Toelichting op de gemeenschapppelijke regelingen
Overzicht Gemeenschappelijke regelingen | |||
---|---|---|---|
Naam | GGD en Veilig Thuis Haaglanden | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel/Openbaar Belang | Op grond van de Wet publieke gezondheid zorg dragen voor de instelling en instandhouding van één regionale gezondheidsdienst in die regio. Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 zorg dragen voor een regionaal advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling. De regeling behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid en de aanpak huiselijk geweld. | ||
Ontwikkelingen GGD en Veilig Thuis Haaglanden | Sinds 2023 is COVID-19 geen A-ziekte meer. De GGD voert nog wel najaarscampagnes om vervolgprikken aan te bieden aan kwetsbare doelgroepen. De GGD let ook sterk op de gevolgen op lange termijn van het coronavirus. Dit betreft dan met name de gevolgen van long-COVID en de negatieve effecten van de lockdowns op de mentale gezondheid. In het najaar van 2023 heeft de GGD een rapport gepubliceerd over de relatief slechte luchtkwaliteit van regio Haaglanden. GGD is voornemens om samen met de gemeenten in de regio lokale en regionale maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit in de regio te verbeteren. Dit moet de gezondheid ten goede komen. De GGD wil sterk bijdragen aan een gezonde generatie in 2050. De GGD doet dit vooral als (1) voorvechter gelijke kansen op gezondheid, (2) adviseur gezonde leefomgeving, (3) regionale partner acute problemen gezondheid, (4) veilig vangnet en (5) deskundige, proactieve organisatie. De GGD wil ook bijdragen aan een betere verbinding tussen het zorgdomein en het sociale domein. Veilig Thuis Haaglanden heeft in 2023 goede stappen gezet in het terugdringen van de wachttijd. Ook is de personele bezetting beter op orde en is er een positieve ontwikkeling doorgemaakt in het werven en behouden van personeel. Er is altijd prioriteit aan meldingen die acute aandacht nodig hebben vanwege signalen van acute onveiligheid in relatie tot huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Er is verder gewerkt aan het versterken van de lokale teams middel het plan "Samenwerken aan een veilig thuis voor iedereen" om zo het kennisniveau van huiselijk geweld en kindermishandeling te vergroten. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | De GGD blijft een belangrijke partner bij huidige of nieuwe pandemieën. In deze situatie kan de uitvoeringsorganisatie weer opschalen. Voor wat betreft Veilig Thuis heeft de organisatie over het hele jaar bekeken te maken met een fluctuerend aantal adviesaanvragen en blijft er een krapte op de arbeidsmarkt bestaan, waardoor de wachttijd gedurende het jaar kan oplopen. De afgelopen jaren is de rijksbijdrage aan de GGD vanwege het coronavirus afgenomen en moet de GGD meer terugvallen op de bijdragen van de deelnemende gemeenten. Daarnaast worden er meer taken door de GGD lokaal afgenomen in plaats van via de gemeenschappelijke regeling. Dit verhoogt de administratieve lasten van de GGD. | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma Sociaal Domein Preventieve gezondheidszorg en het voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld en kindermishandeling. | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1) | Eindstand (31-12) | |
€ 726.000 | € 2.493.000 | ||
n.v.t. | n.v.t. | ||
Resultaat 2022 | € 125.000 | ||
Financieel belang | 3% | ||
Omvang van de bijdrage | 1.312.000 | ||
Naam | Industrieschap De Plaspoelpolder | ||
Vestigingsplaats | Rijswijk | ||
Doel/Openbaar Belang | Het IPP heeft tot taak het aanleggen en exploiteren van bedrijfsterreinen, waaronder alles is begrepen hetgeen met deze aanleg en exploitatie samenhangt, alsmede het stichten en exploiteren van bedrijfsgebouwen onder de noemer herstructurering. | ||
Ontwikkelingen | In 2024 wordt de GR gewijzigd in lijn met de WGR uit 2022. Dit traject is in 2023 gestart. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | Rijswijk participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het Industrieschap de Plaspoelpolder. De verkoop van bouwkavels en verhuur/verkoop bedrijfspanden is onderhevig aan de marktcondities. | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma Economie en Werken. | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1) | Eindstand (31-12) | |
Eigen vermogen | € 13,1 miljoen | € 13,4 miljoen | |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. | |
Resultaat 2023 | € 408.796 | ||
Financieel belang | 50% | ||
Omvang van de bijdrage | n.v.t. | ||
Naam | Afvalinzameling Avalex | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel/Openbaar Belang | Het bedrijf heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk uitvoeren van de zorgplicht van de deelnemers voor de inzameling en verwerking van grondstoffen en restafval. | ||
