Wat heeft het gekost?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Verkeer en Vervoer | Realisatie 2023 | Primitief 2024 | Gewijzigde raming 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking | |
2100 Wegen, straten en pleinen | Lasten | 7.887 | 7.631 | 7.051 | 7.830 | -779 |
Baten | 941 | 431 | 431 | 1.167 | 737 | |
Saldo | -6.946 | -7.200 | -6.620 | -6.663 | -43 | |
2110 Verkeer | Lasten | 1.518 | 1.198 | 1.283 | 1.082 | 202 |
Baten | 23 | 23 | 30 | 7 | ||
Saldo | -1.518 | -1.175 | -1.261 | -1.052 | 208 | |
2120 Openbaar vervoer | Lasten | 158 | 201 | 192 | 197 | -5 |
Baten | ||||||
Saldo | -158 | -201 | -192 | -197 | -5 | |
2140 Parkeren | Lasten | 1.081 | 2.369 | 2.451 | 2.865 | -414 |
Baten | 4.042 | 4.838 | 5.218 | 5.611 | 393 | |
Saldo | 2.961 | 2.469 | 2.767 | 2.746 | -21 | |
2400 Waterwegen | Lasten | 1.286 | 1.327 | 909 | 969 | -61 |
Baten | ||||||
Saldo | -1.286 | -1.326 | -908 | -969 | -61 | |
Programmatotalen | Lasten | 11.929 | 12.725 | 11.886 | 12.944 | -1.057 |
Baten | 4.983 | 5.292 | 5.672 | 6.808 | 1.136 | |
Saldo | -6.946 | -7.433 | -6.215 | -6.136 | 79 |
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 79.000 voordelig. Indien het verschil op de baten of lasten per beleidsproduct boven de € 100.000 zijn, worden deze hieronder toegelicht:
Programma / beleidsproduct (bedrag x € 1.000) | Saldo Baten | Saldo Lasten |
---|---|---|
Verkeer en Vervoer | ||
2100 Wegen, straten en pleinen | 737 | -779 |
Er zijn diverse schades gereden aan de openbare verlichting. Een gedeelte van deze schades kunnen worden vergoed vanuit de NODR en deze zijn verantwoord als baten. | 134 | |
Dit zijn de opbrengsten die we hebben gegenereerd uit vergunde leges kabels en leidingen zijn hoger dan begroot. | 146 | |
In 2024 waren er een aantal grote projecten waaruit we extra opbrengsten hebben ontvangen door de sanering van kabels en leidingen (Dunea en Stedin bv). | 343 | |
Het project WarmtelinQ voorziet in vergoedingen voor de inzet van een projectleider en gemaakte uren voor het project. Door extra inzet zijn de vergoedingen die we hebben ontvangen over 2024 hoger dan begroot. | 74 | |
Gemelde schades aan de openbare ruimte worden vergoed middels een NODR uitkering. Dit is een soort verzekering die als bemiddelaar ervoor zorgt dat er schade- en kostenafhandeling plaatsvindt. | 23 | |
De resterende extra baten ten op zichte van het budget worden verklaard door (kleine) extra baten op diverse andere begrotingsposten. | 17 | |
Bij de begroting was uitgegaan dat er meer aan investeringsprojecten toegerekend zou worden, maar uiteindelijk is er meer werk verricht voor exploitatieprojecten. | -390 | |
Er zijn schades gemaakt aan de openbare ruimte die niet gemeld zijn door de veroorzaker. Deze kosten zijn niet te verhalen op de veroorzaker en moeten dus betaald worden uit het budget van het beleidsproduct. | -196 | |
De hogere energieprijs leidt tot substantieel hogere kosten voor openbare verlichting. Gezien de hoeveelheid openbare lichtmasten en het totale energieverbruik (ondanks onze overgang naar LED), is deze post opgelopen. | -80 | |
