Toelichting op de balans
(bedragen x € 1.000)
ACTIVA
VASTE ACTIVA
Immateriële vaste activa
De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 534 | 568 |
Totaal | 534 | 568 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de immateriële vaste activa gedurende het jaar 2023:
Boekwaarde 1-1-2023 | Vermeer- deringen | Investeringen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 568 | 34 | 534 | ||||
Totaal | 568 | 34 | 534 |
Materiële vaste activa
De investeringen met een economisch nut kunnen als volgt worden onderverdeeld:
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|
Gronden en terreinen | 12.995 | 14.496 |
Woonruimten | 1.154 | 1.218 |
Bedrijfsgebouwen | 123.917 | 112.587 |
Vervoermiddelen | 561 | 345 |
Machines, apparaten en installaties | 1.860 | 2.350 |
Overige materiële vaste activa | 12.116 | 10.418 |
Totaal | 152.603 | 141.414 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de investeringen met een economisch nut gedurende het jaar 2023:
Boekwaarde 1-1-2023 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 14.496 | 7 | 1.501 | 7 | 12.995 | ||
Woonruimten | 1.218 | 64 | 1.154 | ||||
Bedrijfsgebouwen | 112.587 | 14.834 | 3.319 | 185 | 123.917 | ||
Vervoermiddelen | 345 | 295 | 79 | 561 | |||
Machines, apparaten en installaties | 2.350 | 5 | 496 | 1.860 | |||
Overige materiële vaste activa | 10.418 | 2.612 | 910 | 4 | 12.116 | ||
Totaal | 141.414 | 17.754 | 1.501 | 4.868 | 196 | 152.603 |
Als gevolg van een schattingswijziging zijn de reguliere afschrijvingen verhoogd met € 115 duizend euro.
De investeringen met een economisch nut waarvoor heffing wordt geheven zijn als volgt:
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 16.863 | 17.188 |
Totaal | 16.863 | 17.188 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de investeringen met een economisch nut waarvoor heffing wordt geheven gedurende het jaar 2023:
Boekwaarde 1-1-2023 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 17.188 | 1.630 | 1.955 | 16.863 | |||
Totaal | 17.188 | 1.630 | 1.955 | 16.863 |
De investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut voor 2017 zijn als volgt:
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|
Grond-, weg- en water-bouwkundige werken | 15.787 | 17.005 |
Machines, apparaten en installaties | 5.121 | 5.580 |
Overige materiële vaste activa | 1.661 | 2.061 |
Totaal | 22.569 | 24.647 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut voor 2017 gedurende het jaar 2023:
Investeringen voor 2017:
Boekwaarde 1-1-2023 | Corr.negatieve kredieten | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en water-bouwkundige werken | 17.005 | -26 | 381 | 1.574 | 15.787 | |||
Machines, apparaten en installaties | 5.580 | 459 | 5.121 | |||||
Overige materiële vaste activa | 2.061 | 400 | 1.661 | |||||
Totaal | 24.647 | -26 | 381 | 2.433 | 22.569 |
Als gevolg van een schattingswijziging zijn de reguliere afschrijvingen verhoogd met € 9 duizend.
De investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut na 2017 zijn als volgt:
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|
Grond-, weg- en water-bouwkundige werken | 25.819 | 23.757 |
Machines, apparaten en installaties | 6.678 | 6.096 |
Overige materiële vaste activa | 8.062 | 6.755 |
Totaal | 40.558 | 36.608 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut na 2017 gedurende het jaar 2023:
Investeringen na 2017:
Boekwaarde 1-1-2023 | Corr.negatieve kredieten | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en water-bouwkundige werken | 23.757 | 3.380 | 746 | 572 | 25.819 | ||
Machines, apparaten en installaties | 6.096 | 1.000 | 232 | 187 | 6.678 | ||
Overige materiële vaste activa | 6.755 | 1.650 | 343 | 8.062 | |||
Totaal | 36.608 | 6.030 | 1.321 | 759 | 40.558 |
Investeringen met economisch nut in erfpacht uitgegeven zijn als volgt:
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|
In erfpacht | 2.162 | 2.738 |
Totaal | 2.162 | 2.738 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de investeringen met economisch nut in erfpacht uitgegeven gedurende het jaar 2023:
Boekwaarde 1-1-2023 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
In erfpacht | 2.738 | 576 | 2.162 | ||||
Totaal | 2.738 | 576 | 2.162 |
Financiële vaste activa
De post financiële vaste activa wordt onderscheiden in:
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 12.911 | 12.911 |
Leningen aan woningbouwcorporaties | 504 | 550 |
uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer | 1.536 | 1.997 |
Totaal | 14.951 | 15.458 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2023:
Boekwaarde 1-1-2023 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 12.911 | 12.911 | |||||
Leningen aan woningbouwcorporaties | 550 | 47 | 504 | ||||
uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer | 1.997 | -283 | 178 | 1.536 | |||
Totaal | 15.458 | -283 | 225 | 14.951 |
VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden
De post voorraden wordt onderscheiden in:
Omschrijving | Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 |
---|---|---|
(+= voordeel) | (+= voordeel) | |
RijswijkBuiten | -110.313 | -110.853 |
Eikelenburg | 2.406 | 1.269 |
Standplaats Molenhof | -11 | |
-107.917 | -109.584 |
Voor het totaal van de in exploitatie zijnde bouwgrondexploitaties kan van het verloop in 2023 het volgende overzicht worden weergegeven:
Omschrijving | Verantwoord tot 1jan23 | Kosten 2023 | Opbrengsten 2023 | Verantwoord tm 31dec23 | Nog te verwachten kosten | Nog te verwachten opbrengsten | Winstneming | Vermoedelijk resultaat | Verlies voorziening |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(+= voordeel) | (+= voordeel) | boekjaar | (+= voordeel) | ||||||
RijswijkBuiten | -110.853 | 7.890 | 8.431 | -110.313 | 53.251 | 141.333 | -22.109 | -19.247 | |
Eikelenburg | 1.269 | 13 | 1.150 | 2.406 | 120 | 58 | 2.000 | 344 | |
Standplaats Molenhof | 11 | -11 | 142 | 153 | |||||
-109.584 | 7.913 | 9.581 | -107.917 | 53.513 | 141.544 | 2.000 | -21.765 | -19.247 |
De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van april-2023 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.
De toelichting en risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid, RijswijkBuiten en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
De post uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar wordt onderscheiden in:
Boekwaarde 1-1-2023 | Vermeer- deringen | Verminderingen/aflossingen | Afschr- ijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de wet fido | 10.000 | 10.000 | |||||
Schatkistbankieren
Drempelbedrag[1]
In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Eén daarvan is het drempelbedrag. Dat is een minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Voor gemeente Rijswijk geldt voor 2023 een drempelbedrag van € 4,9 miljoen.
