faciliteiten voor jongeren | 485 | 485 | ||||
Gemeentepersoneel | 163 | 163 | ||||
Groeifonds Rijswijk | 1 | 1 | ||||
Huis van de Stad | 4.910 | 4.142 | 768 | |||
Innovatiefonds | 898 | 251 | 214 | 433 | ||
Investeringsfonds energietransitie en klimaat | 7.545 | 7.545 | ||||
Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid | 1.300 | 1.300 | ||||
Landgoederenzone fase 1 | 3.500 | 3.500 | ||||
Nieuwbouw brandweerkazerne | 5.174 | 128 | 5.046 | |||
Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP) | 711 | 711 | ||||
Parkeergarage | 2.500 | 2.500 | ||||
Parkeren | 5.366 | 5.366 | ||||
Realisatie kunst in de openbare ruimte | 118 | 33 | 85 | |||
Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan | 29.998 | 29.998 | ||||
Organisatie 2020 | 44 | 44 | ||||
Revitalisering Oud-Rijswijk | 82 | 11 | 71 | |||
Wijkontwikkeling | 1.317 | 219 | 1.099 | |||
Woningisolatieprogramma Rijswijk 2023-2026 | 1.900 | 1.211 | 201 | 487 | ||
Woonfonds | 3.300 | 3.300 | ||||
Totaal van de bestemmingsreserves | 70.550 | 16.468 | 5.023 | 49.060 | ||
Totaal van de reserves | 91.018 | 10.821 | 15.256 | 16.468 | 5.023 | 73.963 |
Toelichting op de reserves
Volgens artikel 54 lid 1 BBV dient in de toelichting op de balans de aard en de reden van elke reserve en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan te worden toegelicht.
Hieronder volgt een toelichting op de algemene reserves en de bestemmingsreserves.
Volgens artikel 54 lid 1 BBV dient in de toelichting op de balans de aard en de reden van elke reserve en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan te worden toegelicht.
Hieronder volgt een toelichting op de algemene reserves en de bestemmingsreserves.
Algemene dekkingsreserve
Het vormen van een bufferfunctie voor onverwachte tegenvallers. Stortingen worden gedaan op basis van een positief exploitatieresultaat of bij vrijval van reserves. Onttrekkingen vinden plaats om de reserves aan te vullen of om bestemmingsreserves in te stellen of aan te vullen. Gelet op de aard van de reserve worden bij het samenstellen van de begroting geen mutaties geraamd. De begrotingssaldi zijn apart in het overzicht opgenomen.
Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 10.820.925 onttrokken.
Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 15.256.236 toegevoegd.
Bestemmingsreserve Baggerwerken
Deze bestemmingsreserve werd aangewend voor bagger gerelateerde uitgaven/investeringen.
Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 720.798 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.
Bestemmingsreserve Corona maatregelenpakket
In 2021 is het Corona Maatregelenpakket Samen Rijswijk vastgesteld. Een pakket maatregelen gericht op het tegengaan van de korte termijneffecten van de COVID-pandemie. Het maatregelenpakket is gestoeld op drie pijlers:
Maatschappelijk;
Sociaal;
Economisch.
De beschikbaar gestelde budgetten voor deze pijlers zijn ingezet voor zelfredzaamheid van onder andere jongeren en ondernemers. Maar ook voor het verenigingsleven en welzijnsactiviteiten, alsmede voor het ondersteunen van ondernemers om te ondernemen. Dit is allemaal gedaan vanuit bestaand beleid, waar mogelijk verruiming van het bestaande beleid en waar nodig nieuw beleid. Vanuit elke pijler zijn activiteiten en maatregelen opgepakt, uitgewerkt en uitgevoerd.
In 2024 zijn de middelen ingezet voor het, in samenwerking met de BBR, verder verkennen van het opzetten van een Bedrijven Investeringszone Middengebied Plaspoelpolder. Vanuit de gemeente wordt een bijdrage geleverd aan de hiervoor benodigde (externe) expertise voor advies en uitvoering. Verder is de arrangementensamenwerking met hotels, overige horeca en leisure in Rijswijk voortgezet om zo meer bezoekers en bestedingen naar Rijswijk trekken. Ook is er verenigingsondersteuning geboden voor vitale sportverenigingen.
Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 183.000 vrijgevallen.
Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2023 € 49.222 aangewend.
Bestemmingsreserve Decentrale arbeidsvoorwaarden
Deze reserve wordt gevormd met de gelden die jaarlijks beschikbaar zijn voor lokale arbeidsvoorwaarden ten behoeve van vitaliteit. Jaarlijks is een bedrag van ca. € 54.000 beschikbaar. Wanneer de kosten hoger uitvallen wordt het tekort uit deze reserve onttrokken. Dit bedrag dient als dekking voor de verkoop van uren voor de aanschaf van fietsen cafetariamodel en de bijdrage van € 250 bruto voor aanschaf van een fiets. Het overschot op het budget wordt jaarlijks in deze reserve gestort.
Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 5 november 2024 € 25.000 aangewend.
Bestemmingsreserve Faciliteiten voor jongeren
Deze reserve is gevormd in 2021 voor het opzetten van ruime, veilige en uitdagende speel- en recreatieplekken voor jongeren. Rijswijk telt nu ruim 170 speelplekken waar kinderen met plezier buiten kunnen spelen. Voor de oudere jeugd is er op dit moment niet veel aanbod, daarom is er besloten dat voor deze groep plekken bijkomen, zoals een interactief ontmoetingspunt en een skatebaan.
