Wat heeft het gekost?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Sociaal Domein | Primitief 2021 | Gewijzigde raming 2021 | Realisatie 2021 | Afwijking | |
1400 Dierenwelzijn | Lasten | 138 | 138 | 137 | 1 |
Baten | |||||
Saldo | -138 | -138 | -137 | 1 | |
6100 Inkomen | Lasten | 24.268 | 24.320 | 27.527 | -3.207 |
Baten | 22.951 | 23.003 | 25.615 | 2.612 | |
Saldo | -1.317 | -1.317 | -1.912 | -595 | |
6110 Arbeidsmarkt overig | Lasten | 2.367 | 2.445 | 2.286 | 159 |
Baten | |||||
Saldo | -2.367 | -2.445 | -2.286 | 159 | |
6140 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid | Lasten | 4.892 | 5.857 | 4.857 | 1.001 |
Baten | 221 | 141 | 113 | -28 | |
Saldo | -4.671 | -5.716 | -4.743 | 973 | |
6204 Inburgering | Lasten | 208 | 191 | 181 | 10 |
6204 Inburgering | Baten | ||||
Saldo | -208 | -191 | -181 | 10 | |
6230 Re-integratie- en participatievoorzieningen Participatiewet | Lasten | 2.263 | 2.832 | 2.166 | 666 |
Baten | 70 | 134 | 65 | ||
Saldo | -2.263 | -2.762 | -2.032 | 730 | |
6610 Maatwerkvoorzieningen materieel Wmo | Lasten | 2.463 | 2.758 | 2.544 | 214 |
Baten | 3 | 3 | 9 | 6 | |
Saldo | -2.460 | -2.755 | -2.535 | 220 | |
6620 Maatwerkvoorzieningen immaterieel Wmo | Lasten | 10.231 | 12.034 | 12.059 | -26 |
Baten | 300 | 398 | 490 | 93 | |
Saldo | -9.931 | -11.636 | -11.569 | 67 | |
6700 Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd | Lasten | 7.946 | 8.868 | 8.610 | 258 |
Baten | 1.453 | 1.453 | 1.589 | 135 | |
Saldo | -6.493 | -7.414 | -7.021 | 393 | |
6710 Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd | Lasten | 1.157 | 974 | 857 | 117 |
Baten | 1 | 1 | |||
Saldo | -1.157 | -974 | -856 | 118 | |
6820 Individuele voorzieningen natura Jeugd | Lasten | 14.598 | 19.718 | 18.765 | 953 |
Baten | 78 | 78 | |||
Saldo | -14.598 | -19.718 | -18.687 | 1.031 | |
6830 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang Jeugd | Lasten | 1.306 | 1.121 | 1.150 | -30 |
Baten | |||||
Saldo | -1.306 | -1.121 | -1.150 | -30 | |
7100 Volksgezondheid | Lasten | 939 | 996 | 917 | 78 |
Baten | 1 | 31 | 31 | ||
Saldo | -937 | -964 | -886 | 78 | |
7240 Lijkbezorging | Lasten | 17 | 17 | 15 | 2 |
Baten | 133 | 133 | 168 | 35 | |
Saldo | 115 | 115 | 153 | 37 | |
Programmatotalen | Lasten | 72.791 | 82.267 | 82.071 | 195 |
Baten | 25.062 | 25.231 | 28.228 | 2.997 | |
Saldo | -47.729 | -57.035 | -53.843 | 3.192 |
Toelichting op de afwijkingen:
6100 Inkomen
Lasten nadeel € 3.207.000
Baten voordeel € 2.612.000
Zowel het nadeel op de lasten als het voordeel op de baten worden voornamelijk veroorzaakt door de inkomsten en uitgaven die betrekking hebben op de corona gerelateerde Tozo regeling. Deze Tozo regeling is budgettair neutraal. Het uiteindelijke nadeel op dit product van € 595.000 (3.207 minus 2.612) is het resultaat van de uitvoering van de Participatiewet, Ioaw, Ioaz en BBZ.
