Wat wilden we bereiken?

Visie op het programma

  1. We stimuleren dat mensen zelf verantwoordelijkheid nemen. En we steunen eigen initiatieven van inwoners en ondernemers zo goed mogelijk. Bij maatschappelijke opgaven denken we van tevoren na over hoe we inwoners kunnen betrekken en welke rol en bevoegdheden zij hebben. We geven bij elk project duidelijk aan of en hoeveel samenwerkingsruimte er is.

  2. Ook in onze communicatie is participatie met inwoners en ondernemers het vertrekpunt. We communiceren daarom niet alleen voorafgaand of na projecten. Maar juist ook tijdens de uitvoeringsfase. We blijven daarbij gebruikmaken van traditionele media als de website en huis- aan-huisbladen. Maar we leggen ook meer nadruk op de inzet van social media als Facebook, WhatsApp, YouTube en Instagram. Hierbij is webcare onmisbaar. Daarnaast zetten we andere communicatiemethoden in, zoals online groepen en peilingen. We willen voor iedereen goed benaderbaar zijn. Zo kunnen wij actief samenwerken met Rijswijkers en partners in Rijswijk. We geven hier actief invulling aan door het wijkwethouderschap, werkbezoeken en de WhatsApp- spreekuren.

  3. De gemeente Rijswijk is een toegankelijke en dienstverlenende organisatie. De wensen en behoefte van onze inwoners staan centraal. We sluiten als gemeente op tijd aan op de snel veranderende omgeving. Daarnaast streven we naar een persoonlijke, inclusieve en digitale dienstverlening van een excellent niveau.

Doelstellingen

  • Samenwerken vanuit eigen kracht;

  • Consequent zijn in communicatie;

  • Excelleren in dienstverlening;

  • We verbeteren onze dienstverlening en maken het daardoor met onze dienstverlening gemakkelijk voor de inwoners, bedrijven en instellingen;

  • We stellen inwoners, bedrijven en instellingen centraal in onze processen en werken op een effectieve, efficiënte en transparante wijze;

  • We komen onze afspraken na en informeren de inwoners, bedrijven en instellingen op een begrijpelijke wijze tijdig en volledig;

  • We bieden waar nodig dienstverlening op” maat” aan inwoners, bedrijven en instellingen;

  • We streven naar eenzelfde kwaliteitsniveau/serviceniveau onafhankelijk van het door de klant gekozen dienstverleningskanaal (digitaal, telefoon, balie, e-mail, social media of post);

  • De inwoner/ondernemer/instelling kan kiezen van welk dienstverleningskanaal hij/zij gebruik wil maken en waar mogelijk sturen we om van het meest effectieve en meest efficiënte dienstverleningskanaal gebruik te maken.