Wat hebben we er voor gedaan?
Op 21 december 2021 is het Strategisch Veiligheidsbeleid 2022-2025 vastgesteld door de raad. Dt beleid vormt de basis voor het borgen en voortdurend verbeteren van Rijswijk als een prettige, leefbare en veilige gemeente om in te wonen en werken. Dit geldt ook voor de daarmee verband houdende en meer dynamische Veiligheidsagenda 2022-2025. Deze is meer gericht op de uitvoering.
Veiligheid vereist voortdurende aandacht, onderhoud en investeringen. Nieuwe ontwikkelingen en bestaande wettelijke en regionale verplichtingen, lopende afspraken en de waan van de dag zijn de zorg van alle betrokkenen binnen het brede veiligheidsdomein. In dit stuk komt terug aan welke onderwerpen in het bijzonder in 2022 aandacht is geschonken.
Zorg en veiligheid
De ingezette lijn voor de relatie tussen zorg en veiligheid wordt voortgezet. Dit vraagt om een goede afstemming binnen de gemeente en met de professionele partners.Tijdens het Bestuurlijk Overleg Zorg en Veiligheid zijn diverse knelpunten die het snijvlak zorg en veiligheid raken geagendeerd, Zo konden er randvoorwaarden gecreëerd worden waarbinnen effectief op alle niveaus kon worden samengewerkt.
Zoals genoemd in de Veiligheidsagenda 2022-2025 bevinden verschillende onderwerpen op het terrein van zorg én veiligheid zich regulier op de agenda van het samenwerkingsverband Zorg- en Veiligheidshuis waar Rijswijk in participeert. Denk hierbij aanverward of onbegrepen gedrag, multi-problematiek, huiselijk geweld en kindermishandeling, jeugdcriminaliteit, radicalisering en de re-integratie van ex gedetineerden.
Cybersecurity en digitale criminaliteit
Het plegen van strafbare feiten via internet heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. De gemeente speelt bij cybercrime een actieve rol om de lokale gemeenschap te wapenen tegen aanvallen van cybercrime en digitale criminaliteit. Als gemeente richtten wij ons op de meest kwetsbare objecten en subjecten. In de ‘Week van de Veiligheid’ heeft op 12 oktober 2022 een bijeenkomst plaatsgevonden genaamd ‘Senioren en (cyber)veiligheid’, met als doel senioren te informeren over (cyber)veiligheid en zich hiertegen weerbaar te maken. Daarnaast zijn, mede via ketenpartners, informatieve brochures uitgedeeld aan ouderen.
Ondermijning
De gemeente leidt de gecoördineerde inzet op de bestrijding van ondermijning in Rijswijk met de veiligheidspartners. In 2022 was het tijd om door te pakken door preventief, informatiegestuurd en projectmatig te werken aan de aanpak van ondermijning. En deze werkwijze te borgen in de organisatie. Hoewel de nadruk nog steeds ligt op de aanpak van de Plaspoelpolder met als missie het tegengaan van een onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat in Rijswijk, wordt nu ook de focus gelegd op heel Rijswijk en het aanpakken van andere criminogene branches. Awareness en verdiepend onderzoek waren de steekwoorden in 2022.
Zo vond in de ‘Week van de Veiligheid’ op 13 oktober 2022 in het kader van awareness de ‘Roadshow Ondermijning’ plaats in samenwerking met het RIEC. Daar hebben meer dan 120 college- en raadsleden, medewerkers en leden van de buurtpreventieteams kennis opgedaan over allerlei vormen van ondermijnende criminaliteit. Naast het bezoeken van een nagebouwde hennepkwekerij en een heuse Crystal Methlab escaperoom, was het mogelijk om de geur van XTC te leren herkennen bij de interactieve ondermijningsbus of de kennis te testen over ondermijning in de Escape Room “Foute Centen”. Ook was er de mogelijkheid om met een VR-bril te ervaren hoe het is om in een uitbuitingsituatie terecht te komen.
