Toelichting op de balans

(bedragen x 1.000)

ACTIVA

VASTE ACTIVA

Immateriële vaste activa

De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:

Boekwaarde 31-12-2023

Boekwaarde 31-12-2022

Bijdragen aan activa in eigendom van derden

534

568

Totaal

534

568

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de immateriële vaste activa gedurende het jaar 2023:

Boekwaarde 1-1-2023

Vermeer- deringen

Investeringen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2023

Bijdragen aan activa in eigendom van derden

568

34

534

Totaal

568

34

534

Materiële vaste activa

De investeringen met een economisch nut kunnen als volgt worden onderverdeeld:

Boekwaarde 31-12-2023

Boekwaarde 31-12-2022

Gronden en terreinen

12.995

14.496

Woonruimten

1.154

1.218

Bedrijfsgebouwen

123.917

112.587

Vervoermiddelen

561

345

Machines, apparaten en installaties

1.860

2.350

Overige materiële vaste activa

12.116

10.418

Totaal

152.603

141.414

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de investeringen met een economisch nut gedurende het jaar 2023:

Boekwaarde 1-1-2023

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2023

Gronden en terreinen

14.496

7

1.501

7

12.995

Woonruimten

1.218

64

1.154

Bedrijfsgebouwen

112.587

14.834

3.319

185

123.917

Vervoermiddelen

345

295

79

561

Machines, apparaten en installaties

2.350

5

496

1.860

Overige materiële vaste activa

10.418

2.612

910

4

12.116

Totaal

141.414

17.754

1.501

4.868

196

152.603

Als gevolg van een schattingswijziging zijn de reguliere afschrijvingen verhoogd met 115 duizend euro.

De investeringen met een economisch nut waarvoor heffing wordt geheven zijn als volgt:

Boekwaarde 31-12-2023

Boekwaarde 31-12-2022

Grond-, weg- en waterbouwkundige werken, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven

16.863

17.188

Totaal

16.863

17.188

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de investeringen met een economisch nut waarvoor heffing wordt geheven gedurende het jaar 2023:

Boekwaarde 1-1-2023

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2023

Grond-, weg- en waterbouwkundige werken, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven

17.188

1.630

1.955

16.863

Totaal

17.188

1.630

1.955

16.863

De investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut voor 2017 zijn als volgt:

Boekwaarde 31-12-2023

Boekwaarde 31-12-2022

Grond-, weg- en water-bouwkundige werken

15.787

17.005

Machines, apparaten en installaties

5.121

5.580

Overige materiële vaste activa

1.661

2.061

Totaal

22.569

24.647

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut voor 2017 gedurende het jaar 2023:

Investeringen voor 2017:

Boekwaarde 1-1-2023

Corr.negatieve kredieten

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2023

Grond-, weg- en water-bouwkundige werken

17.005

-26

381

1.574

15.787

Machines, apparaten en installaties

5.580

459

5.121

Overige materiële vaste activa

2.061

400

1.661

Totaal

24.647

-26

381

2.433

22.569

Als gevolg van een schattingswijziging zijn de reguliere afschrijvingen verhoogd met 9 duizend.

De investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut na 2017 zijn als volgt:

Boekwaarde 31-12-2023

Boekwaarde 31-12-2022

Grond-, weg- en water-bouwkundige werken

25.819

23.757

Machines, apparaten en installaties

6.678

6.096

Overige materiële vaste activa

8.062

6.755

Totaal

40.558

36.608

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut na 2017 gedurende het jaar 2023:

Investeringen na 2017:

Boekwaarde 1-1-2023

Corr.negatieve kredieten

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2023

Grond-, weg- en water-bouwkundige werken

23.757

3.380

746

572

25.819

Machines, apparaten en installaties

6.096

1.000

232

187

6.678

Overige materiële vaste activa

6.755

1.650

343

8.062

Totaal

36.608

6.030

1.321

759

40.558

Investeringen met economisch nut in erfpacht uitgegeven zijn als volgt:

Boekwaarde 31-12-2023

Boekwaarde 31-12-2022

In erfpacht

2.162

2.738

Totaal

2.162

2.738

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de investeringen met economisch nut in erfpacht uitgegeven gedurende het jaar 2023:

Boekwaarde 1-1-2023

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2023

In erfpacht

2.738

576

2.162

Totaal

2.738

576

2.162

Financiële vaste activa

De post financiële vaste activa wordt onderscheiden in:

Boekwaarde 31-12-2023

Boekwaarde 31-12-2022

Kapitaalverstrekking aan deelnemingen

12.911

12.911

Leningen aan woningbouwcorporaties

504

550

uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer

1.536

1.997

Totaal

14.951

15.458

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2023:

Boekwaarde 1-1-2023

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2023

Kapitaalverstrekking aan deelnemingen

12.911

12.911

Leningen aan woningbouwcorporaties

550

47

504

uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rente typische looptijd van één jaar of langer

1.997

-283

178

1.536

Totaal

15.458

-283

225

14.951

VLOTTENDE ACTIVA

Voorraden

De post voorraden wordt onderscheiden in:

Omschrijving

Boekwaarde 31-12-2023

Boekwaarde 31-12-2022

(+= voordeel)

(+= voordeel)

RijswijkBuiten

-110.313

-110.853

Eikelenburg

2.406

1.269

Standplaats Molenhof

-11

-107.917

-109.584

Voor het totaal van de in exploitatie zijnde bouwgrondexploitaties kan van het verloop in 2023 het volgende overzicht worden weergegeven:

Omschrijving

Verantwoord tot 1jan23

Kosten 2023

Opbrengsten 2023

Verantwoord tm 31dec23

Nog te verwachten kosten

Nog te verwachten opbrengsten

Winstneming

Vermoedelijk resultaat

Verlies voorziening

(+= voordeel)

(+= voordeel)

boekjaar

(+= voordeel)

RijswijkBuiten

-110.853

7.890

8.431

-110.313

53.251

141.333

-22.109

-19.247

Eikelenburg

1.269

13

1.150

2.406

120

58

2.000

344

Standplaats Molenhof

11

-11

142

153

-109.584

7.913

9.581

-107.917

53.513

141.544

2.000

-21.765

-19.247

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van april-2023 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.

De toelichting en risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid, RijswijkBuiten en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

De post uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar wordt onderscheiden in:

Boekwaarde 1-1-2023

Vermeer- deringen

Verminderingen/aflossingen

Afschr- ijvingen

Bijdragen van derden

Boekwaarde 31-12-2023

Verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de wet fido

10.000

10.000

Schatkistbankieren

Drempelbedrag[1]

In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Eén daarvan is het drempelbedrag. Dat is een minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Voor gemeente Rijswijk geldt voor 2023 een drempelbedrag van 4,9 miljoen.

