Wat heeft het gekost?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Sociaal Domein | Realisatie 2023 | Primitief 2024 | Gewijzigde raming 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking | |
1400 Dierenwelzijn | Lasten | 119 | 143 | 142 | 170 | -28 |
Baten | ||||||
Saldo | -119 | -143 | -142 | -170 | -28 | |
6100 Inkomen | Lasten | 27.179 | 26.357 | 29.897 | 29.908 | -11 |
Baten | 23.471 | 23.231 | 28.437 | 28.409 | -28 | |
Saldo | -3.708 | -3.126 | -1.460 | -1.499 | -39 | |
6110 Arbeidsmarkt overig | Lasten | 2.679 | 2.465 | 2.596 | 2.666 | -70 |
Baten | 36 | 36 | ||||
Saldo | -2.679 | -2.465 | -2.596 | -2.630 | -33 | |
6140 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid | Lasten | 10.447 | 6.210 | 6.810 | 6.790 | 20 |
Baten | 213 | 221 | 302 | 142 | -160 | |
Saldo | -10.235 | -5.989 | -6.508 | -6.647 | -140 | |
6204 Inburgering | Lasten | 852 | 1.519 | 1.001 | 1.112 | -111 |
Baten | 412 | 799 | 508 | 657 | 149 | |
Saldo | -440 | -720 | -493 | -455 | 38 | |
6230 Re-integratie- en participatievoorzieningen Participatiewet | Lasten | 3.498 | 3.469 | 3.765 | 3.792 | -28 |
Baten | 100 | 71 | 271 | 292 | 21 | |
Saldo | -3.399 | -3.397 | -3.494 | -3.500 | -6 | |
6610 Maatwerkvoorzieningen materieel Wmo | Lasten | 4.209 | 3.675 | 3.736 | 3.486 | 250 |
Baten | 7 | 27 | 9 | -18 | ||
Saldo | -4.202 | -3.675 | -3.709 | -3.477 | 232 | |
6620 Maatwerkvoorzieningen immaterieel Wmo | Lasten | 14.240 | 13.700 | 14.004 | 14.064 | -60 |
Baten | 617 | 418 | 535 | 625 | 90 | |
Saldo | -13.623 | -13.283 | -13.470 | -13.439 | 30 | |
6700 Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd | Lasten | 9.186 | 9.415 | 9.963 | 10.153 | -190 |
Baten | 2.102 | 2.281 | 2.391 | 2.585 | 194 | |
Saldo | -7.083 | -7.134 | -7.572 | -7.567 | 5 | |
6710 Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd | Lasten | 1.367 | 1.199 | 870 | 815 | 55 |
Baten | 85 | |||||
Saldo | -1.282 | -1.199 | -870 | -815 | 55 | |
6820 Individuele voorzieningen natura Jeugd | Lasten | 21.034 | 17.504 | 23.982 | 23.096 | 886 |
Baten | 276 | 69 | 390 | 321 | ||
Saldo | -20.758 | -17.504 | -23.913 | -22.706 | 1.207 | |
6830 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang Jeugd | Lasten | 1.961 | 1.821 | 1.825 | 1.965 | -140 |
Baten | ||||||
Saldo | -1.961 | -1.821 | -1.825 | -1.965 | -140 | |
7100 Volksgezondheid | Lasten | 1.252 | 1.467 | 1.540 | 1.587 | -46 |
Baten | 289 | 400 | 469 | 451 | -18 | |
Saldo | -963 | -1.066 | -1.071 | -1.136 | -65 | |
7240 Lijkbezorging | Lasten | 37 | 54 | 43 | 96 | -53 |
Baten | 193 | 134 | 134 | 186 | 52 | |
Saldo | 155 | 81 | 91 | 90 | -1 | |
9650 Oekraine | Lasten | 7.965 | 1.113 | 8.521 | 8.979 | -458 |
Baten | 8.113 | 8.501 | 8.979 | 478 | ||
148 | -1.113 | -20 | 20 | |||
Programmatotalen | Lasten | 106.027 | 90.111 | 108.696 | 108.680 | 17 |
Baten | 35.877 | 27.556 | 41.644 | 42.763 | 1.118 | |
Saldo | -70.150 | -62.554 | -67.052 | -65.917 | 1.135 |
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 1.135.000 voordelig. Indien het verschil op de baten of lasten per beleidsproduct boven de € 100.000 zijn, worden deze hieronder toegelicht:
Programma / beleidsproduct (bedrag x € 1.000) | Saldo Baten | Saldo Lasten |
---|---|---|
Sociaal Domein | ||
6140 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid | -160 | |
De lagere ontvangsten hebben met name betrekking op de vorderingen inzake de bijzondere bijstand. Daarnaast was een deel van de openstaande vorderingen niet inbaar wat een nadelig effect heeft op de baten. | -117 | |
De resterende lagere baten ten op zichte van het budget worden verklaard door (kleine) baten op diverse andere begrotingsposten. | -43 | |
6204 Inburgering | 149 | -111 |
Voor de uitvoering van de Wet Inburgering stelt het Rijk (net zoals voor de onderwijsroute) een specifieke uitkering beschikbaar. De werkelijke kosten zijn iets hoger uitgevallen dan ten tijde van de 2e halfjaarrapportage de verwachting was. | -141 | |
Doordat de kosten voor de uitvoering van de Wet Inburgering hoger uitvallen en deze worden gedekt uit de Rijksbijdrage, valt de Rijksbijdrage daardoor ook hoger uit. | 149 | |
De resterende onderbesteding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) onderbestedingen op diverse andere begrotingsposten. | 30 | |
6610 Maatwerkvoorzieningen materieel Wmo | 250 | |
