Wat hebben we er voor gedaan?
1. Het leiden van een zelfstandig leven
Inkomen (Participatiewet)
Het handhavingsbeleid is onderdeel van het controleplan. Dat evalueren we jaarlijks. Het bestaande beleid hebben we voortgezet in 2021.
We hebben ons terugvorderingsbeleid geëvalueerd. Naar aanleiding daarvan doen we vervolgonderzoek naar bijvoorbeeld de mogelijkheden voor kwijtschelding.
Vanuit het Rijk zijn er op dit moment nog steeds mogelijkheden om de ondernemers te ondersteunen. We sloten in 2021 aan bij de regelingen die vanuit het Rijk worden aangeboden. Daarnaast ondersteunden we ondernemers ook op het gebeid van heroriëntatie op de leefgebieden, schulden, werk (loondienst) en ondernemen.
Iedereen aan het werk
2021 hebben we de kadernota Werk in Uitvoering, in samenwerking met de betrokken partijen, opgeleverd. De kadernota Werk is tot stand gekomen en gelijktijdig aangeboden met de kadernota Maatschappelijke Participatie Meedoen Werkt en de kadernota Armoede Samen Kans-Rijk. We hebben vijf doelstellingen geformuleerd waar we de komende jaren aan werken ten behoeve van werkzoekenden met een uitkering uit de Participatiewet.
In 2021 hebben we een crisisaanpak in het kader van de gevolgen van corona vormgegeven en gestart
Met de vaststelling van de kadernota’s Werk en Maatschappelijke Participatie is er ruimte gemaakt in de begroting om een pilot basisbanen te kunnen starten. De pilot start in 2022.
De follow-up van het Lokaal Sociaal Akkoord (2018-2020) hebben we vastgelegd in de uitvoeringsagenda Rijswijk Werkwijs 2022. In de uitvoeringsagenda zijn de concrete doelstellingen opgenomen voor het jaar 2022.
In 2021 hebben we de samenwerking in het kader van jongeren binnen de arbeidsmarktregio en het ROC Mondriaan voortgezet. We hebben samengewerkt in het kader van de Pilot Praktijkleren en EWA Haaglanden om zoveel mogelijk jongeren (regionaal) te begeleiden naar ontwikkeling en/of een betaalde baan.
In 2021 zijn er vervolgstappen gemaakt in het integraal benaderen van de inwoners binnen het Sociaal Domein door middel van het vaststellen van de Kadernota Sociaal Domein. Daarnaast werken we op kleinere schaal integraal samen, bijvoorbeeld door middel van de samenwerking tussen FSP en WSP in het kader van financiële problemen bij de werkzoekenden.
Ondersteuning vanuit de Wmo
In 2021 hebben we onze dienstverlening verbeterd en werkprocessen efficiënter ingericht. Daarnaast hebben we de verbeteracties meegenomen in de voorbereiding van de inkoop voor de nieuwe contracten die per 2023 ingaan.
De dienstverlening van de nieuwe vervoerder van de Regiotaxi werd in Q4 2021 met een rapportcijfer van 8,2 beoordeeld door de gebruikers. De vervoerders van het leerlingenvervoer hebben ook in 2021 goed in kunnen spelen op alle veranderingen als gevolg van de corona-maatregelen
Als gevolg van corona is er wat minder ingezet op het stimuleren van het OV-gebruik onder de gebruikers van doelgroepenvervoer. De dienstverlening van MEE op Weg, die ook ondersteunt bij het zelfstandig leren reizen met de fiets, hebben we bij aanvragen voor leerlingenvervoer meegenomen in de beoordeling.
In 2021 hebben we, samen met onze maatschappelijke partners, een Woonzorgvisie opgesteld. In deze Woonzorgvisie hebben wij onze ambities en opgaves omschreven voor de verschillende kwetsbare doelgroepen. In 2022 volgt de uitwerking hiervan. Een van deze doelgroepen is de doelgroep die onder de voorziening Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang valt.
In 2021 hebben we de nieuwe Regiovisie H5 “Samen Bouwen aan Maatschappelijk Herstel” opgesteld. In deze visie geven wij aan hoe wij de doordecentralisatie van het Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang willen gaan vormgeven. In 2022 geven we hier vervolg aan. De Woonzorgvisie en de nieuwe Regiovisie sluiten op elkaar aan.