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren

Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen die boven het drempelbedrag uitgaan in de schatkist te worden aangehouden. In 2023 hebben geen overschrijdingen plaatsgevonden van het drempelbedrag. In onderstaande tabel is te zien wat de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen 2023 is geweest:

[1] De drempel is gelijk aan 2% van het begrotingstotaal indien het begrotingstotaal lager is dan 500 miljoen. Indien het begrotingstotaal hoger is dan 500 miljoen is de drempel gelijk aan 10,0 miljoen plus 0,2% van het begrotingstotaal dat de 500 miljoen te boven gaat. De drempel is nooit lager dan 1.000.000.

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren x 1.000

Verslagjaar

(1)

Drempelbedrag

4.900

Kwartaal 1

Kwartaal 2

Kwartaal 3

Kwartaal 4

(2)

Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

715

832

817

639

(3a) = (1) > (2)

Ruimte onder het drempelbedrag

4.185

4.068

4.083

4.261

(3b) = (2) > (1)

Overschrijding van het drempelbedrag

-

-

-

-

(1) Berekening drempelbedrag

Verslagjaar

(4a)

Begrotingstotaal verslagjaar

246.000

(4b)

Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan 500 miljoen

246.000

(4c)

Het deel van het begrotingstotaal dat de 500 miljoen te boven gaat

(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de 500 miljoen te boven gaat.

Drempelbedrag

4.900

(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

Kwartaal 1

Kwartaal 2

Kwartaal 3

Kwartaal 4

(5a)

Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil)

64.325

77.822

75.131

58.802

(5b)

Dagen in het kwartaal

90

91

92

92

(2) - (5a) / (5b)

Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

715

855

817

639

[2] Deze toelichting is opgenomen conform het rekenmodel dat beschikbaar is gesteld door het Ministerie van Financiën: https://www.dsta.nl/schatkistbankieren/documenten/publicaties/2022/06/29/voorbeeld-berekening-drempelbedrag.

Op grond van artikel 52c van het BBV dient tenminste toegelicht te worden:

  • het drempelbedrag voor het begrotingsjaar waarover verantwoording wordt afgelegd; en

  • voor ieder kwartaal van dat jaar, het bedrag aan middelen, bedoeld in artikel 2, vierde lid, van de Wet financiering decentrale overheden, dat in het kader van het drempelbedrag door de provincie onderscheidenlijk de gemeente buiten ’s Rijks schatkist is aangehouden.

Voorziening oninbare vorderingen

Op grond van de BBV is het verplicht een voorziening te vormen zodra een onafwendbaar risico zich voordoet dat in de toekomst tot kosten zal leiden. De hoogte van de dotatie aan de voorziening is aan de gemeente overgelaten. In de financiële verordening van de gemeente Rijswijk staan de regels van de voorziening voor oninbare vorderingen beschreven. Bij publiekrechtelijke vorderingen en privaatrechtelijke vorderingen kleiner dan 5.000 wordt een percentage gestort in de voorziening, afhankelijk van het jaar van ontstaan. Voor de overige vorderingen wordt een voorziening wegensoninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid.

Bij de schuldhulpverlening zijn in 2023 geen dubieuze debiteuren bijgekomen.

Saldo 31-12-2022

Voorziening oninbaarheid

Bruto saldo

Saldo 31-12-2023

31-12-2023

Overige vorderingen

6.175

3.466

5.377

1.911

Totaal

6.175

3.466

5.377

1.911

Stand 1-1-2023

Te storten bij de jaarrek.

Oninbaar verklaard

Berekende stand 31-12-2023

Publiekrechtelijk

900

189

1

1090

Privaatrechtelijk

254

-95

159

Schuldhulpverlening

5

-5

0

Sociale Zaken

3.101

-884

2217

Min=onttrekken en plus=te storten

Totaal

4.260

-795

1

3.466

Op basis van de Participatiewet verstrekt de gemeente bijstand en leningen; soms wordt bijstand onterecht verstrekt en dient deze (deels) te worden teruggevorderd. Verder worden in het kader van bijzondere bijstand krediethypotheken verstrekt. De vorderingen worden niet altijd volledig terugbetaald en de gemeente moet daarom een voorziening treffen voor het oninbare deel van de vorderingen. Voorheen werd deze berekening gemaakt via de dynamische methode, waarbij het percentage voor oninbaarheid voornamelijk werd berekend op basis van hoe lang een vordering bestaat. Bij de jaarrekeningcontrole van 2022 heeft de accountant de gemeente erop gewezen dat de regelgeving is veranderd en dat de berekening op basis van de statische methode berekend moet worden.

Bij de statische methode is het uitgangspunt dat er per vordering (-soort) gerichter wordt geanalyseerd wat daarvan daadwerkelijk wordt betaald. In de Financiële verordening 2023 is de aanpassing van de berekeningsmethode meegenomen, met als specifieke voorwaarde dat de openstaande vorderingen van boven de 25.000 individueel worden beoordeeld. Bij de berekening voor de jaarrekening 2023 zijn alle vorderingen boven de 25.000 individueel beoordeeld en verder zijn voor alle vorderingscategorieën specifiek de invorderingspercentages bepaald. Deze aangepaste schattingswijze leidt tot een incidentele vrijval van de voorziening van ongeveer 0,7 miljoen.

Liquide middelen

De post liquide middelen wordt onderscheiden in:

Saldo 31-12-2023

Saldo 31-12-2022

Kassaldi

30

128

Banksaldi

81

1.169

Totaal

110

1.297

Overlopende activa

De post overlopende activa wordt onderscheiden in:

Saldo 31-12-2023

Saldo 31-12-2022

De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, gesplitst in:

-Europese overheidslichamen

-Het Rijk

-Overige Nederlandse overheidslichamen

-Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen

6.659

5.886

Totaal

6.659

5.886

De balanspost overlopende activa betreft posten uit de normale bedrijfsuitoefening die het gevolg zijn van (conform het stelsel van baten en lasten) toerekenen van lasten aan het boekjaar 2023. Het betreft hier onder andere onderhoudscontracten, huren, abonnementen, etc. welke betrekking hebben op 2024.

