Wat hebben we er voor gedaan?

Algemeen

Gemeentelijke gronduitgifte

In het geval van gemeentelijke gronduitgifte van bouwrijpe grond wordt de rondprijzenbrief toegepast. Deze beschrijft wat de verkoopprijzen van grond voor die marktconform moeten zijn. In bepaalde gevallen is het wenselijk een taxatie te doen. Ter indicatie zijn voor projectmatig uit te geven gronden, grondquotes per type woning en prijsklasses opgenomen. Voor gronden voor vrije kavels, bedrijven, kantoren en (commerciële) voorzieningen zijn indicatieve prijzen per m2 opgenomen. De vigerende Grondprijzenbrief dateert uit 2019. Het voornemen was deze in 2022 te actualiseren. Dit is doorgeschoven naar 2023 mede door de vele werkzaamheden in de grotere gebiedsontwikkelingen.

Eveneens was de insteek in 2022 de nota Grondbeleid te actualiseren gelet op de invoering van de nieuwe Omgevingswet per 1 januari 2023. De inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld. De inwerkingtreding is nu bepaald op 1 januari 2024.

Gemeentelijk kostenverhaal

Zoals genoemd in de nota Grondbeleid wordt als basis ingezet op faciliterend grondbeleid. Dit betekent dat ruimtelijke initiatieven voor rekening en risico door een private partij ter hand worden genomen. De kosten van gemeentelijke inzet en externe advisering ten behoeve van het faciliteren van die ontwikkeling worden middels een anterieure overeenkomst of exploitatieplan verhaald of zijn verrekend in de grondprijs bij de verkoop van gemeentelijke grond. In 2022 zijn een zevental intentieovereenkomsten (IOK’s) en een viertal anterieure overeenkomsten (AOK’s) afgesloten voor zowel de grotere gebiedsontwikkelingen als voor de incidentele bouwplanontwikkelingen.

Verkoop gemeentelijk vastgoed

In 2022 zijn geen niet-strategische panden door de gemeente verkocht. In 2022 is dan ook geen saldo resultaat (opbrengst minus boekwaarde) ten gunste van de algemene reserve gekomen.

In exploitatie genomen gronden

Eikelenburg

De gemeente heeft met de ontwikkelende partij een Samenwerkingsovereenkomst (SOK) gesloten waarin afspraken zijn gemaakt over de ontwikkeling van deze locatie. Eind 2016 heeft het college van B&W ingestemd met een aangepaste voortgang van de samenwerkingsovereenkomst Eikelenburg d.d. 15 december 2009. De verkoop van de woningen verloopt voorspoedig. Het grootste deel van de locatie is inmiddels verkocht. Slechts fase 9 van de ontwikkeling resteert. In deze fase was onder andere sociale woningbouw voorzien. De gemeente en de ontwikkelaar hebben in 2022 verder overleg gevoerd om te bepalen op welke wijze een passende stedenbouwkundige invulling aan deze verplichting kon worden gegeven. Medio 2022 is hierover overeenstemming bereikt. De uitwerking van de afspraken is verwerkt in een aangepast bestemmingsplan en een herziening van de grondexploitatie. De besluitvorming hierover heeft in het 1e kwartaal 2023 plaatsgevonden. De geplande verplichte afname van de nog resterende gronden in de gemeentelijke grondbank is in 2023 voorzien. De looptijd van de gemeentelijke grondexploitatie is verlengd met 3 jaar tot eind 2025. Het resultaat van de grondexploitatie Eikelenburg komt uit op circa 1,3 miljoen positief op 1 januari 2023.

Strategische gronden

Zolang gronden zich nog niet kwalificeren als bouwgrond in exploitaties, staan deze op de balans onder de materiële vaste activa (MVA) als ‘strategische gronden’.

TH-locatie

In 2016 is het terrein geschikt gemaakt voor de bouw van een asielzoekerscentrum (AZC), schoolgebouw en woonunits. De verhuur aan het COA is op 30 november 2022 beëindigd. De oppervlakte van het terrein bedraagt circa 26.000 m2. Na oplevering van het perceel door het COA, zou het perceel de komende jaren grotendeels ter beschikking worden gesteld aan Rijkswaterstaat (RWS) om te dienen als werkterrein voor de verbreding van de A4. Met RWS zijn voor een periode van 4 jaar hierover afspraken gemaakt. De planvorming bij RWS is door de stikstofproblematiek echter vertraagd. De verwachting is nu dat RWS het terrein pas per 1 april 2025 in gebruik wenst te nemen. In de tussentijd wordt het terrein met de daarop aanwezige opstallen ingezet voor de tijdelijke huisvesting van specifieke kwetsbare doelgroepen. Hierover zijn in 2022 afspraken gemaakt met woningcorporatie Rijswijk Wonen.

