Wat wilden we bereiken?

Visie op het programma & opgave

Het behouden en verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de gemeente Rijswijk voor alle vervoersvormen. Naast verkeersbeleid en beheer en onderhoud van de bestaande infrastructuur maken we samen met onze inwoners en andere belanghebbenden plannen voor het verkeer in de toekomst.

De groei van onze stad en regio, de verstedelijking, en de groei van de mobiliteit, vraagt ook om een mobiliteitstransitie. Er zijn maatregelen nodig om de stad bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden en om ervoor te zorgen dat inwoners mobiel blijven. Dat betekent onder meer dat we het gebruik van fiets, openbaar vervoer en andere vormen van mobiliteit moeten bevorderen om de stad niet volledig dicht te laten slibben.

Uitgaande van bovenstaande noodzaak is in 2020 gestart met de voorbereidingen voor een nieuwe visie op mobiliteit en worden de kaders bestuurlijk vastgesteld. De Mobiliteitsvisie wordt in 2021 opgeleverd. Op basis van de visie wordt een Uitvoeringsprogramma gemaakt dat de basis zal zijn voor komende begrotingen en investeringsplannen.

Doelstellingen

  1. We blijven het bestaande wegennet benutten én we stimuleren het gebruik van alternatieve vervoerswijzen, door barrières weg te nemen en goede basisvoorzieningen te realiseren. Hiermee houden wij Rijswijk en de regio bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar. En we leveren daarmee een bijdrage aan de verbetering van de lokale milieukwaliteit, waaronder de CO² reductie.

  2. We zorgen ervoor dat het aantal verkeersslachtoffers in de stad minimaal blijft. Dit doen we door onveilige verkeerssituaties aan te pakken en verkeerseducatie te stimuleren.

  3. Het aantal personen dat binnen een redelijke reistijd met verschillende vervoerswijzen onze economische toplocatie kan bereiken neemt toe.

  4. Wij blijven streven naar een toekomstbestendig en betaalbaar parkeerbeleid met een logische en eerlijke verdeling van de schaarse ruimte en werken hiervoor de aanbevelingen uit de parkeerevaluatie uit.

  5. Wij vinden het belangrijk dat inwoners voldoende keuzemogelijkheden hebben om te kunnen gaan waar zij willen (“iedereen doet mee”).

Beleidsindicatoren

Indicator

Begroting 2021

Realisatie 2021

Aantal meters geoptimaliseerde fietsroutes per jaar1

500 meter

2650 meter

Aantal fietsers per jaar op ster- en hoofdfietsroutes2

17.000

Meting in 2021 niet uitgevoerd. In 2022 wordt in de hele regio gemeten

Aantal blackspots3

De streefwaarde is om geen blackspots in de stad te hebben

Drie blackpots in de periode 2019-2021.

1. Generaal Spoorlaan – Steenvoordelaan: 4 ongevallen en 7 gewonden.

2. Mgr. Bekkerslaan – Prinses Beatrixlaan – Schaapweg: 7 ongevallen en 7 gewonden

3. Admiraal Helfrichsingel – Wethouder Brederodelaan – Prinses Beatrixlaan: 4 ongevallen 8 gewonden.

Ziekenhuisopname na verkeersongeval met motorvoertuig (Ziekenhuiscijfers zijn onvoldoende betrouwbaar als indicator, daarom vermelden we een ander cijfer dan in de begroting stond)

n.v.t.

In 2021 waren er 449 ongevallen met 198 personen die gewond zijn geraakt (44%).

Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser

<10

In 2021 hebben 74 ongevallen met fietsers plaatsgevonden, waarbij 55 fietsers gewond raakten.

Parkeerdruk per woonwijk (%)4

Max. 90%

<90% gemiddeld

  1. Gemeentelijke meting op straat; uitvoering fietsprojecten. Vanaf 2022 is er een ntb opgenomen vanwege de op te stellen Mobiliteitsstrategie
  2. Fietstellingen (Metropoolregio Rotterdam Den Haag), streefwaarde is bepaald aan de hand van tellingen op aantal hoofdroutes en verwachte groei. Vanaf 2022 is er een ntb opgenomen vanwege op te stellen Mobiliteitsstrategie
  3. Landelijke verkeersveiligheidsmonitor, blackspot: > 6 gewonden in 3 jaar tijd per kruispunt en/of wegvak.
  4. Periodieke gemeentelijke parkeerdrukmeting