Overige nog te ontvangen bedragen

Net als de overlopende activa is dit saldo het gevolg van toerekenen van baten aan het boekjaar 2023. Het betreft hier een grote verscheidenheid aan nog te ontvangen bedragen. De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Voorheen voorzieningen (bedragen x 1.000)

Ontvangen van

Saldo

Toevoegingen

Ontvangsten

Saldo

1-1-2023

2023

2023

31-12-2023

Subsidie A16

Rijk

9.295

716

9.295

716

Subsidie B2

Rijk

153

153

Subsidie C41B

Provincie

74

6

80

Subsidie C62

Rijk

5

13

18

Subsidie G3

Rijk

10

10

Subsidie G10

Rijk

483

483

Subsidie G12

Rijk

100

17

93

24

Subsidie H4

Rijk

329

329

Subsidie H35B

Rijk

25

25

Totaal vooruitontvangen subsidies

9.475

1.750

9.388

1.837

Opmerkingen:

1. Sommige regelingen worden zowel in de bovenstaande tabel getoond als in de tabel bij "Overlopende passiva". De reden hiervoor is dat voor deze regelingen per 1-1-2023 nog een bedragontvangen moet worden en per 31-12-2023 juist een bedrag vooruitontvangen is of omgekeerd.

2. Voor regeling G10 worden normbedragen gehanteerd die in meerdere jaren besteed mogen worden. De bedragen die in de SISA worden verantwoord betreft de werkelijke bestedingen en niet de normbedragen. Daarom wijken de bedragen van de SISA verantwoording af van de hierboven getoonde bedragen die van de tabel bij "Overlopende passiva".

PASSIVA

Eigen vermogen

Saldo 31-12-2023

Saldo 31-12-2022

Algemene reserve

20.468

32.124

Bestemmingsreserves

70.550

67.851

Gerealiseerde resultaat

-10.821

-11.656

Totaal

80.197

88.318

Reserves

In het BBV worden reserves omschreven als vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken en die vanuit bedrijfseconomisch oogpunt vrij te besteden zijn. De vaststelling van de noodzakelijke omvang van reserves is een zaak van de gemeenteraad. Daarom worden reserves ook wel onderverdeeld in algemene en bestemmingsreserves. Zodra de raad aan een reserve een bepaalde bestemming heeft gegeven, is er sprake van een bestemmingsreserve. Om die reden kunnen bestemmingsreserves naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Heeft een reserve geen bestemming dan wordt het een algemene reserve genoemd.

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de reserves gedurende het jaar 2023:

Reserves (bedragen x 1.000)

Saldo

Bestemming

Toevoegingen

Aanwendingen

Saldo

1-1-2023

resultaat 2022

2023

2023

31-12-2023

Algemene reserves

Algemene dekkingsreserve

32.124

-11.656

20.468

Totaal algemene reserves

32.124

-11.656

20.468

Bestemmingsreserves

Baggerwerken

721

721

Corona maatregelenpakket

553

141

412

Cultuur

27

27

Decentrale arbeidsvoorwaarden

105

105

Faciliteiten voor jongeren

485

485

Gemeentepersoneel

163

163

Groeifonds Rijswijk

1

1

Huis van de Stad

6.288

139

1.517

4.910

Innovatiefonds

900

2

898

Investeringsfonds energietransitie en klimaat

7.410

135

7.545

Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid

1.300

1.300

Landgoederenzone fase 1

3.500

3.500

Nieuwbouw brandweerkazerne

5.302

128

5.174

Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

711

711

Parkeergarage

2.500

2.500

Parkeren

2.776

2.589

5.366

Realisatie kunst in de openbare ruimte

140

22

118

Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan

29.998

29.998

Reserve organisatie 2020

44

44

Revitalisering Oud-Rijswijk

82

82

Wijkontwikkeling

1.545

228

1.317

Woonfonds

3.300

3.300

Woonisolatieprogramma Rijswijk 2023-2026

1.900

1.900

Totaal van de bestemmingsreserves

67.851

4.764

2.065

70.550

Totaal van de reserves

99.975

-11.656

4.764

2.065

91.018

Toelichting op de reserves

Volgens artikel 54 lid 1 BBV dient in de toelichting op de balans de aard en de reden van elke reserve en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan te worden toegelicht.

Hieronder volgt een toelichting op de algemene reserves en de bestemmingsreserves.

Algemene dekkingsreserve

Het vormen van een bufferfunctie voor onverwachte tegenvallers. Stortingen worden gedaan op basis van een positief exploitatieresultaat of bij vrijval van reserves. Onttrekkingen vinden plaats om de reserves aan te vullen of om bestemmingsreserves in te stellen of aan te vullen. Gelet op de aard van de reserve worden bij het samenstellen van de begroting geen mutaties geraamd. De begrotingssaldi zijn apart in het overzicht opgenomen.

Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 4 juli 2023 € 11.656.065 onttrokken.

Bestemmingsreserve Baggerwerken

Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor bagger gerelateerde uitgaven/investeringen.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Corona maatregelenpakket

In 2021 is het Corona Maatregelenpakket Samen Rijswijk vastgesteld. Een pakket maatregelen gericht op het tegengaan van de korte termijneffecten van de COVID-pandemie. Het maatregelenpakket is gestoeld op drie pijlers:

  • Maatschappelijk;

  • Sociaal;

  • Economisch.

De beschikbaar gestelde budgetten voor deze pijlers zijn ingezet voor zelfredzaamheid van onder andere jongeren en ondernemers. Maar ook voor het verenigingsleven en welzijnsactiviteiten, alsmede voor het ondersteunen van ondernemers om te ondernemen. Dit is allemaal gedaan vanuit bestaand beleid, waar mogelijk verruiming van het bestaande beleid en waar nodig nieuw beleid. Vanuit elke pijler zijn de beschreven activiteiten en maatregelen opgepakt, uitgewerkt en waar mogelijk geïmplementeerd/uitgevoerd. Met ondernemers en (regionale) partners zijn plannen gemaakt en samenwerkingen aangegaan om hen te ondersteunen en de impact van COVID-19 op hun bedrijfsvoering te verminderen. Zo zijn de hoteliers in Rijswijk verenigd in een Hotelcollectief en vanuit dat collectief gaan zij komende jaren de samenwerking aan met de cultuurpartners en retailers om te komen tot gezamenlijke arrangementen voor de bezoekers van Rijswijk. Vanuit Economie en Onderwijs is breed ingezet op de ontwikkeling van de Energy Cave en de versterking onderwijs-arbeidsmarkt. Naast de doorontwikkeling van een campus, is er ingezet op het aantrekken van partners ter versterking van het ecosysteem rondom geothermie en de samenwerking en kennisdeling verder te ontwikkelen. Daarnaast zijn er vanuit Jeugd en Onderwijs extra online-activiteiten georganiseerd voor jongeren in Rijswijk met als doel in verbinding te blijven met deze doelgroep en hen een activiteitenaanbod aan te kunnen bieden passend binnen de op dat moment geldende maatregelen. Ook is er veel aandacht geweest voor de winkelcentra in Rijswijk. Waarbij hele concrete acties, zoals ondersteuning van Vakantie Winweken en Kidshelden in Bogaard stadscentrum en de bierloop, het zomerfeest en Winter Wonderland in Oud-Rijswijk. Tevens is voor Oud-Rijswijk geïnvesteerd in verdere digitalisering van het winkelcentrum door middel van social media inzet. In het kader van de digitalisering is, samen met de horecaondernemers en de KHN Rijswijk, de Nocto-app gelanceerd. Met deze app is het voor bezoekers nog makkelijk om een leuke horecagelegenheid te vinden in Rijswijk en kunnen ondernemers meer exposure genereren. Samen met twee IT-ondernemers in Rijswijk is een programma ontwikkeld gericht op het creëren van meer bewustzijn van cybersecurity bij zowel ondernemers zelf als de individuele burger. Het programma bestaat uit een workshop en trainingen. Ondernemers in Rijswijk kunnen zich voor beide elementen inschrijven. Ook wordt in samenwerking met de BBR gewerkt aan het versterken van de organisatiegraad middels het opzetten van een Bedrijven Investeringszone Middengebied Plaspoelpolder. Vanuit de gemeente wordt een bijdrage geleverd aan de hiervoor benodigde externe expertise voor advies en uitvoering.

