Kostendekkendheid

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing

Lasten

Opbrengsten

Salarislasten

1.150.230

Directe lasten

9.362.416

Kwijtschelding

833.804

Doorberekening veegkosten

279.598

Afvalstoffenheffing

12.226.605

Overige opbrengsten

45.011

Garantstelling HVC

117.780

Totaal

11.626.048

Toerekening Overhead

Overhead

442.120

Totale overhead

442.120

Compensabele BTW

1.883.002

Totale kosten

13.951.170

Totale opbrengst

12.389.396

Dekking

89%

Voor de berekening van de lasten voor de afvalstoffenheffing is het taakveld afvalverwijdering en -verwerking het centrale taakveld. 100% van de kosten van het product afvalverwijdering- en verwerking wordt in de heffing betrokken.De overhead wordt berekend over de toerekenbare salarislasten. Van de veegkosten wordt 50% van de kosten toegerekend aan de afvalstoffenheffing. De taak straatvegen omvat werkzaamheden voor het inzamelen van het huishoudelijk afval, maar ook het schoonhouden van de riolering valt hieronder. De compensabele BTW wordt voor 100% toegerekend aan de afvalstoffenheffing.Van het taakveld armoedebestrijding worden de kosten voor kwijtschelding van afvalstoffenheffing niet langer toegerekend aan de afvalstoffenheffing. Dit heeft een lagere kostendekkendheid tot gevolg.

De totale opbrengst bestaat, naast de opbrengst afvalstoffenheffing uit een subsidie van Nedvang en inkomsten vanuit ongediertebestrijding. Ook is rekening gehouden met de opbrengst van bestuurlijke boetes en de vergoeding in het kader van de garantstelling voor HVC.

Rioolheffing

Rioolheffing

Lasten

Opbrengsten

Salarislasten

330.780

Directe lasten

2.694.300

Kwijtschelding

195.573

Doorberekening veegkosten

279.598

Investeringslasten

1.806.436

Totaal

5.306.687

Toerekening Overhead

Overhead

518.635

Totale overhead

518.635

Compensabele BTW

575.920

Compensabele BTW

575.920

Totale kosten

6.401.242

Totale opbrengst

5.976.165

Dekking

93%

Voor de berekening van de lasten voor de rioolheffing is een aantal producten van belang. Dit zijn riolering en waterzuivering, huishoudelijk/bedrijfsafvalwater, hemelwater en grondwater. Daarnaast zijn ook 50% van de kosten voor straatvegen aan de rioolheffing.

De taak straatvegen omvat werkzaamheden voor het inzamelen van het huishoudelijk afval, maar ook het schoonhouden van de riolering zijn werkzaamheden die hieronder vallen. De overhead wordt berekend over de toerekenbare salarislasten.

De kosten voor kwijstchelding worden conform het coalitie akkoord niet langer toegerekend aan de rioolheffing. Dit betekent een lagere kostendekkendheid.

Marktgeld

Marktgeld

Lasten

Opbrengsten

Salarislasten

35.466

Directe lasten

48.636

Totaal

84.102

Toerekening Overhead

Overhead

42.063

Totale overhead

42.063

Totale kosten

126.165

Totale opbrengst

96.535

Dekking

77%

Om de kostendekkendheid voor Marktgeld te berekenen, zijn alle directe lasten meegenomen. Daarnaast is personele inzet toegerekend.

Leges

Kosten

Overhead

Overige

Totale

Werk.

Kosten-dekkendheid

personeel

gemeente

kosten

kosten

baten

Totaal

1.160.022

1.381.759

1.380.472

3.922.253

1.821.092

46%

Titel I

Algemene dienstverlening

840.265

1.000.881

738.823

2.579.969

1.493.551

58%

Paragraaf 1.1

Burgerlijke stand

51.234

61.028

72.151

184.413

124.088

67%

Paragraaf 1.2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

473.948

564.543

411.265

1.449.755

772.951

53%

Paragraaf 1.3

Rijbewijzen

129.762

154.566

65.948

350.276

193.698

55%

Paragraaf 1.4

Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

19.836

23.627

12.170

55.633

33.823

61%

Paragraaf 1.5

Bestuursstukken

-

-

-

-

-

0%

Paragraaf 1.6

Vastgoedinformatie

-

-

-

-

-

0%

Paragraaf 1.7

Overige publiekszaken

63.324

75.428

152.029

290.781

199.312

69%

Paragraaf 1.8

Gereserveerd

Paragraaf 1.9

Bijzondere wetten

101.321

120.688

25.260

247.269

168.032

68%

Paragraaf 1.10

Diversen

841

1.002

-

1.843

1.647

89%

Hoofdstuk 2

Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet

261.405

311.372

640.772

1.213.549

218.048

18%

Paragraaf 2.2

Voorfase

29.472

35.106

-

64.578

20.928

32%

Paragraaf 2.3

Activiteiten met betrekking tot bouwwerken

201.165

239.617

640.772

1.081.553

188.690

17%

Paragraaf 2.4

Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed

165

197

-

362

311

86%

Paragraaf 2.5

Milieubelastende activiteiten

-

-

-

-

-

0%

Paragraaf 2.6

Lozingsactiviteiten

-

-

-

-

-

0%

Paragraaf 2.7

Aanlegactiviteiten

4.053

4.827

-

8.880

1.928

22%

Paragraaf 2.8

Overige activiteiten

25.668

30.574

-

56.242

4.740

8%

Paragraaf 2.9

Maatwerkvoorschriften

-

-

-

-

-

0%

Paragraaf 2.10

Gelijkwaardigheid

-

-

-

-

-

0%

Paragraaf 2.11

Overige tarieven

221

263

-

483

207

43%

Paragraaf 2.12

Modaliteiten

662

788

-

1.450

1.243

86%

Paragraaf 2.13

Vermindering

-

-

-

-

-

0%

Paragraaf 2.14

Teruggaaf

-

-

-

-

-

0%

Hoofdstuk 3

Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2

58.352

69.506

877

128.735

35.423

28%

Paragraaf 3.1

Horeca

36.259

43.190

-

79.449

26.518

33%

Paragraaf 3.2

Seksbedrijven

138

164

877

1.179

197

17%

Paragraaf 3.3

Winkeltijdenwet

-

-

-

-

-

0%

Paragraaf 3.4

Organiseren evenement of markt

6.157

7.334

-

13.492

1.990

15%

Paragraaf 3.5

Standplaatsen (Gereserveerd)

Paragraaf 3.6

Huisvestigingswet 2014

2.564

3.054

-

5.618

1.125

20%

Paragraaf 3.7

In dit hoofdstuk niet benoemd besluit

13.234

15.763

-

28.997

5.592

19%

Paragraaf 3.8

Automotive

-

-

-

-

-

0%

Voor de Leges is het uitgangspunt dat deze maximaal 100% kostendekkend mag zijn. Dat betekent dat de geraamde baten niet hoger mogen zijn dan de toerekenbare geraamde lasten. 

Daar waar de kostendekking eventueel hoger dan 100% zou zijn, mag dit gecompenseerd worden door lagere percentages bij andere categorieën leges. 

In 2024 is de kostendekking in totaal minder dan 100% geweest zodat van overschrijding geen sprake is. De belangrijkste reden hiervoor is het achterblijven van de realisatie van bouwprojecten waardoor deze doorschuiven naar 2025 of zelfs 2026.