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren
Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen die boven het drempelbedrag uitgaan in de schatkist te worden aangehouden. In 2023 hebben geen overschrijdingen plaatsgevonden van het drempelbedrag. In onderstaande tabel is te zien wat de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen 2023 is geweest:
[1] De drempel is gelijk aan 2% van het begrotingstotaal indien het begrotingstotaal lager is dan € 500 miljoen. Indien het begrotingstotaal hoger is dan € 500 miljoen is de drempel gelijk aan € 10,0 miljoen plus 0,2% van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. De drempel is nooit lager dan € 1.000.000.
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Verslagjaar | |||||
(1) | Drempelbedrag | 4.900 | |||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 715 | 832 | 817 | 639 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 4.185 | 4.068 | 4.083 | 4.261 |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag | - | - | - | - |
(1) Berekening drempelbedrag | |||||
Verslagjaar | |||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | 246.000 | |||
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen | 246.000 | |||
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat | ||||
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. | Drempelbedrag | 4.900 | |||
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | |||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(5a) | Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | 64.325 | 77.822 | 75.131 | 58.802 |
(5b) | Dagen in het kwartaal | 90 | 91 | 92 | 92 |
(2) - (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 715 | 855 | 817 | 639 |
[2] Deze toelichting is opgenomen conform het rekenmodel dat beschikbaar is gesteld door het Ministerie van Financiën: https://www.dsta.nl/schatkistbankieren/documenten/publicaties/2022/06/29/voorbeeld-berekening-drempelbedrag.
Op grond van artikel 52c van het BBV dient tenminste toegelicht te worden:
het drempelbedrag voor het begrotingsjaar waarover verantwoording wordt afgelegd; en
voor ieder kwartaal van dat jaar, het bedrag aan middelen, bedoeld in artikel 2, vierde lid, van de Wet financiering decentrale overheden, dat in het kader van het drempelbedrag door de provincie onderscheidenlijk de gemeente buiten ’s Rijks schatkist is aangehouden.
Voorziening oninbare vorderingen
Op grond van de BBV is het verplicht een voorziening te vormen zodra een onafwendbaar risico zich voordoet dat in de toekomst tot kosten zal leiden. De hoogte van de dotatie aan de voorziening is aan de gemeente overgelaten. In de financiële verordening van de gemeente Rijswijk staan de regels van de voorziening voor oninbare vorderingen beschreven. Bij publiekrechtelijke vorderingen en privaatrechtelijke vorderingen kleiner dan € 5.000 wordt een percentage gestort in de voorziening, afhankelijk van het jaar van ontstaan. Voor de overige vorderingen wordt een voorziening wegensoninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid.
Bij de schuldhulpverlening zijn in 2023 geen dubieuze debiteuren bijgekomen.
Saldo 31-12-2022 | Voorziening oninbaarheid | Bruto saldo | Saldo 31-12-2023 | |
---|---|---|---|---|
31-12-2023 | ||||
Overige vorderingen | 6.175 | 3.466 | 5.377 | 1.911 |
Totaal | 6.175 | 3.466 | 5.377 | 1.911 |
Stand 1-1-2023 | Te storten bij de jaarrek. | Oninbaar verklaard | Berekende stand 31-12-2023 | |
---|---|---|---|---|
Publiekrechtelijk | 900 | 189 | 1 | 1090 |
Privaatrechtelijk | 254 | -95 | 159 | |
Schuldhulpverlening | 5 | -5 | 0 | |
Sociale Zaken | 3.101 | -884 | 2217 | |
Min=onttrekken en plus=te storten | ||||
Totaal | 4.260 | -795 | 1 | 3.466 |
Op basis van de Participatiewet verstrekt de gemeente bijstand en leningen; soms wordt bijstand onterecht verstrekt en dient deze (deels) te worden teruggevorderd. Verder worden in het kader van bijzondere bijstand krediethypotheken verstrekt. De vorderingen worden niet altijd volledig terugbetaald en de gemeente moet daarom een voorziening treffen voor het oninbare deel van de vorderingen. Voorheen werd deze berekening gemaakt via de dynamische methode, waarbij het percentage voor oninbaarheid voornamelijk werd berekend op basis van hoe lang een vordering bestaat. Bij de jaarrekeningcontrole van 2022 heeft de accountant de gemeente erop gewezen dat de regelgeving is veranderd en dat de berekening op basis van de statische methode berekend moet worden.
Bij de statische methode is het uitgangspunt dat er per vordering (-soort) gerichter wordt geanalyseerd wat daarvan daadwerkelijk wordt betaald. In de Financiële verordening 2023 is de aanpassing van de berekeningsmethode meegenomen, met als specifieke voorwaarde dat de openstaande vorderingen van boven de € 25.000 individueel worden beoordeeld. Bij de berekening voor de jaarrekening 2023 zijn alle vorderingen boven de € 25.000 individueel beoordeeld en verder zijn voor alle vorderingscategorieën specifiek de invorderingspercentages bepaald. Deze aangepaste schattingswijze leidt tot een incidentele vrijval van de voorziening van ongeveer € 0,7 miljoen.
Liquide middelen
De post liquide middelen wordt onderscheiden in:
Saldo 31-12-2023 | Saldo 31-12-2022 | |
---|---|---|
Kassaldi | 30 | 128 |
Banksaldi | 81 | 1.169 |
Totaal | 110 | 1.297 |
Overlopende activa
De post overlopende activa wordt onderscheiden in:
Saldo 31-12-2023 | Saldo 31-12-2022 | |
---|---|---|
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, gesplitst in: | ||
-Europese overheidslichamen | ||
-Het Rijk | ||
-Overige Nederlandse overheidslichamen | ||
-Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen | 6.659 | 5.886 |
Totaal | 6.659 | 5.886 |
De balanspost overlopende activa betreft posten uit de normale bedrijfsuitoefening die het gevolg zijn van (conform het stelsel van baten en lasten) toerekenen van lasten aan het boekjaar 2023. Het betreft hier onder andere onderhoudscontracten, huren, abonnementen, etc. welke betrekking hebben op 2024.
Overige nog te ontvangen bedragen
Net als de overlopende activa is dit saldo het gevolg van toerekenen van baten aan het boekjaar 2023. Het betreft hier een grote verscheidenheid aan nog te ontvangen bedragen. De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Voorheen voorzieningen (bedragen x € 1.000) | Ontvangen van | Saldo | Toevoegingen | Ontvangsten | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2023 | 2023 | 2023 | 31-12-2023 | ||
Subsidie A16 | Rijk | 9.295 | 716 | 9.295 | 716 |
Subsidie B2 | Rijk | 153 | 153 | ||
Subsidie C41B | Provincie | 74 | 6 | 80 | |
Subsidie C62 | Rijk | 5 | 13 | 18 | |
Subsidie G3 | Rijk | 10 | 10 | ||
Subsidie G10 | Rijk | 483 | 483 | ||
Subsidie G12 | Rijk | 100 | 17 | 93 | 24 |
Subsidie H4 | Rijk | 329 | 329 | ||
Subsidie H35B | Rijk | 25 | 25 | ||
Totaal vooruitontvangen subsidies | 9.475 | 1.750 | 9.388 | 1.837 |
Opmerkingen:
1. Sommige regelingen worden zowel in de bovenstaande tabel getoond als in de tabel bij "Overlopende passiva". De reden hiervoor is dat voor deze regelingen per 1-1-2023 nog een bedragontvangen moet worden en per 31-12-2023 juist een bedrag vooruitontvangen is of omgekeerd.