In de 2e halfjaarrapportage 2021 is aangegeven dat het te verwachten nadeel op de BUIG zou uitkomen op € 600.000 en zijn mogelijkheden voor bijsturing en dekking van het tekort aangegeven. Eind 2021 is het definitieve budget ten behoeve van de BUIG door het Rijk lager vastgesteld dan de indicaties die tot dat moment waren afgegeven waardoor het te verwachten tekort verder begon op te lopen. Ook een negatief effect van de waardering van de debiteuren had een negatief effect op het resultaat. Door scherp bij te sturen is het gelukt om het uiteindelijke tekort op het niveau van de tweede halfjaarrapportage te laten uitkomen.
Het volledige tekort op de BUIG is gecompenseerd door het beperken van de uitgaven binnen het product Re-integratie en participatievoorzieningen Participatiewet.
6110 Arbeidsmarkt overig
Lasten voordeel € 159.000
Zoals is aangegeven in de tweede halfjaarrapportage 2021 is eind 2021 de liquidatieverantwoording van de DSW Rijswijk eo vastgesteld en is het restant van de overgebleven gelden aan de gemeente Rijswijk uitbetaald. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 329.000
Het voordeel van € 329.000 wordt getemperd door een stijging van de directe personeelskosten van de Wsw-dienstverbanden, hogere uitgaven ten behoeve van de exploitatie van het Werkgeversservicepunt Rijswijk en een hogere bijdrage aan het Regionale Platform Arbeidsmarktbeleid waardoor het uiteindelijke voordeel is uitgekomen op € 159.000.
6140 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid
Lasten voordeel € 1.001.000
Een voordeel van € 792.000 is ontstaan door het achterblijven van verwachte kosten met betrekking tot de door het rijk verstrekte coronapakketten ten behoeve van de TONK (€ 698.000) en het gemeentelijk schuldenbeleid 2021 (94.000). Bij het sluiten van de jaarrekening zal bestuurlijke besluitvorming worden gevraagd om dit voordeel te reserveren om een extra inzet te kunnen doen op het gebied van armoede en schulden. Te denken valt hierbij onder andere aan een extra inzet op het gebied van energiearmoede.
Een voordeel van € 34.000 is het resultaat van diverse kleine plussen en minnen binnen het gehele product.
Ten behoeve van de kwijtscheldingen met betrekking tot de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de ozb is er voor een bedrag van € 175.000 minder kwijtgescholden dan waar in de begroting mee rekening was gehouden waardoor er voor dit bedrag een voordeel is ontstaan.
6230 Re-integratie- en participatievoorzieningen Participatiewet
Lasten voordeel € 666.000
Baten voordeel € 65.000
Bij de uitgaven aan re-integratie is erop aangestuurd om een tekort van € 600.000 bij de BUIG op te kunnen vangen. In de begroting 2021 was ook rekening gehouden met uitgaven ten laste van de pilot inburgering. Doordat deze kosten vertraagd zijn en in het jaar 2022 zullen komen is er in het jaar 2021 een extra voordeel op de lasten ontstaan van € 69.640.
Omdat de uitgaven met betrekking tot de pilot inburgering gedekt zouden worden middels een onttrekking aan de voorheen voorzieningen, en deze onttrekking niet nodig is geweest, is er ook een nadeel ontstaan op de baten van € 69.640. Daarnaast is er een voordeel van € 100.950 in verband met de eindafrekening ESF 2014 en een voordeel van € 33.004 in verband met de eindafrekening ESF 2015-2017.
6610 Maatwerkvoorzieningen materieel Wmo
Baten voordeel € 214.000
We zien dat in heel 2021 minder aanspraak is gedaan op vervoersvoorzieningen en rolstoelvoorzieningen. Dit is te verklaren door de coronamaatregelen, waardoor er significant minder gelegenheid was om buitenshuis deel te nemen aan activiteiten zoals bezoek. Hierdoor is sprake van een onderbesteding van €214.000. Bij het maken van de 2e halfjaarrapportage 2021 is de begroting niet (incidenteel) neerwaarts bijgesteld, omdat het verloop van de corona pandemie en bijkomende maatregelen op dat moment te onzeker was.