Ontwikkelingen | Avalex werkt samen met de deelnemende gemeenten aan een open en transparante Dienstverleningsovereenkomst (DVO) en inkoop. Tevens worden er gezamenlijke inspanningen geleverd om de hoeveelheid restafval af te laten nemen. De markt voor het verwerken van afvalstoffen/grondstoffen blijft in beweging. De verwachte hogere verwerkings- en verbrandingskosten van het huishoudelijk afval en de lagere opbrengsten voor grondstoffen zijn verwerkt in de begroting. Daarnaast verzorgt Avalex vanaf 2022 de afhandeling van de subsidies van Nedvang voor het recyclen van plastic, metaal en drankkarton-afval (PMD) voor de gemeenten. De mutaties die hieruit voortkomen, namelijk tegenover uitgaven staan subsidie ontvangsten, zijn eveneens verwerkt in de begroting. In 2023 is er ook werk verzet op het huisvestingsdossier van Avalex, waarbij kantoorpersoneel (mogelijk) wordt verplaatst naar één locatie in plaats van de huidige twee locaties. Dit wordt vervolgd na 2023. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | De ontwikkeling van hogere afvalverwerkingskosten en de lagere opbrengst van pmd brengen een risico met zich mee. | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma Wonen en Leven - Afvalinzameling, | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1-2022) | Eindstand (31-12-2022) | |
Eigen vermogen | € 6,2 miljoen | € 7,8 miljoen | |
Vreemd vermogen | € 35,8 miljoen | € 38,7 miljoen | |
Resultaat 2022 | € 2,06 mln. | ||
Financieel belang | 17,73% van de omzet | ||
Omvang van de bijdrage | € 7,9 miljoen | ||
Naam | Veiligheidsregio Haaglanden | ||
Algemene informatie | De Veiligheidsregio Haaglanden (hierna: VRH) behartigt de belangen van de gemeente op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en geneeskundige hulpverlening. | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel/Openbaar Belang | De doelstelling is verwoord in artikel 2, lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2016. “De Veiligheidsregio Haaglanden behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en geneeskundige hulpverlening.” | ||
Ontwikkelingen | De ingezette koers van de brandweer van afgelopen jaren focust op het leveren van zorg op maat, op basis van de hulpvraag, maatschappelijke ontwikkelingen én met inachtneming van de mogelijke risico’s. Deze koers is in 2023 voortgezet. Verder volgt de VRH de ontwikkelingen die volgen uit de focus van de komende kabinetsperiode op het realiseren van een toekomstbestendig, samenhangend stelsel voor de crisisbeheersing en brandweerzorg. Daarnaast hebben de uitkomsten van de evaluatie van de Wet Veiligheidsregio’s een invloed op de VRH. De GHOR heeft zich in 2023 in het kader van het GHOR meerjaren-beleidsplan 2021-2025 ook op het thema “verbreden van het netwerk” gericht. Dit wordt na 2023 vervolgd. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | Risico’s normale bedrijfsuitoefening; politiek- bestuurlijke risico’s. | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma openbare orde en veiligheid – VRH. | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1) | Eindstand (31-12) | |
Eigen vermogen | € 4,1 miljoen | € 6,2 miljoen | |
Vreemd vermogen | € 111,1 miljoen | € 111,8 miljoen | |
Resultaat 2022 | € 3.585.000 | ||
Financieel belang | 5% | ||
Omvang van de bijdrage | € 5.033.721 | ||
Naam | Omgevingsdienst Haaglanden | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel/Openbaar Belang | De milieuproblemen en uitdagingen in de regio Haaglanden worden aangepakt door intensieve samenwerking tussen de betrokken overheden. Negen Haaglanden gemeenten hebben de uitvoering van milieu vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken ondergebracht bij de Omgevingsdienst Haaglanen, waardoor expertise kan worden gebundeld. Ook de gemeente Rijswijk heeft een aantal milieutaken ondergebracht bij de Omgevingsdienst Haaglanden. De Omgevingsdienst Haaglanden is namens de gemeente Rijswijk verantwoordelijk voor de uitvoering van taken op het gebied van milieuvergunningverlening, -toezicht en -handhaving. Ook kan de ODH op verzoek van de gemeente optreden als specialistisch milieuadviseur op het gebied van ruimtelijke ordening en kan deze dienst de gemeente adviseren bij de beleidsontwikkeling en uitvoering. | ||
Ontwikkelingen | Het jaar 2023 heeft zich gekenmerkt door de voorbereiding op de Omgevingswet, de intensivering van het toezicht op energiebesparing, de versterking van het VTH-stelsel, de blijvende aandacht voor de wet Natuurbescherming en het opstellen van het Koersplan. Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Deze wet geldt voor alle inwoners, organisaties en bedrijven in Nederland. De Omgevingswet bundelt en vereenvoudigt de regels en heeft betrekking op onder andere het milieu, bodem, water, wegen, monumenten, natuur, geluid en nieuwbouw. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | Voor risico’s die bekend zijn, worden bestemmingsreserves gevormd. Daarnaast wordt een weerstandsvermogen aangehouden tot 5% van de structurele lasten. Als er risico’s zijn waar niet in voorzien is, en waarvoor het weerstandsvermogen ontoereikend is, dan kan de gemeente uit hoofde van deelname in de gemeenschappelijke regeling voor ongeveer 3% worden aangesproken. | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma Wonen en Leven - milieuvergunningen & advies. | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1) | Eindstand (31-12) | |