Er is meer inhuur geweest in 2024, omdat werkzaamheden die normaliter door een interne medewerker uitgevoerd worden vanwege ziekte extern zijn weggezet. | -55 | |
De resterende overschrijding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) overschrijdingen op diverse andere begrotingsposten. | -58 | |
2110 Verkeer | 202 | |
Bij het bepalen van de doorbelasting is er meer aan het beleidsproduct Parkeren toegerekend en voor ongeveer hetzelfde bedrag minder aan het beleidsproduct Verkeer. | 373 | |
De overschrijding op de verkeersregulerende maatregelen is het gevolg van de Brickyard backoffice kosten van het camerasysteem Bogaard stadscentrum en Oud-Rijswijk. Brickyard faciliteert en verwerkt in de backoffice het hele proces van een foto van een voertuig (auto of scooter) die het winkelgebied inrijden tot verbalisering vanuit het CJIB Leeuwarden. Ook versturen zij automatisch de waarschuwingsbrieven bij een 1e overtreding, bij de 2e overtreding volgt een proces verbaal. Deze geplande backoffice kosten waren bij de aanleg van het camerasysteem begroot en voorzien en zouden worden opgenomen in de begroting, maar zijn uiteindelijk destijds tenietgedaan. Deze kosten moeten we dus structureel meenemen in de jaarlijkse kosten en opnemen in de 1ste halfjaar rapportage. | -64 | |
De overschrijding op verkeersveiligheid van € 64.000 is ontstaan door het uitvoeren van extra verkeersveiligheidscampagnes die gedekt werden door een extra subsidie van € 47.000 die we ontvangen hebben vanuit de MRDH. | -64 | |
De resterende overschrijding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) overschrijdingen op diverse andere begrotingsposten. | -43 | |
2140 Parkeren | 393 | -414 |
Door uitbreiding van toezicht en handhaving (inzet personeel en scancapaciteit) is de betalingsbereidheid vergroot, waardoor ook de proceskosten binnen parkeerketen zijn gestegen. | -60 | |
Bij het bepalen van de doorbelasting is er meer aan het beleidsproduct Parkeren toegerekend en voor ongeveer hetzelfde bedrag minder aan het beleidsproduct Verkeer. | -324 | |
Diverse kosten m.b.t. parkeren zoals BTW over de incassokosten, BTW betalingskortingen en abonnementen. | -30 | |
Er zijn extra baten door de overgang naar een nieuwe concessie voor laadinfrastructuur, waarbij de verrekening voor energiekosten uit de jaren 2021-2023 is afgewikkeld. | 135 | |
De gerealiseerde baten uit parkeerautomaten en belparkeren overstijgen de begrote baten vanwege een hogere bereidheid te betalen voor parkeren. | 221 | |
De resterende hogere baten ten op zichte van het budget worden verklaard door (kleine) baten op diverse andere begrotingsposten. | 37 |
Investeringen
Investering (bedrag x € 1.000) | Begrote lasten | Werkelijke lasten | Saldo lasten | Begrote baten | Werkelijke baten | Saldo baten |
---|---|---|---|---|---|---|
Aanleg en inrichting Laan van ’t Haantje | 33 | 2 | 31 | |||
Aanleg tweerichtingenfietspad Veraartlaan route a4 | 354 | 354 | 100 | -100 | ||
Fase 2 Bogaardplein | 207 | 207 | 100 | -100 | ||
Fietspaden in asfalt 2024 | 701 | 31 | 670 | 408 | -408 | |
Fietsroute RijswijkBuiten-Den Haag (sterroute 2) | 172 | 2 | 170 | 234 | -234 | |
Fietsroute Romeinse route (SW Churchillln)fase 2 | 96 | 96 | 295 | -295 | ||
