Wat hebben we er voor gedaan?

Sterke netwerken: actief accountmanagement en lokale samenwerking

In 2024 heeft de uitvoering van ons beleid plaatsgevonden aan de hand van:

  • Economische Visie ‘Rijswijk Onderneemt;

  • Strategie toekomstbestendige werklocaties;

  • Retail-en horecabeleid.

Hierin zijn de kaders vastgesteld voor een goed ondernemersklimaat met een aantrekkelijke en toekomstbestendige dynamiek. Leidende thema’s hierbij zijn:

  • Sterk onderscheidend profiel en positionering van Rijswijk;

  • Sterke netwerken;

  • Sterke structuur;

  • Sterke economische kerngebieden.

Sterk onderscheidend profiel en positionering van Rijswijk

In 2024 hebben we hier op de volgende wijze invulling aangegeven:

  • Accountmanagement, met meer dan 220 werkbezoeken aan het lokale bedrijfsleven.

  • Twee keer is het magazine Rijswijk.Business uitgebracht, met een oplage van 5.000 stuks en verspreid in de Haagse regio. Hierin presenteren Rijswijkse ondernemers zich en zijn zij ambassadeur voor Rijswijk als vestigingslocatie.

  • Rijswijk heeft zich, als onderdeel van de Verstedelijkingsalliantie, op de vastgoedbeurs Provada in de RAI, gepresenteerd. Hiermee vergroten wij de zichtbaarheid van Rijswijk en laten we zien hoe de ruimte voor werken en wonen zo optimaal mogelijk wordt benut.

  • Uitvoering ondernemerspeiling om de dienstverlening aan ondernemers te toetsen. Het ondernemers- en vestigingsklimaat wordt door de ondernemers met 6,5 gewaardeerd.

  • Samenwerking met werkgeversservicepunt (WSP) en Onderwijs & Arbeidsmarkt.

Sterke netwerken

In 2024 hebben we hier op de volgende wijze invulling aangegeven:

Lokaal

  • Bedrijven Investeringszone (BIZ) Oud Rijswijk met verordening voortgezet.

  • Periodieke afstemming met de Belangenvereniging Bedrijven Rijswijk (BBR) en winkeliersverenigingen.

  • Afstemming Stichting Hoteloverleg Rijswijk over de wijze waarop we, met elkaar, de onderlinge samenwerking tussen hoteleigenaren en cultuur, horeca, retail en recreatie in het groen kunnen versterken.

  • Organisatie vrijdagmiddagborrel voor ondernemers en sponsoren voorafgaand aan het Strandwalfestival.

Regionaal

  • Samenwerking met partijen waar onderwijs en de arbeidsmarkt centraal staan zoals Werkwaardig en de ontwikkeling van campus At the Park, waar de Energy Cave onderdeel van is.

  • We werken met MRDH, BPH en IPP samen om het vestigingsklimaat in de Haagse regio te verbeteren en ruimte voor bedrijvigheid beter te benutten. Waarbij de positionering van Rijswijk en dan met name de Plaspoelpolder als werkgebied onder de aandacht is gebracht bij de regionale bestuurders.

  • Samenwerking met Yes!Delft, The Hague Tech, Innovation Quarter (IQ) en The Hague & Partners om het economisch profiel van Rijswijk te versterken.

  • Deelname aan kennisnetwerken zoals Stichting Kennisalliantie Bedrijventerreinen Nederland (SKBN) en stichting Clok.

  • Regionale afstemming met VNO-NCW.

  • Samen met Platform Veilig Ondernemen (PVO) hebben we een training ‘’omgaan met agressie en geweld’’ voor retail- en horecaondernemers georganiseerd.

Sterke structuur

In 2024 hebben we hier op de volgende wijze invulling aangegeven:

  • Tweede tranche van de cofinanciering van de MRDH voor de campusontwikkeling ontvangen. Hiervoor gold als disclaimer een schriftelijke garantie dat een onderwijsinstelling (MBO of HBO) structureel, als onderdeel van de Energy Cave, aanwezig is. Aan deze voorwaarde is voldaan.

  • Ondernemers en vastgoedeigenaren stimuleren om aan de slag te gaan met de verduurzamingsopgave. Dit is aangeboden via het Regionaal Energie Loket (REL). Daarnaast is in 2024 de duurzaamheidsscan weer aangeboden aan ondernemers. 

