Wat heeft het gekost?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen Bestuur en Organisatie | Realisatie 2023 | Primitief 2024 | Gewijzigde raming 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking | |
0010 Bestuursorganen | Lasten | 1.357 | 1.855 | 1.991 | 2.738 | -747 |
Baten | 99 | |||||
Saldo | -1.258 | -1.855 | -1.991 | -2.738 | -747 | |
0011 Bestuurlijke samenwerking | Lasten | 439 | 502 | 502 | 591 | -89 |
Baten | 1 | |||||
Saldo | -438 | -502 | -502 | -591 | -89 | |
0030 Burgerzaken | Lasten | 1.421 | 2.709 | 2.506 | 2.271 | 235 |
Baten | 841 | 1.290 | 1.240 | 1.354 | 114 | |
Saldo | -580 | -1.419 | -1.266 | -916 | 349 | |
0031 Verkiezingen / referenda | Lasten | 428 | 277 | 246 | 225 | 21 |
Baten | ||||||
Saldo | -428 | -277 | -246 | -225 | 21 | |
0032 Publieke dienstverlening | Lasten | 3.439 | 2.196 | 1.741 | 1.351 | 389 |
Baten | 4 | 2 | 2 | 8 | 6 | |
Saldo | -3.436 | -2.194 | -1.739 | -1.344 | 395 | |
0060 Bestuursondersteuning raad en rekenkamerfunctie | Lasten | 964 | 848 | 1.008 | 982 | 26 |
Baten | ||||||
Saldo | -964 | -848 | -1.008 | -982 | 26 | |
5801 Mediabeleid | Lasten | 47 | 50 | 50 | 49 | 1 |
Baten | ||||||
Saldo | -47 | -50 | -50 | -49 | 1 | |
Programmatotalen | Lasten | 8.096 | 8.437 | 8.043 | 8.207 | -164 |
Baten | 945 | 1.292 | 1.242 | 1.362 | 120 | |
Saldo | -7.152 | -7.144 | -6.801 | -6.845 | -44 |
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 44.000 nadelig. Indien het verschil op de baten of lasten per beleidsproduct boven de € 100.000 zijn, worden deze hieronder toegelicht:
Programma / beleidsproduct (bedrag x € 1.000) | Saldo Baten | Saldo Lasten |
---|---|---|
Algemeen Bestuur en Organisatie | ||
0010 Bestuursorganen | -747 | |
Ieder jaar wordt de voorziening voor de pensioenen (gewezen) wethouders geactualiseerd. Dit jaar is er € 0,7 miljoen gedoteerd aan de voorziening. | -700 | |
De resterende overschrijding ten op zichte van het budget wordt verklaard door (kleine) overschrijdingen op diverse andere begrotingsposten. | -47 | |
0030 Burgerzaken | 114 | 235 |
Vanwege de paspoortpiek en de groei van het inwonersaantal, zijn er meer reisdocumenten aangevraagd dan initieel verwacht. Ook de baten bij rijbewijzen liggen hoger dan ten tijde van het opstellen van de begroting 2024 was voorzien en ook dit komt deels door de groei van het inwonersaantal van de gemeente Rijswijk. Daarnaast zijn in 2024 meer aanvragen tot naturalisatie ingediend, wat tot hogere inkomsten leidt. | 114 | |
Voor de uitvoering van burgerzaken zijn er minder kosten gemaakt omdat vacatures tijdelijk niet zijn ingevuld in afwachting van plannen die voor kwaliteit van de dienstverlening en de beheer van de gemeentelijke website uitgewerkt werden. Ook werd een vacature tijdelijk niet ingevuld als invulling van de personele maatregel die in de eerste halfjaarrapportage 2024 is opgenomen. | 326 | |
Vanwege de paspoortpiek en de groei van het inwonersaantal, zijn er meer reisdocumenten aangevraagd dan initieel verwacht. Daardoor liggen de kosten hoger dan begroot. Meer inwoners hebben een aanvraag tot naturalisatie ingediend, waardoor ook deze lasten hoger uitvallen dan begroot. | -91 | |
0032 Publieke dienstverlening | 389 | |
Voor de uitvoering van de publieke dienstverlening zijn er minder kosten gemaakt omdat vacatures tijdelijk niet zijn ingevuld in afwachting van plannen die voor kwaliteit van de dienstverlening en de beheer van de gemeentelijke website uitgewerkt werden. Ook werd een vacature tijdelijk niet ingevuld als invulling van de personele maatregel die in de eerste halfjaarrapportage 2024 is opgenomen. | 221 | |
Een aantal digitaliseringstrajecten, zoals het verSaaSing van Key2betalen, zijn door de herijking van het uitvoeringsprogramma Digitalisering Dienstverlening doorgeschoven naar 2025, waardoor deze kosten lager zijn uitgevallen dan begroot. Daarnaast lagen de overheadkosten van het Rijswijks Contactcentrum onder het begrote bedrag. | 168 |