Wat hebben we er voor gedaan?

Verkeer en vervoer

Mobiliteitsstrategie

In december 2021 is het mobiliteitsprogramma vastgesteld in de raad. In 2022 is gestart met de uitwerking van het programma in een mobiliteitsstrategie: een samenhangend pakket van maatregelen waarmee we de bereikbaarheid van de stad veiligstellen en waarmee we de leefbaarheid en veiligheid van Rijswijk verbeteren. De strategie is de opmaat naar een later uit te werken uitvoeringsprogramma.

Deelmobiliteit

In december 2021 is in de raad op basis van de evaluatie van de pilot met deelmobiliteit voor deelscooters besloten om de pilot te verlengen en om in te zetten op regulering van de deelmobiliteit.

Daarmee wil Rijswijk meer grip krijgen op overlast die her en der optreedt. Hiervoor is in 2022 een aanzet gemaakt voor beleid en regulering. De basis voor het Rijswijkse deelmobiliteitsbeleid ligt nu klaar.

Door veranderingen in de deelmobiliteitsmarkt (partijen die zich terugtrekken) is het noodzakelijk geworden om de deelmobiliteit nog meer regionaal op te pakken. Hiervoor is op initiatief van Rijswijk een samenwerking met de omliggende gemeenten en de MRDH opgestart. Het Rijswijkse deelmobiliteitsbeleid stemmen we hier op af. Zodra er meer helderheid is over de samenwerking en wat dat betekent voor de verdere voortgang kan het Rijswijkse deelmobiliteitsbeleid worden vastgesteld. In de tussentijd houden we contact met de deelmobiliteitsaanbieders om eventuele overlast te beperken en om het aanbod van deelmobiliteit zoveel mogelijk op peil te houden.

Deelmobiliteit bij gebiedsontwikkeling

Er wordt bij diverse gebiedsontwikkelingen gewerkt aan het stimuleren van deelmobiliteit, dit is merendeels gekoppeld aan de gewenste parkeernorm. In het Havenkwartier is bij bouwplan Harbour Park een reductie op de parkeernorm toegepast. Randvoorwaarde voor het mogen toepassen van deze reductie (aanleggen minder parkeerplaatsen ten opzichte van de oorspronkelijke parkeernormen Havenkwartier), is het aanbieden van maatregelen zoals deelauto’s en parkeren op afstand (mobiliteitshub Handelskade). Afspraken hierover met de ontwikkelaars zijn geconcretiseerd en vastgelegd in een anterieure overeenkomst. Ook bij Bogaard Stadscentrum zijn op dezelfde wijze, afspraken hierover vastgelegd in een anterieure overeenkomst (Sterpassage, Beatrix).

Voor andere bouwplannen in het Havenkwartier (zoals Burgemeester Elsenlaan 325+329, Koopmansstraat) en ook in het Kesslerpark zijn we voornemens om op dezelfde wijze deelmobiliteit te bevorderen. In de beoordeling van diverse bouwplannen is hier in 2022 op geanticipeerd maar hierover moet besluitvorming, leidend tot een anterieure overeenkomst, nog plaatsvinden. Voor Te Werve-Oost is de ambitie voor toepassing van deelmobiliteit in 2022 vastgelegd in de nota van uitgangspunten.

Hely Hubs Rijswijk Buiten

In 2022 zijn er twee nieuwe Hely Hubs geopend in Rijswijk Buiten. Elk kwartaal maken ruim 70 nieuwe gebruikers een rit bij Hely; per maand zijn dat er circa 40. De bakfiets is veruit het populairst; de benzine auto het laagst. Parkrijk-bewoners prefereren duidelijk elektrisch vervoer; de prijs is immers nagenoeg hetzelfde.

Fiets

In 2022 is de voortgang van de voorbereiding en realisatie van fietsroutes doorgegaan.

De voorbereiding van de Lindelaan heeft geresulteerd in een mooi ontwerp waarin auto, fiets en verkeersveiligheid optimaal worden gecombineerd. Er is een breed pallet aan maatregelen toegepast in het ontwerp om de Lindelaan verkeersveiliger te maken en oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers te verbeteren.

Rembrandtkade 2e fase is opgestart en zal een fietsstraat worden. De uitwerking van de onderdoorgang Hoornbrug (Churchilllaan) is voortgezet. De uitvoering zal in het najaar 2023/voorjaar 2024 worden gestart.

Er is verder gewerkt aan de voorbereiding van diverse fietspaden. Dit zijn: onder andere Sammersweg, Jan Thijssenweg/Laan van Beens, Steenlaan, Wilhelminapark. Door verschillende oorzaken hebben deze projecten vertraging op gelopen. Hierdoor zijn de gewenste 1600m geoptimaliseerde fietsroutes in het jaar 2022 niet gerealiseerd. Er wordt gewerkt aan versnelling van deze projecten zodat deze binnen afzienbare termijn in uitvoering kunnen gaan.

