Wat heeft het gekost?

Exploitatie (bedragen x 1.000)

Verkeer en Vervoer

Realisatie 2023

Primitief 2024

Gewijzigde raming 2024

Realisatie 2024

Afwijking
(+ = voordeel)

2100 Wegen, straten en pleinen

Lasten

7.887

7.631

7.051

7.830

-779

Baten

941

431

431

1.167

737

Saldo

-6.946

-7.200

-6.620

-6.663

-43

2110 Verkeer

Lasten

1.518

1.198

1.283

1.082

202

Baten

23

23

30

7

Saldo

-1.518

-1.175

-1.261

-1.052

208

2120 Openbaar vervoer

Lasten

158

201

192

197

-5

Baten

Saldo

-158

-201

-192

-197

-5

2140 Parkeren

Lasten

1.081

2.369

2.451

2.865

-414

Baten

4.042

4.838

5.218

5.611

393

Saldo

2.961

2.469

2.767

2.746

-21

2400 Waterwegen

Lasten

1.286

1.327

909

969

-61

Baten

Saldo

-1.286

-1.326

-908

-969

-61

Programmatotalen

Lasten

11.929

12.725

11.886

12.944

-1.057

Baten

4.983

5.292

5.672

6.808

1.136

Saldo

-6.946

-7.433

-6.215

-6.136

79

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is 79.000 voordelig. Indien het verschil op de baten of lasten per beleidsproduct boven de 100.000 zijn, worden deze hieronder toegelicht:

Programma / beleidsproduct (bedrag x € 1.000)

Saldo Baten

Saldo Lasten

Verkeer en Vervoer

2100 Wegen, straten en pleinen

737

-779

Er zijn diverse schades gereden aan de openbare verlichting. Een gedeelte van deze schades kunnen worden vergoed vanuit de NODR en deze zijn verantwoord als baten.

134

Dit zijn de opbrengsten die we hebben gegenereerd uit vergunde leges kabels en leidingen zijn hoger dan begroot.

146

In 2024 waren er een aantal grote projecten waaruit we extra opbrengsten hebben ontvangen door de sanering van kabels en leidingen (Dunea en Stedin bv).

343

Het project WarmtelinQ voorziet in vergoedingen voor de inzet van een projectleider en gemaakte uren voor het project. Door extra inzet zijn de vergoedingen die we hebben ontvangen over 2024 hoger dan begroot.

74

Gemelde schades aan de openbare ruimte worden vergoed middels een NODR uitkering. Dit is een soort verzekering die als bemiddelaar ervoor zorgt dat er schade- en kostenafhandeling plaatsvindt.

23

De resterende extra baten ten op zichte van het budget worden verklaard door (kleine) extra baten op diverse andere begrotingsposten.

17

Bij de begroting was uitgegaan dat er meer aan investeringsprojecten toegerekend zou worden, maar uiteindelijk is er meer werk verricht voor exploitatieprojecten.

-390

Er zijn schades gemaakt aan de openbare ruimte die niet gemeld zijn door de veroorzaker. Deze kosten zijn niet te verhalen op de veroorzaker en moeten dus betaald worden uit het budget van het beleidsproduct.

-196

De hogere energieprijs leidt tot substantieel hogere kosten voor openbare verlichting. Gezien de hoeveelheid openbare lichtmasten en het totale energieverbruik (ondanks onze overgang naar LED), is deze post opgelopen.

-80

Er is meer inhuur geweest in 2024, omdat werkzaamheden die normaliter door een interne medewerker uitgevoerd worden vanwege ziekte extern zijn weggezet.

-55

De resterende overschrijding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) overschrijdingen op diverse andere begrotingsposten.

-58

2110 Verkeer

202

Bij het bepalen van de doorbelasting is er meer aan het beleidsproduct Parkeren toegerekend en voor ongeveer hetzelfde bedrag minder aan het beleidsproduct Verkeer.

373

De overschrijding op de verkeersregulerende maatregelen is het gevolg van de Brickyard backoffice kosten van het camerasysteem Bogaard stadscentrum en Oud-Rijswijk. Brickyard faciliteert en verwerkt in de backoffice het hele proces van een foto van een voertuig (auto of scooter) die het winkelgebied inrijden tot verbalisering vanuit het CJIB Leeuwarden. Ook versturen zij automatisch de waarschuwingsbrieven bij een 1e overtreding, bij de 2e overtreding volgt een proces verbaal. Deze geplande backoffice kosten waren bij de aanleg van het camerasysteem begroot en voorzien en zouden worden opgenomen in de begroting, maar zijn uiteindelijk destijds tenietgedaan. Deze kosten moeten we dus structureel meenemen in de jaarlijkse kosten en opnemen in de 1ste halfjaar rapportage.

-64

De overschrijding op verkeersveiligheid van 64.000 is ontstaan door het uitvoeren van extra verkeersveiligheidscampagnes die gedekt werden door een extra subsidie van 47.000 die we ontvangen hebben vanuit de MRDH.

-64

De resterende overschrijding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) overschrijdingen op diverse andere begrotingsposten.

-43

2140 Parkeren

393

-414

Door uitbreiding van toezicht en handhaving (inzet personeel en scancapaciteit) is de betalingsbereidheid vergroot, waardoor ook de proceskosten binnen parkeerketen zijn gestegen.