Eigen vermogen | € 1,8 miljoen | € 2,9 miljoen | |
Vreemd vermogen | € 17,4 miljoen | € 16,8 miljoen | |
Resultaat 2022 | € 1.461.555 | ||
Financieel belang | 3% | ||
Omvang van de bijdrage | € 792.039 | ||
Naam | Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen Inkoopbureau H10) | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel/Openbaar Belang | Samenwerking gericht op inkoop van specialistische jeugdzorg voor de H10 Gemeenten. Jeugdigen/ gezinnen (passende) zorg bieden. | ||
Ontwikkelingen | De werkzaamheden van het Servicebureau zijn in 2020 voor onbepaalde tijd verlengd. Belangrijkste onderdelen van de uitvoering betreft de contractering van aanbieders die jeugdhulp leveren aan jeugdigen uit de deelnemende gemeenten, contractmanagement met deze aanbieders, de controle op de declaraties van de aanbieders, de verantwoording daarvan en de data-analyse. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | Politiek bestuurlijke risico’s voor de gemeente: | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma Sociaal domein | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1) | Eindstand (31-12) | |
Eigen vermogen | € 84.000 | € 122.000 | |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. | |
Resultaat 2022 | € 37.000 | ||
Financieel belang | 5% | ||
Omvang van de bijdrage | € 248.995 (excl. kosten voortvloeiend uit inkooptraject). | ||
Naam | MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) | ||
Vestigingsplaats | Rotterdam | ||
Doel/Openbaar Belang | Het verbeteren van de bereikbaarheid, het versterken van het economisch vestigingsklimaat en het stimuleren van werkgelegenheid binnen de metropoolregio Rotterdam - Den Haag. De MRDH is opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio. | ||
Rol van de gemeente t.o.v. de | Gemeente Rijswijk is samen met 20 andere gemeenten partner in de gemeenschappelijke regeling. De uitgaven voorde programma’s Exploitatie verkeer en openbaar vervoer en Infrastructuur verkeer en openbaar vervoer worden gedekt uit de Brede Doeluitkering (BDU) en andere rijksgelden. Daarnaast betalen gemeenten een inwonersbijdrage, waaruit activiteiten voor het (in verhouding geringe) programma Economische vestigingsklimaat worden gedekt. | ||
Ontwikkelingen | MRDH heeft in mei 2023 de nieuwe strategische agenda vastgesteld. Vanuit zes opdrachten wordt gewerkt aan vier regionale opgaven (groei, vernieuwen, versterken en herstel van de regio). De begroting 2024 is aangepast op deze nieuwe agenda. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | De risico’s die samenhangen met de taken voor het versterken van het economisch vestigingsklimaat kunnen alleen met eigen weerstandscapaciteit van de MRDH worden afgedekt. In een uitgevoerde financiële risicoanalyse (2015) is het risico bepaald van het eventueel wegvallen van een deel van de inwonerbijdragen. Dit risico is met de vaststelling van zogenaamde uittreedregels komen te vervallen. Het aanhouden van een aparte reserve is daardoor niet meer nodig. | ||
Doelstelling/taakstelling | De doelen van de MRDH zijn in de strategische agenda samengevat in zes opdrachten: | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1) | Eindstand (31-12) | |
Eigen vermogen | € 32,5 miljoen | € 33,8 miljoen | |
Naam | Bedrijfsvoeringsorganisatie Delft-Rijswijk | ||
Vestigingsplaats | Delft | ||
Doel/Openbaar Belang | Samenwerking Delft-Rijswijk op IT beheer (bedrijfsvoering). | ||
Rol van de gemeente t.o.v. de | GR en gemeente staan samen aan de lat | ||
Ontwikkelingen | De evaluatie door Twijnstra en Gudde is eind 2023 opgestart en wordt 2024 afgerond. De verwachte conclusie van de evaluatie: voorzetten van de samenwerking aan de hand van het bij de vorige evaluatie opgestelde bedrijfsplan waarbij de focus dient te liggen op het optimaliseren van de samenwerking. Zoals in het bedrijfsplan benoemd, is er een nieuwe Dienstverleningsovereenkomst (DVO) inclusief nieuwe grondslagen voor de verrekking van de kosten welke vastgelegd zijn in het Dossier financiele afspraken (DFA). | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | Risico’s betreffende normale bedrijfsuitoefening. | ||
Doelstelling/taakstelling | Overhead / Paragraaf Bedrijfsvoering. | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1) | Eindstand (31-12) | |
Eigen vermogen | n.v.t. | n.v.t. | |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. | |
Resultaat 2022 | - | ||
Financieel belang | 50,0% | ||
Omvang van de bijdrage | € 2.764.552 |