  • Het organiseren van een matchmaking dag in de Energy Cave waarbij we ontmoetingen hebben gefaciliteerd tussen start-ups/scale-ups, overheid, financiers, en kennis- en netwerkpartijen.

Sterke economische kerngebieden

Bij dit thema ligt de focus op:

  • Sturen op de voorraad van kantoren.

  • Voldoende passend aanbod van het oppervlakte bedrijventerreinen.

  • Voldoende vestings- en uitbreidingsruimte voor ondernemers.

  • Zonder belemmering ruimte bieden voor ondernemen.

  • Levendige buurten, met aantrekkelijke winkelcentra.

  • Toekomstbestendige voorzieningenstructuur.

In 2024 hebben we hier op de volgende wijze invulling aangegeven:

  • Verdere ontwikkeling van Plaspoelpolder.

  • Ontwikkeling van de deelgebieden Kessler Park e.o. en Havenkwartier naar gemengde werk- en woongebieden inclusief bijbehorende voorzieningen.

  • Samen met de ontwikkelaars in fase 1 heeft de gemeente Rijswijk een plan voor de niet-woonfuncties in het Havenkwartier laten opstellen. Daarnaast is gestart met de inzet van plintenregie in het Havenkwartier.

  • Voor de ontwikkeling van de Broodfabriek is er gelobbyd richting provincie Zuid-Holland om de ontwikkeling haalbaar te maken. Het is belangrijk dat ruimte voor werken behouden blijft.

  • Samen met IPP Haaglanden is er gesproken met ontwikkelaars/initiatiefnemers over de (her)ontwikkeling van bedrijfsvastgoed in het middengebied. Dit heeft onder andere geresulteerd in de aankoop van panden, het verduurzamen van panden en het verbeteren van de kwaliteit van het vastgoed.

  • Onder aanvoering van de BBR is gestart met kwartiermakerschap om te komen tot een Bedrijven Investeringszone (BIZ) Middengebied met als doel het versterken van de organisatiegraad. Vooruitlopend daarop is er al collectieve beveiliging actief.

  • Vanuit het collegewerkprogramma “Gezonde groei” is gevraagd om een toekomstvisie te ontwikkelen voor de bedrijven in Vrijenban en rond de Delftweg. Hierbij nemen wij de gemeentelijke ambities en de regionale, provinciale en landelijke beleidsprioriteiten mee. Op basis hiervan hebben we geconcludeerd, dat Vrijenban en Delftweg goed functioneren en er geen behoefte is aan een aparte toekomstvisie. In aanvulling daarop wordt er met de eigenaar van Broekmolenweg 19-25 gesproken over het herontwikkelen van dit deel van het gebied. Het belangrijkste uitgangspunt daarbij is dat het behouden blijft voor werken. Al dan niet in lijn met Vrijenban vervoerscentrum of als locatie voor nieuwe bedrijvigheid.

  • Deelname aan de projectgroep transformatie Bogaard stadscentrum. Belangrijk aandachtspunt dit jaar was en blijft de zorg van ondernemers over de aantrekkelijkheid van het winkelcentrum als vestigingslocatie voor ondernemers en als verblijfsgebied voor bezoekers gedurende verbouwingswerkzaamheden.

  • Er is een nieuw marktreglement vastgesteld voor Oud Rijswijk en Bogaard stadscentrum, inclusief bijbehorende inrichtingstekeningen.

  • Er is gestart met het opstellen van nadere regels voor terrassen en uitstallingen, inclusief brede participatie met ondernemers en inwoners.

  • Financiële bijdrage aan het centrummanagement. In Rijswijk zijn twee centrummanagers actief; een in Bogaard stadscentrum en een in Oud Rijswijk.

  • Positioneringsdocument Oud Rijswijk opgeleverd, met als doel versterking van de centrumfunctie en de positie van het historische winkelcentrum versterken in lijn met gebiedsvisie uit het retail- en horecabeleid.

  • Vanuit Veiligheid, Inspectie & Handhaving is voor Oud Rijswijk en Bogaard stadscentrum blijvend ingezet op de inrichting en leefbaarheid van het winkelcentrum en de markt.