Wat hebben we daarvoor gedaan?
Algemeen
Gemeentelijke gronduitgifte
In het geval van gemeentelijke gronduitgifte van bouwrijpe grond wordt de grondprijzenbrief toegepast. Deze schrijft de verkoopprijzen van grond voor die marktconform moeten zijn. In bepaalde gevallen is het wenselijk een taxatie te doen. Ter indicatie zijn voor projectmatig uit te geven gronden, grondquotes per type woning en prijsklasse opgenomen. Voor gronden voor vrije kavels, bedrijven, kantoren en (commerciële) voorzieningen zijn indicatieve prijzen per m2 opgenomen. De vigerende grondprijzenbrief dateert uit 2019. Het voornemen was deze in 2021 te actualiseren. Dit is doorgeschoven naar 2022 mede door de vele werkzaamheden in de grotere gebiedsontwikkelingen.
Eveneens was de insteek in 2021 de noodzaak van aanpassing van de nota Grondbeleid te beoordelen gelet op de invoering van de nieuwe Omgevingswet per 1 januari 2022. De inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld. De inwerkingtreding is nu bepaald op 1 januari 2023. De beoordeling van de noodzaak tot aanpassing van de nota Grondbeleid aan de nieuwe regelgeving is daarmee doorgeschoven naar 2022.
Gemeentelijk kostenverhaal
Zoals genoemd in de nota Grondbeleid wordt als basis ingezet op faciliterend grondbeleid. Dit betekent dat ruimtelijke initiatieven voor rekening en risico door een private partij ter hand worden genomen. De kosten van gemeentelijke inzet en externe advisering ten behoeve van het faciliteren van die ontwikkeling worden middels een anterieure overeenkomst of exploitatieplan verhaald of zijn verrekend in de grondprijs bij de verkoop van gemeentelijke grond. In 2021 zijn een 6-tal intentieovereenkomsten (IOK’s) en een 8-tal anterieure overeenkomsten (AOK’s) afgesloten voor zowel de grotere gebiedsontwikkelingen als voor de incidentele bouwplanontwikkelingen.
Verkoop gemeentelijk vastgoed
In het kader van de gemeentelijke bezuinigingstaakstelling is besloten om het gemeentelijk vastgoed te verkopen. De jaarlijkse taakstelling bedraagt € 360.000,- aflopend vanaf 2018 met € 90.000,- per jaar tot en met 2020. In het begrotingsjaar 2021 is geen taakstelling meer aanwezig. In 2021 zijn geen niet-strategische panden door de gemeente verkocht. In 2021 is dan ook geen saldo resultaat (opbrengst minus boekwaarde) ten gunste van de algemene reserve gekomen.
In exploitatie genomen gronden
Eikelenburg
De gemeente heeft met de ontwikkelende partij een Samenwerkingsovereenkomst (SOK) gesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over de ontwikkeling van deze locatie. Eind 2016 heeft het college van B&W ingestemd met een aangepaste voortgang van de samenwerkingsovereenkomst Eikelenburgh d.d. 15 december 2009. De verkoop van de woningen verloopt voorspoedig. Het grootste deel van de locatie is inmiddels verkocht. Slechts fase 9 van de ontwikkeling resteert. In deze fase is mede sociale woningbouw voorzien. De gemeente en de ontwikkelaar hebben in 2021 verder overleg gevoerd om te bepalen op welke wijze een passende stedenbouwkundige invulling aan deze verplichting kan worden gegeven. Het ambtelijk overleg bevindt zich in een afrondende fase. De geplande verplichte afname van de nog resterende gronden in de gemeentelijke grondbank is doorgeschoven naar 2022. Eveneens is de looptijd van de gemeentelijke grondexploitatie verlengd met 3 jaar tot eind 2025.
Het resultaat van de grondexploitatie Eikelenburgh komt uit op circa € 0,65 miljoen positief op einddatum (31-12-2025). Het mogelijk positieve resultaat van het vervallen van de verplichting tot sociale woningbouw is hierin nog niet meegenomen.