2. Voor regeling G10 worden normbedragen gehanteerd die in meerdere jaren besteed mogen worden. De bedragen die in de SISA worden verantwoord betreft de werkelijke bestedingen en niet de normbedragen. Daarom wijken de bedragen van de SISA verantwoording af van de hierboven getoonde bedragen die van de tabel bij "Overlopende passiva".
PASSIVA
Eigen vermogen
Saldo 31-12-2023 | Saldo 31-12-2022 | |
---|---|---|
Algemene reserve | 20.468 | 32.124 |
Bestemmingsreserves | 70.550 | 67.851 |
Gerealiseerde resultaat | -10.821 | -11.656 |
Totaal | 80.197 | 88.318 |
Reserves
In het BBV worden reserves omschreven als vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken en die vanuit bedrijfseconomisch oogpunt vrij te besteden zijn. De vaststelling van de noodzakelijke omvang van reserves is een zaak van de gemeenteraad. Daarom worden reserves ook wel onderverdeeld in algemene en bestemmingsreserves. Zodra de raad aan een reserve een bepaalde bestemming heeft gegeven, is er sprake van een bestemmingsreserve. Om die reden kunnen bestemmingsreserves naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Heeft een reserve geen bestemming dan wordt het een algemene reserve genoemd.
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de reserves gedurende het jaar 2023:
Reserves (bedragen x € 1.000) | Saldo | Bestemming | Toevoegingen | Aanwendingen | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2023 | resultaat 2022 | 2023 | 2023 | 31-12-2023 | |
Algemene reserves | |||||
Algemene dekkingsreserve | 32.124 | -11.656 | 20.468 | ||
Totaal algemene reserves | 32.124 | -11.656 | 20.468 | ||
Bestemmingsreserves | |||||
Baggerwerken | 721 | 721 | |||
Corona maatregelenpakket | 553 | 141 | 412 | ||
Cultuur | 27 | 27 | |||
Decentrale arbeidsvoorwaarden | 105 | 105 | |||
Faciliteiten voor jongeren | 485 | 485 | |||
Gemeentepersoneel | 163 | 163 | |||
Groeifonds Rijswijk | 1 | 1 | |||
Huis van de Stad | 6.288 | 139 | 1.517 | 4.910 | |
Innovatiefonds | 900 | 2 | 898 | ||
Investeringsfonds energietransitie en klimaat | 7.410 | 135 | 7.545 | ||
Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid | 1.300 | 1.300 | |||
Landgoederenzone fase 1 | 3.500 | 3.500 | |||
Nieuwbouw brandweerkazerne | 5.302 | 128 | 5.174 | ||
Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP) | 711 | 711 | |||
Parkeergarage | 2.500 | 2.500 | |||
Parkeren | 2.776 | 2.589 | 5.366 | ||
Realisatie kunst in de openbare ruimte | 140 | 22 | 118 | ||
Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan | 29.998 | 29.998 | |||
Reserve organisatie 2020 | 44 | 44 | |||
Revitalisering Oud-Rijswijk | 82 | 82 | |||
Wijkontwikkeling | 1.545 | 228 | 1.317 | ||
Woonfonds | 3.300 | 3.300 | |||
Woonisolatieprogramma Rijswijk 2023-2026 | 1.900 | 1.900 | |||
Totaal van de bestemmingsreserves | 67.851 | 4.764 | 2.065 | 70.550 | |
Totaal van de reserves | 99.975 | -11.656 | 4.764 | 2.065 | 91.018 |
Toelichting op de reserves
Volgens artikel 54 lid 1 BBV dient in de toelichting op de balans de aard en de reden van elke reserve en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan te worden toegelicht.
Hieronder volgt een toelichting op de algemene reserves en de bestemmingsreserves.
Algemene dekkingsreserve
Het vormen van een bufferfunctie voor onverwachte tegenvallers. Stortingen worden gedaan op basis van een positief exploitatieresultaat of bij vrijval van reserves. Onttrekkingen vinden plaats om de reserves aan te vullen of om bestemmingsreserves in te stellen of aan te vullen. Gelet op de aard van de reserve worden bij het samenstellen van de begroting geen mutaties geraamd. De begrotingssaldi zijn apart in het overzicht opgenomen.
Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 4 juli 2023 € 11.656.065 onttrokken.
Bestemmingsreserve Baggerwerken
Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor bagger gerelateerde uitgaven/investeringen.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Corona maatregelenpakket
In 2021 is het Corona Maatregelenpakket Samen Rijswijk vastgesteld. Een pakket maatregelen gericht op het tegengaan van de korte termijneffecten van de COVID-pandemie. Het maatregelenpakket is gestoeld op drie pijlers:
Maatschappelijk;
Sociaal;
Economisch.
De beschikbaar gestelde budgetten voor deze pijlers zijn ingezet voor zelfredzaamheid van onder andere jongeren en ondernemers. Maar ook voor het verenigingsleven en welzijnsactiviteiten, alsmede voor het ondersteunen van ondernemers om te ondernemen. Dit is allemaal gedaan vanuit bestaand beleid, waar mogelijk verruiming van het bestaande beleid en waar nodig nieuw beleid. Vanuit elke pijler zijn de beschreven activiteiten en maatregelen opgepakt, uitgewerkt en waar mogelijk geïmplementeerd/uitgevoerd. Met ondernemers en (regionale) partners zijn plannen gemaakt en samenwerkingen aangegaan om hen te ondersteunen en de impact van COVID-19 op hun bedrijfsvoering te verminderen. Zo zijn de hoteliers in Rijswijk verenigd in een Hotelcollectief en vanuit dat collectief gaan zij komende jaren de samenwerking aan met de cultuurpartners en retailers om te komen tot gezamenlijke arrangementen voor de bezoekers van Rijswijk. Vanuit Economie en Onderwijs is breed ingezet op de ontwikkeling van de Energy Cave en de versterking onderwijs-arbeidsmarkt. Naast de doorontwikkeling van een campus, is er ingezet op het aantrekken van partners ter versterking van het ecosysteem rondom geothermie en de samenwerking en kennisdeling verder te ontwikkelen. Daarnaast zijn er vanuit Jeugd en Onderwijs extra online-activiteiten georganiseerd voor jongeren in Rijswijk met als doel in verbinding te blijven met deze doelgroep en hen een activiteitenaanbod aan te kunnen bieden passend binnen de op dat moment geldende maatregelen. Ook is er veel aandacht geweest voor de winkelcentra in Rijswijk. Waarbij hele concrete acties, zoals ondersteuning van Vakantie Winweken en Kidshelden in Bogaard stadscentrum en de bierloop, het zomerfeest en Winter Wonderland in Oud-Rijswijk. Tevens is voor Oud-Rijswijk geïnvesteerd in verdere digitalisering van het winkelcentrum door middel van social media inzet. In het kader van de digitalisering is, samen met de horecaondernemers en de KHN Rijswijk, de Nocto-app gelanceerd. Met deze app is het voor bezoekers nog makkelijk om een leuke horecagelegenheid te vinden in Rijswijk en kunnen ondernemers meer exposure genereren. Samen met twee IT-ondernemers in Rijswijk is een programma ontwikkeld gericht op het creëren van meer bewustzijn van cybersecurity bij zowel ondernemers zelf als de individuele burger. Het programma bestaat uit een workshop en trainingen. Ondernemers in Rijswijk kunnen zich voor beide elementen inschrijven. Ook wordt in samenwerking met de BBR gewerkt aan het versterken van de organisatiegraad middels het opzetten van een Bedrijven Investeringszone Middengebied Plaspoelpolder. Vanuit de gemeente wordt een bijdrage geleverd aan de hiervoor benodigde externe expertise voor advies en uitvoering.
