Wat heeft het gekost?

Exploitatie (bedragen x 1.000)

Verkeer en Vervoer

Realisatie 2022

Primitief 2023

Gewijzigde raming 2023

Realisatie 2023

Afwijking
(+ = voordeel)

2100 Wegen, straten en pleinen

Lasten

8.126

8.087

7.805

7.887

-82

Baten

1.098

205

205

941

736

Saldo

-7.028

-7.882

-7.600

-6.946

654

2110 Verkeer

Lasten

1.298

1.576

1.529

1.518

11

Baten

-3

23

23

-23

Saldo

-1.301

-1.553

-1.506

-1.518

-12

2120 Openbaar vervoer

Lasten

146

188

158

158

Baten

Saldo

-146

-188

-158

-158

2140 Parkeren

Lasten

834

878

979

1.081

-102

Baten

3.619

3.481

4.253

4.042

-211

Saldo

2.785

2.604

3.274

2.961

-313

2400 Waterwegen

Lasten

981

1.220

1.513

1.286

228

Baten

Saldo

-980

-1.219

-1.513

-1.286

228

Programmatotalen

Lasten

11.386

11.948

11.984

11.929

54

Baten

4.715

3.710

4.481

4.983

502

Saldo

-6.671

-8.239

-7.503

-6.946

556

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is 556.000 voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

2100 Wegen, straten en pleinen

Baten voordeel 736.000

De hogere baten zijn deels toe te rekenen aan leges vergoedingen voor kabels en leidingen, waarbij €240.000 aan opbrengst is gegenereerd, maar geen baten zijn begroot. Daarnaast is er positief verschil bij de opbrengsten degeneratiekosten, waarbij er €120.000 is begroot, maar werkelijk €400.000 aan opbrengsten zijn gegenereerd.

Lasten nadeel overig

Tijdens het samenstellen van de begroting 2023 wordt op basis van de verwachte salarislasten de doorbelasting berekend voor de directe salarislasten vanuit de overhead naar de beleidsproducten. In de realisatie is de doorbelasting hoger dan geraamd, dit wordt veroorzaakt door hogere salarislasten en het doorbelasten van overige overheadkosten welke tijdens de begroting niet inzichtelijk waren. Hierdoor wordt een lasten nadeel veroorzaakt op het betreffende beleidsproduct.

2140 Parkeren

Lasten nadeel 102.000

De hogere kosten zijn voornamelijk te wijten aan extra uitgaven voor de installatie van laadpalen, de inrichting van laadplaatsen, en de kosten van de voormalige scanoplossing. Daarnaast zijn er ook hogere uitgaven door het inhuren van personeel, deels door de structurele inhuur bij het parkeerloket (RCC).

Baten nadeel 211.000

Vanwege capaciteitsproblemen bij team Toezicht en Parkeren is er in het najaar van 2023 minder gehandhaafd op foutparkeren. Dit resulteerde in minder naheffingsaanslagen en hierom minder opbrengsten (+/- 200.000).

Tijdens het samenstellen van de begroting 2023 wordt op basis van de verwachte salarislasten de doorbelasting berekend voor de directe salarislasten vanuit de overhead naar de beleidsproducten. In de realisatie is de doorbelasting hoger dan geraamd, dit wordt veroorzaakt door hogere salarislasten en het doorbelasten van overige overheadkosten welke tijdens de begroting niet inzichtelijk waren. Hierdoor wordt een lasten nadeel veroorzaakt op het betreffende beleidsproduct.

2400 Waterwegen

Lasten voordeel 228.000

De storting in de voorziening Baggeren moet plaatsvinden conform het vastgestelde baggerplan. De raming sloot hier niet op aan, waardoor de gerealiseerde storting lager is dan geraamd. Dat levert een voordeel op in de lasten.

