Wat heeft het gekost?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Verkeer en Vervoer | Realisatie 2022 | Primitief 2023 | Gewijzigde raming 2023 | Realisatie 2023 | Afwijking | |
2100 Wegen, straten en pleinen | Lasten | 8.126 | 8.087 | 7.805 | 7.887 | -82 |
Baten | 1.098 | 205 | 205 | 941 | 736 | |
Saldo | -7.028 | -7.882 | -7.600 | -6.946 | 654 | |
2110 Verkeer | Lasten | 1.298 | 1.576 | 1.529 | 1.518 | 11 |
Baten | -3 | 23 | 23 | -23 | ||
Saldo | -1.301 | -1.553 | -1.506 | -1.518 | -12 | |
2120 Openbaar vervoer | Lasten | 146 | 188 | 158 | 158 | |
Baten | ||||||
Saldo | -146 | -188 | -158 | -158 | ||
2140 Parkeren | Lasten | 834 | 878 | 979 | 1.081 | -102 |
Baten | 3.619 | 3.481 | 4.253 | 4.042 | -211 | |
Saldo | 2.785 | 2.604 | 3.274 | 2.961 | -313 | |
2400 Waterwegen | Lasten | 981 | 1.220 | 1.513 | 1.286 | 228 |
Baten | ||||||
Saldo | -980 | -1.219 | -1.513 | -1.286 | 228 | |
Programmatotalen | Lasten | 11.386 | 11.948 | 11.984 | 11.929 | 54 |
Baten | 4.715 | 3.710 | 4.481 | 4.983 | 502 | |
Saldo | -6.671 | -8.239 | -7.503 | -6.946 | 556 |
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 556.000 voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
2100 Wegen, straten en pleinen
Baten voordeel € 736.000
De hogere baten zijn deels toe te rekenen aan leges vergoedingen voor kabels en leidingen, waarbij €240.000 aan opbrengst is gegenereerd, maar geen baten zijn begroot. Daarnaast is er positief verschil bij de opbrengsten degeneratiekosten, waarbij er €120.000 is begroot, maar werkelijk €400.000 aan opbrengsten zijn gegenereerd.
Lasten nadeel overig
Tijdens het samenstellen van de begroting 2023 wordt op basis van de verwachte salarislasten de doorbelasting berekend voor de directe salarislasten vanuit de overhead naar de beleidsproducten. In de realisatie is de doorbelasting hoger dan geraamd, dit wordt veroorzaakt door hogere salarislasten en het doorbelasten van overige overheadkosten welke tijdens de begroting niet inzichtelijk waren. Hierdoor wordt een lasten nadeel veroorzaakt op het betreffende beleidsproduct.
2140 Parkeren
Lasten nadeel € 102.000
De hogere kosten zijn voornamelijk te wijten aan extra uitgaven voor de installatie van laadpalen, de inrichting van laadplaatsen, en de kosten van de voormalige scanoplossing. Daarnaast zijn er ook hogere uitgaven door het inhuren van personeel, deels door de structurele inhuur bij het parkeerloket (RCC).
Baten nadeel € 211.000
Vanwege capaciteitsproblemen bij team Toezicht en Parkeren is er in het najaar van 2023 minder gehandhaafd op foutparkeren. Dit resulteerde in minder naheffingsaanslagen en hierom minder opbrengsten (+/- 200.000).
Tijdens het samenstellen van de begroting 2023 wordt op basis van de verwachte salarislasten de doorbelasting berekend voor de directe salarislasten vanuit de overhead naar de beleidsproducten. In de realisatie is de doorbelasting hoger dan geraamd, dit wordt veroorzaakt door hogere salarislasten en het doorbelasten van overige overheadkosten welke tijdens de begroting niet inzichtelijk waren. Hierdoor wordt een lasten nadeel veroorzaakt op het betreffende beleidsproduct.
2400 Waterwegen
Lasten voordeel € 228.000
De storting in de voorziening Baggeren moet plaatsvinden conform het vastgestelde baggerplan. De raming sloot hier niet op aan, waardoor de gerealiseerde storting lager is dan geraamd. Dat levert een voordeel op in de lasten.