Er waren geen mutaties in 2024.
Bestemmingsreserve Gemeentepersoneel
Deze reserve is in 2009 gevormd met de gelden uit de uitkering van het resterende vermogen van IZA Nederland. Deze uitkering is betaald in twee tranches. Het eerste deel in 2009 en het tweede deel in 2012.
In 2010 heeft het college besloten dat deze gelden kunnen worden besteed aan diverse activiteiten binnen de onderwerpen:
Levensfasemanagement;
het Leren, Eigen verantwoordelijkheid, Groei en Ontwikkeling (LEGO) en
Gezondheidsmanagement.
Op 8 september 2015 heeft het college besloten € 485.000 uit deze reserve in te zetten voor het trainingsprogramma van de organisatieontwikkeling. Het betreft:
Leerwerkplaatsen voor de opgaventeams;
Leiderschapstraject voor de opgavenmanagers;
Trainingen op specifieke rollen.
Jaarlijks wordt bezien welk bedrag uit deze reserve onttrokken moet worden.
Er waren geen mutaties in 2024.
Bestemmingsreserve Groeifonds Rijswijk
Deze reserve was gevormd door de opbrengsten uit de verkoop van de aandelen Eneco. Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 560 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.
Bestemmingsreserve Huis van de Stad
Op 12 december 2017 heeft de raad ingestemd met het raadsvoorstel Investeringsbudget gefaseerde uitvoering Huis van de Stad. In het voorstel is aangegeven dat de frictiekosten ten laste van de algemene reserve zullen worden gebracht. Deze frictiekosten zijn berekend op € 6.346.000. Hiervoor is een bestemmingsreserve huis van de stad ingesteld.
Gedurende 2024 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 7 november 2023 en op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 4.142.120 aangewend.
Bestemmingsreserve Innovatiefonds
Het betreft hier de Kwaliteitsimpuls in het sociaal domein om knelpunten op te lossen waarin de huidige programmering niet voorziet of versnelling aan te brengen in een aantal wenselijke ambities, voortvloeiend uit de door de raad eerder vastgestelde kadernota's. Bij de instelling van de reserve innovatiefonds in 2022 zijn meerdere initiatieven beschreven, welke in de jaren 2022 t/m 2026 worden uitgevoerd. Voor 2024 heeft de raad ingestemd met de volgende bestedingen vanuit het innovatiefonds:
Uitvoering van de Woonzorgvisie: € 85.000
Praktijkondersteuner Jeugd: € 70.100
Jongeren perspectieffonds: € 42.000.
Grip op Bewind: € 20.000
Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 251.000 vrijgevallen.
Gedurende 2024 is op basis van raadsbesluiten d.d. 7 november 2023, 9 juli en 17 december 2024 € 214.100 aangewend.
Bestemmingsreserve Investeringsfonds energietransitie en klimaat
Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 7.545.415 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.
Bestemmingsreserve Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid
Deze reserve is gevormd om de parken in Rijswijk-Zuid (Wilheminapark en Elsenburgbos) met elkaar te verbinden, dit zal zorgen voor een positief effect op geluid- en luchtkwaliteit. Hierdoor neemt de invloed van de A4 op de leefklimaat af. Door ook veel groen in de straten te realiseren zal het zorgen voor een goede mix van verschillende planten en dieren, de zogenoemde biodiversiteit. In deze parken kunnen de bewoners van Rijswijk ontspannen, spelen, sporten en zwemmen.
Er waren geen mutaties in 2024.
Bestemmingsreserve Landgoederenzone fase 1
Deze reserve is gevormd voor het opknappen van wandelparken en groen in de omgeving, zodat het gebied een uitstraling krijgt waarbij de geschiedenis van Rijswijk duidelijk voelbaar is.
Er waren geen mutaties in 2024.
Bestemmingsreserve Nieuwbouw brandweerkazerne
Omdat er sprake is van een éénmalige erfpachtcanon voor een periode van 50 jaar, dient de opbrengst hiervan te worden gestort in een bestemmingsreserve. Deze bestemmingsreserve wordt gebruikt om de verhoging van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Brandweer Delft-Rijswijk te bekostigen. Deze verhoogde bijdrage bestaat uit de rente en aflossing van de aangegane lening door de gemeenschappelijke regeling om de afkoopsom van de erfpachtcanon te financieren. De rentecomponent wordt gedekt uit de bespaarde rente berekend over de gevormde bestemmingsreserve van € 7.018.000. Vanaf 2014 wordt er jaarlijks een bedrag van € 128.180 onttrokken aan deze reserve.
Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2023 € 128.180 onttrokken.
Bestemmingsreserve Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)
Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor groot onderhoud welzijnsgebouwen.
Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 711.000 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.
Bestemmingsreserve Parkeergarage
Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 2.500.000 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.
Bestemmingsreserve Parkeren
Deze reserve was bedoeld voor de verrekening van het resultaat op de beleidsuitvoering van parkeren en mobiliteit. Via de eerste halfjaarrapportage 2024 d.d. 9 juli 2024 is besloten dat alle resultaten inzake het parkeerbeleid onderdeel zijn geworden van de algemene middelen. Het huidige saldo van de reserve wordt voorlopig intact gehouden, waarbij een deel is toegewezen aan de Orchard (€ 1,8 miljoen). Over het resterende deel van de reserve dient de raad nog het doel te bepalen.