Armoede- en schuldenbeleid
De kadernota armoede Samen Kans-Rijk Rijswijk 2021 ev is vastgesteld. Als vervolg hierop is een uitvoeringsagenda vastgesteld. Er is in 2021 een onderzoek uitgevoerd naar de huidige kindregelingen. Als vervolg hierop zal een voorstel wijziging kindregelingen worden opgesteld en wordt in Q1 van 2022 aangeboden aan het college. Ondanks Corona hebben we ervoor gezorgd dat partners er konden blijven ontmoeten en zijn er positieve resultaten bereikt waarbij samenwerking van essentieel belang is. Zoals bijvoorbeeld de winterjassenactie, samenwerking met Stichting Jarige Job.
Vroegsignalering is ingeregeld binnen het FSP. Het aantal convenanten gesloten met vaste lasten partners is toegenomen in 2021. Hierdoor kan de gemeente haar rol als vroegsignaleerder steeds beter uitoefenen.
We onderzoeken hoe we de dienstverlening aan jongeren met schulden kunnen verbeteren, is afgerond en er is een plan van aanpak opgesteld. In 2022 wordt het plan geïmplementeerd en start de instroom jongeren met schulden.
Er is een start gemaakt met de kennismaking met bewindvoerders. Er hebben diverse bijeenkomsten plaatsgevonden. Afspraken zijn in concept opgesteld. Door corona hebben vele bijeenkomsten in 2021 niet kunnen plaatsvinden. Hierdoor is wat vertraging opgelopen.
2. Opgroeien in een veilige omgeving
Preventie
In 2021 is een nieuwe CJG-coördinator aangesteld die o.a. de samenwerking met de partners in de stad heeft versterkt en een bijdrage heeft geleverd aan de verbeterde website voor het CJG.
Op basis van de kaders uit de kadernota Jeugd en onderwijs en kadernota Sociaal domein zijn we in 2021 gestart met de herijking van de visie op het CJG.
Lokale ontwikkelingen jeugdhulp
Het project Regie op preventie in het voortgezet onderwijs is in 2021 door de jeugdgezondheidzorg overgedragen aan de CJG-coördinator en daarmee geborgd.
We hebben de participatie van lokale ervaringsdeskundigen uit de jeugdhulp gestimuleert. Zo zijn de Rijswijkse ExpEx geïntroduceerd bij de leden van de adviesraad sociaal domein om elkaar te versterken. Ook heeft een ExpEx deelgenomen aan de redactie van de Jong-In- Rijswijk website. De jongeren van Jong doet mee! gaven input op het lokale jeugdbeleid tijdens de jaarlijkse Jong doet mee!-bijeenkomst.
In 2021 een t-medewerker (toetsingsmedewerker) aangesteld voor kwaliteitsverbetering en kostenbeheersing bij de toegang tot jeugdhulp.
Resultaat gericht werken is een belangrijk onderdeel van het opleidingsplan voor het jeugdteam. In 2021 zijn dan ook voorbereidingen getroffen voor een training van het jeugdteam in effectieve regievoering
Om de samenwerking tussen het jeugdteam en de huisartsen te versterken, zijn we in 2021 de eerste voorbereidingen getroffen voor het invoeren van een praktijkondersteuner jeugd in 2022.
In 2020 is het toekomstplan vanaf 16,5 jaar ingevoerd om zo tijdig 18-/18+ problematiek te signaleren en te zorgen voor een goede overdracht. In het verlengde hiervan heeft in 2021 een verkenning plaatsgevonden m.b.t. het verbeteren van de integrale aanpak voor jongeren (met name de overgang van Jeugdhulp naar Wmo) in het kader van de integrale visie op dienstverlening 16+. De aanpassing in het toewijzingsbeleid om een geleidelijke overgang van Jeugdhulp naar Wmo-ondersteuning mogelijk te maken is uitgesteld naar 2022.
In het kader van de versterking van de lokale samenwerking tussen de gecertificeerde Instellingen (jeugdbescherming en jeugdreclassering) en het jeugdteam, zijn we in 2021 begonnen met de voorbereidingen van de implementatie van de werkwijze Beter Samenspel in 2022.