LGZ locatie De Opperd

Het bestemmingsplan Landgoederenzone (LGZ) maakt woningbouw mogelijk op de locatie van De Opperd. De inzichten over passende bebouwing in de Landgoederenzone zijn bij het aantreden van de nieuwe coalitie in 2022 echter gewijzigd. De gewijzigde inzichten omvatten de wens om de Landgoederenzone van verstedelijking te vrijwaren en juist te investeren in de recreatieve betekenis voor de stad en het versterken van de natuur- en landschapswaarden. In hoeverre de locatie De Opperd op termijn, op een bij de Landgoederenzone passende wijze, kan worden ontwikkeld en een positieve bijdrage kan leveren aan de identiteit van de Landgoederenzone is nog nader uit te werken. Het voornemen de woningbouw te laten vervallen op deze locatie zal bij een nog op te stellen omgevingsplan geregeld moeten worden. Eveneens zullen op dat moment de financiële consequenties van het laten vervallen van de bestemming woningbouw inzichtelijk worden gemaakt.

Overige locaties

De gemeente bezit ook nog een aantal minder grote locaties die als strategisch (gronden) dan wel als niet-strategisch (vastgoed) kunnen worden aangemerkt. In dit verband kunnen o.a. worden genoemd: de voormalige brandweerlocatie, de locatie van de voormalige Pyramideschool, Landhuis De Voorde, Trias-locatie en het voormalige Raadshuis aan de Laan van Hofrust. De gedachtegang over een aantal van deze locaties is in 2022 verder vorm gegeven. Deze locaties worden hieronder nu separaat genoemd. Deze locaties zullen ontwikkeld worden of verkocht op een passend moment. Een passend moment kan zijn gelijktijdig met (her) ontwikkeling van naastgelegen gronden of bij het vrijkomen van het vastgoed. In 2022 hebben geen verkopen plaatsgevonden in deze categorie.

Landhuis De Voorde (leegstand)

Het bestemmingsplan Landgoederenzone (LGZ) maakt een ontwikkeling in de directe omgeving en op de locatie De Voorde mogelijk. Gelet op het historisch karakter van landhuis De Voorde, tevens rijksmonument, is een zorgvuldige (her)ontwikkeling nodig. In 2022 heeft de initiatiefnemer waarmee een intentieovereenkomst was gesloten besloten het pand niet te verwerven. Het verkoopproces is opnieuw opgestart. Het uitgangspunt is dat de opbrengst uit deze ontwikkeling de aanwezige boekwaarde zal goedmaken. De bedoeling is dat De Voorde een cultuurhistorische uitstraling krijgt waarin de natuurwaarde van de Landgoederenzone wordt versterkt.

Het Oude Raadhuis (bestaand)

Het voornemen is om Het Oude Raadhuis aan de Laan Hofrust 2–4 in 2023 in de verkoop te brengen. Afgelopen jaar is een bouwhistorisch onderzoek en een herbestemmingsonderzoek gedaan. Dit als input voor de nog op te stellen verkoopstrategie. Uitgangspunt hierbij is wel dat het park Hofrust voor het publiek toegankelijk blijft.

Voormalige Brandweerkazerne (gesloopt)

Deze locatie in het Rembrandtkwartier kan op een later, passend moment ontwikkeld worden, gelijktijdig met de herontwikkeling van de naastgelegen gronden. Momenteel loopt een studie naar strategisch gemeentelijke locaties c.q. woon (zorg) opgaven, waar deze locatie onderdeel van is.

Voormalige Pyramideschool (gesloopt)

Deze locatie kan op een later passend moment ontwikkeld worden gelijktijdig met de aanleg van een binnenstedelijk park als besloten wordt de ingang van het station aan het Pyramideplein te slopen.

Trias-locatie (bestaand)

Deze locatie is vrijgekomen bij de verhuizing van Trias naar het Huis van de Stad. Momenteel loopt er een studie naar strategisch gemeentelijke locaties c.q. woon (zorg) opgaven, waar deze locatie onderdeel van is.

Woningen (verhuurd)

De gemeente heeft 12 woningen in bezit. Deze woningen worden, wanneer de huur eindigt, verkocht tenzij de woning een strategisch belang heeft voor de gemeente .Veelal zal dit laatste niet het geval zijn. Afgelopen jaar zijn geen woningen verkocht.