Wat heeft het gekost?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Verkeer en Vervoer | Primitief 2021 | Gewijzigde raming 2021 | Realisatie 2021 | Afwijking | |
2100 Wegen, straten en pleinen | Lasten | 7.745 | 7.535 | 7.812 | -278 |
Baten | 984 | 1.300 | 2.639 | 1.340 | |
Saldo | -6.761 | -6.235 | -5.173 | 1.062 | |
2110 Verkeer | Lasten | 1.241 | 1.290 | 1.380 | -90 |
Baten | 23 | 63 | 113 | 51 | |
Saldo | -1.218 | -1.228 | -1.267 | -39 | |
2120 Openbaar vervoer | Lasten | 165 | 229 | 167 | 62 |
Baten | |||||
Saldo | -165 | -229 | -167 | 62 | |
2140 Parkeren | Lasten | 718 | 744 | 769 | -25 |
Baten | 2.920 | 2.652 | 2.930 | 278 | |
Saldo | 2.201 | 1.908 | 2.161 | 253 | |
2400 Waterwegen | Lasten | 864 | 1.117 | 971 | 145 |
Baten | |||||
Saldo | -864 | -1.117 | -971 | 145 | |
Programmatotalen | Lasten | 10.732 | 10.914 | 11.099 | -185 |
Baten | 3.926 | 4.014 | 5.683 | 1.669 | |
Saldo | -6.806 | -6.900 | -5.417 | 1.483 |
Toelichting op de afwijkingen:
2100 Wegen, straten en pleinen
Lasten nadeel € 278.000
Baten voordeel € 1.340.000
De hogere lasten zijn voornamelijk veroorzaak door het extreme winterweer aan het einde van de winterperiode in 2021. Hierdoor hebben we meer kosten gemaakt om de stad sneeuwvrij en veilig te maken.
De hogere baten zijn voornamelijk veroorzaakt door hogere baten vanuit Straatwerk als gevolg van grootschalige vervanging door Stedin en Dunea in combinatie met de aanleg van glasvezel.
2110 Verkeer
Lasten nadeel € 90.000
Baten voordeel € 51.000
De overschrijding van de lasten wordt veroorzaakt door een stijging van de kosten (als gevolg van een nieuw onderhoudscontract en doordat er meer storingen zijn geweest aan de Verkeersregelinstallaties. Daarnaast zijn de lasten voor energie hoger uitgevallen door de stijging van de energieprijzen en door het bijplaatsen van 20 laadpalen.
De hogere baten worden voornamelijk veroorzaakt door een hogere vergoeding die de gemeente heeft ontvangen voor energiekosten voor laadpalen als gevolg van de gestegen energieprijzen.
2120 Openbaar vervoer
Lasten voordeel € 62.000
De werkzaamheden aan de roltrappen zijn grootschaliger dan verwacht, maar door extreme levertijden wordt het herstel pas eind 2022 uitgevoerd. De in de tweede halfjaarrapportage 2021 vastgestelde middelen ad. € 75.000 niet uitgegeven. In de eerste halfjaarrapportage 2022 zal een nieuwe aanvraag gedaan worden voor het beschikbaar stellen van noodzakelijk budget.
2140 Parkeren
Baten voordeel € 278.000
De coulanceregeling parkeren is teruggedraaid.
2400 Waterwegen
Lasten voordeel € 145.000
De werkzaamheden zijn in 2021 conform plan uitgevoerd. De geplande meters baggeren zijn vrijwel volledig uitgevoerd. Er is een klein verwaarloosbaar deel van het werk 2021 nog te doen voor 2022.- De besteding 2021 is afgerond 240.000 lager dan gepland. Dit komt vooral omdat minder slib aangetroffen is dan van te voren is ingeschat en het slib is minder verontreinigd. De lagere lasten voor baggeren resulteert in een lagere onttrekking uit de bestemmingsreserve Baggerwerken. De lagere onttrekking uit de bestemmingsreserve wordt verklaard onder de mutaties reserves.