Inkoop Specialistische Jeugdhulp 2020-2024
Op 1-1-2021 zijn inkoopcontracten van kracht gegaan die een looptijd hebben van 2 jaar, met de mogelijkheid tot verlengen met twee maal twee jaar. Rond de inkoopcontracten is in 2021 een overlegstructuur tussen gemeenten en jeugdhulpaanbieders georganiseerd.
De door de raden vastgestelde Inkoopstrategie 2020-2024 en de Regiovisie Jeugdzorg Haaglanden 2021-2026 zijn inhoudelijke kaders voor de resultaatgerichte jeugdhulp.
De resultaatgerichte financieringssystematiek is door de gehele H10 ingevoerd. Belangrijke wijzigingen in 2021 waren: werken met twee overeenkomsten (een resultaatovereenkomst en een ontwikkelovereenkomst), herzieningen, ruimte voor lokaal maatwerk en inzet op mogelijkheden om kosten te beheersen. Voor de kostenbeheersing zijn de volgende instrumenten geïntroduceerd: een richtinggevend kader per product, het voeren van dialoog met de jeugdhulpaanbieder rond zorgbehoeftebepaling en een maximale bestedingsruimte per aanbieder). Bij het jeugdteam is een t-medewerker aangesteld om uitvoering te geven aan de nieuwe werkprocessen rond deze instrumenten.
Voor de uitvoeringspraktijk van het lokale team en de jeugdhulpaanbieders zijn alle werkprocessen en documenten rond de inkoop verzameld en beschreven. Er is een voorlopig ontwerp voor een digitaal handboek opgeleverd.
Regionale samenwerking en andere transformatieopgaven
Naast de inkoop 2021 e.v. zijn er meer transformatieopgaven waarin we regionaal hebben samengewerkt, zoals de opgaven vanuit de actielijnen Investeren op vakbekwaamheid en Kinderen groeien zo thuis mogelijk op vanuit het Transformatiefonds 2019-2021. Een regionale rapportage over inhoud en besteding van het Transformatiefonds 2019-2021 volgt separaat (voorjaar 2022)
Daarnaast hebben we in 2021 ook gewerkt aan:
Om mee te bewegen met de landelijke ontwikkelingen rond effectiviteit Jeugdhulp plus gesloten jeugdhulp is de H10 aan de slag om de huidige voorzieningen en het leefklimaat van de Jeugdhulp Plus duurzaam te veranderen. We zetten in op de afbouw van gesloten plekken en stimuleren de ombouw naar kleinschalig alternatief aanbod.
We hebben in regionaal verband ingezet op het Verbeterplan Gecertificeerde Instellingen n.a.v. het Inspectierapport “Kwetsbare Kinderen onvoldoende beschermd”. Hierbij valt te denken aan het verder doorontwikkelen van expertise gericht op huiselijk geweld en kindermishandeling, het maken van vernieuwde samenwerkingsafspraken tussen Veilig Thuis, het gemeentelijke lokale team, het crisisinterventieteam en de jeugdbeschermingstafel. Vertrekpunt is dat we jeugdbescherming en jeugdreclassering zo dicht mogelijk bij de betrokken gezinnen organiseren.
Eind 2021 is de Regiovisie Jeugdzorg Haaglanden 2021-2026, dat opgesteld is in samenspraak met o.a. ouders, jongeren, jeugdhulporganisaties, onderwijs, (advies)raden, huisartsen en de jeugdgezondheidszorg, vastgesteld. Deze Regiovisie, complementair aan het lokale beleid, legt gemeenschappelijke doelen, uitgangspunten en verantwoordelijkheden op hoofdlijnen vast. Voor de monitoring van de uitvoering van de Regiovisie is eind 2021 gestart met het ontwikkelen van een regionale monitor en heeft een klankbordsessie met een afvaardiging van raden over indicatoren voor deze regionale monitor plaatsgevonden. Als uitwerking van de Regiovisie wordt per jaar een regionaal Uitvoeringsplan opgesteld waarin is aangegeven op welke wijze regionaal invulling wordt gegeven aan de uitgangspunten van de Regiovisie. De regionale samenwerking kende tot nu toe een tweetal programmalijnen: transformatie en kostenbeheersing. In dit regionale Uitvoeringsplan zijn deze programmalijnen in de projecten samengebracht en die kennen daarmee zowel een inhouds- als kostenopgave. Eind 2021 is het eerste regionaal Uitvoeringsplan opgesteld en verzonden naar alle raden.