In december 2022 leverde het RIEC Den Haag de onderzoeksresultaten op van het Verdiepend Onderzoek Arbeidsuitbuiting. Dit onderzoek schetst de risico’s op uitbuiting op het gebied van de kwetsbare doelgroep, huisvesting en arbeid in district Westland-Delft. De aanbevelingen die daaruit voortkomen voor Rijswijk worden, waar mogelijk, opgenomen in de verdere aanpak van ondermijning (mensenhandel) in 2023.
Ook werd 2022 benut voor verdiepend onderzoek ten behoeve van het tegengaan van een onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat in Rijswijk en met name de Plaspoelpolder. Dit waardevolle onderzoek naar handhavingsknelpunten en branches is een opmaat geweest voor een doorlichting van, zo nu blijkt, 2000+ bedrijven (waaronder postbusfirma’s) in de Plaspoelpolder op ondermijnende activiteiten.
Verbeteren en borgen van de inrichting van de BIBOB processen
Tot nog toe werd Bibob met name toegepast op drank- en horecavergunningen, de exploitatievergunningen voor de horeca en de vergunningplicht voor de automotive. Per 1 november is een coördinator/kwartiermaker Bibob geworven. Doel is de volledige reikwijdte van de Wet Bibob in het beleid en de uitvoering te gaan benutten en daarmee aan te sluiten op de regionale ontwikkelingen. Tevens is hiermee invulling gegeven aan een van de adviezen van de bestuurlijke weerbaarheidsscan en het RIEC-advies hierover.
Inspectie en Handhaving
De ingezette uitwerking van de Kadernota Toezicht en Handhaving 2019 - 2023 (Raad december 2018) werd voortgezet. De toezicht- en handhavingstaak wordt in de gemeentelijke organisatie van Rijswijk binnen het team Veiligheid, Inspectie en Handhaving uitgevoerd. Het team kent op dit vlak toezichthouders Bouw- en Woningtoezicht, toezichthouders APV en bijzondere wetten en Inspecteurs Openbaar Gebied (IOG’ers), waaronder ook de reinigingsinspectie en parkeren valt. Zij voeren het toezicht uit en nemen de handhavingsmaatregelen. Het aantal IOG’ers belast met toezicht op de openbare ruimte, inclusief foutparkeren, wordt mede met het oog op versterking van de Nota Toezicht en Handhaving Gemeente Rijswijk zichtbaarheid uitgebreid. Daarnaast werken wij naar een veilige werkomgeving. VI&H groeit door naar professioneel team met meer fte die breed maar ook specialistisch inzetbaar is.
De implementatie van de Omgevingswet en wet kwaliteitsborging in de bouw zijn beide uitgesteld naar 1 januari 2024. De voorbereiding en implementatie heeft de nodige aandacht gevraagd van de toezichthouders van Bouw- en Woningtoezicht. Ook was in 2022 de aanpak van overtredingen op het bestemmingsplan met betrekking tot huisvesting en verkamering, onderdeel van de bestrijding van ondermijning en uitbuiting, een prioritair aandachtspunt naast de reguliere controles, complexe bouwprojecten en handhavingstrajecten.
De ingezette werkwijze van bestuurlijk handhaven op bijplaatsingen en stortingen van afval is geborgd zowel bij het team Handhaving als bij Juridische zaken (bezwaren) en Financiën (inning). Bij Toezicht Parkeren is het aantal scans op de gereguleerde parkeerplaatsen verhoogd door de ingezette efficiencyslag.
In 2022 is verdere uitvoering gegeven aan het Gemeentelijk Interventie Team (GIT) en zijn de diverse gemeentelijke disciplines op het gebied van Inspectie en Handhaving bijeengekomen waarbij gemeentelijke (spoed- en bijzondere) controles een integraal karakter krijgen.