In 2022 is verder gewerkt aan het vernieuwen van het Rijswijkse fietsplan met bijbehorende fietskaart, die als input is gebruikt voor de nog vast te stellen MRDH-fietskaart. De Rijswijkse fietskaart wordt onderdeel van de mobiliteitsstrategie.

Oversteekbaarheid en verbindingen verbeteren

In 2022 hebben we een aantal locaties in het vizier gekregen waar de oversteekbaarheid en verbinding verbeterd kan worden bij barrières. Zo hebben we de Schaapweg versmald van 2 x 2 naar 2 x 1 rijstrook, om de oversteek ter hoogte van de Van Vredenburchweg te verbeteren voor langzaam verkeer en om de snelheid van auto’s op de Schaapweg te verlagen. Verder hebben we voorbereidingen getroffen voor de aanleg van een aantal oversteekplaatsen voor voetgangers op de Mgr. Bekkerslaan en Huis te Landelaan.

Daarnaast wordt in de ontwerpen voor de gebiedsontwikkelingen meer rekening gehouden met voldoende ruimte voor langzaam verkeer, zoals dat ook in het Mobiliteitsprogramma is vastgelegd. Dit is nog volop in ontwikkeling.

Bestuursovereenkomst Meekoppelkansen A4 Haaglanden

In het kader van de stikstofproblematiek zijn alle voorgenomen tracébesluiten door de minister nog niet genomen. In 2022 is in het project A4 Haaglanden gewerkt aan een Uitvoeringsovereenkomst en aan detaillering van de inpassing en vormgeving.

Verkeersveiligheid

Het onderwerp verkeersveiligheid is een belangrijk speerpunt in ons beleid. Het aantal verkeersongevallen in Rijswijk is hoog, met vooral jonge verkeersslachtoffers. In 2022 is dat aantal gestegen. De noodzaak is dus groot om maatregelen te nemen. In 2022 gingen we daarom met veel inzet door op de koers die we in het Actieplan Verkeersveiligheid hebben beschreven. Ook zijn we de verkeersveiligheid in Rijswijk blijven monitoren.

Ongevallen Rijswijk 2021

Totaal ongevallen

Totaal gewond

Totaal betrokken (partijen)

Betrokken auto (partijen)

Gewonden auto

Betrokken ( brom)fiets (partijen)

Gewonden (brom) fiets

451

198

877

584

69

182

109

1Ongevallen Rijswijk 2022

Totaal ongevallen

Totaal gewond

Totaal betrokken (partijen)

Betrokken auto (partijen)

Gewonden auto

Betrokken ( brom)fiets (partijen)

Gewonden (brom) fiets

515

273

988

657

112

211

131

We pakken elk jaar kleine en grote knelpunten aan door middel van een risico gestuurde aanpak op basis van (data)analyses. Maar ook met bewonersorganisaties, initiatiefnemers en op basis van meldingen inventariseren we knelpunten in de gemeente. In 2022 hebben we ons in het bijzonder gericht op communicatie over verkeersveiligheid en gedrag in het verkeer. Zo zijn we onder meer in gesprek gegaan met bewoners en scholen over verkeersveiligheid (bijvoorbeeld op de Haagweg).

Niet alleen in Rijswijk, maar in de hele regio heeft (riskant) weggedrag een negatieve invloed op de verkeersveiligheid. De gemeente zet zich in via meerdere sporen: educatie & voorlichting; preventie & handhaving en infrastructuur & inrichting. Onder meer door het aanbieden van verkeerslessen op school, inzet van campagnes, samenwerking met de politie en het aanleggen van verkeersveilige schoolzones en fietsroutes. In 2022 hebben we de volgende concrete acties uitgevoerd:

  • Campagne voeren: Ken de Limiet, Wij Gaan Weer Naar School, Fietslicht AAN;

  • Maand van de verkeersveilige schoolomgeving (ook wel Themamaand Verkeersveiligheid) in samenwerking met scholen, politie en het ROVZH;

  • Fietslichtcontrole in samenwerking met de politie;

  • Verkeersexamen groep 7 en 8 in samenwerking met Onderwijs;

  • (Sociale) media aandacht voor campagnes en verkeersveiligheidsacties;

  • Doortrappen voor senioren in samenwerking met het ROVZH en VVN;

  • Nieuwe schoolzone in het Rembrandtkwartier;

  • Subsidie aanvraag verkeersveilige schoolzones 2023;

  • Subsidie aanvraag ‘investeringsimpuls verkeersveiligheid’ bij het Rijk en de MRDH om een aantal knelpunten in de stad verkeersveiliger te maken;

  • Aanvraag voor flitspalen op de kruisingen Generaal Spoorlaan – Steenvoordelaan (deze is inmiddels ook al geplaatst) en Pr. Beatrixlaan – Terras van Sion (goedgekeurd door het Openbaar Ministerie, plaatsing na werkzaamheden aan Warmtelinq);

  • Verkenning voor flexibele flitspalen in Rijswijk in samenwerking met de politie;

  • Opfrissen van zebrapaden op verzoek van Kinderrechtenambassadeurs;

  • Monitoren van blackspots en andere kleine en grote knelpunten in de stad.

