Wat wilden we bereiken?
Visie op het programma
De groei van onze stad en regio, en de mobiliteit, vraagt om een mobiliteitstransitie. De opgave voor Rijswijk op het gebied van mobiliteit is het vinden van een nieuw evenwicht tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in een stad die groeit. Dit kan door het mobiliteitssysteem én de mobiliteitskeuzes te veranderen. Dit noemen we de mobiliteitstransitie.
Een samenhangend pakket van maatregelen is nodig waarmee om de bereikbaarheid veilig te stellen en waarmee de leefbaarheid en veiligheid van Rijswijk wordt verbeterd. Een gedeelte van dit pakket zal voortbouwen op reeds bekende investeringen en beheer & onderhoud en een gedeelte zal komende jaren nieuw opgenomen worden.
In het laatste kwartaal van 2021 is het Mobiliteitsprogramma Rijswijk door de raad vastgesteld, met een vooruitblik naar 2040. Dit wordt in 2023 verder uitgewerkt in een Mobiliteitsstrategie en een Uitvoeringsagenda 2030 met investeringsopgaven. Deze documenten vormen de basis voor nieuw beleid en investeringen in de komende jaren en worden verwerkt in de reguliere meerjarenbegroting, in de investeringsbegroting met een scope van vijftien jaar en het jaarlijkse Programma Verkeer en Vervoer
In het Mobiliteitsprogramma vormen 7 uitgangspunten de leidraad voor beleid en investeringen:
Uitgangspunt 1: we maken de stad samen met de bewoners en de ondernemers
Uitgangspunt 2: we stellen de mens centraal
Uitgangspunt 3: we verdelen de mobiliteitsbehoefte over de verschillende vervoerssoorten
Uitgangspunt 4: we kiezen een gebiedsgerichte aanpak
Uitgangspunt 5: we gebruiken gebiedsontwikkeling als vliegwiel
Uitgangspunt 6: we maken gebruik van innovaties en experimenten
Uitgangspunt 7: we doen het samen met de regio
Beleidsindicatoren
Onderstaande indicatoren worden niet jaarlijks vastgelegd, waardoor in de kolom realisatie 2023 geen cijfers zijn opgenomen.
Indicator | Begroting 2023 | Realisatie 2023 |
---|---|---|
Lengte aangelegd fietspad in asfalt/comfortklinkers in meters | 500 | |
Aantal nieuwe schoolzones per jaar bij bestaande en nieuw tevestigen basisscholen | 3 | |
Aantal (semi) openbare e-laadpunten | 140 | |
Aantal fietsklemmen in openbare (bewaakte) stallingen en bij OV haltes | 800 |