Bestemmingsreserve Realisatie kunst in de openbare ruimte
Deze reserve is ingesteld in het kader van de zogenaamde percentageregeling, waarbij is afgesproken dat 1,5% (1% over de eerste € 230.000) van de totale waarde van een grondexploitatie, met een maximum van € 55.380 (prijspeil 2008), in deze reserve wordt gestort ten behoeve van het realiseren van kunst op de locatie.
In 2022 is besloten tot de realisatie van een kunstwerk bij het IKC Montessori Parkrijk in RijswijkBuiten en in 2023 is gestart met de realisatie van het kunstwerk. Door onder andere de hoge staalprijzen in de tweede helft van 2023, was er sprake van vertraging in de aanschaf en de facturatie door de kunstenaar. In 2024 is het kunstwerk uiteindelijk opgeleverd. Daarmee is ook het resterende deel van de kosten (€ 33.000) ten laste gebracht van de bestemmingsreserve. Op dit moment is het restant van deze reserve onbestemd.
Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 33.000 aangewend
Bestemmingsreserve Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan
Deze reserve is bestemd voor de uitvoering van een tunnel onder een groot deel van de Prinses Beatrixlaan. Deze tunnel zal zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, een gezondere omgeving om te wonen, werken en recreëren. De mutatie betreft het opstellen van een strategisch lobbyplan.
Er waren geen mutaties in 2024.
Bestemmingsreserve Reserve organisatie 2020
Deze reserve is gevormd vanuit bezuinigingen binnen de personele begroting en door de middelen die in 2015 resteerden in het kader van het traineeprogramma. Indien er boven de taakstelling wordt bezuinigd, wordt dit gestort in de reserve Organisatie 2020. De reserve wordt ingezet voor de uitvoering van de opgave Organisatieverandering.
Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 € 44.463 vrijgevallen.
Bestemmingsreserve Revitalisering Oud-Rijswijk
Deze reserve is bestemd om uitvoering te geven aan herpositionering van Oud Rijswijk met versterking en behoud van het cultuurhistorisch karakter. Daarbij is ons doel het verder verbeteren van de positionering van het oude historische centrum door samen met de ondernemers het historisch karakter te versterken via actieve gebiedscommunicatie en (ruimtelijke) aanpassingen in de openbare ruimte.
Voor 2024 is opdrachtgegeven voor het aanbrengen van een muurschildering. Hierover is afstemming geweest met de betrokken vastgoedeigenaar en de uitvoerende kunstenaars. Het ontwerp wordt in afstemming met alle partijen uitgewerkt en goedgekeurd en dient bij te dragen aan positioneren van het historisch karakter van het centrum. Uitvoering dient nog plaats te vinden.
Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2023 € 11.000 onttrokken.
Bestemmingsreserve Wijkontwikkeling
Vanuit deze reserve worden plannen op het gebied van wijkontwikkeling bekostigd. De jaarlijkse afschrijvingen van de uitgevoerde wijkontwikkelingsplannen worden aan deze reserve onttrokken.
Gedurende 2024 is op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2023 € 218.730 aangewend.
Bestemmingsreserve Woningisolatieprogramma Rijswijk 2023-2026
Bij de vaststelling van het Woningisolatieprogramma Rijswijk 2023-2026 is door de raad een bestemmingsreserve ingericht, waarmee ieder jaar het nog niet uitbetaald budget aan subsidie kan worden overgeheveld naar het volgende kalenderjaar. Kwetsbare huishoudens en VvE’s hebben een langere doorlooptijd voor de besluitvorming en uitvoering van isolatiemaatregelen. Met een bestemmingsreserve blijven de middelen beschikbaar voor dit doel. Daarmee bieden we zekerheid en tijd aan de doelgroep om het besluitvormingsproces zorgvuldig te doorlopen
Gedurende 2024 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 7 november 2023 en d.d. 5 november 2024 respectievelijk € 360.000 en € 851.300 vrijgevallen.
Gedurende 2024 is op basis van raadsbesluiten d.d. 7 november 2023, 9 juli, 5 november en 17 december 2024 € 201.289 aangewend.
Bestemmingsreserve Woonfonds
Op basis van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 is de resterende € 3.300.000 vrijgevallen en is de reserve afgesloten.
Voorzieningen
Bedragen x € 1.000 | Saldo 31-12-2024 | Saldo 31-12-2023 |
---|---|---|
Voorzieningen | 12.518 | 12.935 |
Totaal | 12.518 | 12.935 |
De in de balans opgenomen voorzieningen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Voorzieningen (bedragen x € 1.000) | Saldo | Toevoegingen | Vrijval | Aanwendingen | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2024 | 2024 | 2024 | 2024 | 31-12-2024 | |
Voorzieningen voor verplichtingen en risico's | |||||
T.b.v. nazorg bouwlocaties | 8 | 8 | |||
Pensioenen wethouders | 3.632 | 700 | 191 | 4.141 | |
Verplichtingen en risico's | 2.500 | 114 | 2.500 | 114 | |
Wachtgelden wethouders | 35 | 35 | |||
Verlofsparen | 143 | 58 | 201 | ||
RVU | 223 | 223 | |||
Totaal voorzieningen voor verplichtingen en risico's | 6.284 | 1.130 | 2.508 | 226 | 4.679 |
Voorzieningen door derden beklemde middelen | |||||
Riolering (egalisatie) | 1.618 | 913 | 254 | 2.278 | |
Riolering (spaargedeelte) | 2.832 | 441 | 3.273 | ||
Totaal voorzieningendoor derden beklemde middelen | 4.450 | 1.353 | 254 | 5.550 | |
Voorzieningen ter egalisering van kosten | |||||
Onderhoud kunst in de openbare ruimte | 54 | 16 | 4 | 66 | |
Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP) | 1.569 | 1.345 | 969 | 1.945 | |
Baggerwerken | 277 | 339 | 339 | 277 | |
Bouwleges | 300 | -300 | |||
Totaal voorzieningen ter egalisering van kosten | 2.200 | 1.400 | 1.312 | 2.289 | |
Totaal voorzieningen | 12.934 | 3.884 | 2.508 | 1.792 | 12.517 |
Toelichting op de voorzieningen
Volgens artikel 55 lid 1 BBV dient in de toelichting op de balans de aard en de reden van elke voorziening en de wijzigingen daarin te worden toegelicht.
