Risico's
Voor de jaarstukken 2024 zijn de risico’s geactualiseerd. Op grond van het risicomanagementbeleid worden in het onderstaande overzicht alleen de 10 grootste risico's gepresenteerd met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit.
Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's
Risico | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
---|---|---|---|
Participatiewet | 50% | max.€ 2.400.000 | 14,59% |
Bezuinigingen op de macrobudgetten BUIG en veranderingen in het rekenmodel waarmee de macrobudgetten BUIG worden berekend kunnen leiden tot tekorten op de lokale rijkssubsidie. Een dergelijke overheidsmaatregel kan niet worden voorkomen en kan leiden tot tekorten. Het participatiebudget wordt maximaal ingezet voor bevordering van uitstroom uit de uitkering zodat de uitgaven aan uitkeringen zo laag mogelijk blijven en het eventuele tekort zoveel als mogelijk beperkt blijft. | |||
Juridische risico's als gevolg van bezwaar, beroep en procedures | 50% | max.€ 2.000.000 | 12,19% |
Juridische risico's als gevolg van bezwaar, beroep en procedures | |||
Gebiedsontwikkelingen | 15% | max. €3.800.000 | 6,95% |
Uitgangspunt bij gebiedsontwikkelingen is 100% kostendekkendheid door middel van bijdragen van ontwikkelaars. Er bestaat een risico dat er aan het einde van de projecten een tekort optreedt. | |||
Netcongestie | 50% | max.€ 1.000.000 | 6,08% |
Tennet en Stedin hebben op 5 december 2024 netcongestie afgekondigd voor bijna geheel Zuid-Holland, waaronder Rijswijk. Netcongestie heeft geen gevolgen voor de bestaande aansluitingen, maar wel voor nieuwe grootverbruikersaansluitingen op het elektriciteitsnet. Tennet heeft de verwachting uitgesproken dat de netcongestie niet eerder is opgelost dan 2032-2035. Welke gevolgen de netcongestie voor Rijswijk zal hebben wordt onderzocht. Om dit actuele risico duidelijk naar voren te laten komen in de risico inventarisatie, is dit risico met een vooralsnog fictief bedrag van € 1.000.000 opgevoerd. | |||
Deelname in gemeenschappelijke regeling | 50% | max.€ 1.000.000 | 6,04% |
Verplichte bijdragen in exploitatieverliezen en beperkte invloed waardoor beleidsdoelstellingen niet volledig zouden kunnen worden gehaald | |||
Inflatie en fluctuerende energieprijzen. | 50% | max.€ 1.000.000 | 6,03% |
Als gevolg van macro economische ontwikkelingen is er sprake van inflatie en fluctuerende energieprijzen. Het is onzeker hoe dit zicht in de toekomst gaat ontwikkelen. | |||
Verkoop Vastgoed | 25% | max.€ 1.300.000 | 5,24% |
Het niet kunnen vinden van een koper voor vastgoed van de gemeente. | |||
Kosten Jeugd | 50% | max.€ 800.000 | 4,87% |
Vanwege het feit dat de kosten van de Jeugdzorg een “open einde” regeling is. Dat betekent dat de invloed van de gemeente beperkt is en dat er een risico bestaat dat de geraamde lasten niet voldoende zijn. | |||
Toekomstig renterisico. | 50% | max.€ 700.000 | 4,28% |
De financieringsbehoefte zal vanaf 2023 t/m 2025 liggen tussen de € 40 tot € 60 miljoen inclusief de eventuele extra financieringsbehoefte van RijswijkBuiten. Een en ander is afhankelijk van de ontwikkeling van deze grondexploitatie. De eventuele extra rentekosten worden in rekening gebracht bij RijswijkBuiten. In de begroting is rekening gehouden met financieringskosten van 1,5% over € 60 miljoen, ofwel € 900.000 per jaar voor de algemene dienst. Dit bedrag is voorlopig genoeg om de eventuele rentestijgingen op te kunnen vangen. Door de energiecrisis zal de economie worden afgeremd. Dit zal tot gevolg hebben dat de druk op de renteontwikkeling zal afnemen. | |||
Betalingsproblemen bij burgers en bedrijven. | 50% | max.€ 600.000 | 3,64% |
Als gevolg van de hoge inflatie met als gevolg stijgende kosten voor burgers en bedrijven stijgt het risico dat uitstaande vorderingen niet betaald kunnen worden. |
In totaal zijn er 49 risico’s in beeld gebracht. De geschatte kosten als alle risico’s tegelijk optreden, bedragen € 41,3 miljoen. De top 10 risico’s samen hebben een mogelijke impact van € 14,6 miljoen.