Wat wilden we bereiken?
Visie op het programma en de opgave
De ontwikkeling van Rijswijk tot een moderne duurzame groene stad waar het voor iedereen prettig werken en wonen is, vraagt een aanpak waarbij de bevolkingsgroei wordt gefaciliteerd en gelijktijdig de kwaliteit van de leefomgeving wordt behouden en daar waar mogelijk versterkt. De Stadsvisie en de Woonvisie gaan hier vanuit, evenals de Toekomstvisie Plaspoelpolder en het Masterplan In de Bogaard. Het Havenkwartier vormt, evenals het Kesslerpark en Te Werve Oost, een van de meer omvangrijke nieuwe uitdagingen voor de komende tijd.
Een belangrijke reden om woningen toe te voegen is, naast de bestrijding van grootschalige kantorenleegstand, dat woningbouw een hefboom vormt waarmee de leefomgeving en openbare ruimte sterk verbeterd kunnen worden. Ook draagt het bij aan het verbeteren van het vestigingsklimaat voor bedrijven. Monotone, eenzijdige bedrijventerreinen zijn niet langer het meest geliefd. Menging van functies is tegenwoordig aantrekkelijke voor bedrijven. En woningbouw biedt een kans om te bouwen aan een gemêleerde samenleving waar inwoners de woning van hun wensen kunnen vinden door een gedifferentieerde woningvoorraad te ontwikkelen.
Om de benodigde extra woningen (8.700 tot 2040 op grond van de woningbehoefteraming van de provincie Zuid Holland) conform de afspraken in de Verstedelijkings-Alliantie te kunnen realiseren, worden als eerste gebieden met veel leegstand in kantoren en winkels (zoals In de Bogaard, Plaspoelpolder, Havenkwartier en later mogelijk het Stationsgebied) getransformeerd tot aantrekkelijke, moderne woon- en werkgebieden. Onze Stadsas wordt ontwikkeld tot een modern stedelijk gebied waarbij meer gedifferentieerde wijken het uitgangspunt vormt en vergroening aandacht vraagt. Hier ook vindt vooral de hoogbouw plaats, zodat in andere delen van de stad de laagbouw gehandhaafd kan blijven. Het doel is om meer sociale cohesie, betrokkenheid en levendigheid in de buurt te realiseren en specifiek voor ouderen de mogelijkheid om langer zelfstandig te wonen. In het addendum op de woonvisie zetten we in op een plan van aanpak voor het middensegment en de ontwikkeling van een woonfonds.
Wonen is meer dan stenen. Goed wonen is belangrijk voor het welbevinden van mensen. Vandaar ook het belang van wijkontwikkeling waar naast de aanpak van de woningvoorraad wordt ingezet op het verbeteren van de openbare ruimte, van welzijn, leefbaarheid en de sociale cohesie.
De aanwezigheid van parken, water en groen in de wijken is de sleutel tot een gezonde leefomgeving voor mens en dier. We zijn een diervriendelijke gemeente.
Met de toenemende verstedelijking groeit het belang van het schaarse groen in de Randstad. Parken, tuinen en groenstroken zorgen voor stikstofopname, nemen het meest effectief het water op van de steeds heviger wordende regenbuien, laten de temperatuur dalen in de heter wordende zomers, zijn een plek om te sporten en te ontspannen en kennen nog veel meer voordelen. De Rijswijkse parken en buitenplaatsen moeten we daarom koesteren.
De verstedelijking van Rijswijk en de ontwikkeling van het vestigingsklimaat, vragen investeringen in de kwaliteit van de leefomgeving van onze gemeente. Door groen langs singels en in parken en landgoederen goed te onderhouden en te ontwikkelen, zorgen we voor gebieden die uitnodigen tot wandelen, fietsen, sporten, spelen, beleven en ontmoeten. Er wordt tenminste een basis kwaliteitsniveau gehandhaafd waarbij verrommeling en zwerfafval actief worden bestreden en eventuele achterstanden in beheer en onderhoud worden weggewerkt. Differentiatie van groen vormt een belangrijk uitgangspunt. Meer kleur en variëteit is de wens van onze inwoners en goed voor de biodiversiteit.