-60

Bij het bepalen van de doorbelasting is er meer aan het beleidsproduct Parkeren toegerekend en voor ongeveer hetzelfde bedrag minder aan het beleidsproduct Verkeer.

-324

Diverse kosten m.b.t. parkeren zoals BTW over de incassokosten, BTW betalingskortingen en abonnementen.

-30

Er zijn extra baten door de overgang naar een nieuwe concessie voor laadinfrastructuur, waarbij de verrekening voor energiekosten uit de jaren 2021-2023 is afgewikkeld.

135

De gerealiseerde baten uit parkeerautomaten en belparkeren overstijgen de begrote baten vanwege een hogere bereidheid te betalen voor parkeren.

221

De resterende hogere baten ten op zichte van het budget worden verklaard door (kleine) baten op diverse andere begrotingsposten.

37

Investeringen

Investering (bedrag x 1.000)

Begrote lasten

Werkelijke lasten

Saldo lasten

Begrote baten

Werkelijke baten

Saldo baten

Aanleg en inrichting Laan van ’t Haantje

33

2

31

Aanleg tweerichtingenfietspad Veraartlaan route a4

354

354

100

-100

Fase 2 Bogaardplein

207

207

100

-100

Fietspaden in asfalt 2024

701

31

670

408

-408

Fietsroute RijswijkBuiten-Den Haag (sterroute 2)

172

2

170

234

-234

Fietsroute Romeinse route (SW Churchillln)fase 2

96

96

295

-295

Fietsstraat Delftweg

55

1

55

Fietstunnel spoor Den Haag-Rotterdam

4.363

4.363

2.150

-2.150

Herinr.Geestbrugw./masterpl. bereikbaarh.CID-Binck

2.700

2.700

Herinr.vrijkomend openb.geb.voorm.tunnel Haagweg

230

230

Herinricht.incl. fietspaden Steenlaan+Tulpstraat

150

150

Herstel asfaltwegen 2024

1.310

933

377

Herstel kademuur Sammersweg

496

299

197

149

8

-141

Herstellen (duiker)bruggen 2024

2.003

1.300

703

Impuls verkeersveiligheid

231

203

28

207

47

-160

Infrastructuur Prinses Beatrixlaan

11.977

77

11.900

2.250

-2.250

Inrichting autotunnel Laan van ’t Haantje

282

282

Inrichting bos- en parkloper in Pasgeld

1.450

10

1.440

Integrale herinrichting probleemstraten 2024

6.548

1.626

4.922

976

684

-292

Investeringen station Rijswijk

904

689

215

Invoeren nieuwe inzameling 2024

674

333

341

Kwaliteitsimpuls Plaspoelpolder

124

124

Kwaliteitsverbetering onderdoorgang Hoornbrug

398

116

282

Langzaamverkeersbrug over de Pr. Beatrixlaan

1.500

65

1.435

Meekoppelkansen voorbereidingskrediet

16

16

Opwaarderen grote probleemstraten 2022

548

548

Opwaarderen kansrijke plekken 2024

267

22

245

Opwaarderen kleine kansrijke plekken

178

131

47

Project verkeersveilig inrichten van Rijnweg

1.700

1.700

Rotonde Diepenhorstlaan + groen assenkruis

917

5

913

1.023

-1.023

Tweerichtingen fietspad Beatrixl i.c.m. Warmtelinq

850

2

848

680

-680

Verb. verkeersveiligheid Schaapweg tussen Samw.GSL

15

15

75

72

-4

Verb.comfort tegelfietspad Sammersweg ism gem.D-H

503

13

490

328

186

-142

Verb.fiets en verkeersveiligheid Laan van Beens

860

3

857

470

-470

Verbeteren wandelroutes van/naar RijswijkBuiten

71

71

Verkeersaanpassing Ireneln/Beatrixln HBG-locatie

210

210

105

-105

Verkeersveilige herinr. Geestbrugweg (fase 2)

16

2

14

120

51

-69

Verkeersveilige schoolomgeving

1

1

38

-38

Verkeersveilige schoolomgeving 2021-2022

66

52

14

Verkeersveiliger maken kruispunt Pr. Beatrixlaan

528

157

371

Verkeersveiligheid oversteekplaatsen

29

29

Verkennend ontwerp Geestbrugweg

53

191

-138

50

308

258

Vervangen beschoeiingen 2024

1.808

686

1.122

97

97

Vervanging armaturen 2024

234

200

34

Vervanging beschoeiing Sion RijwijkBuiten

839

46

793

Vervanging kabelnet openbare verlichting 2024

850

393

457

Vervanging lichtmasten 2024

197

165

32

Vervanging verkeerslichteninstallaties 2024 (20jr)

154

149

5

190

44

-147

Vervanging verkeerslichteninstallaties 2024 (40jr)

1.103

219

884

60

63

3

Voorbereiding herinrichting Lange Kleiweg

297

40

257

Voorbereidingskr.gebiedsontwikkeling station Rsw

153

2

152

Voorbereidingskrediet ondertunneling Pr.Beatrixln.

330

2

327

Eindtotaal

49.602

8.169

41.433

10.156

1.708

-8.448