Wat heeft het gekost?

Exploitatie (bedragen x 1.000)

Sociaal Domein

Realisatie 2023

Primitief 2024

Gewijzigde raming 2024

Realisatie 2024

Afwijking
(+ = voordeel)

1400 Dierenwelzijn

Lasten

119

143

142

170

-28

Baten

Saldo

-119

-143

-142

-170

-28

6100 Inkomen

Lasten

27.179

26.357

29.897

29.908

-11

Baten

23.471

23.231

28.437

28.409

-28

Saldo

-3.708

-3.126

-1.460

-1.499

-39

6110 Arbeidsmarkt overig

Lasten

2.679

2.465

2.596

2.666

-70

Baten

36

36

Saldo

-2.679

-2.465

-2.596

-2.630

-33

6140 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid

Lasten

10.447

6.210

6.810

6.790

20

Baten

213

221

302

142

-160

Saldo

-10.235

-5.989

-6.508

-6.647

-140

6204 Inburgering

Lasten

852

1.519

1.001

1.112

-111

Baten

412

799

508

657

149

Saldo

-440

-720

-493

-455

38

6230 Re-integratie- en participatievoorzieningen Participatiewet

Lasten

3.498

3.469

3.765

3.792

-28

Baten

100

71

271

292

21

Saldo

-3.399

-3.397

-3.494

-3.500

-6

6610 Maatwerkvoorzieningen materieel Wmo

Lasten

4.209

3.675

3.736

3.486

250

Baten

7

27

9

-18

Saldo

-4.202

-3.675

-3.709

-3.477

232

6620 Maatwerkvoorzieningen immaterieel Wmo

Lasten

14.240

13.700

14.004

14.064

-60

Baten

617

418

535

625

90

Saldo

-13.623

-13.283

-13.470

-13.439

30

6700 Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd

Lasten

9.186

9.415

9.963

10.153

-190

Baten

2.102

2.281

2.391

2.585

194

Saldo

-7.083

-7.134

-7.572

-7.567

5

6710 Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd

Lasten

1.367

1.199

870

815

55

Baten

85

Saldo

-1.282

-1.199

-870

-815

55

6820 Individuele voorzieningen natura Jeugd

Lasten

21.034

17.504

23.982

23.096

886

Baten

276

69

390

321

Saldo

-20.758

-17.504

-23.913

-22.706

1.207

6830 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang Jeugd

Lasten

1.961

1.821

1.825

1.965

-140

Baten

Saldo

-1.961

-1.821

-1.825

-1.965

-140

7100 Volksgezondheid

Lasten

1.252

1.467

1.540

1.587

-46

Baten

289

400

469

451

-18

Saldo

-963

-1.066

-1.071

-1.136

-65

7240 Lijkbezorging

Lasten

37

54

43

96

-53

Baten

193

134

134

186

52

Saldo

155

81

91

90

-1

9650 Oekraine

Lasten

7.965

1.113

8.521

8.979

-458

Baten

8.113

8.501

8.979

478

148

-1.113

-20

20

Programmatotalen

Lasten

106.027

90.111

108.696

108.680

17

Baten

35.877

27.556

41.644

42.763

1.118

Saldo

-70.150

-62.554

-67.052

-65.917

1.135

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is 1.135.000 voordelig. Indien het verschil op de baten of lasten per beleidsproduct boven de 100.000 zijn, worden deze hieronder toegelicht:

Programma / beleidsproduct (bedrag x € 1.000)

Saldo Baten

Saldo Lasten

Sociaal Domein

6140 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid

-160

De lagere ontvangsten hebben met name betrekking op de vorderingen inzake de bijzondere bijstand. Daarnaast was een deel van de openstaande vorderingen niet inbaar wat een nadelig effect heeft op de baten.

-117

De resterende lagere baten ten op zichte van het budget worden verklaard door (kleine) baten op diverse andere begrotingsposten.

-43

6204 Inburgering

149

-111

Voor de uitvoering van de Wet Inburgering stelt het Rijk (net zoals voor de onderwijsroute) een specifieke uitkering beschikbaar. De werkelijke kosten zijn iets hoger uitgevallen dan ten tijde van de 2e halfjaarrapportage de verwachting was.

-141

Doordat de kosten voor de uitvoering van de Wet Inburgering hoger uitvallen en deze worden gedekt uit de Rijksbijdrage, valt de Rijksbijdrage daardoor ook hoger uit.

149

De resterende onderbesteding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) onderbestedingen op diverse andere begrotingsposten.

30

6610 Maatwerkvoorzieningen materieel Wmo

250

Het voordeel wordt enerzijds veroorzaakt door lagere uitgaven op de woonvoorzieningen van 244.000. Er zijn minder duurdere woningaanpassingen toegekend ten opzichte van voorgaande jaren. Daarnaast zijn er per saldo lagere uitgaven aan de scootmobiel- en rolstoelvoorzieningen van 75.000. Daartegenover staan de hogere kosten van de Regiotaxi van 119.000. Zoals toegelicht bij de 2e halfjaarrapportage 2024 is er een kostenstijging van de Regiotaxi door een toename van het aantal cliënten dat gebruikt maakt van de Regiotaxi, er langere ritten worden gereden en dat de cliënten vaker gebruik maken van de Regiotaxi.

