Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Bedragen x 1.000

Primitieve begroting

Begrotingswijzigingen

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Omschrijving programma's

1. Algemeen Bestuur en Organisatie

7.555

589

-6.965

1.082

160

2. Openbare Orde en Veiligheid

8.559

-8.559

204

3. Verkeer en Vervoer

11.948

3.710

-8.239

36

772

4. Economie en Werken

1.408

204

-1.204

351

548

5. Onderwijs

7.054

300

-6.754

-28

46

6. Sport, Cultuur en Recreatie

10.488

1.509

-8.979

1.281

1.007

7. Sociaal Domein

84.987

25.246

-59.742

20.177

9.577

8. Wonen en Leven

63.758

58.609

-5.149

-11.722

-14.056

Subtotaal programma's

195.758

90.167

-105.590

11.381

-1.946

Algemene dekkingsmiddelen

Lokale heffingen

273

13.743

13.470

205

-25

Algemene uitkering

-346

119.497

119.843

3.400

Dividend

129

378

248

37

Overige algemene dekkingsmiddelen

2.032

1.587

-445

2.027

659

Subtotaal algemene dekkingsmiddelen

2.088

135.205

133.117

2.232

4.071

Overhead

23.023

1.005

-22.018

7.746

-68

Heffing VPB

15

-15

305

Onvoorzien uitgaven exploitatie

50

-50

Onvoorzien uitgaven investeringen

-900

900

900

Subtotaal onvoorzien

-850

850

900

TOTAAL SALDO VAN BATEN EN LASTEN

220.033

226.377

6.344

22.564

2.057

Mutaties reserves

Algemeen Bestuur en Organisatie

Openbare Orde en Veiligheid

Verkeer en Vervoer

1.671

1.593

-78

76

267

Economie en Werken

Onderwijs

Sport, Cultuur en Recreatie

77

Sociaal Domein

246

246

146

93

Wonen en Leven

126

263

137

2.051

1.702

Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

128

128

141

Subtotaal mutaties reserves

1.798

2.230

432

2.273

2.280

HET RESULTAAT

221.831

228.607

6.776

24.837

4.337

Bedragen x 1.000

Begroting na wijziging

Werkelijk

Afwijkingen (+=voordeel)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Omschrijving programma's

1. Algemeen Bestuur en Organisatie

8.636

749

-7.887

8.096

945

-7.152

540

195

736

2. Openbare Orde en Veiligheid

8.763

-8.763

9.161

20

-9.141

-398

20

-378

3. Verkeer en Vervoer

11.984

4.481

-7.503

11.929

4.983

-6.946

54

502

556

4. Economie en Werken

1.759

752

-1.007

1.453

877

-576

306

125

431

5. Onderwijs

7.026

346

-6.680

9.165

2.826

-6.339

-2.139

2.480

341

6. Sport, Cultuur en Recreatie

11.769

2.516

-9.253

11.068

2.415

-8.653

701

-101

600

7. Sociaal Domein

105.164

34.823

-70.341

106.027

35.877

-70.150

-862

1.053

191

8. Wonen en Leven

52.037

44.553

-7.484

40.204

35.381

-4.823

11.833

-9.172

2.661

Subtotaal programma's

207.138

88.221

-118.917

197.104

83.324

-113.780

10.035

-4.897

5.138

Algemene dekkingsmiddelen

Lokale heffingen

478

13.718

13.239

401

13.638

13.237

78

-80

-2

Algemene uitkering

-346

122.897

123.243

124.842

124.842

-346

1.945

1.599

Dividend

129

415

286

129

415

286

Overige algemene dekkingsmiddelen

4.059

2.246

-1.813

4.519

3.806

-713

-460

1.559

1.100

Subtotaal algemene dekkingsmiddelen

4.320

139.276

134.956

5.048

142.700

137.652

-728

3.424

2.696

Overhead

30.768

937

-29.832

33.048

1.395

-31.654

-2.280

458

-1.822

Heffing VPB

320

-320

340

-340

-20

-20

Onvoorzien uitgaven exploitatie

50

-50

50

50

Onvoorzien uitgaven investeringen

Subtotaal onvoorzien

50

-50

50

50

TOTAAL SALDO VAN BATEN EN LASTEN

242.597

228.434

-14.163

235.541

227.419

-8.122

7.056

-1.015

6.042

Mutaties reserves

Algemeen Bestuur en Organisatie

Openbare Orde en Veiligheid

Verkeer en Vervoer

1.747

1.860

113

2.589

-2.589

-843

-1.860

-2.702

Economie en Werken

Onderwijs

Sport, Cultuur en Recreatie

77

77

49

49

-28

-28

Sociaal Domein

146

339

193

2

2

146

-337

-191

Wonen en Leven

2.177

1.965

-212

2.175

1.745

-430

3

-220

-218

Algemene dekkingsmiddelen

269

269

269

269

Subtotaal mutaties reserves

4.071

4.510

439

4.764

2.065

-2.699

-694

-2.445

-3.138

HET RESULTAAT

246.668

232.944

-13.724

240.305

229.484

-10.821

6.362

-3.459

2.903

Het nadelig restantsaldo van 10.820.924,75 zal middels een voorstel bij de jaarrekening aan de raad ter vaststelling worden voorgelegd.

Voor de toelichting op de analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de realisatie per programma verwijzen wij naar de programmaverantwoording (wat heeft het gekost?).

Als gevolg van de doorbelasting van overhead naar directe salarislasten en inhuurlasten op de beleidsproducten zijn de lasten voor dit beleidsproduct hoger geworden dan geraamd.