Gedurende 2023 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 4 juli en 7 november 2023 € 141.160 onttrokken.
Bestemmingsreserve Cultuur
De gemeentelijke subsidies voor 2023 zijn niet evenredig meegegroeid met de gestegen kosten van culturele organisaties, omdat de hoge stijgingen van energie, lonen en prijzen later ging spelen dan in de aanvraagperiode voorzien of het geval was. Om hier enigszins een tegemoetkoming in te bieden, zal naar rato een bescheiden aanvulling met een onder- en bovengrens worden verstrekt bovenop de reeds verleende subsidies voor 2023. Als dekking voor de tegemoetkoming wordt de bestemmingsreserve cultuur ingezet.
Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2023 € 27.150 onttrokken.
Bestemmingsreserve Decentrale arbeidsvoorwaarden
Deze reserve wordt gevormd met de gelden die jaarlijks beschikbaar zijn voor lokale arbeidsvoorwaarden ten behoeve van vitaliteit. Jaarlijks is een bedrag van ca. € 54.000 beschikbaar. Wanneer de kosten hoger uitvallen wordt het tekort uit deze reserve onttrokken. Dit bedrag dient als dekking voor de verkoop van uren voor de aanschaf van fietsen cafetariamodel en de bijdrage van € 250 bruto voor aanschaf van een fiets. Het overschot op het budget wordt jaarlijks in deze reserve gestort.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Faciliteiten voor jongeren
Deze reserve is gevormd in 2021 voor het opzetten van ruime, veilige en uitdagende speel- en recreatieplekken voor jongeren. Rijswijk telt nu ruim 170 speelplekken waar kinderen met plezier buiten kunnen spelen. Voor de oudere jeugd is er op dit moment niet veel aanbod, daarom is er besloten dat voor deze groep plekken bijkomen, zoals een interactief ontmoetingspunt en een skatebaan.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Gemeentepersoneel
Deze reserve is in 2009 gevormd met de gelden uit de uitkering van het resterende vermogen van IZA Nederland. Deze uitkering is betaald in twee tranches. Het eerste deel in 2009 en het tweede deel in 2012.
In 2010 heeft het college besloten dat deze gelden kunnen worden besteed aan diverse activiteiten binnen de onderwerpen:
Levensfasemanagement;
het Leren, Eigen verantwoordelijkheid, Groei en Ontwikkeling (LEGO) en
Gezondheidsmanagement.
Op 8 september 2015 heeft het college besloten € 485.000 uit deze reserve in te zetten voor het trainingsprogramma van de organisatieontwikkeling. Het betreft:
Leerwerkplaatsen voor de opgaventeams;
Leiderschapstraject voor de opgavenmanagers;
Trainingen op specifieke rollen.
Jaarlijks wordt bezien welk bedrag uit deze reserve onttrokken moet worden.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Groeifonds Rijswijk
Deze reserve is gevormd door de opbrengsten uit de verkoop van de aandelen Eneco. Voor alle bestedingsdoelen zijn geoormerkte bestemmingsreserves Groeifonds ingesteld. Deze (algemene) reserve groeifonds kan overschotten op de geoormerkte bestemmingsreserves Groeifonds opvangen.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Huis van de Stad
Op 12 december 2017 heeft de raad ingestemd met het raadsvoorstel Investeringsbudget gefaseerde uitvoering Huis van de Stad. In het voorstel is aangegeven dat de frictiekosten ten laste van de algemene reserve zullen worden gebracht. Deze frictiekosten zijn berekend op € 6.346.000. Hiervoor is een bestemmingsreserve huis van de stad ingesteld.
Gedurende 2023 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 4 juli, 7 november en 12 december 2023 € 1.517.060 onttrokken en is op basis van het raadsbesluit d.d. 12 december 2023 € 139.460.toegevoegd.
Bestemmingsreserve Innovatiefonds
Kwaliteitsimpuls in het sociaal domein om knelpunten op te lossen waarin de huidige programmering niet voorziet of versnelling aan te brengen in een aantal wenselijke ambities, voortvloeiend uit de door de raad eerder vastgestelde kadernota's. Bij de tweede halfjaarrapportage 2022 heeft de raad ingestemd met de uitvoering van meerdere initiatieven, waarmee nog niet het volledige Innovatiefonds werd ingezet. Vervolgens is in april 2023 een bestedingsvoorstel aan de raad gedaan voor het resterend deel van het Innovatiefonds, waarin ook wijzigingen zijn beschreven t.o.v. het besluit bij de tweede halfjaarrapportage 2022 (waaronder dat voor de verbinding zorg – onderwijs alternatieve financiering is gevonden).
Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022, 4 juli en 7 november 2023 € 1.725 onttrokken.
Bestemmingsreserve Investeringsfonds energietransitie en klimaat
De reserve is aangemaakt om bewoners van Rijswijk te stimuleren aan de energietransitie mee te doen bijvoorbeeld het nemen van isolatiemaatregelen. Een regeling moet nog worden gemaakt. Het jaarlijkse dividend is aan de reserve voor de energietransitie toegevoegd.
Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 135.420 toegevoegd.