Hieronder volgt een toelichting op de voorzieningen.
Voorzieningen voor verplichtingen en risico's
T.b.v. nazorg bouwlocaties
Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. Deze voorziening is ingesteld om grondexploitaties sneller te kunnen afsluiten. De gecalculeerde kosten voor de nazorg bij bouwlocaties worden in deze voorziening gereserveerd.
Gedurende 2024 is een bedrag van € 8.419 vrijgevallen.
Pensioenen wethouders
Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. De pensioenverplichtingen van de (oud) bestuurders zijn, voor zover niet ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij, in de voorziening pensioenen wethouders opgenomen. De pensioenverplichtingen van de actieve bestuurders en de zogenaamde slapers zijn geactualiseerd en de voorziening is hierop afgestemd.
Gedurende 2024 is € 191.324 aangewend. Verder wordt ieder jaar de voorziening geactualiseerd en is dit jaar € 0,7 miljoen gedoteerd aan de voorziening.
Verplichtingen en risico’s
Betreft een voorziening ter dekking van mogelijke toekomstige verplichtingen en risico’s. Gedurende 2024 is vanwege bepaalde risico's € 114.000 toegevoegd. Verder was eerder een voorziening ter dekking van mogelijke toekomstige verplichtingen en risico’s getroffen voor € 2.500.000. Bij het actualiseren van de risico's blijkt dat de voorziening met dit bedrag kan worden verlaagd.
Wachtgelden wethouders
Gedurende 2024 is zowel € 34.998 toegevoegd als aangewend betreft de kosten voor wachtgeld in 2024.
Verlofsparen
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantie-uren verjaren niet. Dit kan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Conform de BBV dient hier een voorziening voor te worden gevormd.
Gedurende 2024 is € 57.593 toegevoegd.
RVU
Binnen de gemeente hebben voormalig medewerkers gebruik gemaakt van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Bij deze regeling nemen voormalig medewerkers ontslag en krijgen zij een maandelijkse ontslagvergoeding tot hun AOW-leeftijd. Vanaf het moment dat de gemeente een aanvraag van deze regeling goedkeurt, moet zij daarvoor dekking apart zetten in een voorziening. Vanwege deze reden is gedurende 2024 is € 222.903 toegevoegd aan de voorziening.
Voorzieningen door derden beklemde middelen
Riolering (egalisatie)
Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten van de vervangingsinvesteringen gelijkmatig te verdelen.
Gedurende 2024 is € 912.809 toegevoegd en € 253.513 aangewend.
Riolering (spaargedeelte)
Deze voorziening houdt verband met een storting van niet gerealiseerde vervangingsinvesteringen en dient voor de afdekking van de uitgestelde investeringen. Voorziening als gevolg van het sparen van de niet gerealiseerde investeringsplanning. Door vertraging bij de vervanging van riolering wordt een storting in de voorziening gedaan.
Gedurende 2024 is € 440.565 toegevoegd.
Voorzieningen ter egalisering van kosten
Onderhoud kunst in de openbare ruimte
Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor de gemeentelijke kunstwerken in de openbare ruimte gelijkmatig te verdelen. Jaarlijks wordt er € 15.940 toegevoegd aan deze voorziening.
Gedurende 2024 is € 15.940 toegevoegd en € 4.380 aangewend.
Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)
Voor het groot onderhoud van vastgoed bestaat een voorziening, welke wordt ingezet voor de uitgaven die voortkomen uit de Meer Jaren Onderhouds Planning (MJOP). Binnen deze planning wordt gerekend met onderhoudstermijnen variërend tussen de 25 - 40 jaar. Op basis van de MJOP bedraagt de gemiddelde jaarlijkse uitgave € 1,35 miljoen, in 2024 is er uiteindelijk € 1 miljoen uitgegeven. De uitgaven zijn lager uitgekomen omdat er voor iedere geplande uitgave een afweging wordt gemaakt of iets daadwerkelijk noodzakelijk is of uitgesteld kan worden. In 2024 is besloten om een aantal grote posten uit te stellen naar respectievelijk 2025 en 2026. De belangrijkste zijn:
Vervangen van de beweegbare bodem van zwembad De Schilp voor een bedrag van € 140.000, is doorgeschoven naar de zomer van 2025.
Vervangen van de kozijnen van de Rijswijkse schouwburg voor een bedrag van € 85.000 is doorgeschoven naar 2026, deze wordt meegenomen in de verduurzaming van de schouwburg waar ook DUMAVA-subsidie voor is ontvangen.