Aanpak Huiselijk geweld
We zetten in op een goede samenwerking in de keten van Huiselijk Geweld. Dit jaar is er vooral aandacht voor de samenwerking tussen Veilig Thuis en onze lokale teams. We hebben twee bijeenkomsten georganiseerd in september met het jeugdteam, sociaal wijkteam en Veilig Thuis waarin kennis is uitgewisseld en samenwerkingsafspraken zijn gemaakt en vastgelegd. Door het invullen van de zelfscan “kwaliteitskader werken aan veiligheid lokale teams”, is input opgehaald voor een plan van aanpak om aan de landelijke kwaliteitsnormen te voldoen.
Er is een onderzoek uitgevoerd naar de behoefte voor het vormen van een alliantie tegen financieel misbruik van ouderen in Rijswijk.
Om het aantal her-meldingen bij Veilig Thuis zoveel mogelijk te voorkomen, investeren we in de keten. We streven 2 doelen na; eerst zorgdragen voor directe veiligheid en daarna samenwerken aan duurzame veiligheid. Rijswijkers die wachten op zorg blijven in beeld door het actief onderhouden van contact.
3. Meedoen in een gezonde samenleving
Meedoen aan de samenleving en je er veilig thuis voelen is van groot belang voor het welbevinden van inwoners. Daarom zetten we in op (betaald) werk. Werk is immers het beste medicijn om zelfredzaam te zijn. Voor inwoners voor wie de stap naar een betaalde baan in een keer te groot is, zoeken we op maat naar kansen en mogelijkheden om maatschappelijk te participeren. Ook zetten we in op een nauwe samenwerking tussen volksgezondheid, zorg, welzijn, onderwijs & cultuur en sport om het welzijn van inwoners te vergroten.
In 2021 zijn we gestart met de uitvoering van de Brede Welzijnsnota. Samen met maatschappelijke partners hebben we gewerkt aan het bestrijden van eenzaamheid, ondersteunen van vrijwilligers en mantelzorgers en het stimuleren van een inclusieve samenleving. We blijven ons welzijnsbeleid op deze vier thema’s door ontwikkelen met de coalities. Hierbij wordt er gesignaleerd wat er in de samenleving gebeurt en werken we samen om onze doelen te behalen.
Op het gebied van Welzijn is er gewerkt aan een nieuwe vorm van opdrachtgeverschap ten opzichte van de uitvoeringsorganisaties binnen het Sociaal Domein in Rijswijk. Dit gold voor Welzijn Rijswijk voor de opdrachtverstrekking 2021 en de daarop een volgende jaren
Maatschappelijke Participatie (Participatiewet)
In de kadernota Maatschappelijke Participatie 2021 is vastgelegd hoe we maatschappelijke participatie bevorderen. Dit gaat over inwoners met een uitkering die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. We begeleiden hen naar een manier om maatschappelijk te participeren, bijvoorbeeld door aan taalvaardigheid of gezondheid te werken, of vrijwilligerswerk te doen.
We evalueren elk jaar deze nieuwe werkwijze om zo te blijven verbeteren.
Vrijwilligers
Door de coronamaatregelen is het vrijwilligersfeest in 2021 niet doorgegaan. Dit geld ook voor de Rijswijkse Doe-driedaagse. Dit maakte het lastig om in contact te komen de vrijwilligers.
De uitwerking van het vrijwilligersbeleid is meegenomen in de uitvoeringsagenda Welzijn.
Via verschillende landelijke onderzoeken en lokale gesprekken is nagegaan welke effecten de corona en de maatregelen hebben op het verrichten van vrijwilligerswerk en het vinden van vrijwilligers.
