Wat wilden we bereiken?
Visie op het programma
Jeugdigen moeten vrij en in veiligheid kunnen opgroeien, zodat ze later verantwoordelijke, zelfstandige, zelfredzame en maatschappelijk betrokken volwassenen kunnen worden. Als eerste zijn ouders/verzorgers verantwoordelijk dat het goed gaat met hun kinderen. Op het moment dat ze hier (tijdelijk)niet toe in staat zijn, krijgen ze een steuntje in de rug. De gemeente Rijswijk doet haar best om een fijne omgeving te creëren waar kinderen goed kunnen opgroeien en zich kunnen ontwikkelen. Mogelijke problemen worden snel opgemerkt en opgelost om te voorkomen dat zwaardere (jeugd)hulp nodig is.
Naast ouders/verzorgers hebben het onderwijs en de aanbieders van diverse jeugdactiviteiten op het gebied van sport, spel, kunst, cultuur en vrijetijd een belangrijke rol hierin. Ze zijn heel belangrijk voor de manier waarop jeugdigen zich kunnen ontwikkelen. Zo zorgen we dat jongvolwassenen klaar zijn voor hun zelfstandige deelname aan de maatschappij. Het beleid is gericht op een positieve benadering. Alle jeugdigen moeten dezelfde kansen krijgen. De nadruk ligt op een aanpak om problemen te voorkomen.
Doelstellingen
Opgroeien en Opvoeden: samen werken we aan een toegankelijk en divers aanbod voor de ondersteuning bij opvoeding en ontwikkeling. Het moet goed op elkaar aansluiten en voor iedereen beschikbaar zijn. De vraag van ouders en hun kinderen in de leeftijd van 0 tot 23 jaar is het meest belangrijk. Er wordt gekeken naar de diverse levensfasen en de vragen die daarbij horen.
Educatie: iedere jeugdige die in Rijswijk woont heeft recht op onderwijs op een voor hem/haar passende plek. Iedereen moet de mogelijkheid krijgen om een startkwalificatie (een diploma havo, vwo, mbo2 of hoger) te behalen. Het zo goed mogelijk ontwikkelen van persoonlijk talent is een belangrijk uitgangspunt.
Persoonlijke ontwikkeling: Jeugdigen ontwikkelen zich breed en ontdekken hun talenten. We zetten in op dat iedereen gebruik kan maken van het standaard aanbod op het gebied van sport, kunst en cultuur, techniek, natuur en milieu en taal.
Beleidsindicatoren verplicht
Indicator | Begroting 2022 | Realisatie 2022 |
---|---|---|
Absoluut verzuim aantal per 1.000 leerlingen | 3,5 | 3,8 |
Relatief verzuim aantal per 1.000 leerlingen | 40 | 35 |
Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) | < 2,2% | 1,6% |
Toelichting verplichte indicatoren
Absoluut verzuim
De verplichte indicator ‘Absoluut verzuim’ meet het aantal leerplichtige leerlingen per 1000 leerlingen dat op een moment in het schooljaar niet staat ingeschreven op een school of onderwijsinstelling. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is verantwoordelijk voor de registratie van deze gegevens.
Vanwege het uitbreken van de coronapandemie is de streefwaarde die effect had op het verzuim voor de begroting 2022 iets naar boven bijgesteld ten opzichte van de vorige begrotingen.
De laatste gegevens die bij DUO gepubliceerd zijn van het schooljaar 2020-2021. Het aantal Rijswijkse absoluut verzuimers was toen 3,8 leerlingen per 1.000 leerlingen. In absolute getallen ging het toen om 28 leerlingen. Voor de voorgaande schooljaren waren deze cijfers als volgt:
Schooljaar 2019-2020: 6,6 per 1.000 leerlingen; absoluut getal 48 leerlingen;
Schooljaar 2018-2019: 4,0 per 1.000 leerlingen; absoluut getal 27 leerlingen.
Relatief verzuim
De verplichte indicator ‘Relatief verzuim’ is het aantal leerplichtige leerlingen per 1000 leerlingen dat staat ingeschreven op een school of onderwijsinstelling maar deze niet of niet geregeld bezoekt. DUO is aangewezen als gegevensbron.
De laatst gepubliceerde gegevens zijn van het schooljaar 2020-2021. Het aantal Rijswijkse relatief verzuimers was toen 35 leerlingen per 1.000 leerlingen. In absolute getallen ging het toen om 260 leerlingen. Voor de voorgaande schooljaren waren deze cijfers als volgt:
Schooljaar 2019-2020: 22 per 1.000 leerlingen; absoluut getal 158 leerlingen;
Schooljaar 2018-2019: 31 per 1.000 leerlingen; absoluut getal 210 leerlingen
Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers)
De verplichte indicator ‘VSV-ers’ is het percentage van het totaal aantal 12- tot 23-jarigen dat zonder startkwalificatie (minimaal diploma mbo2, havo of vwo) het onderwijs verlaat. Ingrado/DUO is aangewezen als gegevensbron.