Fietsstraat Delftweg | 55 | 1 | 55 | |||
Fietstunnel spoor Den Haag-Rotterdam | 4.363 | 4.363 | 2.150 | -2.150 | ||
Herinr.Geestbrugw./masterpl. bereikbaarh.CID-Binck | 2.700 | 2.700 | ||||
Herinr.vrijkomend openb.geb.voorm.tunnel Haagweg | 230 | 230 | ||||
Herinricht.incl. fietspaden Steenlaan+Tulpstraat | 150 | 150 | ||||
Herstel asfaltwegen 2024 | 1.310 | 933 | 377 | |||
Herstel kademuur Sammersweg | 496 | 299 | 197 | 149 | 8 | -141 |
Herstellen (duiker)bruggen 2024 | 2.003 | 1.300 | 703 | |||
Impuls verkeersveiligheid | 231 | 203 | 28 | 207 | 47 | -160 |
Infrastructuur Prinses Beatrixlaan | 11.977 | 77 | 11.900 | 2.250 | -2.250 | |
Inrichting autotunnel Laan van ’t Haantje | 282 | 282 | ||||
Inrichting bos- en parkloper in Pasgeld | 1.450 | 10 | 1.440 | |||
Integrale herinrichting probleemstraten 2024 | 6.548 | 1.626 | 4.922 | 976 | 684 | -292 |
Investeringen station Rijswijk | 904 | 689 | 215 | |||
Invoeren nieuwe inzameling 2024 | 674 | 333 | 341 | |||
Kwaliteitsimpuls Plaspoelpolder | 124 | 124 | ||||
Kwaliteitsverbetering onderdoorgang Hoornbrug | 398 | 116 | 282 | |||
Langzaamverkeersbrug over de Pr. Beatrixlaan | 1.500 | 65 | 1.435 | |||
Meekoppelkansen voorbereidingskrediet | 16 | 16 | ||||
Opwaarderen grote probleemstraten 2022 | 548 | 548 | ||||
Opwaarderen kansrijke plekken 2024 | 267 | 22 | 245 | |||
Opwaarderen kleine kansrijke plekken | 178 | 131 | 47 | |||
Project verkeersveilig inrichten van Rijnweg | 1.700 | 1.700 | ||||
Rotonde Diepenhorstlaan + groen assenkruis | 917 | 5 | 913 | 1.023 | -1.023 | |
Tweerichtingen fietspad Beatrixl i.c.m. Warmtelinq | 850 | 2 | 848 | 680 | -680 | |
Verb. verkeersveiligheid Schaapweg tussen Samw.GSL | 15 | 15 | 75 | 72 | -4 | |
Verb.comfort tegelfietspad Sammersweg ism gem.D-H | 503 | 13 | 490 | 328 | 186 | -142 |
Verb.fiets en verkeersveiligheid Laan van Beens | 860 | 3 | 857 | 470 | -470 | |
Verbeteren wandelroutes van/naar RijswijkBuiten | 71 | 71 | ||||
Verkeersaanpassing Ireneln/Beatrixln HBG-locatie | 210 | 210 | 105 | -105 | ||
Verkeersveilige herinr. Geestbrugweg (fase 2) | 16 | 2 | 14 | 120 | 51 | -69 |
Verkeersveilige schoolomgeving | 1 | 1 | 38 | -38 | ||
Verkeersveilige schoolomgeving 2021-2022 | 66 | 52 | 14 | |||
Verkeersveiliger maken kruispunt Pr. Beatrixlaan | 528 | 157 | 371 | |||
Verkeersveiligheid oversteekplaatsen | 29 | 29 | ||||
Verkennend ontwerp Geestbrugweg | 53 | 191 | -138 | 50 | 308 | 258 |
Vervangen beschoeiingen 2024 | 1.808 | 686 | 1.122 | 97 | 97 | |
Vervanging armaturen 2024 | 234 | 200 | 34 | |||
Vervanging beschoeiing Sion RijwijkBuiten | 839 | 46 | 793 | |||
Vervanging kabelnet openbare verlichting 2024 | 850 | 393 | 457 | |||
Vervanging lichtmasten 2024 | 197 | 165 | 32 | |||
Vervanging verkeerslichteninstallaties 2024 (20jr) | 154 | 149 | 5 | 190 | 44 | -147 |
Vervanging verkeerslichteninstallaties 2024 (40jr) | 1.103 | 219 | 884 | 60 | 63 | 3 |
Voorbereiding herinrichting Lange Kleiweg | 297 | 40 | 257 | |||
Voorbereidingskr.gebiedsontwikkeling station Rsw | 153 | 2 | 152 | |||
Voorbereidingskrediet ondertunneling Pr.Beatrixln. | 330 | 2 | 327 | |||
Eindtotaal | 49.602 | 8.169 | 41.433 | 10.156 | 1.708 | -8.448 |