Investeringen

Investering (bedrag x 1.000)

Begr.Lasten

Werk.Lasten

Saldo lasten

Begr.Baten

Werk.Baten

Saldo baten

Aanleg en inrichting Laan van ’t Haantje

33

33

Aanleg tweerichtingenfietspad Veraartlaan route a4

366

12

354

100

-100

Fase 2 Bogaardplein

207

207

100

-100

Fietspaden in asfalt 2023

616

115

501

308

-308

Fietsroute RijswijkBuiten-Den Haag (sterroute 2)

173

1

172

250

16

-234

Fietsroute Romeinse route (SW Churchillln)fase 2

100

4

96

295

-295

Fietsstraat Delftweg

57

2

55

Fietstunnel spoor Den Haag-Rotterdam

4.440

77

4.363

2.150

-2.150

Herinr.vrijkomend openb.geb.voorm.tunnel Haagweg

230

230

Herinricht.incl. fietspaden Steenlaan+Tulpstraat

318

343

-25

150

-150

Herstel asfaltwegen 2023

1.018

1.008

10

21

21

Herstel kademuur Sammersweg

529

33

496

149

-149

Herstellen (duiker)bruggen 2023

928

43

885

Impuls verkeersveiligheid

231

231

207

-207

Infrastructuur Prinses Beatrixlaan

166

146

19

Inrichting autotunnel Laan van ’t Haantje

282

282

Integrale herinrichting probleemstraten 2023

5.453

667

4.787

789

474

-314

Investering station Rijswijk

1.210

307

904

Invoeren nieuwe inzameling 2023

587

213

374

Kwaliteitsimpuls Plaspoelpolder

124

124

Kwaliteitsimpuls Stationsomgeving

5

5

Kwaliteitsverbetering onderdoorgang Hoornbrug

444

46

398

Langzaamverkeersbrug over de Pr. Beatrixlaan

1.500

1.500

Meekoppelkansen voorbereidingskrediet

26

9

16

Opwaarderen grote probleemstraten 2022

548

548

Opwaarderen kansrijke plekken 2023

300

25

275

Opwaarderen Karel Doormanlaan

39

11

28

Opwaarderen kleine kansrijke plekken

226

47

178

Oversteek Vrijenbanselaan KFC/Shell

74

1

72

Rotonde Diepenhorstlaan + groen assenkruis

950

32

917

1.023

-1.023

Talking Traffic verkeerslichten

187

187

Tweerichtingen fietspad Beatrixl i.c.m. Warmtelinq

850

850

680

-680

Verb. verkeersveiligheid Schaapweg tussen Samw.GSL

43

27

15

75

-75

Verb.comfort tegelfietspad Sammersweg ism gem.D-H

566

63

503

328

-328

Verb.fiets en verkeersveiligheid Laan van Beens

860

860

470

-470

Verbeteren wandelroutes van/naar RijswijkBuiten

71

71

Verkeersaanpassing Ireneln/Beatrixln HBG-locatie

210

210

105

-105

Verkeersveilige herinr. Geestbrugweg (fase 2)

129

113

16

120

-120

Verkeersveilige schoolomgeving

1

1

38

-38

Verkeersveilige schoolomgeving 2021-2022

71

5

66

36

36

Verkeersveiliger maken kruispunt Pr. Beatrixlaan

528

528

Verkeersveiligheid oversteekplaatsen

29

29

Verkennend ontwerp Geestbrugweg

151

97

53

50

-50

Vervangen beschoeiingen 2023

1.404

291

1.113

Vervangen gasvoorziening

30

30

Vervanging armaturen 2023

239

176

63

Vervanging beschoeiing Sion RijwijkBuiten

839

839

Vervanging kabelnet openbare verlichting 2023

804

624

181

Vervanging verkeerslichteninstallaties 2023 (20jr)

241

186

54

190

-190

Vervanging verkeerslichteninstallaties 2023 (40jr)

943

943

60

-60

Voorbereiding herinrichting Lange Kleiweg

297

297

Voorbereidingskr.gebiedsontwikkeling station Rsw

188

35

153

Voorbereidingskrediet Lindelaan

-1

-1

Voorbereidingskrediet ondertunneling Pr.Beatrixln.

365

35

330

Eindtotaal

30.034

4.824

25.210

7.878

734

-7.144