De laatst gepubliceerde gegevens zijn van het schooljaar 2020-2021. Het percentage VSV-ers van de Rijswijkse voortgezet onderwijs/mbo-scholen was 1,6%. Voor de voorgaande schooljaren waren deze cijfers als volgt:
Schooljaar 2019-2020: 2,0%
Schooljaar 2018-2019: 2,2%
De cijfers van DUO zijn gebaseerd op de postcode en gemeente waar de scholen voor VO en MBO gevestigd zijn. Dit betekent dat het genoemde percentage betrekking heeft op alle leerlingen op die bepaalde scholen, zowel Rijswijkse als niet-Rijswijkse leerlingen.
Beleidsindicatoren optioneel
Indicator | Begroting 2022 | Realisatie 2022 |
---|---|---|
Voldoende kindplaatsen Voorschoolse educatie | 150 | 150 |
Aantal projecten samen met het Team Brede Impuls | 18 | 20 |
De Ontdekkers bieden door het jaar heen diverse activiteiten in verschillende wijken | 9 | 9 |
Alle reguliere basisscholen zijn vertegenwoordigd in de Raad van Kinderrechten- ambassadeurs | 12 | 11 |
De Raad van Jongeren- ambassadeurs geeft gevraagd en ongevraagd advies op minimaal 3 onderwerpen | 4 | 3 |
Aantal Rijswijkse deelnemers aan het MDT Follow Your Dreams Project | 10 | 13 |
Toelichting indicatoren
Voldoende kindplaatsen Voorschoolse educatie
De gemeente wil er voor zorgen dat alle peuters met een achterstand in de Nederlandse taal terecht kunnen op een Rijswijkse peuterspeelschool. Zodat ieder kind voorschoolse educatie kan krijgen. Hiermee wordt de taalachterstand verminderd of ingehaald. Ook worden kinderen goed voorbereid op de basisschool. Ouders mogen zelf kiezen of ze van deze voorziening in Rijswijk gebruikmaken. Met 150 plaatsen is er in 2022 voldoende plaats om alle Rijswijkse kinderen met een indicatie ook in Rijswijk naar een peuterspeelschool te laten gaan.
Aantal projecten samen met het Team Brede Impuls
Met de Brede Regeling Combinatiefuncties wordt een intensieve samenwerking gestimuleerd tussen partners, waaronder scholen en het Team Brede Impuls. Samen maken zij een school- en/of wijkprogramma op het gebied van natuur, taal, techniek, cultuur en sport. Het aantal moet groeien naar 22 projecten/programma’s in 2025. In 2022 zijn er 20 projecten gerealiseerd.
De Ontdekkers bieden door het jaar heen diverse activiteiten in verschillende wijken
De Ontdekkers bieden het hele jaar door een divers en laagdrempelig programma van kinder- en jeugdactiviteiten aan. Ze proberen gedurende het jaar in alle 11 de wijken van Rijswijk één of meerdere activiteiten te laten plaatsvinden. Via een langzame groei naar 11 wijken in 2025 willen ze dit realiseren.
Alle reguliere basisscholen zijn vertegenwoordigd in de Raad van Kinderrechtenambassadeurs
De Raad van Kinderrechtenambassadeurs (KRA) bestaat uit leerlingen van groep 7 van de Rijswijkse basisscholen. De wens is dat alle 20 Rijswijkse basisscholen deelnemen in de Raad. We willen hier de komende jaren langzaam naar toe groeien. De coördinatie van werving die de KRA doet vindt plaats op alle basisscholen. Het blijft een keuze van de scholen of zij leerlingen voordragen.
Jeugdigen geven gevraagd en ongevraagd advies op minimaal 3 onderwerpen (Speaking Minds Methodiek)
We willen vanuit jongerenpanels de jeugdigen advies vragen. De panels afhankelijk van de adviesvraag veranderen van samenstelling. Bij de Speaking Minds methodiek worden praktisch opgeleide jongeren betrokken bij het gemeentelijk beleid. Zij geven de gemeente advies over verschillende beleidsvragen.
Maatschappelijke Diensttijd (MDT) project Follow Your Dreams (FYD)
De gemeente Den Haag is in 2019 gestart met een MDT proeftuin FYD. MDT is een nieuwe aanvulling op bestaande ondersteuningsprojecten voor jongeren. Met de “MDT-reis” leren jongeren werken aan talentontwikkeling, elkaar ontmoeten en maatschappelijke gevolgen. De gemeente Rijswijk doet sinds 2021 mee met dit project.