Brandcompartimenteringen WBDBO Esdoornstraat 5 voor een bedrag van € 50.000, is doorgeschoven naar 2025.
Baggerwerken
Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor het baggeren gelijkmatig te verdelen.
Gedurende 2024 is € 339.060 toegevoegd en € 338.971 aangewend.
Bouwleges
Deze voorziening ex artikel 44, lid 2 BBV is om de lasten voor de gemeente met betrekking tot grote (bouw)projecten te dekken, zo lang een project niet is opgeleverd, terwijl de baten geheel in het eerste (aanvraag)jaar van het project terechtkomen.
Gedurende 2024 is € 300.000 aangewend.
Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar
De onderverdeling van de in de balans opgenomen vaste schulden is als volgt:
Bedragen x € 1.000 | Saldo 31-12-2024 | Saldo 31-12-2023 |
---|---|---|
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 235.228 | 240.350 |
Totaal | 235.228 | 240.350 |
De rentelast voor 2024 bedraagt € 3,3 miljoen.
Het onderstaande overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het jaar 2024:
Bedragen x € 1.000 | Saldo 1-1-2024 | Vermeerderingen | Aflossingen | Saldo 31-12-2024 |
---|---|---|---|---|
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 240.350 | 6.530 | 233.820 | |
Waarborgen | 1.408 | 1.408 | ||
Totaal | 240.350 | 1.408 | 6.530 | 235.228 |
Vlottende passiva
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
De post netto-vlottende schulden wordt onderscheiden in:
Bedragen x € 1.000 | Saldo 31-12-2024 | Saldo 31-12-2023 |
---|---|---|
Kasgeldleningen aangegaan bij openbare lichamen | ||
Banksaldi | 2 | 12.833 |
Overige schulden | 15.674 | 30.580 |
Totaal | 15.677 | 43.414 |
Bij de post Overige schulden wijkt de eindstand 2023 € 60.000 af van de getoonde eindstand in de jaarstukken 2023 vanwege een nagekomen boeking.
Onder de overige schulden valt de rekening courant Plaspoelpolder a € 6,7 miljoen.
Overlopende passiva
De post overlopende passiva wordt onderscheiden in:
Bedragen x € 1.000 | Saldo 31-12-2024 | Saldo 31-12-2023 |
---|---|---|
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 17.955 | 12.365 |
De voorschotten worden uitgesplitst naar de ontvangen bedragen van overige Nederlandse overheidslichamen | 35.474 | 33.263 |
Totaal | 53.429 | 45.628 |
De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Voorheen voorzieningen (bedragen x € 1.000) | Ontvangen van | Saldo | Ont- | Beste- | Terug- | Technische | Saldo | Voetnoot |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | ||||||
Subsidie A31 - Voorkoming van jeugdcriminaliteit | Rijk | 207 | 74 | 133 | ||||
Subsidie C43 - RREW | Rijk | 140 | 140 | |||||
Subsidie C92 - Informatiepunten Digitale Overheid | Rijk | 54 | 54 | |||||
Subsidie D08 - Onderwijsachterstandbeleid OAB (voorheen GOA) | Rijk | 2.786 | 2.688 | 2.553 | 1.157 | 88 | 1.675 | a) |
Subsidie D14 - NPO gelden | Rijk | 256 | 102 | 154 | ||||
Subsidie D22 - Ontheemde peuters | Rijk | 81 | 81 | |||||
Subsidie D23 - Lokale bibliotheekvoorzieningen | Rijk | 59 | 26 | 33 | ||||
Subsidie E03 - EU-richtlijnen omgevingslawaai | Rijk | 47 | 47 | |||||
Subsidie E03 - Geluidsanering Geestbrugweg | Rijk | 58 | 58 | |||||
Subsidie E03 - Geluidsanering Generaal Spoorlaan | Rijk | 50 | 50 | |||||
Subsidie E03 - Geluidsanering Haagweg | Rijk | 28 | 28 | |||||
Subsidie E03 - Geluidsanering Lindelaan en Steenlaan | Rijk | 113 | 113 | |||||
Subsidie E03 - Geluidsanering restant woningen | Rijk | 29 | 29 | |||||
Subsidie E03 - Geluidsanering Sir Winston Churchilllaan | Rijk | 83 | 83 | |||||
Subsidie E110 - Mobiliteitspakketten ten behoeve van woningbouw | Gemeente Delft | 1.649 | 1.649 | |||||
Subsidie F20 - Sterpassage (Orchard I & II) | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 484 | 500 | 984 | ||||
Subsidie G02 - Participatiebudget: inburgering | Rijk | 67 | 67 | b) | ||||
Subsidie G03 - BBZ 2022 en 2023 Afr. Declaratiedeel Min. SZW | Rijk | 35 | 22 | -8 | 20 | c) | ||
Subsidie G04 - Tozo | Rijk | 271 | 91 | 163 | 108 | 91 | a) | |
Subsidie G10 - Wet inburgering | Rijk | 783 | 1.200 | 590 | 1.394 | |||
Subsidie G12 - Kwijtschelding publieke schulden SZW in verband met de | Rijk | 136 | 136 |
Voorheen voorzieningen (bedragen x € 1.000) | Ontvangen van | Saldo | Ont- | Beste- | Terug- | Technische | Saldo | Voetnoot |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | ||||||
Subsidie G13 - Onderwijsroute | Rijk | 79 | 62 | 59 | 8 | 74 | d) | |