Bestemmingsreserve Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid
Deze reserve is gevormd om de parken in Rijswijk Zuid (Wilheminapark en Elsenburgbos) met elkaar te verbinden, dit zal zorgen voor een positief effect op geluid- en luchtkwaliteit. Hierdoor neemt de invloed van de A4 op de leefklimaat af. Door ook veel groen in de straten te realiseren zal het zorgen voor een goede mix van verschillende planten en dieren, de zogenoemde biodiversiteit. In deze parken kunnen de bewoners van Rijswijk ontspannen, spelen, sporten en zwemmen.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Landgoederenzone fase 1
Deze reserve is gevormd voor het opknappen van wandelparken en groen in de omgeving, zodat het gebied een uitstraling krijgt waarbij de geschiedenis van Rijswijk duidelijk voelbaar is.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Nieuwbouw brandweerkazerne
Omdat er sprake is van een éénmalige erfpachtcanon voor een periode van 50 jaar, dient de opbrengst hiervan te worden gestort in een bestemmingsreserve. Deze bestemmingsreserve wordt gebruikt om de verhoging van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Brandweer Delft-Rijswijk te bekostigen. Deze verhoogde bijdrage bestaat uit de rente en aflossing van de aangegane lening door de gemeenschappelijke regeling om de afkoopsom van de erfpachtcanon te financieren. De rentecomponent wordt gedekt uit de bespaarde rente berekend over de gevormde bestemmingsreserve van € 7.018.000. Vanaf 2014 wordt er jaarlijks een bedrag van € 128.180 onttrokken aan deze reserve.
Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 128.000 onttrokken.
Bestemmingsreserve Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)
Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor groot onderhoud welzijnsgebouwen.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Parkeergarage
Belangrijk is dat het Huis van de Stad goed bereikbaar blijft met het OV en dat er een parkeergarage komt, zodat we voorkomen dat het op straat vol komt te staan met auto’s en fietsen.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Parkeren
Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor parkeer – en verkeer gerelateerde uitgaven/investeringen. Op basis van de bijgestelde ramingen wordt een positief exploitatiesaldo gestort in de bestemmingsreserve en een negatief exploitatiesaldo onttrokken aan de reserve. Daarnaast worden er kapitaallasten van investeringen op het gebied van parkeren/verkeer onttrokken aan de reserve.
Gedurende 2023 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 8 november 2022, 4 juli en 7 november 2023 € 2.589.419 toegevoegd.
Bestemmingsreserve Realisatie kunst in de openbare ruimte
Deze reserve is ingesteld in het kader van de zogenaamde percentageregeling, waarbij is afgesproken dat 1,5% (1% over de eerste € 230.000) van de totale waarde van een grondexploitatie, met een maximum van € 55.380 (prijspeil 2008), in deze reserve wordt gestort ten behoeve van het realiseren van kunst op de locatie.
In 2022 is besloten tot de realisatie van een kunstwerk bij het Montessori IKC Parkrijk. In 2023 zijn € 22.000 aan realisatiekosten gemaakt.
Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 4 juli 2023 € 22.000 onttrokken.
Bestemmingsreserve Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan
Deze reserve is bestemd voor de uitvoering van een tunnel onder een groot deel van de Prinses Beatrixlaan. Deze tunnel zal zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, een gezondere omgeving om te wonen, werken en recreëren.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Reserve organisatie 2020
Deze reserve is gevormd vanuit bezuinigingen binnen de personele begroting en door de middelen die in 2015 resteerden in het kader van het traineeprogramma. Indien er boven de taakstelling wordt bezuinigd, wordt dit gestort in de reserve Organisatie 2020. De reserve wordt ingezet voor de uitvoering van de opgave Organisatieverandering.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Revitalisering Oud-Rijswijk
Deze reserve is bestemd om uitvoering te geven aan het Masterplan De Herontdekking van Oud-Rijswijk. Doelstellingen van dit plan zijn o.a. het behoud van het cultuurhistorisch karakter, bijvoorbeeld door historisering van de gevels en de verbetering van de kwaliteit van het openbaar gebied, op basis van de Rapportage Schoon, Heel en Veilig. Om het budget in overeenstemming met de bestemming aan te wenden, ontwikkelen we samen met de winkeliers stichting plannen om verdere een impuls te geven aan het openbaar gebied. Afgelopen jaar is vooral ingezet op activiteiten ter promotie van het centrum, bekostigd vanuit het Coronamaatregelenpakket. Behalve het weer in werking krijgen van de historische waterpomp zijn er geen uitgaven gedaan aan de fysieke omgeving.
Er waren geen mutaties in 2023.
Bestemmingsreserve Wijkontwikkeling
Vanuit deze reserve worden plannen op het gebied van wijkontwikkeling bekostigd. De jaarlijkse afschrijvingen van de uitgevoerde wijkontwikkelingsplannen worden aan deze reserve onttrokken.
Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 228.007 onttrokken.
Bestemmingsreserve Woonfonds
Deze reserve is bestemd voor de uitvoering van het bouwen van betaalbare huurwoningen. Dit zal gerealiseerd worden met woningbouwcorporatie Rijswijk Wonen. Dit is van belang voor de doorstroom van de sociale huurvoorraad, in het bijzonder de scheefwoners. De constructie van het Woonfonds garandeert de betaalbaarheid van deze woningen voor een lange tijd.
Er waren geen mutaties in 2023.
Voorzieningen
Saldo 31-12-2023 | Saldo 31-12-2022 | |
---|---|---|
Voorzieningen | 12.935 | 11.186 |
Totaal | 12.935 | 11.186 |
De in de balans opgenomen voorzieningen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Voorzieningen (bedragen x € 1.000) | Saldo | Toevoegingen | Vrijval | Aanwendingen | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2023 | 2023 | 2023 | 2023 | 31-12-2023 | |
Voorzieningen voor verplichtingen en risico's | |||||
T.b.v. nazorg bouwlocaties | 8 | 8 | |||
Pensioenen wethouders | 3.918 | -207 | 79 | 3.632 | |
Verplichtingen en risico's | 2.500 | 2.500 | |||
Verlofsparen | 108 | 35 | 143 | ||
Totaal voorzieningen voor verplichtingen en risico's | 6.534 | -172 | 79 | 6.284 | |
Voorzieningen door derden beklemde middelen | |||||
Riolering (egalisatie) | 3.589 | 271 | -2.242 | 1.618 | |
Riolering (spaargedeelte) | 590 | 2.242 | 2.832 | ||
Totaal voorzieningen door derden beklemde middelen | 3.589 | 861 | 4.450 | ||
Voorzieningen ter egalisering van kosten | |||||
Onderhoud kunst in de openbare ruimte | 45 | 16 | 6 | 54 | |
Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP) | 940 | 1.661 | 1.032 | 1.569 | |
Baggerwerken | 77 | 195 | -5 | 277 | |
Bouwleges | 300 | 300 | |||
Totaal voorzieningen ter egalisering van kosten | 1.062 | 2.171 | 1.033 | 2.200 | |
Totaal voorzieningen | 11.185 | 2.861 | 1.112 | 12.934 |
Toelichting op de voorziening
Voorzieningen voor verplichtingen en risico’s
T.b.v. nazorg bouwlocaties
Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. Deze voorziening is ingesteld om grondexploitaties sneller te kunnen afsluiten. De gecalculeerde kosten voor de nazorg bij bouwlocaties worden in deze voorziening gereserveerd.
Er waren geen mutaties in 2023.