Verkenning herinrichting Geestbrugweg -oversteek Haagweg-entree Oud-Rijswijk

In 2022 is in overleg met de omgeving van de Geestbrugweg, kruising Haagweg, Herenstraat/ Willemstraat in een proces van co-creatie gewerkt aan een schetsontwerp voor de herinrichting van deze straten. In dit ontwerp krijgen fietsers meer ruimte op een vrij liggend fietspad. Ook worden de voetpaden verbreed en krijgen de straten een meer groene uitstraling.

CID-Binckhorst

Parallel aan de ontwikkeling van het project herinrichting Geestbrugweg-oversteek Haagweg en entree Oud Rijswijk loopt het project bereikbaarheid CID-Binckhorst. In dit gebied worden 25.000 woningen en 30.000 arbeidsplaatsen toegevoegd. Om dit gebied en de omgeving daarvan bereikbaar te maken en te houden wordt het o.a. ontsloten met openbaar vervoer. Het voorkeursalternatief voor de bereikbaarheid maakt als tram gebruik van de sporen door de Geestbrugweg aansluitend aan de sporen in de Haagweg. Na de zomer van 2022 hebben de stukken ter inzage gelegen en zijn zienswijzen ingediend. Eind 2022 is een besluit genomen door het Rijk (BO MIRT) om voor de openbaar vervoer ontsluiting een bijdrage te leveren van 50%. Het geheel aan rapporten waaronder het Masterplan met daarin het voorkeursalternatief, Nota van beantwoording en de Bestuursovereenkomst, is in 2022 voorbereid voor besluitvorming door de raad.

Parkeerbeleid

In 2022 zijn de beleidsregels coulance- en bezwaarafhandeling naheffingsaanslagen parkeren Rijswijk vastgesteld en gepubliceerd. In 2022 is er ook hard gewerkt aan de voorbereiding van het laadpalenbeleid ten behoeve van besluitvorming door de raad dit jaar.

In 2022 is gestart met de voorbereiding van de evaluatie van het vergunningenbeleid en de uitwerking van het in het collegeprogramma opgenomen voornemen om een gedifferentieerd parkeertarief voor de 3e en 4e vergunning te realiseren. Daarnaast is in 2022 de aanbesteding voor de administratieve verwerking van naheffingsaanslagen parkeerbelasting afgerond. Daarin zijn (verbeterde) afspraken opgenomen over dienstverlening, klantgericht handelen, rapportage van resultaten en samenwerking.

In het kader van de ontwikkeling van de nieuwe website is een nieuwe opzet en inhoud voor de parkeeronderwerpen op de website van de gemeente Rijswijk uitgewerkt samen met het Parkeerloket ten behoeve van een verbeterde informatievoorziening naar de inwoners. Nagenoeg alle aanbevelingen van Baker Tilly zijn in 2022 opgepakt en ook geïmplementeerd. Zo is er nadrukkelijker aandacht voor contractbeheer en afspraken met interne en externe partijen binnen de parkeerketen. Daarnaast zijn intern afspraken gemaakt over de werkverdeling, 4-ogen principe en wordt intensief samengewerkt met het Parkeerloket (dat een permanente invulling heeft gekregen).

Fietsparkeren

De pilot in Oud Rijswijk was een groot succes en wordt nu als structurele oplossing toegepast op zaterdagen tot de herinrichting van de Herenstraat plaats vindt. Bij de herinrichting wordt nu ook nagedacht over passende fietsparkeeroplossingen en mogelijkheden om een meer vaste oplossing te realiseren.

Er is in 2022 een start gemaakt met het proces om te komen tot uitgangspunten voor het fietsparkeren voor geheel Rijswijk. De visie ten aanzien hiervan zal in 2023 zijn beslag krijgen en vervolgens ook worden verwerkt in het Fietsplan en de Mobiliteitsstrategie.

Openbaar Vervoer

Start MIRT-verkenning Oude Lijn.