Investeringen
Investering (bedrag x € 1.000) | Begr.Lasten | Werk.Lasten | Saldo lasten | Begr.Baten | Werk.Baten | Saldo baten |
---|---|---|---|---|---|---|
Aanleg en inrichting Laan van ’t Haantje | 33 | 33 | ||||
Aanleg tweerichtingenfietspad Veraartlaan route a4 | 366 | 12 | 354 | 100 | -100 | |
Fase 2 Bogaardplein | 207 | 207 | 100 | -100 | ||
Fietspaden in asfalt 2023 | 616 | 115 | 501 | 308 | -308 | |
Fietsroute RijswijkBuiten-Den Haag (sterroute 2) | 173 | 1 | 172 | 250 | 16 | -234 |
Fietsroute Romeinse route (SW Churchillln)fase 2 | 100 | 4 | 96 | 295 | -295 | |
Fietsstraat Delftweg | 57 | 2 | 55 | |||
Fietstunnel spoor Den Haag-Rotterdam | 4.440 | 77 | 4.363 | 2.150 | -2.150 | |
Herinr.vrijkomend openb.geb.voorm.tunnel Haagweg | 230 | 230 | ||||
Herinricht.incl. fietspaden Steenlaan+Tulpstraat | 318 | 343 | -25 | 150 | -150 | |
Herstel asfaltwegen 2023 | 1.018 | 1.008 | 10 | 21 | 21 | |
Herstel kademuur Sammersweg | 529 | 33 | 496 | 149 | -149 | |
Herstellen (duiker)bruggen 2023 | 928 | 43 | 885 | |||
Impuls verkeersveiligheid | 231 | 231 | 207 | -207 | ||
Infrastructuur Prinses Beatrixlaan | 166 | 146 | 19 | |||
Inrichting autotunnel Laan van ’t Haantje | 282 | 282 | ||||
Integrale herinrichting probleemstraten 2023 | 5.453 | 667 | 4.787 | 789 | 474 | -314 |
Investering station Rijswijk | 1.210 | 307 | 904 | |||
Invoeren nieuwe inzameling 2023 | 587 | 213 | 374 | |||
Kwaliteitsimpuls Plaspoelpolder | 124 | 124 | ||||
Kwaliteitsimpuls Stationsomgeving | 5 | 5 | ||||
Kwaliteitsverbetering onderdoorgang Hoornbrug | 444 | 46 | 398 | |||
Langzaamverkeersbrug over de Pr. Beatrixlaan | 1.500 | 1.500 | ||||
Meekoppelkansen voorbereidingskrediet | 26 | 9 | 16 | |||
Opwaarderen grote probleemstraten 2022 | 548 | 548 | ||||
Opwaarderen kansrijke plekken 2023 | 300 | 25 | 275 | |||
Opwaarderen Karel Doormanlaan | 39 | 11 | 28 | |||
Opwaarderen kleine kansrijke plekken | 226 | 47 | 178 | |||
Oversteek Vrijenbanselaan KFC/Shell | 74 | 1 | 72 | |||
Rotonde Diepenhorstlaan + groen assenkruis | 950 | 32 | 917 | 1.023 | -1.023 | |
Talking Traffic verkeerslichten | 187 | 187 | ||||
Tweerichtingen fietspad Beatrixl i.c.m. Warmtelinq | 850 | 850 | 680 | -680 | ||
Verb. verkeersveiligheid Schaapweg tussen Samw.GSL | 43 | 27 | 15 | 75 | -75 | |
Verb.comfort tegelfietspad Sammersweg ism gem.D-H | 566 | 63 | 503 | 328 | -328 | |
Verb.fiets en verkeersveiligheid Laan van Beens | 860 | 860 | 470 | -470 | ||
Verbeteren wandelroutes van/naar RijswijkBuiten | 71 | 71 | ||||
Verkeersaanpassing Ireneln/Beatrixln HBG-locatie | 210 | 210 | 105 | -105 | ||
Verkeersveilige herinr. Geestbrugweg (fase 2) | 129 | 113 | 16 | 120 | -120 | |
Verkeersveilige schoolomgeving | 1 | 1 | 38 | -38 | ||
Verkeersveilige schoolomgeving 2021-2022 | 71 | 5 | 66 | 36 | 36 | |
Verkeersveiliger maken kruispunt Pr. Beatrixlaan | 528 | 528 | ||||
Verkeersveiligheid oversteekplaatsen | 29 | 29 | ||||
Verkennend ontwerp Geestbrugweg | 151 | 97 | 53 | 50 | -50 | |
Vervangen beschoeiingen 2023 | 1.404 | 291 | 1.113 | |||
Vervangen gasvoorziening | 30 | 30 | ||||
Vervanging armaturen 2023 | 239 | 176 | 63 | |||
Vervanging beschoeiing Sion RijwijkBuiten | 839 | 839 | ||||
Vervanging kabelnet openbare verlichting 2023 | 804 | 624 | 181 | |||
Vervanging verkeerslichteninstallaties 2023 (20jr) | 241 | 186 | 54 | 190 | -190 | |
Vervanging verkeerslichteninstallaties 2023 (40jr) | 943 | 943 | 60 | -60 | ||
Voorbereiding herinrichting Lange Kleiweg | 297 | 297 | ||||
Voorbereidingskr.gebiedsontwikkeling station Rsw | 188 | 35 | 153 | |||
Voorbereidingskrediet Lindelaan | -1 | -1 | ||||
Voorbereidingskrediet ondertunneling Pr.Beatrixln. | 365 | 35 | 330 | |||
Eindtotaal | 30.034 | 4.824 | 25.210 | 7.878 | 734 | -7.144 |