Investeringen
Investeringen (bedragen x € 1.000) | Begr. Lasten | Werk. Lasten | Saldo lasten | Begr. Baten | Werk. Baten | Saldo baten |
---|---|---|---|---|---|---|
Aanleg tweerichtingenfietspad Veraartlaan route a4 | 1.510 | 1.029 | 481 | 1.010 | 31 | 979 |
Aanpassingen buslijn Muziekbuurt | 24 | 24 | 60 | 60 | ||
Aanschaf scanauto | ||||||
Bewaakte fietsenstalling Generaal Eisenhowerplein | 83 | 82 | ||||
Carillontoren Generaal Spoorlaan | 57 | 39 | 18 | |||
E-laadpalen 2021 | 167 | 94 | 73 | |||
Fietspaden in asfalt 2021 | 533 | 13 | 521 | 400 | 400 | |
Fietspaden in asfalt Rembrandtkade deel 2 | 290 | 290 | 100 | 100 | ||
Fietsroute RijswijkBuiten-Den Haag (sterroute 2) | 385 | 206 | 179 | 250 | 250 | |
Fietsroute Romeinse route (S.W. Churchilllaan) | ||||||
Fietsstraat Delftweg | 57 | 57 | ||||
Fietstunnel spoor Den Haag-Rotterdam | 4.440 | 4.440 | 2.150 | 2.150 | ||
Handhaafsysteem parkeren | 30 | 30 | ||||
Herinr.vrijkomend openb.geb.voorm.tunnel Haagweg | 230 | 230 | ||||
Herinricht.incl. fietspaden Steenlaan+Tulpstraat | 450 | 13 | 437 | 150 | 150 | |
Herstel asfaltwegen 2021 | 1.048 | 420 | 628 | |||
Herstellen (duiker)bruggen 2021 | 658 | 246 | 412 | |||
Impuls verkeersveiligheid | 57 | 29 | 28 | |||
Infrastructuur Prinses Beatrixlaan | 799 | 354 | 445 | |||
Inlaat Rijnerwetering | 75 | 70 | 5 | |||
Inrichting autotunnel Laan van ’t Haantje | 398 | 116 | 282 | |||
Integrale herinrichting probleemstraten 2019 | ||||||
Integrale herinrichting probleemstraten 2021 | 4.446 | 962 | 3.484 | |||
Invoeren nieuwe inzameling 2021 | 388 | 164 | 224 | 3 | -3 | |
Kwaliteitsimpuls Plaspoelpolder | 124 | 124 | ||||
Kwaliteitsimpuls Stationsomgeving | 7 | 7 | ||||
Meekoppelkansen voorbereidingskrediet | 50 | 21 | 29 | |||
Opwaarderen Karel Doormanlaan | 909 | 721 | 187 | |||
Opwaarderen kleine kansrijke plekken | 215 | 56 | 160 | |||
Overlast bomen 2018 | 158 | 137 | 21 | |||
Oversteek Vrijenbanselaan KFC/Shell | 74 | 74 | ||||
Realisatie fietsbrug Rijn-Schiekanaal | 15 | 15 | ||||
Rotonde Diepenhorstlaan + groen assenkruis | 528 | 163 | 365 | 423 | 423 | |
Talking Traffic verkeerslichten | 34 | -34 | 187 | 187 | ||
Verkeersveilige herinr. Geestbrugweg (fase 2) | 38 | 8 | 30 | |||
Verkeersveilige schoolomgeving | 12 | 37 | -25 | 83 | 83 | |
Verkeersveilige schoolomgeving 2021-2022 | 75 | 75 | 38 | 38 | ||
Verkennend ontwerp Geestbrugweg | 250 | 29 | 221 | |||
Vervangen beschoeiingen 2021 | 841 | 7 | 834 | |||
Vervangen pollers voor camerasysteem | 120 | 1 | 119 | |||
Vervanging armaturen 2021 | 150 | 41 | 109 | |||
Vervanging kabelnet openbare verlichting 2021 | 350 | 350 | ||||
Vervanging lichtmasten 2019 | ||||||
Vervanging lichtmasten 2021 | 175 | 34 | 141 | |||
Vervanging verkeerslichteninstallaties 2021 (20jr) | 502 | 239 | 263 | 190 | 190 | |
Vervanging verkeerslichteninstallaties 2021 (40jr) | 656 | 33 | 623 | 60 | 60 | |
Voorbereidingskrediet Lindelaan | 200 | 83 | 117 | |||
Extra impuls vervanging ov kabels 2021 | 298 | 289 | 9 | |||
Verbouwing werkruimte IOG/Toezicht Parkeren | 54 | 54 | ||||
Verkeersveiligheid oversteekplaatsen | 47 | 11 | 36 | |||
Fietsroute Romeinse route (SW Churchillln)fase 2 | 686 | 580 | 106 | 295 | 295 | |
Verb.comfort tegelfietspad Sammersweg ism gem.D-H | 649 | 65 | 584 | 328 | 328 | |
Verv.kabeln.openb.verlicht.extra impuls kabels'19 | ||||||
Extra impuls vervanging ov kabels 2020 | ||||||
Fietspaden in asfalt 2020 | ||||||
Fietsstraat van Rijnweg (fase 2) | 217 | 231 | -14 | |||
Integrale herinrichting probleemstraten 2020 | ||||||
Invoeren nieuwe inzameling 2020 | ||||||
Kwaliteitsverbetering onderdoorgang Hoornbrug | 362 | 9 | 353 | |||
Langzaamverkeersbrug over de Pr. Beatrixlaan | 1.500 | 1.500 | ||||
Aanleg en inrichting Laan van ’t Haantje | 1.066 | 1.013 | 53 | |||
Vervanging lichtmasten 2020 | ||||||
Uitbreiding vergunningen parkeersysteem | 40 | 51 | -12 | |||
Herstel kademuur Sammersweg | 282 | 19 | 263 | |||
Eindtotaal | 26.692 | 8.019 | 18.673 | 5.805 | 35 | 5.770 |