In 2022 is het ministerie met de gemeenten, de Provincie Zuid-Holland en met de MRDH overeengekomen samen in totaal 4,8 miljard te investeren in de regio in openbaar vervoer, fiets en wegen. Dit heeft geresulteerd in het startbesluit voor de MIRT-verkenning Oude Lijn. Voor Rijswijk is dit een belangrijke mijlpaal, omdat dat we nu echt werk kunnen gaan maken van de ontsluiting van Rijswijk Buiten met een snelle spoorverbinding. Doel van deze MIRT-verkenning is de realisatie van een hoogwaardige openbaarvervoerverbinding over de Oude Lijn (de spoorverbinding tussen Leiden en Dordrecht). Het zogenaamde City Sprinter concept zorgt ervoor dat de capaciteit van het spoor verhoogd wordt tot 8 stops per uur; verdere groei naar 12 stops per uur wordt onderzocht. Onderdeel van de MIRT-verkenning is de aanleg van een halteplaats in Rijswijk Buiten, waarmee de inwoners betere toegang krijgen tot het openbaar vervoer.

Tram en bus

In het kader van Transitieplannen, en onder meer als gevolg van de ontstane exploitatietekorten door de Coronacrisis, heeft HTM in 2022 enkele tramhalten tijdelijk opgeheven, ook in Rijswijk. We blijven in gesprek met HTM en de MRDH om deze halten weer in dienstregeling op te nemen.

Rijswijk blijft zich inzetten voor een goed openbaar vervoer voor onze inwoners en een goede halteverdeling zodat iedereen op loopafstand een ov-halte heeft en makkelijk gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Deze aanpak heeft geresulteerd in terugkeer van buslijn 53 naar de Muziekbuurt.

Stationsgebied

In 2022 is het duidelijk geworden dat het station niet aan NS overgedragen gaat worden. Hierom is in 2022 op ambtelijk niveau een handelingsperspectief met partijen NS, ProRail, MRDH, HTM en EBS opgesteld. Deze zal in 2023 bestuurlijk worden voorgelegd.Dit Handelingsperspectief zal dienen als basis voor verdere planontwikkeling. Het gaat hierbij om het verbeteren van het knooppunt Eisenhowerplein, incl. bus- en tramhalten, maar er wordt ook aandacht besteed aan de routes vanaf het station naar de nieuwe woningen in Kesslerpark, Havenkwartier, Prinses Beatrixlaan etc. Dit vormt de hoofdlijn voor hoe het station een centrale plaats inneemt in de mobiliteitstransitie in Rijswijk.

Tegelijkertijd is een impuls gegeven aan het verbeterd onderhoud van het station. De roltrappen zijn in 2022 gerepareerd en de liften krijgen dit jaar een onderhoudsbeurt. Ook wordt het dagelijkse onderhoud onder de loep genomen en waar nodig verbeterd en/of geïntensiveerd. De omgeving van het station heeft in 2022 een positieve impuls gekregen door extra groen te realiseren, bankjes te plaatsen enzovoorts.

Economie en mobiliteit

Voor de regionale bereikbaarheid hebben we ingezet op een betere coördinatie van wegwerkzaamheden met name binnen Rijswijk, maar ook met de regio via Zuid-Holland Bereikbaar. Er is meer inzicht gekomen in de planning van alle grote infrastructurele (onderhouds)projecten en woningbouwprojecten in Rijswijk.

Prinses Beatrixlaan

De analyse en ontwerpwerkzaamheden voor de herinrichting van de Prinses Beatrixlaan lopen door tot en met dit lopende jaar. In 2022 is een verkenning naar maatregelen uitgevoerd op het gebied van mobiliteitstransitie en OV-ontwikkeling. Deze worden momenteel uitgewerkt tot een concreet uitvoeringsvoorstel voor maatregelen die kunnen bijdragen aan een vermindering van verkeer op de Prinses Beatrixlaan.

Het verkeer op de Prinses Beatrixlaan zorgt voor filevorming en een lagere oversteekbaarheid, en daarmee een verslechterde bereikbaarheid van Rijswijk. Bovendien zorgt het ook voor een slechte luchtkwaliteit en veel geluidsoverlast, kortom geen goede leefbaarheid in de directe omgeving. Den Haag en de MRDH hebben inmiddels toegezegd samen met Rijswijk de mogelijkheden te willen onderzoeken om deze problemen aan te pakken. Eén van de te onderzoeken mogelijkheden daarbij is een tunnel. In 2022 heeft Rijswijk hiervoor een concept plan van aanpak opgesteld. Hierin is omschreven welke stappen Rijswijk moet nemen in het proces, welke beslismomenten er zijn, hoe de onderzoeksopzet eruit komt te zien en welke organisatie, capaciteit en budget hiervoor nodig is. Doel van het opstellen van dit plan van aanpak is om een concrete opdracht te kunnen schrijven voor het uitvoeren van het onderzoek en de begeleiding van dit proces.