Gedurende 2023 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 4 juli en 7 november 2023 € 141.160 onttrokken.

Bestemmingsreserve Cultuur

De gemeentelijke subsidies voor 2023 zijn niet evenredig meegegroeid met de gestegen kosten van culturele organisaties, omdat de hoge stijgingen van energie, lonen en prijzen later ging spelen dan in de aanvraagperiode voorzien of het geval was. Om hier enigszins een tegemoetkoming in te bieden, zal naar rato een bescheiden aanvulling met een onder- en bovengrens worden verstrekt bovenop de reeds verleende subsidies voor 2023. Als dekking voor de tegemoetkoming wordt de bestemmingsreserve cultuur ingezet.

Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2023 € 27.150 onttrokken.

Bestemmingsreserve Decentrale arbeidsvoorwaarden

Deze reserve wordt gevormd met de gelden die jaarlijks beschikbaar zijn voor lokale arbeidsvoorwaarden ten behoeve van vitaliteit. Jaarlijks is een bedrag van ca. € 54.000 beschikbaar. Wanneer de kosten hoger uitvallen wordt het tekort uit deze reserve onttrokken. Dit bedrag dient als dekking voor de verkoop van uren voor de aanschaf van fietsen cafetariamodel en de bijdrage van € 250 bruto voor aanschaf van een fiets. Het overschot op het budget wordt jaarlijks in deze reserve gestort.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Faciliteiten voor jongeren

Deze reserve is gevormd in 2021 voor het opzetten van ruime, veilige en uitdagende speel- en recreatieplekken voor jongeren. Rijswijk telt nu ruim 170 speelplekken waar kinderen met plezier buiten kunnen spelen. Voor de oudere jeugd is er op dit moment niet veel aanbod, daarom is er besloten dat voor deze groep plekken bijkomen, zoals een interactief ontmoetingspunt en een skatebaan.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Gemeentepersoneel

Deze reserve is in 2009 gevormd met de gelden uit de uitkering van het resterende vermogen van IZA Nederland. Deze uitkering is betaald in twee tranches. Het eerste deel in 2009 en het tweede deel in 2012.

In 2010 heeft het college besloten dat deze gelden kunnen worden besteed aan diverse activiteiten binnen de onderwerpen:

  • Levensfasemanagement;

  • het Leren, Eigen verantwoordelijkheid, Groei en Ontwikkeling (LEGO) en

  • Gezondheidsmanagement.

Op 8 september 2015 heeft het college besloten € 485.000 uit deze reserve in te zetten voor het trainingsprogramma van de organisatieontwikkeling. Het betreft:

  • Leerwerkplaatsen voor de opgaventeams;

  • Leiderschapstraject voor de opgavenmanagers;

  • Trainingen op specifieke rollen.

Jaarlijks wordt bezien welk bedrag uit deze reserve onttrokken moet worden.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Groeifonds Rijswijk

Deze reserve is gevormd door de opbrengsten uit de verkoop van de aandelen Eneco. Voor alle bestedingsdoelen zijn geoormerkte  bestemmingsreserves Groeifonds ingesteld. Deze (algemene) reserve groeifonds kan overschotten op de geoormerkte bestemmingsreserves Groeifonds opvangen.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Huis van de Stad

Op 12 december 2017 heeft de raad ingestemd met het raadsvoorstel Investeringsbudget gefaseerde uitvoering Huis van de Stad. In het voorstel is aangegeven dat de frictiekosten ten laste van de algemene reserve zullen worden gebracht. Deze frictiekosten zijn berekend op € 6.346.000. Hiervoor is een bestemmingsreserve huis van de stad ingesteld.

Gedurende 2023 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 4 juli, 7 november en 12 december 2023 € 1.517.060 onttrokken en is op basis van het raadsbesluit d.d. 12 december 2023 € 139.460.toegevoegd.

Bestemmingsreserve Innovatiefonds

Kwaliteitsimpuls in het sociaal domein om knelpunten op te lossen waarin de huidige programmering niet voorziet of versnelling aan te brengen in een aantal wenselijke ambities, voortvloeiend uit de door de raad eerder vastgestelde kadernota's. Bij de tweede halfjaarrapportage 2022 heeft de raad ingestemd met de uitvoering van meerdere initiatieven, waarmee nog niet het volledige Innovatiefonds werd ingezet. Vervolgens is in april 2023 een bestedingsvoorstel aan de raad gedaan voor het resterend deel van het Innovatiefonds, waarin ook wijzigingen zijn beschreven t.o.v. het besluit bij de tweede halfjaarrapportage 2022 (waaronder dat voor de verbinding zorg – onderwijs alternatieve financiering is gevonden).

Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022, 4 juli en 7 november 2023 € 1.725 onttrokken.

Bestemmingsreserve Investeringsfonds energietransitie en klimaat

De reserve is aangemaakt om bewoners van Rijswijk te stimuleren aan de energietransitie mee te doen bijvoorbeeld het nemen van isolatiemaatregelen. Een regeling moet nog worden gemaakt. Het jaarlijkse dividend is aan de reserve voor de energietransitie toegevoegd.

Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 135.420 toegevoegd.

