Wat wilden we bereiken?

Visie op het programma

De uitdaging voor Rijswijk op het gebied van mobiliteit is het vinden van een nieuw evenwicht tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in een stad die groeit. Dit kan door het mobiliteitssysteem én de mobiliteitskeuzes te veranderen. Dit noemen we de mobiliteitstransitie.

We hebben een pakket van maatregelen nodig waarmee we zorgen dat Rijswijk bereikbaar blijft en waarmee we de leefbaarheid en veiligheid van Rijswijk verbeteren. Een deel van deze maatregelen is een uitbreiding van de al bekende investeringen en beheer & onderhoud en een deel zal in komende jaren nieuw opgenomen worden.

In het laatste kwartaal van 2021 wordt het Mobiliteitsprogramma Rijswijk door de raad vastgesteld, met een vooruitblik naar 2040. Dit wordt in 2022 gevolgd door een Uitvoeringsplan 2022- 2030

met investeringsvraagstukken. Doelstellingen en indicatoren worden na besluitvorming verwerkt in de halfjaarrapportages, de begroting/investeringsplan en het Programma Verkeer en Vervoer. Ze vormen de basis voor nieuw beleid en investeringen in de komende jaren.

Bij de voorbereiding van het Mobiliteitsprogramma en het Uitvoeringsplan geldt een leidraad van 7 uitgangspunten.

  • Uitgangspunt 1: we maken de stad samen met de bewoners en de ondernemers

  • Uitgangspunt 2: we stellen de mens centraal

  • Uitgangspunt 3: we verdelen de mobiliteitsbehoefte over de verschillende vervoerssoorten

  • Uitgangspunt 4: we kiezen een gebiedsgerichte aanpak

  • Uitgangspunt 5: we gebruiken gebiedsontwikkeling als vliegwiel

  • Uitgangspunt 6: we maken gebruik van innovaties en experimenten

  • Uitgangspunt 7 we doen het samen met de regio

In dit Programma Verkeer en Vervoer 2022 blijven de huidige doelstellingen nog in gebruik.

Doelstellingen

  1. We blijven het bestaande wegennet gebruiken én we stimuleren het gebruik van alternatieve vervoerswijzen, door barrières weg te nemen en goede basisvoorzieningen te realiseren. Hiermee houden wij Rijswijk en de regio bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar. En we leveren daarmee een bijdrage aan de verbetering van de lokale milieukwaliteit, waaronder de CO2 reductie.

  2. We zorgen ervoor dat het aantal verkeersslachtoffers in de stad minimaal blijft. Dit doen we door onveilige verkeerssituaties aan te pakken en verkeerseducatie te stimuleren.

  3. Het aantal personen dat binnen een redelijke reistijd met verschillende vervoerswijzen onze economische toplocatie kan bereiken neemt toe.

  4. Wij blijven streven naar een toekomstbestendig en betaalbaar parkeerbeleid met een logische en eerlijke verdeling van de schaarse ruimte en werken hiervoor de aanbevelingen uit de parkeerevaluatie uit.

  5. Wij vinden het belangrijk dat inwoners voldoende keuzemogelijkheden hebben om te kunnen gaan waar zij willen (“iedereen doet mee”).

Beleidsindicatoren

Indicator

Begroting 2022

Realisatie 2022

Aantal meters geoptimaliseerde fietsroutes per jaar

1.600 meter

0 meter

Aantal fietsers per jaar op ster- en hoofdfietsroutes1

ntb

-

Aantal blackspots2

De streefwaarde is om geen blackspots in de stad te hebben

Op drie blackspots zijn/worden maatregelen getroffen. Er zijn twee nieuwe blackspots bijgekomen

Ziekenhuisopname na verkeersongeval met motorvoertuig (Ziekenhuiscijfers zijn onvoldoende betrouwbaar als indicator, daarom vermelden we een ander cijfer dan in de begroting stond)

11%

12 van de 17 motorrijders die in 2022 een ongeval kregen, raakten gewond. Dit is 4% van het totale aantal letselongevallen.

Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser

<12

63 van de 92 fietsers die in 2022 een ongeval kregen, raakten gewond. Dit is 23% van het totale aantal letsel- ongevallen in 2022.

Parkeerdruk per woonwijk (%)3

Max. 90%

Eind 2022 is een meting uitgevoerd in het gereguleerde gebied. Deze gegevens worden nog geanalyseerd. M.i.v. 2024 wordt er periodiek een meting uitgevoerd voor geheel Rijswijk.

  1. Fietstellingen (Metropoolregio Rotterdam Den Haag), streefwaarde is bepaald aan de hand van tellingen op aantal hoofdroutes en verwachte groei. Vanaf 2022 is er een ntb opgenomen vanwege op te stellen Mobiliteitsstrategie
  2. Landelijke verkeersveiligheidsmonitor, blackspot: > 6 gewonden in 3 jaar tijd per kruispunt en/of wegvak.
  3. Periodieke gemeentelijke parkeerdrukmeting