Wat heeft het gekost?

Exploitatie (bedragen x 1.000)

Sociaal Domein

Primitief 2021

Gewijzigde raming 2021

Realisatie 2021

Afwijking
(+ = voordeel)

1400 Dierenwelzijn

Lasten

138

138

137

1

Baten

Saldo

-138

-138

-137

1

6100 Inkomen

Lasten

24.268

24.320

27.527

-3.207

Baten

22.951

23.003

25.615

2.612

Saldo

-1.317

-1.317

-1.912

-595

6110 Arbeidsmarkt overig

Lasten

2.367

2.445

2.286

159

Baten

Saldo

-2.367

-2.445

-2.286

159

6140 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid

Lasten

4.892

5.857

4.857

1.001

Baten

221

141

113

-28

Saldo

-4.671

-5.716

-4.743

973

6204 Inburgering

Lasten

208

191

181

10

6204 Inburgering

Baten

Saldo

-208

-191

-181

10

6230 Re-integratie- en participatievoorzieningen Participatiewet

Lasten

2.263

2.832

2.166

666

Baten

70

134

65

Saldo

-2.263

-2.762

-2.032

730

6610 Maatwerkvoorzieningen materieel Wmo

Lasten

2.463

2.758

2.544

214

Baten

3

3

9

6

Saldo

-2.460

-2.755

-2.535

220

6620 Maatwerkvoorzieningen immaterieel Wmo

Lasten

10.231

12.034

12.059

-26

Baten

300

398

490

93

Saldo

-9.931

-11.636

-11.569

67

6700 Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd

Lasten

7.946

8.868

8.610

258

Baten

1.453

1.453

1.589

135

Saldo

-6.493

-7.414

-7.021

393

6710 Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd

Lasten

1.157

974

857

117

Baten

1

1

Saldo

-1.157

-974

-856

118

6820 Individuele voorzieningen natura Jeugd

Lasten

14.598

19.718

18.765

953

Baten

78

78

Saldo

-14.598

-19.718

-18.687

1.031

6830 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang Jeugd

Lasten

1.306

1.121

1.150

-30

Baten

Saldo

-1.306

-1.121

-1.150

-30

7100 Volksgezondheid

Lasten

939

996

917

78

Baten

1

31

31

Saldo

-937

-964

-886

78

7240 Lijkbezorging

Lasten

17

17

15

2

Baten

133

133

168

35

Saldo

115

115

153

37

Programmatotalen

Lasten

72.791

82.267

82.071

195

Baten

25.062

25.231

28.228

2.997

Saldo

-47.729

-57.035

-53.843

3.192

Toelichting op de afwijkingen:

6100 Inkomen

Lasten nadeel 3.207.000
Baten voordeel 2.612.000

Zowel het nadeel op de lasten als het voordeel op de baten worden voornamelijk veroorzaakt door de inkomsten en uitgaven die betrekking hebben op de corona gerelateerde Tozo regeling. Deze Tozo regeling is budgettair neutraal. Het uiteindelijke nadeel op dit product van 595.000 (3.207 minus 2.612) is het resultaat van de uitvoering van de Participatiewet, Ioaw, Ioaz en BBZ.

In de 2e halfjaarrapportage 2021 is aangegeven dat het te verwachten nadeel op de BUIG zou uitkomen op 600.000 en zijn mogelijkheden voor bijsturing en dekking van het tekort aangegeven. Eind 2021 is het definitieve budget ten behoeve van de BUIG door het Rijk lager vastgesteld dan de indicaties die tot dat moment waren afgegeven waardoor het te verwachten tekort verder begon op te lopen. Ook een negatief effect van de waardering van de debiteuren had een negatief effect op het resultaat. Door scherp bij te sturen is het gelukt om het uiteindelijke tekort op het niveau van de tweede halfjaarrapportage te laten uitkomen.

Het volledige tekort op de BUIG is gecompenseerd door het beperken van de uitgaven binnen het product Re-integratie en participatievoorzieningen Participatiewet.

6110 Arbeidsmarkt overig

Lasten voordeel 159.000

Zoals is aangegeven in de tweede halfjaarrapportage 2021 is eind 2021 de liquidatieverantwoording van de DSW Rijswijk eo vastgesteld en is het restant van de overgebleven gelden aan de gemeente Rijswijk uitbetaald. Hierdoor is een voordeel ontstaan van 329.000

Het voordeel van 329.000 wordt getemperd door een stijging van de directe personeelskosten van de Wsw-dienstverbanden, hogere uitgaven ten behoeve van de exploitatie van het Werkgeversservicepunt Rijswijk en een hogere bijdrage aan het Regionale Platform Arbeidsmarktbeleid waardoor het uiteindelijke voordeel is uitgekomen op 159.000.

6140 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid

Lasten voordeel 1.001.000

Een voordeel van 792.000 is ontstaan door het achterblijven van verwachte kosten met betrekking tot de door het rijk verstrekte coronapakketten ten behoeve van de TONK (698.000) en het gemeentelijk schuldenbeleid 2021 (94.000). Bij het sluiten van de jaarrekening zal bestuurlijke besluitvorming worden gevraagd om dit voordeel te reserveren om een extra inzet te kunnen doen op het gebied van armoede en schulden. Te denken valt hierbij onder andere aan een extra inzet op het gebied van energiearmoede.

Een voordeel van 34.000 is het resultaat van diverse kleine plussen en minnen binnen het gehele product.

Ten behoeve van de kwijtscheldingen met betrekking tot de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de ozb is er voor een bedrag van 175.000 minder kwijtgescholden dan waar in de begroting mee rekening was gehouden waardoor er voor dit bedrag een voordeel is ontstaan.