Bestemmingsreserve Kwaliteit en verbinding parken Rijswijk Zuid

Deze reserve is gevormd om de parken in Rijswijk Zuid (Wilheminapark en Elsenburgbos) met elkaar te verbinden, dit zal zorgen voor een positief effect op geluid- en luchtkwaliteit. Hierdoor neemt de invloed van de A4 op de leefklimaat af. Door ook veel groen in de straten te realiseren zal het zorgen voor een goede mix van verschillende planten en dieren, de zogenoemde biodiversiteit. In deze parken kunnen de bewoners van Rijswijk ontspannen, spelen, sporten en zwemmen.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Landgoederenzone fase 1

Deze reserve is gevormd voor het opknappen van wandelparken en groen in de omgeving, zodat het gebied een uitstraling krijgt waarbij de geschiedenis van Rijswijk duidelijk voelbaar is.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Nieuwbouw brandweerkazerne

Omdat er sprake is van een éénmalige erfpachtcanon voor een periode van 50 jaar, dient de opbrengst hiervan te worden gestort in een bestemmingsreserve. Deze bestemmingsreserve wordt gebruikt om de verhoging van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Brandweer Delft-Rijswijk te bekostigen. Deze verhoogde bijdrage bestaat uit de rente en aflossing van de aangegane lening door de gemeenschappelijke regeling om de afkoopsom van de erfpachtcanon te financieren. De rentecomponent wordt gedekt uit de bespaarde rente berekend over de gevormde bestemmingsreserve van € 7.018.000. Vanaf 2014 wordt er jaarlijks een bedrag van € 128.180 onttrokken aan deze reserve.

Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 128.000 onttrokken.

Bestemmingsreserve Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor groot onderhoud welzijnsgebouwen.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Parkeergarage

Belangrijk is dat het Huis van de Stad goed bereikbaar blijft met het OV en dat er een parkeergarage komt, zodat we voorkomen dat het op straat vol komt te staan met auto’s en fietsen.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Parkeren

Deze bestemmingsreserve wordt aangewend voor parkeer – en verkeer gerelateerde uitgaven/investeringen. Op basis van de bijgestelde ramingen wordt een positief exploitatiesaldo gestort in de bestemmingsreserve en een negatief exploitatiesaldo onttrokken aan de reserve. Daarnaast worden er kapitaallasten van investeringen op het gebied van parkeren/verkeer onttrokken aan de reserve.

Gedurende 2023 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 8 november 2022, 4 juli en 7 november 2023 € 2.589.419 toegevoegd.

Bestemmingsreserve Realisatie kunst in de openbare ruimte

Deze reserve is ingesteld in het kader van de zogenaamde percentageregeling, waarbij is afgesproken dat 1,5% (1% over de eerste € 230.000) van de totale waarde van een grondexploitatie, met een maximum van € 55.380 (prijspeil 2008), in deze reserve wordt gestort ten behoeve van het realiseren van kunst op de locatie.

In 2022 is besloten tot de realisatie van een kunstwerk bij het Montessori IKC Parkrijk. In 2023 zijn € 22.000 aan realisatiekosten gemaakt.

Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 4 juli 2023 € 22.000 onttrokken.

Bestemmingsreserve Realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan

Deze reserve is bestemd voor de uitvoering van een tunnel onder een groot deel van de Prinses Beatrixlaan. Deze tunnel zal zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, een gezondere omgeving om te wonen, werken en recreëren.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Reserve organisatie 2020

Deze reserve is gevormd vanuit bezuinigingen binnen de personele begroting en door de middelen die in 2015 resteerden in het kader van het traineeprogramma. Indien er boven de taakstelling wordt bezuinigd, wordt dit gestort in de reserve Organisatie 2020. De reserve wordt ingezet voor de uitvoering van de opgave Organisatieverandering.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Revitalisering Oud-Rijswijk

Deze reserve is bestemd om uitvoering te geven aan het Masterplan De Herontdekking van Oud-Rijswijk. Doelstellingen van dit plan zijn o.a. het behoud van het cultuurhistorisch karakter, bijvoorbeeld door historisering van de gevels en de verbetering van de kwaliteit van het openbaar gebied, op basis van de Rapportage Schoon, Heel en Veilig. Om het budget in overeenstemming met de bestemming aan te wenden, ontwikkelen we samen met de winkeliers stichting plannen om verdere een impuls te geven aan het openbaar gebied. Afgelopen jaar is vooral ingezet op activiteiten ter promotie van het centrum, bekostigd vanuit het Coronamaatregelenpakket. Behalve het weer in werking krijgen van de historische waterpomp zijn er geen uitgaven gedaan aan de fysieke omgeving.

Er waren geen mutaties in 2023.

Bestemmingsreserve Wijkontwikkeling

Vanuit deze reserve worden plannen op het gebied van wijkontwikkeling bekostigd. De jaarlijkse afschrijvingen van de uitgevoerde wijkontwikkelingsplannen worden aan deze reserve onttrokken.

Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 228.007 onttrokken.

Bestemmingsreserve Woonfonds

Deze reserve is bestemd voor de uitvoering van het bouwen van betaalbare huurwoningen. Dit zal gerealiseerd worden met woningbouwcorporatie Rijswijk Wonen. Dit is van belang voor de doorstroom van de sociale huurvoorraad, in het bijzonder de scheefwoners. De constructie van het Woonfonds garandeert de betaalbaarheid van deze woningen voor een lange tijd.

Er waren geen mutaties in 2023.

Voorzieningen

Saldo 31-12-2023

Saldo 31-12-2022

Voorzieningen

12.935

11.186

Totaal

12.935

11.186

De in de balans opgenomen voorzieningen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Voorzieningen (bedragen x 1.000)

Saldo

Toevoegingen

Vrijval

Aanwendingen

Saldo

1-1-2023

2023

2023

2023

31-12-2023

Voorzieningen voor verplichtingen en risico's

T.b.v. nazorg bouwlocaties

8

8

Pensioenen wethouders

3.918

-207

79

3.632

Verplichtingen en risico's

2.500

2.500

Verlofsparen

108

35

143

Totaal voorzieningen voor verplichtingen en risico's

6.534

-172

79

6.284

Voorzieningen door derden beklemde middelen

Riolering (egalisatie)

3.589

271

-2.242

1.618

Riolering (spaargedeelte)

590

2.242

2.832

Totaal voorzieningen door derden beklemde middelen

3.589

861

4.450

Voorzieningen ter egalisering van kosten

Onderhoud kunst in de openbare ruimte

45

16

6

54

Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

940

1.661

1.032

1.569

Baggerwerken

77

195

-5

277

Bouwleges

300

300

Totaal voorzieningen ter egalisering van kosten

1.062

2.171

1.033

2.200

Totaal voorzieningen

11.185

2.861

1.112

12.934

Toelichting op de voorziening

Voorzieningen voor verplichtingen en risico’s

T.b.v. nazorg bouwlocaties

Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. Deze voorziening is ingesteld om grondexploitaties sneller te kunnen afsluiten. De gecalculeerde kosten voor de nazorg bij bouwlocaties worden in deze voorziening gereserveerd.