In lijn met het rijksbeleid wordt de opgave om een energie neutrale gemeente te worden de komende jaren verder uitgewerkt. In regionaal verband wordt samengewerkt aan de opbouw van een regionale energiestrategie (RES). De gemeente neemt lokaal de regie om te verkennen welke duurzame energievoorziening, als alternatief na het aardgas, tegen de laagst maatschappelijke kosten mogelijk is. De uitkomsten worden verwoord in de Transitievisie warmte, die voor eind 2021 gereed moet zijn. Hierin worden de mogelijke alternatieve energievoorzieningen voor aardgas in wijken onderzocht en wordt aangegeven welke wijken voor 2030 van het gas gaan en welke wijken daarna. Daarnaast is het verduurzamen (isoleren, et cetera) van bestaand vastgoed een belangrijke opgave, voor zover dit tot de mogelijkheden behoort.
Bij de ontwikkeling van stad en groen is een integrale aanpak het uitgangspunt. Meekoppelkansen om hittestress tegen te gaan, klimaatbestendigheid te versterken, duurzaamheid te verbeteren en biodiversiteit te vergroten worden benut.
Herinrichting van straten en gebied, wordt waar mogelijk, integraal opgepakt, waarbij we steeds proberen bij te dragen aan de circulaire economie.
Samen zijn wij Rijswijk!
Het realiseren van een aantrekkelijke, groene, veilige en gezonde woon-, leef- en werkomgeving is een gedeelde verantwoordelijk. We verbeteren de luchtkwaliteit, beperken geluidshinder en hebben aandacht voor de externe veiligheid van onze inwoners. Daarnaast bevorderen we duurzaamheid, onder meer via hergebruik en recycling van afval.
Het Huis van de Stad wordt de ontmoetingsplek om gezamenlijk met alle betrokkenen in Rijswijk te werken aan een betere leefomgeving. Zij kan daarmee tevens de identiteit van onze stad versterken. Waar we met open blik toekomstgericht handelen. De gemeente speelt actief in op wensen en initiatieven van inwoners, bedrijven, woningbouwcorporaties en maatschappelijke organisaties. De mogelijkheden van de nieuwe Omgevingswet voor participatieve werkwijzen worden, waar mogelijk, benut.
Op regionaal niveau maakt Rijswijk afspraken met andere gemeenten, de provincie en het rijk over gezamenlijke ambities, inspanningen en prestaties voor de (verstedelijkings)opgaven.
Doelstellingen
Stedelijke ontwikkeling: Rijswijk ontwikkelen tot een moderne duurzame groene stad waar het prettig werken, wonen en recreëren is.
Wonen: Toename, differentiatie en verduurzaming van de woningvoorraad door verdichting, transformatie en nieuwbouw.
Groen en onderhoud: Behoud, ontwikkeling en differentiatie van singels, parken en landgoederen.
Openbare ruimte: Basis op orde: schoon, heel en veilig en een beeldkwaliteitsniveau op B (conform de kwaliteitscatalogus van het kennisplatform CROW).
Energie, verduurzamings- en klimaatambities: Doorbouwen aan een duurzame, klimaatadaptieve, gezonde stad die in de toekomst klimaatneutraal is en een circulaire economie heeft
Gedeelde verantwoordelijkheid voor de leefomgeving: Bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van de leefomgeving.
Indicatoren
Indicator (Nummers verwijzen naar doelstellingen) | Begroting 2021 | Realisatie 2021 |
---|---|---|
5. Scheidings-percentage huishoudelijk afval | 38 | 37,3 |
5. Omvang huishoudelijk restafval kg/inwoner p/jaar | 200 | 275 |
2. Oplevering nieuwe woningen per 1000, tussen haakjes totaal aantal opgeleverde woningen* VERPLICHT | 43,9 (1.208) | 24,5 (668) |
5. Hernieuwbare elektriciteit (%) VERPLICHT | 4 | 4,32 |
2. Gemiddelde WOZ waarde (duizend euro) VERPLICHT | 250 | |
1. Gebieds(deel)visies en bestemmings-plannen | 4/12 | 2/10 |
Demografische druk** | 66,4% | 75,7% |
5a overschrijding WHO norm NO2 (alleen Eu norm) | 40g/µm3 | <40g/µm3 |
5b Overschrijding PM10 jaargemiddelde (Eu norm en in 2030 WHO norm) | EU norm 40µg/m3 | <40µg/m3 |
Overschrijding PM2,5 Jaargemiddelde concentratie en blootstelling concentratie verplichting | EU norm 25µg/m3 20 µg/m3 | <20 µg/m3 |
5d Aantallen wegen of wegvakken voorzien van stilasfalt | 1 | 0 |
5d Aantal gasloze/ Nul op de meter (NoM) woningen (jaarlijks toegevoegde aantal | 1.208 | 668 |