6620 Maatwerkvoorzieningen immaterieel Wmo
Baten voordeel € 93.000
Het voordeel op de baten is te verklaren door de hogere inkomsten uit het abonnementstarief dan begroot. Een deel komt door een na-ontvangst van eigen bijdrage uit voorgaand jaar en een deel uit de toename van het aantal cliënten binnen de Wmo, waardoor ook de eigen bijdrage per saldo toeneemt.
6700 Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd
Lasten voordeel € 258.000
Baten voordeel € 135.000
In 2021 hebben we verschillende uitkeringen van het Rijk (de zogenaamde Blokhuismiddelen) gekregen vanwege het effect van de coronapandemie op de samenleving. Hiervan hebben we niet voor alles een besteding in 2021 kunnen vinden. Mede doordat veel budgetten vanwege corona niet aangesproken of teruggestort zijn door onze maatschappelijke partners, omdat activiteiten door beperkende maatregelen niet plaats konden vinden. Dit levert een positief resultaat in 2021 op.
Omdat we de uitkeringen niet hebben kunnen bestemmen in 2021 stellen we voor een bestemming van deze middelen in 2022 te vinden. Een deel van de besteding hiervan kan gevonden worden in de extra kosten van 24.000 euro in zowel 2022 als in 2023 voor de nieuwe begroting GR GGD VT. Door het bestuur van de GR is de besteding van de blokhuismiddelen aan dit doel ook als voorstel gedaan aan gemeenten.
6710 Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd
Lasten voordeel € 117.000
Hoewel er een nadeel is ontstaan op uitbesteed werk en personeel is er ook sprake van een voordeel op de subsidies en overige goederen en diensten. Het voordeel is groter dan het nadeel, daardoor houden we gesaldeerd middelen over ten opzichte van de begroting.
6820 Individuele voorzieningen natura Jeugd
Lasten voordeel € 953.000
Baten voordeel € 78.000
De werkelijke jeugdzorgkosten vallen met ruim 4,5 ton euro ten opzichte van de begroting mee. Hier zit ook de verschuiving van jeugdwetvervoerskosten vanuit het product 64030 Lokaal onderwijsbeleid in. Ten opzichte van 2020 is er sprake van een kostenstijging van 1,3 miljoen euro.
Deze stijging wordt veroorzaakt door de toename van het aantal jeugdigen in jeugdhulp (+6%) en de indexatie van de tarieven (+2,2% tot 2,94%). De kosten per cliënt zijn gedaald, dus er is sprake van levering van minder dure zorg per client. De intensiteit van de zorg is wel toegenomen. Intensiteit is het aantal uren dat een jeugdige binnen een bepaalde periode aan zorg krijgt. Meer jeugdigen in Rijswijk krijgen gemiddeld dus goedkopere, maar wel meer zorg geleverd dan vorig jaar.
De groei van het aantal jeugdigen met jeugdhulp zit met name in de categorie ‘zorg voor (licht) verstandelijk beperkten’, en voor een klein deel ook in de ‘landelijk ingekochte zorg’. Jeugdigen met een zorgvraag in deze categorieën zorg hebben complexe problematiek waarvoor relatief dure en structurele zorg wordt ingezet, zoals dagbehandeling, (zware) individuele begeleiding of verblijfszorg.
Een van de corona pakketten was bestemd voor de jeugdhulp. Deze inkomst hebben we niet op tijd kunnen verwerken in de begroting, omdat hiertoe in de loop van 2021 door het Rijk is besloten. Dit levert daarom een voordeel aan de batenkant op, ten opzichte van de begroting.
7100 Volksgezondheid
Lasten voordeel € 78.000
In 2021 hebben in verband met de corona pandemie en bijkomende maatregelen niet alle geplande activiteiten vanuit de uitvoeringsagenda gezondheid en sport plaats kunnen vinden. Hierdoor is er sprake van een onderbesteding van de verwachte lasten.