Pensioenen wethouders
Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. De pensioenverplichtingen van de (oud) bestuurders zijn, voor zover niet ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij, in de voorziening pensioenen wethouders opgenomen. De pensioenverplichtingen van de actieve bestuurders en de zogenaamde slapers zijn geactualiseerd en de voorziening is hierop afgestemd.
Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 206.968 vrijgevallen en is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 78.730 aangewend.
Verplichtingen en risico’s
Betreft een voorziening ter dekking van mogelijke toekomstige verplichtingen en risico’s.
Er waren geen mutaties in 2023.
Verlofsparen
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantie-uren verjaren niet. Dit kan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Conform de BBV dient hier een voorziening voor te worden gevormd.
Gedurende 2023 is € 35.048 toegevoegd
Voorzieningen door derden beklemde middelen
Riolering (spaargedeelte)
Deze voorziening houdt verband met een storting van niet gerealiseerde vervangingsinvesteringen en dient voor de afdekking van de uitgestelde investeringen. Voorziening als gevolg van het sparen van de niet gerealiseerde investeringsplanning. Door vertraging bij de vervanging van riolering wordt een storting in de voorziening gedaan.
Gedurende 2023 is € 2.832.007 toegevoegd.
Riolering (egalisatie)
Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten van de vervangingsinvesteringen gelijkmatig te verdelen.
Gedurende 2023 is € 281.232 toegevoegd en € 2.241.652 onttrokken.
Voorzieningen ter egalisering van kosten
Onderhoud kunst in de openbare ruimte
Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor de gemeentelijke kunstwerken in de openbare ruimte gelijkmatig te verdelen. Jaarlijks wordt er € 15.940 toegevoegd aan deze voorziening. Uit deze voorziening is in 2023 de reiniging van diverse kunstwerken en de inspectie van kunstwerken in de openbare ruimte betaald.
Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 15.940 toegevoegd en € 6.210 aangewend.
Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)
Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor de (welzijns)gebouwen gelijkmatig te verdelen en te realiseren dat er bij noodzakelijk groot onderhoud voldoende in de voorziening zit om deze te bekostigen.
Gedurende 2023 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 8 november 2022 en 7 november 2023 € 1.660.585 toegevoegd en € 1.032.434 aangewend.
Baggerwerken
Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor het baggeren gelijkmatig te verdelen.
Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 441.950 toegevoegd en € -/- 5.413 aangewend.
Bouwleges
Deze voorziening ex artikel 44, lid 2 BBV is om de lasten voor de gemeente met betrekking tot grote (bouw)projecten te dekken, zo lang een project niet is opgeleverd, terwijl de baten geheel in het eerste (aanvraag)jaar van het project terechtkomen.
Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar
De onderverdeling van de in de balans opgenomen vaste schulden is als volgt:
Saldo 31-12-2023 | Saldo 31-12-2022 | |
---|---|---|
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 240.350 | 219.880 |
Totaal | 240.350 | 219.880 |
De rentelast voor 2023 bedraagt € 2,4 mln.
Het onderstaande overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het jaar 2023:
Saldo 1-1-2023 | Vermeerderingen | Aflossingen | Saldo 31-12-2023 | |
---|---|---|---|---|
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 219.880 | 40.000 | 19.530 | 240.350 |
Totaal | 219.880 | 40.000 | 19.530 | 240.350 |
Vlottende passiva
Netto-vlottende schulden met eeen rentetypische looptijd korter dan één jaar
De post netto-vlottende schulden wordt onderscheiden in:
Saldo 31-12-2023 | Saldo 31-12-2022 | |
---|---|---|
Kasgeldleningen aangegaan bij openbare lichamen | ||
Banksaldi | 12.833 | 2.005 |
Overige schulden | 30.520 | 28.062 |
Totaal | 43.354 | 28.064 |
Onder de overige schulden valt de rekening courant Plaspoelpolder a € 7,1 miljoen.
Overlopende passiva
De post overlopende passiva wordt onderscheiden in:
Saldo 31-12-2023 | Saldo 31-12-2022 | |
---|---|---|
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 12.365 | 8.064 |
De voorschotten worden uitgesplitst naar de ontvangen bedragen van overige Nederlandse overheidslichamen | 33.263 | 23.886 |
Totaal | 45.628 | 31.950 |
De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Voorheen voorzieningen (bedragen x € 1.000) | Ontvangen van | Saldo | Ontvangsten | Bestedingen | Terugbetalingen | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|
1-1-2023 | 2023 | 2023 | 2023 | 31-12-2023 | ||
Subsidie A16 - Oekraine | Rijk | 7.500 | 7.500 | |||
Subsidie B02 - Gemeentelijke hulp gedupeerde toeslagenproblematiek | Rijk | 13 | 13 | |||
Subsidie C09 - Woningbouwimpuls (WBI) | Rijk | 7.178 | 7.178 | |||
Subsidie C09 - Woningbouwimpuls Havenkwartier | Rijk | 3.525 | 3.525 | |||
Subsidie C32 - Ventilatie in scholen | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 388 | 178 | 210 | ||
Subsidie C43 - RREW | Rijk | 140 | 140 | |||
Subsidie C55 - Energiearmoede | Rijk | 406 | 591 | 224 | 773 | |
Subsidie C56 - Project studentenhuisvesting Polakweg | Rijk | 885 | 885 | |||
Subsidie C85 - Stimuleringsregeling flex-en transformatiewoningen | Rijk | 4.800 | 4.800 | |||
Subsidie C92 - Informatiepunten Digitale Overheid | Rijk | 54 | 54 | |||
Subsidie C94 - Lokale aanpak isolatie | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 468 | 468 | |||
Subsidie C105 - Startbouwimpuls (de Terp, Hof van Rijswijk) | Rijk | 3.713 | 3.713 | |||
Subsidie C105 - Startbouwimpuls (de Machinist) | Rijk | 758 | 758 | |||
Subsidie C106 - Gebiedsbudget t.b.v. woningbouw | Rijk | 4.677 | 4.677 | |||
Subsidie C209 - Meerjarige regeling voor huisvesting aandachtsgroepen | Rijk | 9 | 9 | |||
Subsidie D08 - Onderwijsachterstandbeleid OAB (voorheen GOA) | Rijk | 2.363 | 2.464 | 2.041 | 2.786 | |
Subsidie D14 - NPO gelden | Rijk | 535 | 261 | 541 | 256 | |
Subsidie D22 - Ontheemde peuters | Rijk | 81 | 81 | |||
Subsidie D23 - Lokale bibliotheekvoorzieningen | Rijk | 59 | 59 | |||
Subsidie E03 - EU-richtlijnen omgevingslawaai | Rijk | 47 | 47 | |||
Subsidie E03 - Geluidsanering Geestbrugweg | Rijk | 62 | 4 | 58 | ||
Subsidie E03 - Geluidsanering Generaal Spoorlaan | Rijk | 55 | 4 | 50 | ||
Subsidie E03 - Geluidsanering Haagweg | Rijk | 33 | 5 | 28 | ||
Subsidie E03 - Geluidsanering Lindelaan en Steenlaan | Rijk | 117 | 4 | 113 | ||
Subsidie E03 - Geluidsanering restant woningen | Rijk | 29 | 29 | |||
Subsidie E03 - Geluidsanering Sir Winston Churchilllaan | Rijk | 88 | 4 | 83 | ||
Subsidie E44B - Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027 | Gemeente Delft | |||||
Subsidie F20 - Sterpassage (Orchard I & II) | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 718 | 233 | 484 | ||
Subsidie F28 - Klimaat- en energiebeleid (CDOKE) | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 1.078 | 797 | 281 | ||
