Wat heeft het gekost?

Exploitatie (bedragen x 1.000)

Onderwijs

Primitief 2021

Gewijzigde raming 2021

Realisatie 2021

Afwijking
(+ = voordeel)

4010 Huisvesting scholen

Lasten

3.451

2.905

2.841

64

Baten

146

170

188

18

Saldo

-3.305

-2.735

-2.653

81

4030 Lokaal onderwijsbeleid

Lasten

2.096

3.853

3.559

294

Baten

136

1.926

1.973

47

Saldo

-1.960

-1.927

-1.586

341

6500 Kinderopvang

Lasten

617

744

327

417

Baten

Saldo

-617

-744

-327

417

Programmatotalen

Lasten

6.163

7.501

6.727

775

Baten

282

2.096

2.161

65

Saldo

-5.882

-5.405

-4.566

839

Toelichting op de afwijkingen:

4010 Huisvesting scholen

Lasten voordeel 64.000

De lagere lasten worden voornamelijk veroorzaakt doordat IKC Buitenrijck per 1 juli 2021 in plaats van de geplande 1 januari 2021 de lokalen aan de Van Rijnweg in gebruik genomen.

4030 Lokaal onderwijsbeleid

Lasten voordeel 294.000

Vanaf 2021 zijn we overgestapt op nieuwe vervoerscontracten voor zowel leerlingen- als jeugdwetvervoer. Door een begrotingstechnische verschuiving in de kosten van leerlingenvervoer naar jeugdwetvervoer is er een onderbesteding in dit product.

Daarnaast is er vanuit het door de raad vastgestelde Coronamaatregelenpakket circa 190.000 niet uitgegeven in 2021. Deze uitgaven zullen zeer waarschijnlijk in 2022 worden gedaan. Als gevolg hiervan is er ook geen onttrekking gedaan uit de bestemmingsreserve Coronamaatregelenpakket.

Op het Gemeentelijk onderwijsachterstandbeleid is een onderschrijding van ongeveer 46.000. Mede door corona en andere middelen die scholen/voorschoolse voorzieningen hadden (NPO-geld) was er dit jaar geen behoefte aan subsidie/bekostiging hiervoor bij de gemeente

6500 Kinderopvang

Lasten voordeel 417.000

Het voordeel op de lasten van het product Kinderopvang kent de volgende oorzaken:

Kosten peuteropvang: Mede door de coronasluiting van de kinderopvang, hebben minder ouders gebruik gemaakt van de peuteropvang. Daardoor kwamen ook minder mensen in aanmerking voor tegemoetkoming vanuit de gemeente. Het gaat hier om peuters van geen- en éénverdieners, de overige peuters krijgen voor deze peuteropvang de tegemoetkoming vanuit het Rijk (de Kinderopvangtoeslag). In verband met het uitbreiden van het aantal groepen en een leeftijdsverlaging van 2,5 jaar naar 2 jaar is de verwachting dat in 2022 en verder een groter beroep op deze regeling gedaan wordt en het budget meer uitgeput wordt. Overigens betreft het hier ook een open-einde-regeling

Toezicht en handhaving Wet kinderopvang: De lagere lasten worden voornamelijk veroorzaakt door de afrekening vanuit de GGD over 2020. Dit heeft geresulteerd in een terugbetaling van 25.000 aan teveel betaalde voorschotten in 2020.

Kinderopvang op basis van soc. medische indicatie: Dit betreft een open einde regeliing, waarbij de coronasluiting effect gehad. Daarnaast is er vanuit het beleid sterker gestuurd op de uitvoering van de regeling.

Investeringen

Investeringen (bedragen x 1.000)

Begr. Lasten

Werk. Lasten

Saldo lasten

Begr. Baten

Werk. Baten

Saldo baten

1e inricht.onderw.leerpakk/meub. 2e school RB

111

105

6

Aankoop grond nieuwbouw IKC montessori Parkrijk

182

-182

Bouw IKC montessori Parkrijk

5.153

4.945

209

Brede School Rembrandtkwartier

716

127

589

Herbouw 4 lokalen Steenvoordeschool na brand

1.142

94

1.047

Inricht.openb.ruimte rondom BS Rembrandtkwartier

115

63

52

Permanente huisvesting basissch.Kronenburgh

390

125

265

Realisatie Kindcentrum BuitenRijck

95

91

4

Revitalisatie voormalige J.H. Snijdersschool

2.018

14

2.004

Tijdelijke huisvesting Montessorischool Parkrijk

365

248

117

Uitbr. OLP en meub. 12e+13e gr. IKC Buitenrijck

30

30

Uitbreiding OLP en meub.15e gr.De Piramide

15

15

Eindtotaal

10.149

6.038

4.111

Verklaring afwijking

Aankoop grond nieuwbouw IKC montessori Parkrijk

De overschrijding van 181.651 wordtgedekt door de onderschrijding van 208.523 van het krediet bouw IKC Montessori Parkrijk