Subsidie H04 - Stimulering sport | Rijk | 2.106 | 512 | 1.594 | ||||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 65300106 | Rijk | 9 | 42 | 93 | -42 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66301109 | Rijk | 68 | 288 | 301 | 56 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100701 | Rijk | 23 | 65 | 77 | 11 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100702 | Rijk | -17 | 52 | 51 | -15 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100703 | Rijk | -1 | 16 | 22 | -6 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100704 | Rijk | 50 | 57 | 58 | 49 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100705 | Rijk | 78 | 154 | 207 | 25 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100706 | Rijk | -9 | 32 | 26 | -2 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100707 | Rijk | 7 | 8 | 2 | 13 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100708 | Rijk | 7 | 8 | 8 | 8 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100709 | Rijk | 27 | 24 | 1 | 50 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700201 | Rijk | 109 | 117 | 138 | 88 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700202 | Rijk | 10 | 32 | 38 | 4 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700203 | Rijk | 23 | 32 | 38 | 17 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700204 | Rijk | 16 | 31 | 34 | 13 | |||
Subsidie H37 - Niet beoogde kosten jeugdzorg vanwege verblijf in gemeente | Rijk | 302 | 302 | |||||
Subsidie J09 - Woningbouwimpuls Bogaard stadscentrum | Rijk | 7.178 | 7.178 | |||||
Subsidie J09 - Woningbouwimpuls Havenkwartier | Rijk | 3.525 | 3.525 | |||||
Subsidie J105 - Startbouwimpuls (de Terp, Hof van Rijswijk) | Rijk | 3.713 | 3.713 | |||||
Subsidie J105 - Startbouwimpuls (de Machinist) RijswijkBuiten | Rijk | 758 | 758 | |||||
Subsidie J106 - Gebiedsbudget t.b.v. woningbouw | Rijk | 4.677 | 4.677 | |||||
Subsidie J210B - Meerjarige flexibele inzet woningbouw | Rijk | 224 | 123 | 101 |
Voorheen voorzieningen (bedragen x € 1.000) | Ontvangen van | Saldo | Ont- | Beste- | Terug- | Technische | Saldo | Voetnoot |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | ||||||
Subsidie J32 - Ventilatie in scholen | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 210 | 210 | |||||
Subsidie J41B - Flexibele inzet woningbouw | Provincie | -18 | 18 | e) | ||||
Subsidie J55 - Energiearmoede | Rijk | 773 | 189 | 584 | ||||
Subsidie J56 - Project studentenhuisvesting Polakweg | Rijk | 885 | 885 | |||||
Subsidie J85 - Stimuleringsregeling flex-en transformatiewoningen | Rijk | 4.800 | 4.800 | |||||
Subsidie J94 - Lokale aanpak isolatie | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 468 | 1.631 | 63 | 2.037 | |||
Subsidie K28 - Klimaat- en energiebeleid (CDOKE) | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 281 | 1.280 | 1.187 | 374 | |||
Subsidie H12 - Preventieakkoord | Rijk | 8 | 8 | |||||
Totaal vooruitontvangen subsidies | 33.263 | 12.407 | 8.128 | 1.726 | 246 | 35.474 |
Opmerkingen:
1. Sommige regelingen worden zowel in de bovenstaande tabel getoond als in de tabel "Overige nog te ontvangen bedragen". De reden hiervoor is dat voor deze regelingen per 1-1-2024 nog een bedrag ontvangen moet worden en per 31-12-2024 juist een bedrag vooruitontvangen is of omgekeerd of dat de bedragen in de tabellen bij de betreffende regelingen betrekking hebben op andere boekjaren.
2. Voor regeling G10 worden normbedragen gehanteerd die in meerdere jaren besteed mogen worden. De bedragen die in de SISA worden verantwoord betreft de werkelijke bestedingen en niet de normbedragen. Daarom wijken de bedragen van de SISA verantwoording af van de hierboven getoonde bedragen die van de tabel "Overige nog te ontvangen bedragen".
3. In 2024 beginnen sommige SISA-regelingen met een andere letter dan in 2023. De reden hiervan is dat met het nieuwe kabinet ook nieuwe ministeries zijn gevormd en de letters gerelateerd zijn aan het ministerie die een SISA-regeling afgeeft.
4. Voor de regelingen J09 en J56 worden bestedingen verantwoord in de SISA-verantwoording. Die betreffen projectbestedingen en niet specifiek bestedingen op de subsidie. Daarom wijken die bedragen van de hierboven getoonde bedragen af.
Voetnoot:
a) Het beginsaldo van deze regeling blijkt per abuis verkeerd te zijn vastgesteld. Hiervoor is een technische correctie verwerkt, waardoor het eindsaldo juist wordt weergegeven.
b) Deze regeling blijkt geen onderdeel te zijn van de SISA, maar betreft een historische toekenning dat vanuit de algemene middelen is toegekend voor een specifiek doel. Dit bedrag wordt daarom uit deze tabel geëlimineerd.
c) Dit bedrag moet worden terugbetaald aan de ministerie.
d) In 2023 waren baten deels niet verantwoord voor de gemaakte kosten, welke nu alsnog worden verantwoord.
e) Begin dit jaar werd nog een nog te ontvangen bedrag verwacht. Eind 2024 hebben we juist een bedrag over, waardoor een resterend saldo juist vooruitontvangen is (zie ook opmerking 1).
Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen
Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen
De gemeente heeft recht op een krediet in rekening-courant voor onbepaalde tijd van € 2.000.000.
Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.
De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Geldnemer | Doel geldlening | Gewaarborgd % | Totaal geldlening | Resterend per 31-12-2023 | Gewaarborgd per 31-12-2023 | Resterend per 31-12-2024 | Gewaarborgd per 31-12-2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Museum Rijswijk | Verbouwing Herenstraat 65 | 100,0% | 150 | 58 | 58 | 50 | 50 |
Zorggroep Florence | Bejaardencentr. Steenvoorde | 100,0% | 953 | 238 | 238 | 191 | 191 |
Zorggroep Florence | Bejaardencentr. Steenvoorde | 100,0% | 1.348 | 234 | 234 | 176 | 176 |
HABION | Geldlening 60186 | 1,5% | 3.713 | 3.713 | 49 | 3.713 | 54 |
HABION | Geldlening 61375 | 1,5% | 10.000 | 10.000 | 131 | 10.000 | 146 |
HABION | Geldlening 61376 | 1,5% | 10.000 | 10.000 | 131 | 10.000 | 146 |
HABION | Geldlening 61459 | 1,5% | 10.000 | 10.000 | 131 | 10.000 | 146 |
HABION | Geldlening 61460 | 1,5% | 12.000 | 12.000 | 157 | 12.000 | 175 |
HABION | Geldlening 61513 | 1,5% | 10.000 | 10.000 | 131 | 10.000 | 146 |
HABION | Geldlening 61590 | 1,5% | 6.000 | 6.000 | 79 | 6.000 | 87 |
HABION | Geldlening 62720 | 1,5% | 2.900 | 2.900 | 42 | ||
HABION | Geldlening NRV3182 | 1,5% | 10.498 | 10.988 | 144 | 10.498 | 153 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 5172 / 85.222.02 | 50,0% | 420 | 214 | 107 | 190 | 95 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 5174 / 85.219.02 | 50,0% | 817 | 654 | 654 | 572 | 572 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 5178 / 85.216.02 | 50,0% | 1.579 | 993 | 993 | 873 | 873 |
Rijswijk Wonen | Geldlening LBAN000029 | 100,0% | 1.121 | 356 | 356 | 322 | 322 |
Rijswijk Wonen | Geldlening LBAN000039 | 100,0% | 500 | 148 | 148 | 132 | 132 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.050 | 100,0% | 120 | 24 | 24 | 18 | 18 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.040 | 100,0% | 80 | 16 | 16 | 12 | 12 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.030 | 100,0% | 220 | 45 | 45 | 34 | 34 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.020 | 100,0% | 646 | 131 | 131 | 99 | 99 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 40344 / 40.103815 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 43090 / 40106223.01 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 45249/4108475 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 45908/10028384 | 100,0% | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 47464 | 100,0% | 5.000 | 2.500 | |||
Rijswijk Wonen | Geldlening 47880/40111714 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48190/40112125 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48609 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48671 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48966 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48967 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49170 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49171 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49514 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49745 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49746 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49887 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49888 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50192 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50193 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50556 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50559 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50606 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50607 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50608 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50611 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50612 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50613 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50620 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 60222 | 96,7% | 2.188 | 2.188 | 2.135 | 2.188 | 2.116 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 60727 | 96,7% | 5.000 | 5.000 | 4.878 | 5.000 | 4.835 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 60800 | 96,7% | 5.000 | 5.000 | 4.878 | 5.000 | 4.835 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 60801 | 96,7% | 5.000 | 5.000 | 4.878 | 5.000 | 4.835 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61005 | 96,7% | 5.000 | 5.000 | 4.878 | 5.000 | 4.835 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61006 | 96,7% | 5.000 | 5.000 | 4.878 | 5.000 | 4.835 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61120 | 96,7% | 5.000 | 5.000 | 4.878 | 5.000 | 4.835 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61121 | 96,7% | 5.000 | 5.000 | 4.878 | 5.000 | 4.835 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61365 | 96,7% | 5.000 | 5.000 | 4.878 | 5.000 | 4.835 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61456 | 96,7% | 8.000 | 8.000 | 7.805 | 8.000 | 7.736 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61999 | 96,7% | 4.000 | 4.000 | 3.902 | 4.000 | 3.868 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 62486 | 96,7% | 6.000 | 6.000 | 5.802 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 62713 | 96,7% | 7.000 | 7.000 | 6.769 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 62919 | 96,7% | 5.000 | 5.000 | 4.835 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 62921 | 96,7% | 5.000 | 5.000 | 4.835 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 63200 | 96,7% | 7.000 | 7.000 | 6.769 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening NRV15977 | 96,7% | 5.377 | 5.203 | 5.076 | 5.377 | 5.199 |