Subsidie G02 - Participatiebudget: inburgering | Rijk | 67 | 67 | |||
Subsidie G03 - BBZ 2022 Afr. Declaratiedeel Min. SZW | Rijk | 22 | -13 | 35 | ||
Subsidie G04 - Tozo | Rijk | 146 | 101 | -101 | 76 | 271 |
Subsidie G10 - Wet inburgering | Rijk | 260 | 613 | -87 | 176 | 783 |
Subsidie G12 - kwijtschelding | Rijk | 136 | 136 | |||
Subsidie G13 - Onderwijsroute | Rijk | 47 | 51 | 7 | 13 | 79 |
Subsidie H04 - Stimulering sport | Rijk | 221 | 620 | 620 | 221 | |
Subsidie H08 - Sportakkoord | Rijk | 29 | 29 | |||
Subsidie H12 - Preventieakkoord | Rijk | 8 | 8 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 65300106 | Rijk | 40 | 32 | 9 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66301109 | Rijk | 278 | 210 | 68 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100701 | Rijk | 62 | 39 | 23 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100702 | Rijk | 47 | 63 | -17 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100703 | Rijk | 22 | 23 | -1 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100704 | Rijk | 54 | 4 | 50 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100705 | Rijk | 160 | 83 | 78 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100706 | Rijk | 31 | 40 | -9 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100707 | Rijk | 8 | 1 | 7 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100708 | Rijk | 8 | 7 | |||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100709 | Rijk | 28 | 1 | 27 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700201 | Rijk | 114 | 4 | 109 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700202 | Rijk | 31 | 21 | 10 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700203 | Rijk | 31 | 8 | 23 | ||
Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700204 | Rijk | 17 | 1 | 16 | ||
Subsidie H32 - Meerkosten energie openbare zwembaden | Rijk | 688 | 688 | |||
Subsidie H35B - Specifieke uitkering IZA-doelen 2023-2026 | Gemeente Zoetermeer | 644 | 644 | |||
Totaal vooruitontvangen subsidies | 21.463 | 26.214 | 13.928 | 486 | 33.263 |
opmerkingen:
1. sommige regelingen worden zowel in de bovenstaande tabel getoond als in de tabel "overige nog te ontvangen bedragen". de reden hiervoor is dat voor deze regelingen per 1-1-2023 nog een bedrag ontvangen moet worden en per 31-12-2023 juist een bedrag vooruitontvangen is of omgekeerd.
2. voor de regelingen c09 en c56 worden bestedingen verantwoord in de sisa-verantwoording. die betreffen projectbestedingen en niet specifiek bestedingen op de subsidie. daarom wijken die bedragen van de hierboven getoonde bedragen af.
3. voor regeling g10 worden normbedragen gehanteerd die in meerdere jaren besteed mogen worden. de bedragen die in de sisa worden verantwoord betreft de werkelijke bestedingen en niet de normbedragen. daarom wijken de bedragen
Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen
Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen
De gemeente heeft recht op een krediet in rekening-courant voor onbepaalde van € 2.000.000.
Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.
De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Geldnemer | Doel geldlening | Gewaarborgd % | Totaal geldlening | Resterend per 31-12-2022 | Gewaarborgd per 31-12-2022 | Resterend per 31-12-2023 | Gewaarborgd per 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Museum Rijswijk | Verbouwing Herenstraat 65 | 100,0% | 150 | 66 | 66 | 58 | 58 |
Zorggroep Florence | Bejaardencentr.Steenvoorde | 100,0% | 953 | 286 | 286 | 238 | 238 |
Zorggroep Florence | Bejaardencentr.Steenvoorde | 100,0% | 1.348 | 293 | 293 | 234 | 234 |
HABION | Geldlening 60186 | 1,3% | 3.713 | 3.713 | 49 | ||
HABION | Geldlening 61375 | 1,3% | 10.000 | 10.000 | 131 | ||
HABION | Geldlening 61376 | 1,3% | 10.000 | 10.000 | 131 | ||
HABION | Geldlening 61459 | 1,3% | 10.000 | 10.000 | 131 | ||
HABION | Geldlening 61460 | 1,3% | 12.000 | 12.000 | 157 | ||
HABION | Geldlening 61513 | 1,3% | 10.000 | 10.000 | 131 | ||
HABION | Geldlening 61590 | 1,3% | 6.000 | 6.000 | 79 | ||
HABION | Geldlening NRV3182 | 1,3% | 10.988 | 10.988 | 144 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening nr 85.222 | 50,0% | 420 | 238 | 238 | 214 | 107 |
Rijswijk Wonen | Geldlening nr 85.219 | 100,0% | 817 | 736 | 736 | 654 | 654 |
Rijswijk Wonen | Geldlening nr 85.216 | 100,0% | 1.579 | 1.112 | 1.112 | 993 | 993 |
Rijswijk Wonen | Geldlening LBAN000029 | 100,0% | 1.121 | 388 | 388 | 356 | 356 |
Rijswijk Wonen | Geldlening LBAN000039 | 100,0% | 500 | 162 | 162 | 148 | 148 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.050 | 100,0% | 120 | 30 | 30 | 24 | 24 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.040 | 100,0% | 80 | 20 | 20 | 16 | 16 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.030 | 100,0% | 220 | 56 | 56 | 45 | 45 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 870.511.020 | 100,0% | 646 | 163 | 163 | 131 | 131 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 40.103815 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 43090 / 40106223.01 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 45249/4108475 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 45908/10028384 | 100,0% | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 47464 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 47880/40111714 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48190/40112125 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48609 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48671 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48966 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 48967 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49170 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49171 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49514 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49745 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49746 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49887 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 49888 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50192 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50193 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50556 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50559 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50606 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50607 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50608 | 50,0% | 5.000 | 5.000 | 2.500 | 5.000 | 2.500 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50611 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50612 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50613 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 50619 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | |||