Het voordeel wordt enerzijds veroorzaakt door lagere uitgaven op de woonvoorzieningen van € 244.000. Er zijn minder duurdere woningaanpassingen toegekend ten opzichte van voorgaande jaren. Daarnaast zijn er per saldo lagere uitgaven aan de scootmobiel- en rolstoelvoorzieningen van € 75.000. Daartegenover staan de hogere kosten van de Regiotaxi van € 119.000. Zoals toegelicht bij de 2e halfjaarrapportage 2024 is er een kostenstijging van de Regiotaxi door een toename van het aantal cliënten dat gebruikt maakt van de Regiotaxi, er langere ritten worden gereden en dat de cliënten vaker gebruik maken van de Regiotaxi. | 200 | |
Omdat er tijdelijke vacaturreuimte was, is de doorbelasting naar dit beleidsproduct lager uitgevallen dan begroot. | 50 | |
6700 Algemene voorzieningen Wmo en jeugd | 194 | -190 |
Het dagelijks onderhoud en contracten samen met investeringen zijn ongeveer 4,5 jaar geleden vastgesteld. Inmiddels zijn in de tijd de arbeid en materiaal kosten aanzienlijk hoger geworden. De contracten voor de Wmo-voorzieningen worden binnenkort herijkt. | -147 | |
Na de brand op de dependance van de Steenvoordeschool en de sloop en nieuwbouw van de hoofdlocatie Steenvoordeschool zitten de basisschool en kinderopvang nu tijdelijk verspreid over een tweetal tijdelijke locaties aan de P. van Vlietlaan en de P. Werthweynstraat. De huur van een tijdelijke locatie P. Werthweynstraat komt ten laste van exploitatie van dit beleidsproduct. | -93 | |
Omdat er tijdelijke vacatureruimte was, is de doorbelasting naar dit beleidsproduct lager uitgevallen dan begroot. | -120 | |
In 2024 was er sprake van een incidentele meevaller op het onderdeel Brede Regeling Combinatiefunctionarissen (BRC), onderdeel van de Brede SPUK-regeling (specifieke uitkering), vanwege een budgetoverschot uit 2023 dat meegenomen mocht worden naar 2024. De BRC betreft een cofinancieringsregeling (40% subsidie, 60% cofinanciering). Omdat er pas medio 2024 zekerheid was rondom de budgetoverheveling van de cofinanciering van 2023 naar 2024, is het in 2024 niet haalbaar gebleken om deze extra rijkssubsidiemiddelen volledig weg te zetten. Eventuele overschotten in 2024 mogen volgens de regeling niet meer worden meegenomen naar 2025. Wel kan volgens de regeling maximaal 15% van het onderdeel BRC ingezet worden voor het onderdeel Sportakkoord (beleidsproduct Sport) waar nog voldoende mogelijkheden waren om deze extra rijkssubsidiemiddelen volledig weg te zetten. Om de resterende subsidiemiddelen volledig te benutten is daar gebruik van gemaakt. | 47 | |
De resterende onderbesteding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) onderbestedingen op diverse andere begrotingsposten. | 123 | |
Er zijn extra middelen ontvangen uit Specifieke uitkeringen IZA en GALA voor preventieve activiteiten gericht op gezondheid. | 127 | |
Hogere huurinkomsten | 55 | |
De resterende extra baten ten op zichte van het budget worden verklaard door (kleine) extra baten op diverse andere begrotingsposten. | 12 | |
6820 Individuele voorzieningen natura jeugd | 321 | 886 |
Het voordeel van € 0,9 miljoen betreft deels een voordeel van € 0,17 miljoen omdat er in tegenstelling tot 2023 geen kosten waren voor de continuïteit van de Gecertificeerde instellingen en deels een voordeel van € 0,4 miljoen door een incidentele vrijval van gereserveerde middelen voor jeugdhulpkosten in eerdere jaren. Verder is voor € 0,33 miljoen minder aan jeugdhulpkosten gemaakt, wat waarschijnlijk deels het gevolg is van het Uitvoeringsprogramma Kostenbeheersing Jeugd dat in juni 2024 van start is gegaan. De afgelopen vier jaar steeg het aantal jeugdigen in jeugdhulp met zo’n 5% per jaar. Die trend is doorbroken, mede als gevolg van de maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma. Tegelijkertijd stijgen de gemiddelde kosten per client in de jeugdhulp waardoor de uitgaven jeugdhulp hoger zijn dan in 2023. | 886 | |
Gemeente Rijswijk heeft een specifieke uitkering van € 0,3 miljoen aangevraagd en ontvangen voor jeugdhulpkosten in de jaren 2022 en 2023. Daarnaast zijn € 21.000 meer baten vanuit SPUK IZA ontvangen voor de inzet van de praktijkondersteuners huisarts. | 321 | |
6830 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd | -140 | |
De afwijking betreft hogere kosten voor jeugdbescherming en reclassering. Dit hangt samen met een toename van het aantal toewijzingen voor voogdij en ondertoezichtstelling. | -140 | |
9650 Oekraine | 478 | -458 |
De hogere lasten betreffen de inhuur van begeleiding, een locatiemanager en hotelkosten. Deze additionele kosten worden vergoed door het Rijk. | -458 | |
Doordat de kosten voor de opvang van Oekrainers hoger uitvallen en deze worden gedekt uit de rijksbijdrage, valt de rijksbijdrage ook hoger uit. De afwijking op de baten Oekraine is € 20.000 groter dan de afwijking op de lasten omdat een baat van € 20.000 bij de 2e halfjaarrapportage nog niet verwerkt was. | 478 |