200

Omdat er tijdelijke vacaturreuimte was, is de doorbelasting naar dit beleidsproduct lager uitgevallen dan begroot.

50

6700 Algemene voorzieningen Wmo en jeugd

194

-190

Het dagelijks onderhoud en contracten samen met investeringen zijn ongeveer 4,5 jaar geleden vastgesteld. Inmiddels zijn in de tijd de arbeid en materiaal kosten aanzienlijk hoger geworden. De contracten voor de Wmo-voorzieningen worden binnenkort herijkt.

-147

Na de brand op de dependance van de Steenvoordeschool en de sloop en nieuwbouw van de hoofdlocatie Steenvoordeschool zitten de basisschool en kinderopvang nu tijdelijk verspreid over een tweetal tijdelijke locaties aan de P. van Vlietlaan en de P. Werthweynstraat. De huur van een tijdelijke locatie P. Werthweynstraat komt ten laste van exploitatie van dit beleidsproduct.

-93

Omdat er tijdelijke vacatureruimte was, is de doorbelasting naar dit beleidsproduct lager uitgevallen dan begroot.

-120

In 2024 was er sprake van een incidentele meevaller op het onderdeel Brede Regeling Combinatiefunctionarissen (BRC), onderdeel van de Brede SPUK-regeling (specifieke uitkering), vanwege een budgetoverschot uit 2023 dat meegenomen mocht worden naar 2024. De BRC betreft een cofinancieringsregeling (40% subsidie, 60% cofinanciering). Omdat er pas medio 2024 zekerheid was rondom de budgetoverheveling van de cofinanciering van 2023 naar 2024, is het in 2024 niet haalbaar gebleken om deze extra rijkssubsidiemiddelen volledig weg te zetten. Eventuele overschotten in 2024 mogen volgens de regeling niet meer worden meegenomen naar 2025. Wel kan volgens de regeling maximaal 15% van het onderdeel BRC ingezet worden voor het onderdeel Sportakkoord (beleidsproduct Sport) waar nog voldoende mogelijkheden waren om deze extra rijkssubsidiemiddelen volledig weg te zetten. Om de resterende subsidiemiddelen volledig te benutten is daar gebruik van gemaakt.

47

De resterende onderbesteding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) onderbestedingen op diverse andere begrotingsposten.

123

Er zijn extra middelen ontvangen uit Specifieke uitkeringen IZA en GALA voor preventieve activiteiten gericht op gezondheid.

127

Hogere huurinkomsten

55

De resterende extra baten ten op zichte van het budget worden verklaard door (kleine) extra baten op diverse andere begrotingsposten.

12

6820 Individuele voorzieningen natura jeugd

321

886

Het voordeel van 0,9 miljoen betreft deels een voordeel van 0,17 miljoen omdat er in tegenstelling tot 2023 geen kosten waren voor de continuïteit van de Gecertificeerde instellingen en deels een voordeel van 0,4 miljoen door een incidentele vrijval van gereserveerde middelen voor jeugdhulpkosten in eerdere jaren. Verder is voor 0,33 miljoen minder aan jeugdhulpkosten gemaakt, wat waarschijnlijk deels het gevolg is van het Uitvoeringsprogramma Kostenbeheersing Jeugd dat in juni 2024 van start is gegaan. De afgelopen vier jaar steeg het aantal jeugdigen in jeugdhulp met zo’n 5% per jaar. Die trend is doorbroken, mede als gevolg van de maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma. Tegelijkertijd stijgen de gemiddelde kosten per client in de jeugdhulp waardoor de uitgaven jeugdhulp hoger zijn dan in 2023.

886

Gemeente Rijswijk heeft een specifieke uitkering van 0,3 miljoen aangevraagd en ontvangen voor jeugdhulpkosten in de jaren 2022 en 2023. Daarnaast zijn 21.000 meer baten vanuit SPUK IZA ontvangen voor de inzet van de praktijkondersteuners huisarts.

321

6830 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd

-140

De afwijking betreft hogere kosten voor jeugdbescherming en reclassering. Dit hangt samen met een toename van het aantal toewijzingen voor voogdij en ondertoezichtstelling.

-140

9650 Oekraine

478

-458

De hogere lasten betreffen de inhuur van begeleiding, een locatiemanager en hotelkosten. Deze additionele kosten worden vergoed door het Rijk.

-458

Doordat de kosten voor de opvang van Oekrainers hoger uitvallen en deze worden gedekt uit de rijksbijdrage, valt de rijksbijdrage ook hoger uit. De afwijking op de baten Oekraine is 20.000 groter dan de afwijking op de lasten omdat een baat van 20.000 bij de 2e halfjaarrapportage nog niet verwerkt was.

478