Inclusie
Inclusie is één van de vier thema’s binnen de Brede Welzijnsnota. We hebben ons ingezet voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen, ongeacht gender, leeftijd, religie, seksuele voorkeur, etniciteit, handicap, armoede, opleiding, identiteit of vervreemding. Dit hebben we gedaan door onder andere gastlessen op en rond scholen te faciliteren en met ons lokaal netwerk voor de opvang bij en bestrijding van discriminatie.
We hebben gewerkt aan bewustwording over de thema’s inclusie, toegankelijkheid en discriminatie. Onder andere door op belangrijke momenten in het jaar de inclusieve regenboogvlag te hijsen.
In 2021 hebben we gewerkt aan de ontwikkeling van onze eerste Lokale inclusie agenda. Hierbij hebben we zoveel mogelijk onze inwoners met een beperking betrokken. Zij weten immers als geen ander wat er goed gaat en wat verbeterd dient te worden.
In 2021 is er gestart met inclusie als thema in het beleid. Inclusie moet zo veel mogelijk ingebed zijn in het reguliere beleid en geen apart thema zijn. We blijven we in de komende jaren aandacht voor vragen.
Volksgezondheid
Het bestuur van de gemeente Rijswijk vindt een goede gezondheid van haar inwoners belangrijk. Voldoende beweging, gezond eten, niet roken en een matig gebruik van alcohol worden daarom zoveel mogelijk gestimuleerd. De gemeente heeft de wettelijke opdracht de gezondheid van de bevolking te bevorderen. Hierbij is vooral ingezet op preventieve activiteiten.
In 2021 is verder gewerkt aan de eerder vastgestelde uitvoeringsagenda Gezondheid en Sport. In deze uitvoeringsagenda zijn alle plannen en maatregelen vanuit de door de sportraad opgestelde Nota Sport en Bewegen, de Nota Volksgezondheid en het Lokaal Sportakkoord opgenomen. De uitvoeringsagenda is opgesteld in samenwerking met relevante partners in Rijswijk op het terrein van sport en gezondheid.
De integrale aanpak vanuit de uitvoeringsagenda is in 2021 uitgebreid met het Lokaal Preventieakkoord. Met de mogelijkheden van een Lokaal Preventieakkoord heeft preventie een nog prominentere plek binnen het volksgezondheidsbeleid gekregen.
Mantelzorgers
Met de ondersteuning is er getracht overbelasting bij mantelzorgers te voorkomen. Deze ondersteuning sloot aan bij de maatregelen die we al in gang hadden gezet en in 2021 zijn voortgezet.
Mantelzorgers werden in 2021 gestimuleerd en gewaardeerd. Om mantelzorgers te stimuleren en te waarderen is de mantelzorgwaardering en de parkeervergunning voor mantelzorgers ingezet. De waardering is in 2021 weer gekoppeld aan activiteiten in de cultuursector.
Er was aandacht voor goede respijtzorgvoorzieningen in de omgeving.
Via verschillende landelijke onderzoeken is nagegaan welke effecten de coronamaatregelen hebben op de mantelzorgers.
Het mantelzorgbeleid is in 2021 uitgewerkt in de uitvoeringsagenda Welzijn.
Inburgering
De wet Inburgering is op 1 januari 2022 ingegaan. Het jaar 2021 heeft in het teken gestaan van de voorbereidingen op de nieuwe wet. Binnen Rijswijk hebben wij de volgende acties opgepakt:
We hebben de Kadernota Inburgering “Thuis in Rijswijk” opgesteld. Deze nota is in de Raad van september vastgesteld.
We hebben de uitvoering van de Participatiewet en de implementatie van de nieuwe wet inburgering op elkaar afgestemd en daarbij is de Wet Taaleis meegenomen.
We hebben, via regionale en bovenregionale aanbestedingen leerroutes ingekocht voor de nieuwe wet.
De Europese aanbesteding van de Onderwijsroute bleef dorlopen in 2021. De gemeente Den Haag heeft namens de regiogemeenten onderhandeld met de onderwijsinstellingen.
Wij hebben een inkoopovereenkomst afgesloten voor de dienstverlening die tot 2022 via een subsidie relatie is gefinancierd.
We hebben de dienstverlening aan de bestaande groep inburgeraars voortgezet en hen actief naar het inburgeringsonderwijs begeleid.