Wat wilden we bereiken?

Visie op het programma

De ontwikkeling van Rijswijk tot een moderne duurzame groene stad waar het voor iedereen prettig werken en wonen is, vraagt een aanpak waarbij bevolkingsgroei mogelijk is en tegelijkertijd de kwaliteit van de leefomgeving wordt behouden en daar waar mogelijk versterkt. Dit is de ambitie, vastgelegd in de Stadsvisie en de Woonvisie, evenals in de Toekomstvisie Plaspoelpolder en het Masterplan In de Bogaard. Naast de realisatie van Rijswijk Buiten vormt de ontwikkeling van de Stadsas, met het Bogaard Stadscentrum, het Havenkwartier, het Kesslerpark en Te Werve Oost, een grote uitdaging voor de komende tijd.

Een belangrijke reden om woningen toe te voegen is de bestrijding van grootschalige kantoren- en winkelleegstand en het in balans brengen van vraag en aanbod op de woningmarkt. De woningbouw vormt daarnaast een hefboom waarmee de leefomgeving en openbare ruimte sterk verbeterd kunnen worden en het ondersteunt het hoge voorzieningenniveau in Rijswijk. Ook draagt het bij aan het verbeteren van het vestigingsklimaat voor bedrijven. Monotone, eenzijdige bedrijventerreinen zijn niet langer het meest geliefd. Menging van functies is tegenwoordig aantrekkelijk voor bedrijven. Tenslotte biedt woningbouw een kans om te bouwen aan een gemêleerde samenleving waar inwoners de woning van hun wensen kunnen vinden door de ontwikkeling van een gedifferentieerde woningvoorraad.

Om de benodigde extra woningen te kunnen realiseren, worden als eerste gebieden met veel leegstand van kantoren en winkels getransformeerd tot aantrekkelijke, moderne woon- en werkgebieden. We ontwikkelen onze Stadsas tot een modern stedelijk gebied waarbij het

aanbrengen van meer differentiatie in de wijken het uitgangspunt vormt en vergroening aandacht vraagt. Hier vindt vooral hoogbouw plaats, zodat in andere delen van de stad de laagbouw gehandhaafd kan blijven. Het doel is om meer sociale samenhang, betrokkenheid en levendigheid in de buurt te realiseren en, specifiek voor ouderen, de mogelijkheid te bieden om langer zelfstandig te wonen. In de Actualisatie van de Woonvisie zetten we in op het bouwen voor het middensegment en de ontwikkeling van een woonfonds.

Aangezien de ontwikkelpotentie in Rijswijk enorm groot is, zullen we keuzes moeten maken in prioritering en fasering. Dat doen we om de leefbaarheid van de stad te waarborgen gedurende de ‘verbouwing’ en omdat onze capaciteit om te investeren als wel om de processen ambtelijk te begeleiden (van ruimte tot verkeer, economie en groen) ook zijn grenzen kent.

Wonen is meer dan stenen. Goed wonen is belangrijk voor het welbevinden van mensen. Vandaar ook het belang van wijkontwikkeling waar naast de aanpak van de woningvoorraad wordt ingezet op het realiseren van verbeteringen op het gebied van bereikbaarheid, openbare ruimte, welzijn, leefbaarheid en sociale cohesie. Daarnaast is de aanwezigheid van parken, water en groen in de wijken de sleutel tot een gezonde leefomgeving voor mens en dier. We zijn een diervriendelijke gemeente.

De verstedelijking van Rijswijk en de ontwikkeling van het vestigingsklimaat vragen om investeringen in de kwaliteit van de leefomgeving van onze gemeente. Het belang van het schaarse groen in de Randstad neemt met een verdichting van het aantal woningen toe. Parken, tuinen en groenstroken zorgen voor stikstofopname, nemen het meest effectief water op van de steeds heviger wordende regenbuien, laten de temperatuur dalen in de heter wordende zomers, zijn een plek om

te sporten en te ontspannen en kennen nog veel meer voordelen. Ze vormen de sleutel tot een gezonde leefomgeving voor mens en dier. Het Rijswijkse groen moeten we daarom koesteren. Door groen langs singels en in parken en landgoederen goed te onderhouden en in samenhang met de verstedelijkingsopgave door te ontwikkelen, zorgen we voor gebieden die uitnodigen tot wandelen, fietsen, sporten, spelen, beleven en ontmoeten.

Dat vraagt ook iets op het gebied van beheer en onderhoud. Er wordt een basis kwaliteitsniveau gehandhaafd waarbij verrommeling en zwerfafval actief worden bestreden en eventuele achterstanden in beheer en onderhoud worden weggewerkt. Differentiatie van groen vormt een belangrijk uitgangspunt. Meer kleur en variëteit is de wens van onze inwoners en goed voor de biodiversiteit.

Gemeenten voeren lokaal de regie op de warmtetransitie. In 2020 is door de gemeenteraad het Basisdocument Energietransitie Rijswijk vastgesteld. In dit Basisdocument staat dat de gemeente Rijswijk in 2050 klimaatneutraal wil zijn. Dit betekent dat Rijswijk niet voorop gaat lopen in de warmtetransitie. Wel pakt Rijswijk de kansen die zich voordoen integraal en wijkgebonden op.