Te Werve West
In 2018 heeft woningcorporatie Rijswijk Wonen een ontwerpende en bouwende partij geselecteerd voor de herontwikkeling van de locatie De Schakel aan de Generaal Vetterstraat en omgeving. Op basis van de met het college van B&W overeengekomen uitgangspunten en randvoorwaarden aan het begin van 2017 heeft deze partij een verkavelingsstudie gedaan. De verkavelingsstudie heeft in 2019 geleid tot eenwoningbouwplan van 48 eengezinswoningen en 8 tiny houses. De noodzakelijke grondtransacties op basis van de definitieve verkaveling zijn nog in 2020 afgerond. De grondexploitatie is eind 2020 afgesloten. In de jaarrekening 2020 is het resultaat van de grondexploitatie verantwoord en verwerkt in het jaarrekeningresultaat. De herontwikkeling van de locatie Idenburglaan door woningcorporatie Vidomes valt buiten de scope van de grondexploitatie Te Werve West. Dit geldt ook voor de herontwikkeling van de locatie Karel Doormanlaan 155-157.
Strategische gronden
Zolang gronden zich nog niet kwalificeren als bouwgrond in exploitaties, staan deze op de balans onder de materiële vaste activa (MVA) als ‘strategische gronden’.
TH-locatie
In 2016 is het terrein geschikt gemaakt voor de bouw van een asielzoekerscentrum (AZC), schoolgebouw en woonunits. De verhuur aan het COA is voor de duur van een periode van 3 tot maximaal 5 jaar. Na een tussentijdse verlenging van 3 maanden zou de oplevering van het terrein uiterlijk 31 mei 2022 plaatsvinden. Op verzoek van het COA is de oplevering van het terrein met 6 maanden naar achteren verschoven. Een afbouwperiode van 6 maanden is hierin meegenomen.
De oppervlakte van het terrein bedraagt circa 26.000 m2. Na oplevering van het perceel door het COA, zal het perceel de komende jaren grotendeels ter beschikking worden gesteld aan Rijkswaterstaat (RWS) om te dienen als werkterrein voor de verbreding van de A4. Met RWS zijn voor een periode van 4 jaar hierover afspraken gemaakt. De planvorming bij RWS is door de stikstofproblematiek echter wel vertraagd. In hoeverre dit gevolgen heeft voor de ter beschikkingstelling van het terrein wordt in 2022 besproken.
LGZ locatie De Opperd
Het bestemmingsplan Landgoederenzone (LGZ) maakt woningbouw mogelijk op de locatie van De Opperd. Via deze bestemming kan de ontwikkeling op deze locatie nader worden ingevuld, zij het dat de inzichten over passende bebouwing in de Landgoederenzone zijn gewijzigd. De gewijzigde inzichten omvatten de wens om de Landgoederenzone van verstedelijking te vrijwaren en juist te investeren in de recreatieve betekenis voor de stad en het versterken van de natuur- en landschapswaarden. In hoeverre de locatie De Opperd op termijn, op een bij de Landgoederenzone passende wijze, kan worden ontwikkeld en een positieve bijdrage kan leveren aan de identiteit van de Landgoederenzone is nog nader uit te werken. Met de opbrengst van deze ontwikkellocatie zou een bijdrage kunnen worden geleverd aan de financiering van de kwaliteitsslag van de Landgoederenzone.
Locatie Pasgeld / Jaagpad
De locatie Pasgeld is gelegen aan de Kleiweg. Het voornemen is deze locatie formeel toe te voegen aan de ontwikkeling Rijswijk-Buiten en uit te schrijven bij de reguliere ontwikkellocaties. In 2019 heeft hierover voorlopige besluitvorming plaatsgevonden in die zin dat na een participatietraject tot definitieve besluitvorming zal worden gekomen. De raad heeft op 12 oktober 2021 een richtinggevend besluit genomen ten aanzien van de ontwikkeling van Pasgeld (inclusief Pasgeld Oost). De op basis van het raadsbesluit te verwachten financiële effecten zijn in de Grondexploitatie Sion – ’t Haantje Tiende herziening, 2022 (vastgesteld 8 februari 2022) verwerkt daar waar het de grondexploitatie Sion – t Haantje raakt (Rijswijk-Buiten). Bij het vaststellen van de 10e herziening heeft de raad besloten de verlaging van de verliesvoorziening aan te wenden voor het afboeken van de restant boekwaarde van Pasgeld-Oost in de jaarrekening 2021.
Overige locaties
De gemeente bezit ook nog een aantal minder grote locaties die als strategisch kunnen worden aangemerkt. In dit verband kunnen o.a. worden genoemd: de oude brandweerlocatie en de locatie van de voormalige Pyramideschool. Deze locaties zullen ontwikkeld worden op een passend moment. Een passend moment kan zijn gelijktijdig met (her) ontwikkeling van naastgelegen gronden. De boekwaarde op deze gronden is niet substantieel/nihil. In 2021 zijn geen minder grote locaties tot ontwikkeling gekomen.