Er waren geen mutaties in 2023.

Pensioenen wethouders

Voorziening als gevolg van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar. De pensioenverplichtingen van de (oud) bestuurders zijn, voor zover niet ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij, in de voorziening pensioenen wethouders opgenomen. De pensioenverplichtingen van de actieve bestuurders en de zogenaamde slapers zijn geactualiseerd en de voorziening is hierop afgestemd.

Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 206.968 vrijgevallen en is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 78.730 aangewend.

Verplichtingen en risico’s

Betreft een voorziening ter dekking van mogelijke toekomstige verplichtingen en risico’s.

Er waren geen mutaties in 2023.

Verlofsparen

Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantie-uren verjaren niet. Dit kan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Conform de BBV dient hier een voorziening voor te worden gevormd.

Gedurende 2023 is € 35.048 toegevoegd

Voorzieningen door derden beklemde middelen

Riolering (spaargedeelte)

Deze voorziening houdt verband met een storting van niet gerealiseerde vervangingsinvesteringen en dient voor de afdekking van de uitgestelde investeringen. Voorziening als gevolg van het sparen van de niet gerealiseerde investeringsplanning. Door vertraging bij de vervanging van riolering wordt een storting in de voorziening gedaan.

Gedurende 2023 is € 2.832.007 toegevoegd.

Riolering (egalisatie)

Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten van de vervangingsinvesteringen gelijkmatig te verdelen.

Gedurende 2023 is € 281.232 toegevoegd en € 2.241.652 onttrokken.

Voorzieningen ter egalisering van kosten

Onderhoud kunst in de openbare ruimte

Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor de gemeentelijke kunstwerken in de openbare ruimte gelijkmatig te verdelen. Jaarlijks wordt er 15.940 toegevoegd aan deze voorziening. Uit deze voorziening is in 2023 de reiniging van diverse kunstwerken en de inspectie van kunstwerken in de openbare ruimte betaald.

Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 15.940 toegevoegd en € 6.210 aangewend.

Onderhoud welzijnsaccommodaties (MOP)

Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor de (welzijns)gebouwen gelijkmatig te verdelen en te realiseren dat er bij noodzakelijk groot onderhoud voldoende in de voorziening zit om deze te bekostigen.

Gedurende 2023 is op basis van de raadsbesluiten d.d. 8 november 2022 en 7 november 2023 € 1.660.585 toegevoegd en € 1.032.434 aangewend.

Baggerwerken

Voorziening als gevolg van gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Deze voorziening is ingesteld om de kosten voor het meerjarenonderhoud voor het baggeren gelijkmatig te verdelen.

Gedurende 2023 is op basis van het raadsbesluit d.d. 8 november 2022 € 441.950 toegevoegd en € -/- 5.413 aangewend.

Bouwleges

Deze voorziening ex artikel 44, lid 2 BBV is om de lasten voor de gemeente met betrekking tot grote (bouw)projecten te dekken, zo lang een project niet is opgeleverd, terwijl de baten geheel in het eerste (aanvraag)jaar van het project terechtkomen.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar

De onderverdeling van de in de balans opgenomen vaste schulden is als volgt:

Saldo 31-12-2023

Saldo 31-12-2022

Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen

240.350

219.880

Totaal

240.350

219.880

De rentelast voor 2023 bedraagt 2,4 mln.

Het onderstaande overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het jaar 2023:

Saldo 1-1-2023

Vermeerderingen

Aflossingen

Saldo 31-12-2023

Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen

219.880

40.000

19.530

240.350

Totaal

219.880

40.000

19.530

240.350

Vlottende passiva

Netto-vlottende schulden met eeen rentetypische looptijd korter dan één jaar

De post netto-vlottende schulden wordt onderscheiden in:

Saldo 31-12-2023

Saldo 31-12-2022

Kasgeldleningen aangegaan bij openbare lichamen

Banksaldi

12.833

2.005

Overige schulden

30.520

28.062

Totaal

43.354

28.064

Onder de overige schulden valt de rekening courant Plaspoelpolder a 7,1 miljoen.

Overlopende passiva

De post overlopende passiva wordt onderscheiden in:

Saldo 31-12-2023

Saldo 31-12-2022

Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

12.365

8.064

De voorschotten worden uitgesplitst naar de ontvangen bedragen van overige Nederlandse overheidslichamen

33.263

23.886

Totaal

45.628

31.950

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Voorheen voorzieningen (bedragen x 1.000)

Ontvangen van

Saldo

Ontvangsten

Bestedingen

Terugbetalingen

Saldo

1-1-2023

2023

2023

2023

31-12-2023

Subsidie A16 - Oekraine

Rijk

7.500

7.500

Subsidie B02 - Gemeentelijke hulp gedupeerde toeslagenproblematiek

Rijk

13

13

Subsidie C09 - Woningbouwimpuls (WBI)

Rijk

7.178

7.178

Subsidie C09 - Woningbouwimpuls Havenkwartier

Rijk

3.525

3.525

Subsidie C32 - Ventilatie in scholen

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

388

178

210

Subsidie C43 - RREW

Rijk

140

140

Subsidie C55 - Energiearmoede

Rijk

406

591

224

773

Subsidie C56 - Project studentenhuisvesting Polakweg

Rijk

885

885

Subsidie C85 - Stimuleringsregeling flex-en transformatiewoningen

Rijk

4.800

4.800

Subsidie C92 - Informatiepunten Digitale Overheid

Rijk

54

54

Subsidie C94 - Lokale aanpak isolatie

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

468

468

Subsidie C105 - Startbouwimpuls (de Terp, Hof van Rijswijk)

Rijk

3.713

3.713

Subsidie C105 - Startbouwimpuls (de Machinist)

Rijk

758

758

Subsidie C106 - Gebiedsbudget t.b.v. woningbouw

Rijk

4.677

4.677

Subsidie C209 - Meerjarige regeling voor huisvesting aandachtsgroepen

Rijk

9

9

Subsidie D08 - Onderwijsachterstandbeleid OAB (voorheen GOA)