Mits deze kansen tegen haalbare, betaalbare en eerlijke voorwaarden mogelijk zijn. Verder zet de gemeente vooral in op no-regret maatregelen zoals isoleren, waarbij de investeringen in isolatie zich wel op termijn terug moeten verdienen en moeten leiden tot een verbetering van het wooncomfort.

Ook op regionaal niveau wordt gewerkt aan de klimaatdoelstellingen. Iedere regio moet hiervoor een Regionale Energiestrategie vaststellen. Samen met 22 gemeenten, de provincie Zuid-Holland,

de netbeheerders, vier waterschappen, maatschappelijke organisaties en ondernemers heeft Rijswijk een strategie uitgezet voor de regionale energietransitie . Deze strategie heet de Regionale Energiestrategie Rotterdam - Den Haag en wordt eens per twee jaar herzien. Op 15 juni 2021 is door de gemeenteraad ingestemd met de Regionale EnergieStrategie Rotterdam-Den Haag (RES 1.0).

De RES 1.0 kent drie inhoudelijke hoofdlijnen: warmte, elektriciteit en duurzame brandstoffen. Bij warmte richt het vraagstuk zich op de (regionale) infrastructuur die nodig is om de bebouwde omgeving te verwarmen en de regionale afstemming van de vraag en het aanbod van warmte. In de Transitievisie Warmte wordt op gemeentelijk niveau beschreven welke stappen we zetten om de bebouwde omgeving in de toekomst duurzaam te verwarmen.

Bij de ontwikkeling van stad en groen is een integrale aanpak het uitgangspunt. Meekoppelkansen om hittestress tegen te gaan, klimaatbestendigheid te versterken, duurzaamheid te verbeteren en biodiversiteit te vergroten worden benut.

Herinrichting van straten en gebied, wordt waar mogelijk, integraal opgepakt, waarbij we steeds proberen bij te dragen aan de circulaire economie.

Samen zijn wij Rijswijk

Het realiseren van een aantrekkelijke, groene, veilige en gezonde woon-, leef- en werkomgeving is een gedeelde verantwoordelijk. We verbeteren de luchtkwaliteit, beperken geluidshinder en hebben aandacht voor de externe veiligheid van onze inwoners. Daarnaast bevorderen we duurzaamheid, onder meer via hergebruik en recycling van afval.

Het Huis van de stad wordt de ontmoetingsplek om gezamenlijk met alle betrokkenen in Rijswijk te werken aan een betere leefomgeving. Zij kan daarmee tevens de identiteit van onze stad versterken.

Waar we met open blik toekomstgericht handelen. De gemeente speelt actief in op wensen en initiatieven van inwoners, bedrijven, woningbouwcorporaties en maatschappelijke organisaties. De mogelijkheden van de nieuwe Omgevingswet voor participatieve werkwijzen worden, waar mogelijk, benut.

Op regionaal niveau maakt Rijswijk afspraken met andere gemeenten, de provincie en het Rijk over gezamenlijke ambities, inspanningen en prestaties voor de (verstedelijkings)opgaven.

Doelstellingen

  1. Stedelijke ontwikkeling: Rijswijk ontwikkelen tot een moderne duurzame groene stad waar het prettig werken, wonen en recreëren is.

  2. Wonen: Toename, differentiatie en verduurzaming van de woningvoorraad door verdichting, transformatie en nieuwbouw.

  3. Groen en onderhoud: Behoud, ontwikkeling en differentiatie van singels, parken en landgoederen.

  4. Openbare ruimte: Basis op orde: schoon, heel en veilig en een beeldkwaliteitsniveau op B (conform de kwaliteitscatalogus van het kennisplatform CROW).

  5. Energie, verduurzamings- en klimaatambities: Doorbouwen aan een duurzame, klimaatadaptieve, gezonde stad die in de toekomst klimaatneutraal is en een circulaire economie heeft

  6. Gedeelde verantwoordelijkheid voor de leefomgeving: Bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van de leefomgeving.

Indicatoren

Indicator (Nummers verwijzen naar doelstellingen)

Begroting 2022

Realisatie 2022

5. Scheidings-percentage huishoudelijk afval

46

44

5. Omvang huishoudelijk restafval kg/inwoner p/jaar

210

222

2. Oplevering nieuwe woningen per 1000, tussen haakjes totaal aantal opgeleverde woningen* VERPLICHT

31,8 (887)

343 BAG

926 projectoverzicht

5. Hernieuwbare elektriciteit (%) VERPLICHT

5

2. Gemiddelde WOZ waarde (duizend euro) VERPLICHT

278

Gemiddelde WOZ waarde

1. Gebieds(deel)visies en bestemmings-plannen

4/8

5

Demografische druk**

75,7%

75,3%

5a overschrijding WHO norm NO2 (alleen Eu norm)

40g/µm3

De EU-norm voor NO2 is niet overschreden

5b Overschrijding PM10 jaargemiddelde (Eu norm en in 2030 WHO norm)

EU norm 40µg/m3

De EU-norm voor PM10 is niet overschreden.

Overschrijding PM2,5 Jaargemiddelde concentratie en blootstelling concentratie verplichting

EU norm 25µg/m3 20 µg/m3

De EU norm voor PM2,5 is niet overschreden.

5d Aantallen wegen of wegvakken voorzien van stilasfalt

1

0 (was op de Steenlaan voorzien maar het project Steenlaan is nog niet uitgevoerd)

5d Aantal gasloze/ Nul op de meter (NoM) woningen (jaarlijks toegevoegde aantal

887

926