Rijswijk Wonen | Geldlening 50620 | 100,0% | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 60222 | 97,6% | 2.188 | 2.188 | 2.127 | 2.188 | 2.135 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 60727 | 97,6% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | 5.000 | 4.878 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 60800 | 97,6% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | 5.000 | 4.878 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 60801 | 97,6% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | 5.000 | 4.878 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61005 | 97,6% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | 5.000 | 4.878 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61006 | 97,6% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | 5.000 | 4.878 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61120 | 97,6% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | 5.000 | 4.878 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61121 | 97,6% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | 5.000 | 4.878 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61365 | 97,6% | 5.000 | 5.000 | 4.860 | 5.000 | 4.878 |
Rijswijk Wonen | Geldlening 61456 | 97,6% | 8.000 | 8.000 | 7.805 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening 61999 | 97,6% | 4.000 | 4.000 | 3.902 | ||
Rijswijk Wonen | Geldlening NRV15977 | 97,6% | 5.203 | 4.236 | 4.118 | 5.203 | 5.076 |
Staedion | Geldlening 60004 | 0,3% | 15.000 | 45 | |||
Staedion | Geldlening 60012 | 0,3% | 20.000 | 60 | |||
Staedion | Geldlening 60015 | 0,3% | 15.000 | 45 | |||
Staedion | Geldlening 60016 | 0,3% | 15.000 | 45 | |||
Staedion | Geldlening 60017 | 0,3% | 25.000 | 74 | |||
Staedion | Geldlening 60517 | 0,3% | 20.000 | 60 | |||
Staedion | Geldlening 61103 | 0,3% | 25.000 | 74 | |||
Staedion | Geldlening 61104 | 0,3% | 20.000 | 60 | |||
Staedion | Geldlening 61105 | 0,3% | 25.000 | 74 | |||
Staedion | Geldlening 61176 | 0,3% | 20.000 | 60 | |||
Staedion | Geldlening 61177 | 0,3% | 20.000 | 60 | |||
Staedion | Geldlening 61181 | 0,3% | 20.000 | 60 | |||
Staedion | Geldlening 61301 | 0,3% | 20.000 | 60 | |||
Staedion | Geldlening 61331 | 0,3% | 20.000 | 60 | |||
Staedion | Geldlening 61332 | 0,3% | 15.000 | 45 | |||
Staedion | Geldlening NRV15809 | 0,3% | 46.484 | 138 | |||
Vestia | Geldlening 61200 | 0,1% | 22.390 | 13 | |||
Vidomes | Geldlening 39286 | 100,0% | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
Vidomes | Geldlening 44186 | 100,0% | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Vidomes | Geldlening 44191 | 100,0% | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Vidomes | Geldlening 45264 | 50,0% | 15.000 | 15.000 | 7.500 | 15.000 | 7.500 |
Vidomes | Geldlening 47841 | 100,0% | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
Vidomes | Geldlening 49692 | 50,0% | 10.000 | 5.000 | |||
Vidomes | Geldlening 60288 | 14,0% | 5.782 | 5.782 | 838 | 5.782 | 807 |
Vidomes | Geldlening 61078 | 14,0% | 15.000 | 15.000 | 2.175 | 15.000 | 2.094 |
Vidomes | Geldlening 61263 | 14,0% | 15.000 | 15.000 | 2.175 | 15.000 | 2.094 |
Vidomes | Geldlening 61282 | 14,0% | 12.500 | 12.500 | 1.812 | 12.500 | 1.745 |
Vidomes | Geldlening 61283 | 14,0% | 9.000 | 9.000 | 1.305 | 9.000 | 1.257 |
Vidomes | Geldlening 61284 | 14,0% | 10.000 | 10.000 | 1.450 | 10.000 | 1.396 |
Vidomes | Geldlening 61285 | 14,0% | 2.000 | 2.000 | 290 | 2.000 | 279 |
Vidomes | Geldlening 61286 | 14,0% | 3.630 | 1.398 | 203 | 1.229 | 172 |
Vidomes | Geldlening 61287 | 14,0% | 3.630 | 1.268 | 184 | 1.092 | 152 |
Vidomes | Geldlening 61388 | 14,0% | 20.000 | 20.000 | 2.899 | 20.000 | 2.793 |
Vidomes | Geldlening 61389 | 14,0% | 10.000 | 10.000 | 1.450 | 10.000 | 1.396 |
Vidomes | Geldlening 61390 | 14,0% | 12.500 | 12.500 | 1.812 | 12.500 | 1.745 |
Vidomes | Geldlening 61475 | 14,0% | 15.000 | 15.000 | 2.094 | ||
Vidomes | Geldlening 61476 | 14,0% | 10.000 | 10.000 | 1.396 | ||
Vidomes | Geldlening 61742 | 14,0% | 25.000 | 25.000 | 3.491 | ||
Vidomes | Geldlening 61863 | 14,0% | 15.000 | 15.000 | 2.094 | ||
Vidomes | Geldlening 61870 | 14,0% | 20.000 | 20.000 | 2.793 | ||
Vidomes | Geldlening NRV13850 | 14,0% | 17.121 | 15.160 | 2.198 | 17.121 | 2.391 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 60385 | 0,1% | 13.848 | 13.848 | 11 | 13.848 | 12 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 60650 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | 25.000 | 21 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 60659 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | 25.000 | 21 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 60729 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | 25.000 | 21 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 60734 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | 25.000 | 21 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 61023 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | 25.000 | 21 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 61218 | 0,1% | 5.000 | 4 | |||
Woonzorg Nederland | Geldlening 61244 | 0,1% | 6.000 | 6.000 | 5 | 6.000 | 5 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 61353 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | 25.000 | 21 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 61354 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 20 | 25.000 | 21 |
Woonzorg Nederland | Geldlening 61496 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 61562 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 61787 | 0,1% | 25.000 | 25.000 | 21 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 62101 | 0,1% | 4.775 | 4.775 | 4 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 62193 | 0,1% | 8.435 | 8.435 | 7 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 62194 | 0,1% | 4.000 | 1.400 | 1 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 62195 | 0,1% | 5.000 | 1.795 | 2 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening 62275 | 0,1% | 20.000 | 20.000 | 17 | ||
Woonzorg Nederland | Geldlening NRV4201 | 0,1% | 47.667 | 47.782 | 38 | 47.667 | 40 |
Totaal | 944.937 | 1.025.087 | 240.192 | 929.350 | 256.387 |
Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden
Overeenkomsten
Op grond van artikel 53 BBV worden in de toelichting bij de balans opgenomen de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is gebonden.
In de gemeentelijke administratie ontbreekt per 2023 een volledige verplichtingenadministratie. Daardoor kan geen volledig overzicht van langlopende financiële verplichtingen verstrekt worden. De verplichtingenadministratie isgedurende 2022 en 2023 deels ingevoerd, maar kan niet volledig ondersteund worden in het huidige financiële systeem.
Er zijn per ultimo 2023 geen lopende projecten met een aanbesteding per aanbieder van meer dan € 15 miljoen.
Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende verlofaanspraken (wettelijk- en bovenwettelijk verlof). Daarnaast kan het saldo vanuit overwerk meegaan naar 2024.
Eigen bijdrage op grond van de WMO
Een aanvrager van een voorziening op grond van de WLZ en de WMO (zoals hulp in de huishouding, begeleiding, hulp- en vervoersmiddelen of beschermd wonen) is op grond van de Wmo een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.