Stedelink | Geldlening NRV18596 | 0,2% | 24.421 | 24.421 | 39 | ||
Vidomes | Geldlening 39286 | 100,0% | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
Vidomes | Geldlening 44186 | 100,0% | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Vidomes | Geldlening 44191 | 100,0% | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Vidomes | Geldlening 45264 | 50,0% | 15.000 | 15.000 | 7.500 | 15.000 | 7.500 |
Vidomes | Geldlening 47841 | 100,0% | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
Vidomes | Geldlening 60288 | 13,9% | 5.782 | 5.782 | 807 | 5.782 | 803 |
Vidomes | Geldlening 61078 | 13,9% | 15.000 | 15.000 | 2.094 | 15.000 | 2.082 |
Vidomes | Geldlening 61263 | 13,9% | 15.000 | 15.000 | 2.094 | 15.000 | 2.082 |
Vidomes | Geldlening 61282 | 13,9% | 12.500 | 12.500 | 1.745 | 12.500 | 1.735 |
Vidomes | Geldlening 61283 | 13,9% | 9.000 | 9.000 | 1.257 | 9.000 | 1.249 |
Vidomes | Geldlening 61284 | 13,9% | 10.000 | 10.000 | 1.396 | 10.000 | 1.388 |
Vidomes | Geldlening 61285 | 13,9% | 2.000 | 2.000 | 279 | 2.000 | 278 |
Vidomes | Geldlening 61286 | 13,9% | 3.630 | 1.229 | 172 | 1.059 | 147 |
Vidomes | Geldlening 61287 | 13,9% | 3.630 | 1.092 | 152 | 914 | 127 |
Vidomes | Geldlening 61388 | 13,9% | 20.000 | 20.000 | 2.793 | 20.000 | 2.776 |
Vidomes | Geldlening 61389 | 13,9% | 10.000 | 10.000 | 1.396 | 10.000 | 1.388 |
Vidomes | Geldlening 61390 | 13,9% | 12.500 | 12.500 | 1.745 | 12.500 | 1.735 |
Vidomes | Geldlening 61475 | 13,9% | 15.000 | 15.000 | 2.094 | 15.000 | 2.082 |
Vidomes | Geldlening 61476 | 13,9% | 10.000 | 10.000 | 1.396 | 10.000 | 1.388 |
Vidomes | Geldlening 61742 | 13,9% | 25.000 | 25.000 | 3.491 | 25.000 | 3.470 |
Vidomes | Geldlening 61863 | 13,9% | 15.000 | 15.000 | 2.094 | 15.000 | 2.082 |
Vidomes | Geldlening 61870 | 13,9% | 20.000 | 20.000 | 2.793 | 20.000 | 2.776 |
Vidomes | Geldlening 62466 | 13,9% | 15.000 | 15.000 | 2.082 | ||
Vidomes | Geldlening 62520 | 13,9% | 20.000 | 20.000 | 2.776 | ||
Vidomes | Geldlening 63114 | 13,9% | 20.000 | 20.000 | 2.776 | ||
Vidomes | Geldlening 63214 | 13,9% | 20.000 | 20.000 | 2.776 | ||
Vidomes | Geldlening NRV13850 | 13,9% | 17.595 | 17.121 | 2.391 | 17.595 | 2.442 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 60385 | 0,1% | 13.848 | 13.848 | 12 | 13.848 | 11 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 60650 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | 25.000 | 20 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 60659 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | 25.000 | 20 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 60729 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | 25.000 | 20 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 60734 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | 25.000 | 20 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 61023 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | 25.000 | 20 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 61244 | 0,1% | 6.000 | 6.000 | 5 | 6.000 | 5 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 61353 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | 25.000 | 20 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 61354 | 0,1% | 25.000 | 21 | |||
Woonzorg Nederland | Geldlening 61496 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | 25.000 | 20 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 61562 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | 25.000 | 20 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 61787 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | 25.000 | 20 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 62101 | 0,1% | 4.775 | 4.775 | 4 | 4.775 | 4 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 62193 | 0,1% | 8.435 | 8.435 | 7 | 8.435 | 7 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 62194 | 0,1% | 4.000 | 1.400 | 1 | 1.191 | 1 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 62195 | 0,1% | 5.000 | 1.795 | 2 | 1.531 | 1 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 62275 | 0,1% | 20.000 | 20.000 | 17 | 20.000 | 16 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 62385 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 62410 | 0,1% | 5.000 | 5.000 | 4 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 62456 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 62547 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 62788 | 0,1% | 20.000 | 20.000 | 16 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 63086 | 0,1% | 20.000 | 20.000 | 16 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 63354 | 0,1% | 45.000 | 45.000 | 37 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening NRV4201 | 0,1% | 48.643 | 47.667 | 40 | 48.643 | 40 |
Totaal | 1.213.392 | 929.350 | 256.387 | 1.196.540 | 292.654 |
Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden
Overeenkomsten
Op grond van artikel 53 BBV worden in de toelichting bij de balans opgenomen de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is gebonden.
In de gemeentelijke administratie ontbreekt per 2024 een volledige verplichtingenadministratie. Daardoor kan geen volledig overzicht van langlopende financiële verplichtingen verstrekt worden. De verplichtingenadministratie is gedurende voorgaande jaren deels ingevoerd, maar kan niet volledig ondersteund worden in het huidige financiële systeem.
Er zijn per ultimo 2024 geen lopende projecten met een aanbesteding per aanbieder van meer dan € 15 miljoen.
Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende verlofaanspraken (wettelijk- en bovenwettelijk verlof). Daarnaast kan het saldo vanuit overwerk meegaan naar 2024.
Eigen bijdrage op grond van de WMO
Een aanvrager van een voorziening op grond van de WLZ en de WMO (zoals hulp in de huishouding, begeleiding, hulp- en vervoersmiddelen of beschermd wonen) is op grond van de Wmo een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.