Rijk

2.363

2.464

2.041

2.786

Subsidie D14 - NPO gelden

Rijk

535

261

541

256

Subsidie D22 - Ontheemde peuters

Rijk

81

81

Subsidie D23 - Lokale bibliotheekvoorzieningen

Rijk

59

59

Subsidie E03 - EU-richtlijnen omgevingslawaai

Rijk

47

47

Subsidie E03 - Geluidsanering Geestbrugweg

Rijk

62

4

58

Subsidie E03 - Geluidsanering Generaal Spoorlaan

Rijk

55

4

50

Subsidie E03 - Geluidsanering Haagweg

Rijk

33

5

28

Subsidie E03 - Geluidsanering Lindelaan en Steenlaan

Rijk

117

4

113

Subsidie E03 - Geluidsanering restant woningen

Rijk

29

29

Subsidie E03 - Geluidsanering Sir Winston Churchilllaan

Rijk

88

4

83

Subsidie E44B - Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027

Gemeente Delft

Subsidie F20 - Sterpassage (Orchard I & II)

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

718

233

484

Subsidie F28 - Klimaat- en energiebeleid (CDOKE)

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

1.078

797

281

Subsidie G02 - Participatiebudget: inburgering

Rijk

67

67

Subsidie G03 - BBZ 2022 Afr. Declaratiedeel Min. SZW

Rijk

22

-13

35

Subsidie G04 - Tozo

Rijk

146

101

-101

76

271

Subsidie G10 - Wet inburgering

Rijk

260

613

-87

176

783

Subsidie G12 - kwijtschelding
publieke schulden SZW in verband met de
hersteloperatie toeslagen

Rijk

136

136

Subsidie G13 - Onderwijsroute

Rijk

47

51

7

13

79

Subsidie H04 - Stimulering sport

Rijk

221

620

620

221

Subsidie H08 - Sportakkoord

Rijk

29

29

Subsidie H12 - Preventieakkoord

Rijk

8

8

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 65300106

Rijk

40

32

9

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66301109

Rijk

278

210

68

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100701

Rijk

62

39

23

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100702

Rijk

47

63

-17

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100703

Rijk

22

23

-1

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100704

Rijk

54

4

50

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100705

Rijk

160

83

78

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100706

Rijk

31

40

-9

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100707

Rijk

8

1

7

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100708

Rijk

8

7

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 67100709

Rijk

28

1

27

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700201

Rijk

114

4

109

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700202

Rijk

31

21

10

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700203

Rijk

31

8

23

Subsidie H30 - Spuk Gala 2023 66700204

Rijk

17

1

16

Subsidie H32 - Meerkosten energie openbare zwembaden

Rijk

688

688

Subsidie H35B - Specifieke uitkering IZA-doelen 2023-2026

Gemeente Zoetermeer

644

644

Totaal vooruitontvangen subsidies

21.463

26.214

13.928

486

33.263

opmerkingen:

1. sommige regelingen worden zowel in de bovenstaande tabel getoond als in de tabel "overige nog te ontvangen bedragen". de reden hiervoor is dat voor deze regelingen per 1-1-2023 nog een bedrag ontvangen moet worden en per 31-12-2023 juist een bedrag vooruitontvangen is of omgekeerd.

2. voor de regelingen c09 en c56 worden bestedingen verantwoord in de sisa-verantwoording. die betreffen projectbestedingen en niet specifiek bestedingen op de subsidie. daarom wijken die bedragen van de hierboven getoonde bedragen af.

3. voor regeling g10 worden normbedragen gehanteerd die in meerdere jaren besteed mogen worden. de bedragen die in de sisa worden verantwoord betreft de werkelijke bestedingen en niet de normbedragen. daarom wijken de bedragen

Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen

De gemeente heeft recht op een krediet in rekening-courant voor onbepaalde van 2.000.000.

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.

