Wat heeft het gekost?

Exploitatie (bedragen x 1.000)

Sport, Cultuur en Recreatie

Realisatie 2023

Primitief 2024

Gewijzigde raming 2024

Realisatie 2024

Afwijking
(+ = voordeel)

5100 Openbaar bibliotheekwerk

Lasten

1.486

1.589

1.615

1.618

-3

Baten

54

54

80

80

Saldo

-1.432

-1.535

-1.535

-1.538

-3

5300 Sport

Lasten

4.818

4.186

4.176

4.041

135

Baten

2.361

1.596

1.604

1.567

-38

Saldo

-2.457

-2.590

-2.572

-2.474

98

5400 Kunst en cultuur

Lasten

2.525

2.664

2.822

2.615

207

Baten

Saldo

-2.525

-2.664

-2.822

-2.615

207

5410 Cultureel erfgoed

Lasten

1.647

1.087

1.190

1.088

101

Baten

7

7

9

2

Saldo

-1.647

-1.080

-1.183

-1.080

103

5800 Speeltuinwerk

Lasten

592

643

836

972

-136

Baten

106

106

Saldo

-592

-643

-731

-866

-136

Programmatotalen

Lasten

11.068

10.169

10.640

10.334

305

Baten

2.415

1.657

1.796

1.761

-36

Saldo

-8.653

-8.513

-8.843

-8.574

270

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is 270.000 voordelig. Indien het verschil op de baten of lasten per beleidsproduct boven de 100.000 zijn, worden deze hieronder toegelicht:

Programma / beleidsproduct (bedrag x € 1.000)

Saldo Baten

Saldo Lasten

Sport, Cultuur en Recreatie

5300 Sport

135

Er was bij Sportpark Prinses Irene specialistische externe juridische inzet benodigd in het langdurige conflict met een stichting. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een gerechtelijke procedure.

-146

Het onderhoud aan de sportvelden is in 2024 lager uitgevallen dan begroot. In de basis wordt ieder jaar hetzelfde onderhoud uitgevoerd. Daarbovenop vindt er ieder jaar ook aanvullend (niet jaarlijks terugkerend) onderhoud plaats zoals de bemesting van de velden. Ook is de mate van aanvullend onderhoud afhankelijk van factoren zoals de slijtage van de velden, type weer etc. De kosten van dit aanvullende onderhoud vielen in 2024 lager uit dan begroot.  

79

In 2024 was er sprake van een incidentele meevaller op het onderdeel Brede Regeling Combinatiefunctionarissen (BRC), onderdeel van de Brede SPUK-regeling (specifieke uitkering), vanwege een budgetoverschot uit 2023 dat meegenomen mocht worden naar 2024. De BRC betreft een cofinancieringsregeling (40% subsidie, 60% cofinanciering). Omdat er pas medio 2024 zekerheid was rondom de budgetoverheveling van de cofinanciering van 2023 naar 2024, is het in 2024 niet haalbaar gebleken om deze extra rijkssubsidiemiddelen volledig weg te zetten. Eventuele overschotten in 2024 mogen volgens de regeling niet meer worden meegenomen naar 2025. Wel kan volgens de regeling maximaal 15% van het onderdeel BRC ingezet worden voor het onderdeel Sportakkoord (beleidsproduct Sport). Om de resterende subsidiemiddelen volledig te benutten is daar gebruik van gemaakt. Dit betekent dat facturen die normaliter vanuit eigen middelen betaald worden (maar ook vanuit het Sportakkoord betaald kunnen worden) eenmalig vanuit de extra middelen Sportakkoord betaald zijn.

76

De berekenwijze, inclusief de indexatiewijze, van de jaarlijkse exploitatievergoeding aan Optisport (sportcentrum de Schilp) is vastgelegd in de exploitatieovereenkomst met Optisport B.V. De exploitatievergoeding over 2024 viel vanwege de uiteindelijke indexering lager uit dan aanvankelijk begroot.

64

De onderbesteding op de vergoeding zwemverenigingen wordt grotendeels verklaard door facturen die administratief verwerkt zijn in een ander boekjaar.

20

De resterende onderbesteding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) onderbestedingen op diverse andere begrotingsposten.

42

5410 Cultureel erfgoed

101

De lagere exploitatielasten zijn grotendeels te verklaren doordat de lasten van bunkercomplex park Overvoorde lager uitvallen dan begroot. Dit is deels te verklaren doordat er al geruime tijd gewacht wordt op een reactie van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed (RCE) met betrekking tot de toekomstige status van het bunkercomplex, waardoor onderhoudswerkzaamheden vertraagd zijn. Daarnaast zijn er minder subsidies toegekend dan oorspronkelijk begroot.

74

De resterende onderbesteding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) onderbestedingen op diverse andere begrotingsposten.

27

5800 Speeltuinwerk

-136

De kostenoverschrijding wordt grotendeels verklaard doordat er in 2024 een lekkend dak van buurt- en speeltuinvereniging Inter Amicos met spoed vervangen moest worden. Inmiddels is het onderhoud op het vastgoed van de speeltuinen en kinderboerderijen ondergebracht bij het vastgoed team, waardoor kennis en expertise met betrekking tot onderhoud binnen een team is belegd.

-63

Bij de begroting was uitgegaan dat er meer aan investeringsprojecten toegerekend zou worden, maar uiteindelijk is er meer werk verricht voor exploitatieprojecten.

-73

Investeringen

Investering (bedrag x 1.000)

Begrote lasten

Werkelijk Lasten

Saldo lasten

Begrote baten

Werkelijke baten

Saldo baten

Div. investeringen voortvl. MJOP sportparken 2024

95

81

14

Herstructurering sportpark Elsenburg

450

110

341

Multifunctionele accommodatie Sportpark Elsenburg

12.841

209

12.632

Ombouw veld 302 Hoekpolder naar kunstgras

95

99

-4

Restauratie tuinderschoorsteen Hof van Sion

60

41

19

Toplaagrenovatie veld 106 Prinses Irene

101

101

Toplaagrenovatie veld 107 Prinses Irene

79

79

Toplaagrenovatie veld 114 sportpark Prinses Irene

41

41

Toplaagrenovatie veld 303 Hoekpolder

73

73

Toplaagrenovatie veld 306 Hoekpolder

36

36

Toplaagrenovatie veld 401 Sportpark Vredenburch

689

617

73

Toplaagrenovatie veld 403 Vredenburch

72

72

Toplaagrenovatie veld 404 Vredenburch

100

100

Verduurzaming de Schilp

370

27

343

Verv.en renov.asfalt Sportpark Hoekpolder

195

195

Verv.en renov.asfalt Sportpark Prinses Irene

197

197

Verv.en renov.asfalt Sportpark Vredenburch

111

111

Eindtotaal

15.604

1.184

14.420