6230 Re-integratie- en participatievoorzieningen Participatiewet

Lasten voordeel 666.000
Baten voordeel 65.000

Bij de uitgaven aan re-integratie is erop aangestuurd om een tekort van 600.000 bij de BUIG op te kunnen vangen. In de begroting 2021 was ook rekening gehouden met uitgaven ten laste van de pilot inburgering. Doordat deze kosten vertraagd zijn en in het jaar 2022 zullen komen is er in het jaar 2021 een extra voordeel op de lasten ontstaan van 69.640.

Omdat de uitgaven met betrekking tot de pilot inburgering gedekt zouden worden middels een onttrekking aan de voorheen voorzieningen, en deze onttrekking niet nodig is geweest, is er ook een nadeel ontstaan op de baten van 69.640. Daarnaast is er een voordeel van 100.950 in verband met de eindafrekening ESF 2014 en een voordeel van 33.004 in verband met de eindafrekening ESF 2015-2017.

6610 Maatwerkvoorzieningen materieel Wmo

Baten voordeel 214.000

We zien dat in heel 2021 minder aanspraak is gedaan op vervoersvoorzieningen en rolstoelvoorzieningen. Dit is te verklaren door de coronamaatregelen, waardoor er significant minder gelegenheid was om buitenshuis deel te nemen aan activiteiten zoals bezoek. Hierdoor is sprake van een onderbesteding van €214.000. Bij het maken van de 2e halfjaarrapportage 2021 is de begroting niet (incidenteel) neerwaarts bijgesteld, omdat het verloop van de corona pandemie en bijkomende maatregelen op dat moment te onzeker was.

6620 Maatwerkvoorzieningen immaterieel Wmo

Baten voordeel 93.000

Het voordeel op de baten is te verklaren door de hogere inkomsten uit het abonnementstarief dan begroot. Een deel komt door een na-ontvangst van eigen bijdrage uit voorgaand jaar en een deel uit de toename van het aantal cliënten binnen de Wmo, waardoor ook de eigen bijdrage per saldo toeneemt.

6700 Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd

Lasten voordeel 258.000
Baten voordeel 135.000

In 2021 hebben we verschillende uitkeringen van het Rijk (de zogenaamde Blokhuismiddelen) gekregen vanwege het effect van de coronapandemie op de samenleving. Hiervan hebben we niet voor alles een besteding in 2021 kunnen vinden. Mede doordat veel budgetten vanwege corona niet aangesproken of teruggestort zijn door onze maatschappelijke partners, omdat activiteiten door beperkende maatregelen niet plaats konden vinden. Dit levert een positief resultaat in 2021 op.

Omdat we de uitkeringen niet hebben kunnen bestemmen in 2021 stellen we voor een bestemming van deze middelen in 2022 te vinden. Een deel van de besteding hiervan kan gevonden worden in de extra kosten van 24.000 euro in zowel 2022 als in 2023 voor de nieuwe begroting GR GGD VT. Door het bestuur van de GR is de besteding van de blokhuismiddelen aan dit doel ook als voorstel gedaan aan gemeenten.

6710 Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd

Lasten voordeel 117.000

Hoewel er een nadeel is ontstaan op uitbesteed werk en personeel is er ook sprake van een voordeel op de subsidies en overige goederen en diensten. Het voordeel is groter dan het nadeel, daardoor houden we gesaldeerd middelen over ten opzichte van de begroting.

6820 Individuele voorzieningen natura Jeugd

Lasten voordeel 953.000
Baten voordeel 78.000

De werkelijke jeugdzorgkosten vallen met ruim 4,5 ton euro ten opzichte van de begroting mee. Hier zit ook de verschuiving van jeugdwetvervoerskosten vanuit het product 64030 Lokaal onderwijsbeleid in. Ten opzichte van 2020 is er sprake van een kostenstijging van 1,3 miljoen euro.

Deze stijging wordt veroorzaakt door de toename van het aantal jeugdigen in jeugdhulp (+6%) en de indexatie van de tarieven (+2,2% tot 2,94%). De kosten per cliënt zijn gedaald, dus er is sprake van levering van minder dure zorg per client. De intensiteit van de zorg is wel toegenomen. Intensiteit is het aantal uren dat een jeugdige binnen een bepaalde periode aan zorg krijgt. Meer jeugdigen in Rijswijk krijgen gemiddeld dus goedkopere, maar wel meer zorg geleverd dan vorig jaar.

De groei van het aantal jeugdigen met jeugdhulp zit met name in de categorie ‘zorg voor (licht) verstandelijk beperkten’, en voor een klein deel ook in de ‘landelijk ingekochte zorg’. Jeugdigen met een zorgvraag in deze categorieën zorg hebben complexe problematiek waarvoor relatief dure en structurele zorg wordt ingezet, zoals dagbehandeling, (zware) individuele begeleiding of verblijfszorg.

Een van de corona pakketten was bestemd voor de jeugdhulp. Deze inkomst hebben we niet op tijd kunnen verwerken in de begroting, omdat hiertoe in de loop van 2021 door het Rijk is besloten. Dit levert daarom een voordeel aan de batenkant op, ten opzichte van de begroting.

7100 Volksgezondheid

Lasten voordeel 78.000

In 2021 hebben in verband met de corona pandemie en bijkomende maatregelen niet alle geplande activiteiten vanuit de uitvoeringsagenda gezondheid en sport plaats kunnen vinden. Hierdoor is er sprake van een onderbesteding van de verwachte lasten.