De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Geldnemer

Doel geldlening

Gewaarborgd %

Totaal geldlening

Resterend per 31-12-2022

Gewaarborgd per 31-12-2022

Resterend per 31-12-2023

Gewaarborgd per 31-12-2023

Museum Rijswijk

Verbouwing Herenstraat 65

100,0%

150

66

66

58

58

Zorggroep Florence

Bejaardencentr.Steenvoorde

100,0%

953

286

286

238

238

Zorggroep Florence

Bejaardencentr.Steenvoorde

100,0%

1.348

293

293

234

234

HABION

Geldlening 60186

1,3%

3.713

3.713

49

HABION

Geldlening 61375

1,3%

10.000

10.000

131

HABION

Geldlening 61376

1,3%

10.000

10.000

131

HABION

Geldlening 61459

1,3%

10.000

10.000

131

HABION

Geldlening 61460

1,3%

12.000

12.000

157

HABION

Geldlening 61513

1,3%

10.000

10.000

131

HABION

Geldlening 61590

1,3%

6.000

6.000

79

HABION

Geldlening NRV3182

1,3%

10.988

10.988

144

Rijswijk Wonen

Geldlening nr 85.222

50,0%

420

238

238

214

107

Rijswijk Wonen

Geldlening nr 85.219

100,0%

817

736

736

654

654

Rijswijk Wonen

Geldlening nr 85.216

100,0%

1.579

1.112

1.112

993

993

Rijswijk Wonen

Geldlening LBAN000029

100,0%

1.121

388

388

356

356

Rijswijk Wonen

Geldlening LBAN000039

100,0%

500

162

162

148

148

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.050

100,0%

120

30

30

24

24

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.040

100,0%

80

20

20

16

16

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.030

100,0%

220

56

56

45

45

Rijswijk Wonen

Geldlening 870.511.020

100,0%

646

163

163

131

131

Rijswijk Wonen

Geldlening 40.103815

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 43090 / 40106223.01

50,0%

5.000

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 45249/4108475

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 45908/10028384

100,0%

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 47464

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 47880/40111714

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48190/40112125

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48609

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48671

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 48966

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 48967

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49170

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49171

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49514

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49745

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49746

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 49887

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 49888

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50192

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50193

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50556

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50559

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50606

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50607

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50608

50,0%

5.000

5.000

2.500

5.000

2.500

Rijswijk Wonen

Geldlening 50611

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50612

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50613

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50619

100,0%

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 50620

100,0%

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Rijswijk Wonen

Geldlening 60222

97,6%

2.188

2.188

2.127

2.188

2.135

Rijswijk Wonen

Geldlening 60727

97,6%

5.000

5.000

4.860

5.000

4.878

Rijswijk Wonen

Geldlening 60800

97,6%

5.000

5.000

4.860

5.000

4.878

Rijswijk Wonen

Geldlening 60801

97,6%

5.000

5.000

4.860

5.000

4.878

Rijswijk Wonen

Geldlening 61005

97,6%

5.000

5.000

4.860

5.000

4.878

Rijswijk Wonen

Geldlening 61006

97,6%

5.000

5.000

4.860

5.000

4.878

Rijswijk Wonen

Geldlening 61120

97,6%

5.000

5.000

4.860

5.000

4.878

Rijswijk Wonen

Geldlening 61121

97,6%

5.000

5.000

4.860

5.000

4.878

Rijswijk Wonen

Geldlening 61365

97,6%

5.000

5.000

4.860

5.000

4.878

Rijswijk Wonen

Geldlening 61456

97,6%

8.000

8.000

7.805

Rijswijk Wonen

Geldlening 61999

97,6%

4.000

4.000

3.902

Rijswijk Wonen

Geldlening NRV15977

97,6%

5.203

4.236

4.118

5.203

5.076

Staedion

Geldlening 60004

0,3%

15.000

45

Staedion

Geldlening 60012

0,3%

20.000

60

Staedion

Geldlening 60015

0,3%

15.000

45

Staedion

Geldlening 60016

0,3%

15.000

45

Staedion

Geldlening 60017

0,3%

25.000

74

Staedion

Geldlening 60517

0,3%

20.000

60

Staedion

Geldlening 61103

0,3%

25.000

74

Staedion

Geldlening 61104

0,3%

20.000

60

Staedion

Geldlening 61105

0,3%

25.000

74

Staedion

Geldlening 61176

0,3%

20.000

60

Staedion

Geldlening 61177

0,3%

20.000

60

Staedion

Geldlening 61181

0,3%

20.000

60

Staedion

Geldlening 61301

0,3%

20.000

60

Staedion

Geldlening 61331

0,3%

20.000

60

Staedion

Geldlening 61332

0,3%

15.000

45

Staedion

Geldlening NRV15809

0,3%

46.484

138

Vestia

Geldlening 61200

0,1%

22.390

13

Vidomes

Geldlening 39286

100,0%

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

Vidomes

Geldlening 44186

100,0%

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

Vidomes

Geldlening 44191

100,0%

15.000

15.000

15.000

15.000

15.000

Vidomes

Geldlening 45264

50,0%

15.000

15.000

7.500

15.000

7.500

Vidomes

Geldlening 47841

100,0%

14.000

14.000

14.000

14.000

14.000

Vidomes

Geldlening 49692

50,0%

10.000

5.000

Vidomes

Geldlening 60288

14,0%

5.782

5.782

838

5.782

807

Vidomes

Geldlening 61078

14,0%

15.000

15.000

2.175

15.000

2.094

Vidomes

Geldlening 61263

14,0%

15.000

15.000

2.175

15.000

2.094

Vidomes

Geldlening 61282

14,0%

12.500

12.500

1.812

12.500

1.745

Vidomes

Geldlening 61283

14,0%

9.000

9.000

1.305

9.000

1.257

Vidomes

Geldlening 61284

14,0%

10.000

10.000

1.450

10.000

1.396

Vidomes

Geldlening 61285

14,0%

2.000

2.000

290

2.000

279

Vidomes

Geldlening 61286

14,0%

3.630

1.398

203

1.229

172

Vidomes

Geldlening 61287

14,0%

3.630

1.268

184

1.092

152

Vidomes

Geldlening 61388

14,0%

20.000

20.000

2.899

20.000

2.793

Vidomes

Geldlening 61389

14,0%

10.000

10.000

1.450

10.000

1.396

Vidomes

Geldlening 61390

14,0%

12.500

12.500

1.812

12.500

1.745

Vidomes

Geldlening 61475

14,0%

15.000

15.000

2.094

Vidomes

Geldlening 61476

14,0%

10.000

10.000

1.396

Vidomes

Geldlening 61742

14,0%

25.000

25.000

3.491

Vidomes

Geldlening 61863

14,0%

15.000

15.000

2.094

Vidomes

Geldlening 61870

14,0%

20.000

20.000

2.793

Vidomes

Geldlening NRV13850

14,0%

17.121

15.160

2.198

17.121

2.391

Woonzorg Nederland

Geldlening 60385

0,1%

13.848

13.848

11

13.848

12

Woonzorg Nederland

Geldlening 60650

0,1%

25.000

25.000

20

25.000

21

Woonzorg Nederland

Geldlening 60659

0,1%

25.000

25.000

20

25.000

21

Woonzorg Nederland

Geldlening 60729

0,1%

25.000

25.000

20

25.000

21

Woonzorg Nederland

Geldlening 60734

0,1%

25.000

25.000

20

25.000

21

Woonzorg Nederland

Geldlening 61023

0,1%

25.000

25.000

20

25.000

21

Woonzorg Nederland

Geldlening 61218

0,1%

5.000

4

Woonzorg Nederland

Geldlening 61244

0,1%

6.000

6.000

5

6.000

5

Woonzorg Nederland

Geldlening 61353

0,1%

25.000

25.000

20

25.000

21

Woonzorg Nederland

Geldlening 61354

0,1%

25.000

25.000

20

25.000

21

Woonzorg Nederland

Geldlening 61496

0,1%

25.000

25.000

21

Woonzorg Nederland

Geldlening 61562

0,1%

25.000

25.000

21

Woonzorg Nederland

Geldlening 61787

0,1%

25.000

25.000

21

Woonzorg Nederland

Geldlening 62101

0,1%

4.775

4.775

4

Woonzorg Nederland

Geldlening 62193

0,1%

8.435

8.435

7

Woonzorg Nederland

Geldlening 62194

0,1%

4.000

1.400

1

Woonzorg Nederland

Geldlening 62195

0,1%

5.000

1.795

2

Woonzorg Nederland

Geldlening 62275

0,1%

20.000

20.000

17

Woonzorg Nederland

Geldlening NRV4201

0,1%

47.667

47.782

38

47.667

40

Totaal

944.937

1.025.087

240.192

929.350

256.387

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden

Overeenkomsten

Op grond van artikel 53 BBV worden in de toelichting bij de balans opgenomen de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is gebonden.

In de gemeentelijke administratie ontbreekt per 2023 een volledige verplichtingenadministratie. Daardoor kan geen volledig overzicht van langlopende financiële verplichtingen verstrekt worden. De verplichtingenadministratie isgedurende 2022 en 2023 deels ingevoerd, maar kan niet volledig ondersteund worden in het huidige financiële systeem.

Er zijn per ultimo 2023 geen lopende projecten met een aanbesteding per aanbieder van meer dan 15 miljoen.

Arbeidskostengerelateerde verplichtingen

Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende verlofaanspraken (wettelijk- en bovenwettelijk verlof). Daarnaast kan het saldo vanuit overwerk meegaan naar 2024.

Eigen bijdrage op grond van de WMO

Een aanvrager van een voorziening op grond van de WLZ en de WMO (zoals hulp in de huishouding, begeleiding, hulp- en vervoersmiddelen of beschermd wonen) is op grond van de Wmo een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.

Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.